Divadelní noviny Aktuální vydání 13/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

13/2019

ročník 28
25. 6.–2. 9. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Bylo & bude

    Bylo

    Vedení Českého rozhlasu rozhodlo sloučit Dismanův rozhlasový dětský soubor s Dětským pěveckým sborem. Ředitel Centra uměleckých těles, soutěží a přehlídek Českého rozhlasu Jan Simon rozhodnutí oznámil rodičům dětí dopisem ze 13. října. Od ledna se z restrukturalizačních důvodů ruší funkce uměleckých vedoucích DRDS manželů Fleglových, kteří mají být propuštěni. Způsob, jakým management generálního ředitele Petera Duhana rozhodl o faktické likvidaci osmdesát let samostatně pracujícího významného tělesa, lze jen odsoudit! Pokud jsou k takovému kroku relevantní důvody, nebyly zveřejněny, pokud nejsou, pak jde o manažerské grobiánství, které je třeba tvrdě odmítnout a postavit se mu. Je otázka, zda k tomu stačí občanská petice a protesty veřejnosti, ptát by se Duhana na důvody takového kroku měla také Rada pro rozhlasové vysílání. Pokud snad slučování má řešit nějaká dřívější pochybení, nelze vyloučit, jdou na vrub kontrolních mechanismů managementu Českého rozhlasu, ostatně situaci, do níž by rozhlasoví manažeři nebyli nějak namočeni, si představit neumím. Nejsou peníze? Jak známo, jsou vždycky, jen se nesprávně utrácejí. A sloučením čehokoli s čímkoli se ušetří drobné, zatímco škody ze složitější organizace všeho stoupají. Nelze za případem nevidět další egoistické funkcionaření – inu, když k němu nabádá i prezident republiky… Pan Simon svým krokem ohrozil 80 let trvající tradici porozumění a svobodné tvorby dětí, řekl Adam Rut, absolvent souboru a mluvčí narychlo vzniklé iniciativy Zachraňte DRDS. (Více na i-DN) Josef Herman

    Projektem Kytice „Z kvítí vonného i býlí hořkého…“ oslavila brněnská konzervatoř 95 let svého trvání (19. října). Studenti vedeni Tomášem Studeným provedli v Dělnickém domě v Židenicích erbenovské melodramy Zdeňka Fibicha a Narození Páně z opery Bohuslava Martinů Hry o Marii. Orchestr řídil Tomáš Krejčí. Spojení hudby, pohybu a prostých kostýmů na prázdném jevišti se opakovalo jen s klavírem v Ostravě (6. listopadu), k vidění bude též v Praze. HER

    Luděk Munzar zvítězil v kategorii herců v anketě Neviditelný herec. V pořadu Tobogan vyhlásili výsledky již 18. ročníku ankety Týdeníku Rozhlas 25. října. Munzar zopakoval vítězství z roku 2011, tentokrát za interpretaci postaršího anděla v biblickém příběhu o narození Ježíška od Járy Kubištové Ježíškovy první Vánoce. Těsně za ním se umístil Michal Pavlata za četbu bestselleru Jonase Jonassona Stoletý stařík, který vylezl z okna a zmizel, a interpretací autentického příběhu z druhé světové války Balada o pilotovi. Třetí byl Oldřich Kaiser zejména za četbu na pokračování knihy Bohumila Hrabala Bambini di Praga 1947 a dětské knihy Davida Laňky Dobrodružství Billa Madlafouska. V kategorii hereček zvítězila Eliška Balzerová za interpretaci autobiografie Anny Blažíčkové Osudy – Teď něco ze života. Druhá byla herečka Pavla Tomicová za interpretaci postavy Mady z dramatu francouzské spisovatelky Danièle Sallenave o sexuálním zneužívání dětí jedním z rodičů Znásilnění. Po vítězství v roce 1999 a druhém místě v roce 2001 doplnila „sbírku medailí“ Jana Preissová bronzovou příčkou za interpretaci jedné z postav původní rozhlasové pohádky Vladimíra Zajíce Kmotra smrt. Cenu čtenářů Týdeníku Rozhlas za nejoblíbenější slovesnou realizaci získala četba na pokračování z knihy Bohumila Hrabala Bambini di Praga 1947 v interpretaci Oldřicha Kaisera, dramaturgii Jiřího Vondráčka a režii Aleše Vrzáka. (Více na i-DN)HUL

