Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Zprávy

    Ceny divadelní kritiky nebývale vyrovnané

    Včera večer, v neděli 18. března, byly v pražském Paláci Akropolis vyhlášeny Ceny divadelní kritiky (dříve Ceny Alfréda Radoka). Divadlem roku 2017 se stala Komorní scéna Aréna, která zároveň zabodovala i v kategorii Poprvé uvedená česká hra, a to Smířením Tomáše Vůjtka v režii Ivana Krejčího.

    Miloslav König v Deníku zloděje. Inscenace a její tvůrci získali tři ocenění. FOTO JOSEFÍNA RAŠILOVOVÁ

    Šestadvacátý ročník cen přinesl zajímavou kuriozitu. Ač v anketě hlasovalo celkem osmdesát kritiků, v kategorii Nejlepší inscenace roku se na prvním místě se shodným počtem hlasů umístily hned tři díla. Cena tak patří všem třem: Lucerně v režii Hany Burešové v její domácí scéně v Divadle v Dlouhé, inscenaci Macbeth – Too Much Blood, již loni podle scénáře a v režii Davida Jařaba uvedlo pražské Divadlo Na zábradlí, a Deníku zloděje Jeana Geneta, Bedřicha Bridela a Miloslava Königa, který v nastudování Jana Nebeského uvádí Divadlo Masopust v Eliadově knihovně pražského Divadla Na zábradlí. Skutečně zvítězily tři inscenace, které na základě mínění osmi desítek kritiků získaly shodný počet hlasů, komentoval výsledky šéfredaktor pořádajícího časopisu Svět a divadlo Karel Král.

    Ivana Hloužková (Emmi Kurowski) a Roman Blumaier (Salem) v inscenaci Národního divadla Brno Strach jíst duši. FOTO archiv NdB

    Ocenění za ženský herecký výkon získala Ivana Hloužková za postavu Emmi Kurowski v adaptaci filmového scénáře Rainera Wernera Fassbindera Strach jíst duši v brněnské Redutě v režii Jana Friče, cenu za mužský herecký výkonsi odnesl Miloslav König za Deník zloděje. Hloužková byla za herectví v této anketě oceněna už potřetí. V polovině 90. let převzala cenu za titulní roli Maryši v brněnském Divadle Husa na provázku v režii Vladimíra Morávka a o deset let později za výkon v mužské roli fotografa Miroslava Tichého v biografické inscenaci Tichý Tarzan v režii Anny Petrželkové na stejné scéně.

    Oceněn byl dále scénograf Kamil Bělohlávek. Konkrétně za výpravu inscenace Jsou místa oblíbená tmou, kde nikdy a nic na ostrovech se skrývá odlehlých v Naivním divadle Liberec. Autorem nejlepší hudby minulého roku se stal Martin Dohnal, který ji v Deníku zloděje Divadla Masopust živě interpretuje. Talentem roku je pak podle hlasujících pětadvacetiletá herečka a zpěvačka Eva Hacurová z Divadla v Dlouhé, kterou loni mohli diváci vidět jako kněžnu v oceněné Lucerně či Mášu v Rackovi.

    Podle Krále se 15 nominací vázalo na pražské scény, čtyři na brněnské, po dvou na ostravské a liberecké, jedna na ústeckou. Hlasy v anketě dostalo 76 inscenací, 42 divadel a 39 poprvé uvedených českých her, vypočítal. Historicky nejvíc inscenací roku – čtyři – režíroval Jan Antonín Pitínský. Pětkrát se Divadlem roku stalo Dejvické divadlo a Divadlo Na zábradlí, šestkrát byl za hudbu oceněn Vladimír Franz. Ostravská Komorní scéna Aréna, vyhlášená letos za Divadlo roku, získala v anketě napříč kategoriemi jedenáct ocenění. Podle statistik jich historicky nejvíc, šestadvacet, nasbíralo pražské Divadlo Na zábradlí.