    Luděk Munzar

    José Cura se osobně zúčastnil světové premiéry své skladby Stabat mater v katedrále sv. Mikuláše v Českých Budějovicích (31. října). Kompozici držel v šuplíku čtvrt století, než ji generální hudební ředitel českobudějovické opery a dvorní Curův dirigent Mario De Rose ve světové premiéře představil na mimořádném koncertu Hudba duše, na němž s orchestrem a sborem opery Jihočeského divadla provedl ještě Mozartovo Requiem d moll. Snad je zřejmé, že se vyplatí mít ve městě a v divadle významné osobnosti. Jestliže se právě v těchto dnech pražské Národní divadlo pochlubilo, že José Cura v Praze konečně vystoupí v operním představení, nelze nevidět, že nitky vedly právě přes České Budějovice a Jiřího Šestáka, který oba umělce do Jihočeského divadla a na českokrumlovskou točnu přivedl. HER

    Lukáš Průdek převzal řízení Jihočeského divadla v Českých Budějovicích (1. listopadu). Dvaatřicetiletý syn zdejšího dlouholetého sólisty a režiséra Josefa Průdka, absolvent řízení na DAMU, přišel do čtyřsouborového městského divadla z manažerské funkce v Dejvickém divadle. Vystřídal senátora Jiřího Šestáka, jenž se nadále hodlá angažovat v politice – pro Jihočeské divadlo odvedl notný kus práce, a to jak dovnitř souborů, tak navenek ke zřizovateli, což ho ostatně přistrčilo k politice. Zejména odvážnými personálními rozhodnutími a přeshraniční spoluprací Šesták provedl Jihočeské divadlo nelehkým obdobím a dosáhl na vynikající umělecké výsledky v opeře, činohře i v baletu. Každá změna je riziková, ale zamezuje zkostnatění a otevírá nové možnosti, i v tom bylo Šestákovo rozhodnutí odejít v době největší slávy moudré. Lukáš Průdek už informoval o koncepčních změnách: především se nehodlá politicky angažovat, bude jiným způsobem usilovat o vícezdrojové financování, o stavbu nové točny v Českém Krumlově a také o rozšíření marketingových aktivit cílených na zahraniční diváky. Hezké plány. Držím palce.HER

    Bude

    Sedmý ročník festivalu Loutky v Celetné (každou sobotu a neděli od 1. do 30. listopadu) představí dětem i dospělým pohádky známé (Perníkovou chaloupku, O Sněhurce, O Popelce, Bajaju) i moderní (Zimní příběhy včelích medvídků, Vyprávění starého vlka aneb Pravda o Karkulce, Žabák Valentýn, Skřítek). A také ceněnou inscenaci hradeckého divadla Drak Poslední trik Georgese Mélièse. Vše v Divadle v Celetné. LDS

    loutky v celetné

    Sérií koncertů nazvanou Po čtvrtstoletí (10.–18. listopadu) se ve Wrocławi připomene Festival nezávislé české a slovenské kultury. Zorganizovali ho těsně před 17. listopadem 1989 v už svobodné Wrocławi lidé z Polsko-československé solidarity, sešli se na něm folkaři z emigrace (J. Hutka, K. Kryl…) s těmi z Čech (J. Nohavica, V. Třešňák…). Bylo neuvěřitelné vidět tu sestavu na jednom jevišti – byli jsme tehdy ryzí shodou okolností z katedry divadelní vědy na několik dní hosty teatrologie v Krakově, stačilo jen dojet vlakem, pár dnů před a po se hranice moc nekontrolovala. V době festivalu však byly zčásti uzavřené a lidé z Československa se probíjeli do spřáteleného Polska nabitými vlaky, auty i přes zelenou hranici, někteří přes tehdejší NDR. Letos vystoupí na každém koncertu jedna kapela z Čech a jedna z Polska, přijedou Iva Bittová, Jaroslav Hutka, Plastic People, Už jsme doma, Heebee Jeebies a další. Tehdy se koncertovalo v divadle, letos vše proběhne ve Starém klášteře v centru města. HUL, HER