    Držitelé Cen divadelní kritiky (dříve Ceny Alfréda Radoka) za rok 2017

    Inscenace:

    • David Jařab, William Shakespeare: Macbeth – Too Much Blood
      Režie: David Jařab
      Divadlo Na zábradlí, Praha
    • Jean Genet, Bedřich Bridel, Miloslava König: Deník zloděje
      Režie: Jan Nebeský
      Divadlo Masopust, Praha
    • Alois Jirásek: Lucerna
      Režie: Hana Burešová
      Divadlo v Dlouhé, Praha

    Ženský herecký výkon:

    • Ivana Hloužková
      Emmi Kurowski ve hře Strach jíst duši
      Národní divadlo Brno – Divadlo Reduta

    Mužský herecký výkon:

    • Miloslav König
      Deník zloděje
      Divadlo Masopust, Praha

    Divadlo:

    • Komorní scéna Aréna, Ostrava

    Poprvé uvedená česká hra:

    • Tomáš Vůjtek: Smíření
      Režie: Ivan Krejčí
      Komorní scéna Aréna, Ostrava

    Scénografie:

    • Kamil Bělohlávek – výprava
      Judith Schalansky: Jsou místa oblíbená tmou, kde nikdy a nic na ostrovech se skrývá odlehlých
      Naivní divadlo Liberec

    Hudba:

    • Martin Dohnal
      Jean Genet, Bedřich Bridel, Miloslava König: Deník zloděje
      Divadlo Masopust, Praha

    Talent roku:

    • Eva Hacurová – herečka, zpěvačka

    Ankety časopisu Svět a divadlo se v tomto roce zúčastnilo 80 kritiků:

    Pavla Bergmannová, Veronika Boušová, Kamila Černá, Jan Dehner, Lucie Dercsényiová, Lenka Dombrovská, Věra Drápelová, Michal Drtina, Lukáš Dubský, Petr Dvořák, Barbora Etlíková, Martina Feltlová, Petr Feyfar, Jiří Fuchs, Helena Grégrová, Jan Grulich, Helena Havlíková, Josef Herman, Lukáš Holubec, Saša Hrbotický, Radmila Hrdinová, Vladimír Hulec, Olga Janáčková, Kateřina Jírová, Vladimír Just, Jan Kerbr, Jan Kolář, Karel Král, Blanka Křivánková, Jiří P.Kříž, Lukáš Křížek, Kateřina Kykalová, Eva Kyselová, Jiří Landa, Eva Langšádlová, Tatjana Lazorčáková, Rudolf Leška, Kateřina Lešková Dolenská, Otto Linhart, Marcela Magdová, Martin Macháček, Jana Machalická, Nina Malíková, Lubomír Mareček, Dominik Melichar, Vladimír Mikulka, Josef Mlejnek, Michal Novák, Jana Paterová, Honza Petružela, Ludvík Píza, Karolina Plicková, Vojtěch Poláček, Markéta Polochová, Kateřina Rathouská, Marie Reslová, Jaroslav Someš, Jana Soprová, Tomáš Stanislavčík, Karolína Stehlíková, Hana Strejčková, Lenka Šaldová, Kateřina Šebelová, Pavel Širmer, Jakub Škorpil, Jitka Šotkovská, Gabriela Špalková, Tomáš Šťástka, Jiří Štefanides, Veronika Štefanová, Zdeněk A.Tichý, Milan Uhde, Roman Vašek, Ladislav Vrchovský, Petra Zachatá, Vít Závodský, Marie Zdeňková, Alena Zemančíková, Ivan Žáček, Ester Žantovská

    ///

    Více na i-DN: Ceny divadelní kritiky za rok 2017 – nominace

    • Autor:
    • Publikováno: 19. března 2018

    Komentáře k článku: Ceny divadelní kritiky nebývale vyrovnané

    1. Karel Král

      Avatar

      Zpráva, převzatá od ČTK,
      obsahuje jednu chybnou informaci, kterou mi ke všemu autor toho textu vložil do úst. Není to poprvé, kdyby byly oceněny zároveň tři inscenace. Stejný výsledek měly Ceny (tehdy Alfréda Radoka) za rok 2007.

      27.03.2018 (12.02), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    2. DN

      Avatar

      Opraveno.
      Redakci SaDu se omlouváme. Informaci jsme převzali v rámci aktuálnosti a rychlosti z veřejných médií. Původní tisková zpráva k nám dorazila později.
      Vladimír Hulec, editor i-Tz

      27.03.2018 (14.46), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,