    Výstava Divadlo zrozené z vody v Muzeu loutkářských kultur v Chrudimi představí unikátní pohled na tradiční vietnamské vodní loutkové divadlo (14. listopadu 2014 – 27. září 2015). Loutky, fotografie a videozáznamy dokumentují divadlo, které se odehrává uprostřed jezírka nebo vodní nádrže. Manipulaci s loutkami si budou moci návštěvníci sami vyzkoušet ve zmenšeném modelu divadla. Většinu autentických exponátů dovezli kurátoři přímo z Hanoje a z oblasti delty Rudé řeky.

    vodni divadlo 2_fmt

    Druhý ročník Noci divadel (15. listopadu) zorganizují soubory i divadlu příbuzné organizace v devětadvaceti městech České republiky. Letošní program nabízí představení, workshopy a přednášky, ale také fotografickou soutěž, do níž od 15. do 21. listopadu mohou zájemci zaslat jednu až tři fotografie ve vyhlášených šesti kategoriích: Moje divadelní cyklojízda, Moje Noc divadel s českou hudbou, Noc divadel napříč generacemi, Můj největší objev z Noci divadel, Můj největší zážitek z interaktivních programů Noci divadel, Moje Noc divadel – kostým a scénografie. Z vybraných fotografií vznikne výstava, která bude putovat po českých divadlech a kulturních institucích a bude představena v rámci příštího 3. ročníku Noci divadel. LDS

    Divadlo Husa na provázku oslaví 25. výročí sametové revoluce celodenní akcí v prostorách svého divadla (17. listopadu). Zahájí novým projektem Kabinet Havel 2014/2015 aneb Všechno, co potřebujeme, je pravda – prostřednictvím veřejných debat bude znovu mobilizovat jistou entitu občanů, kteří se cítí odpovědni za duchovní život této země. První díl moderují Renata Kalenská s Petrem Oslzlým, hosty budou dětský lékař bez hranic Jan Trachta a zakladatel Nadace Charty 77 František Janouch. Poté se uskuteční veřejná předpremiéra čtyř filmů z cyklu České století režiséra Roberta Sedláčka. Den zakončí „velký mejdan“ ve všech prostorách Provázku, který hudebně podpoří skupina Big Beatles. Očekává se oheň, hudba, špekáčky, alkohol a… Radost. Pětadvacet let od sametové revoluce a pět let od vyhlášení dokumentu Česká vize zdá se nám, že je čas na inventuru svobody, na novou společenskou diskusi o všem, co je pro nás drahé. O své odpovědnosti. O své vizi. O naší společné naději, charakterizuje oslavu šéf divadla Vladimír Morávek. HUL

    Skupina Jidiš ve třech Hany Frejkové bude znovu koncertovat v kavárně v Divadle v Dlouhé (20. listopadu). Je to již třetí hudební uskupení od roku 1996, s nímž herečka, zpěvačka a autorka reflexivní knihy Divný kořeny (Torst 2007) zpívá jidiš písně. K projektu z roku 2009 Frejková přizvala klarinetistu Milana Potočka a akordeonistu Slávka Brabce, jako stálý host vystoupí Frejkové dcera, zpěvačka Marianna Borecká. HUL

    frejkova-portret_fmt_fmt

    Brněnské HaDivadlo koncem letošního roku opustí jeho umělecký šéf Marián Amsler. Rozhodl se vrátit na Slovensko, odkud pochází. Nadále se chce věnovat divadelní režii, s brněnskou scénou však již spojen nebude. Jeho poslední režisérskou prací v této funkci v HaDivadle byla dramatizace románu Kateřiny Tučkové Vyhnání Gerty Schnirch, jejíž premiéra se konala 28. října. Je to mé osobní rozhodnutí. Končím k 30. prosinci 2014, kdy mi končí smlouva. Vracím se domů na Slovensko, kde budu i nadále působit jako režisér. Stávající sezony HaDivadla se to nijak nedotkne, poběží dál, jak je naplánována, okomentoval svůj odchod z HaDivadla Marián Amsler. (Více na i-DN)HUL

    José Cura dvakrát vystoupí v titulní roli opery Giuseppe Verdiho Otello ve Státní opeře v Praze (29. ledna a 24. února), vždy pod taktovkou Martina Leginuse. V prvním představení mu budou partnery v rolích Desdemony a Jaga Eva Hornyáková a Dalibor Jenis, v druhém Pavla Vykopalová a Ivan Kusnjer. HER

    • Autor:
    • Publikováno: 10. listopadu 2014

    Komentáře k článku: Bylo & bude

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,