Divadelní noviny Aktuální vydání 17/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

17/2019

ročník 28
15. 10.–28. 10. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Brno hlásí: Máme!

    Po roce odkladů to vypadá, že brněnské Národní divadlo bude mít ředitele. Ve čtvrtek 19. září výběrová komise zvolila vítězem konkurzu dosavadního uměleckého šéfa Jihočeského divadla v Českých Budějovicích Martina Glasera. Jejich volbu musí ještě 25. září na svém zasedání potvrdit brněnští radní. Předpokládám, že pořadí měnit nebudou, komentovala volbu náměstkyně primátora pro kulturu Jana Bohuňovská.

    Mahenovo divadlo, činoherní scéna ND Brno. FOTO archiv ND Brno

    Mahenovo divadlo, činoherní scéna ND Brno. FOTO archiv ND Brno

    V komisi zasedli mj. brněnský primátor Roman Onderka (ČSSD), ředitel České filharmonie David Mareček, rektor Janáčkovy akademie múzických umění Ivo Medek nebo teatrolog, kritik a redaktor Divadelních novin Josef Herman. Jelikož v otevřeném výběrovém řízení město vhodného kandidáta nenašlo, zvolilo uzavřený konkurz, do kterého komise oslovila konkrétní adepty. Do druhého kola z něj pak postoupili Martin Glaser a ředitel plzeňského Divadla Alfa Tomáš Froyda. Komise nyní stanovila jejich pořadí. Trvalo jí to tři hodiny. Ve výběrových řízeních na ředitele brněnských divadel jsme ještě nikdy tak kvalitní kandidáty s výjimkou Stanislava Moši neměli, komentoval výběr předseda komise Stanislav Michalík. Koncept, se kterým šel Glaser do konkurzu, je zatím tajný. Zveřejníme ho po říjnovém zasedání zastupitelstva, uvedl Michalík. Údajně před komisí prezentoval vizi sebevědomého a moderního metropolitního divadla. Národní divadlo Brno má podle něj velký potenciál, který lze zužitkovat lépe než doposud.

    Co konkrétně? Koncept dvou činoherních souborů pod jednou střechou nepovažuji za výhodný, řekl Glaser brněnským novinářům. O scénu divadla Reduta se má v budoucnosti starat umělecký šéf Mahenovy činohry. Tomu je tak ostatně již od začátku letošních letních prázdnin, kdy šéf Reduty Petr Štědroň odešel se svým týmem do pražského Divadla Na zábradlí. Vlastní herce Reduta neměla a nemá. Z divadla by Glaser rád udělal jedno z nejlepších v zemi. Na uvolněná místa uměleckých vedoucích jednotlivých souborů pravděpodobně dosadí nové lidi. Konkrétní jména zatím nechci říkat. Zveřejním je až po mém jmenování do funkce, uvedl. Pokud ho politici schválí, funkce se ujme příští rok v březnu. Příští sezona bude ještě přechodná. Chod divadla se totiž plánuje s velkým předstihem, řekl. Už na podzim se ale chce začít s chodem divadla seznamovat.

    Lidé z divadla jsou rádi, že instituce bude mít konečně řádného ředitele. Slyšela jsem však, že má rád avantgardní věci. Pro konzervativní brněnské publikum moc vhodné nejsou, zapochybovala sólistka Janáčkovy opery Jitka Zerhauová. Provozní a výrobní náměstek divadla Jan Petr, který dočasně zastupuje ředitele brněnského divadla, nechce volbu příliš komentovat. Rád se blíže vyjádřím, až dostanu oficiální zprávu od magistrátu, řekl.

    /Z více zdrojů pro i-DN připravil hul/

    Martin Glaser. FOTO MARTIN PACNER

    Martin Glaser. FOTO MARTIN PACNER

    Martin Glaser

    Narodil se v roce 1974 v Sokolově. Během gymnaziálních studií snil o dráze vědce, ale po dvou letech studia chemie na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy zběhl na pražskou DAMU a zde vystudoval obor činoherní režie a dramaturgie. Absolvoval v roce 1997 inscenací Alarcónovy Podezřelé pravdy. Ještě předtím ale se svými spolužáky založil generační Divadlo na prahu, ve kterém uvedl své první inscenace (Goldoni – Zamilovaní, Topol – Hodina lásky a vlastní hru Unikání neboli cynismus).
    Už během studia na DAMU přijal angažmá v Jihočeském divadle, kde působí od roku 1998 jako kmenový režisér. Od 1. ledna 2006 je uměleckým šéfem činoherního souboru, který se snaží profilovat jako moderní činohru ansámblového typu s důrazem na souhru hereckých osobností a současnou dramatiku, která tvoří základní pilíř repertoáru.
    Ve svých inscenacích se nejčastěji zabývá tématem hry, manipulace a moci (Havel – Odcházení, Shakespeare – Macbeth, Něco za něco, Hampton – Nebezpečné vztahy, Trier – Kdo je tady ředitel, Lausund – Benefice, Presňakovové – Hrát oběť, Maupasant – Miláček, Mastrosimone – Jako naprostý šílenci a nebo operní Verdiho Otello), víry a fanatismu (SchwabPrezidentky, Slobodzianek – Prorok Ilja, Corneille – Polyeuktos) a rozpadem tradičních morálních hodnot (Zelenka – Očištění, Crimp – Misantrop, LaBute – Tlustý prase). Často se vrací i k tématu outsiderství, osamělosti a vykořeněnosti (McDonagh – Osiřelý západ, Mrzák inishmaanský, Belbel – Mobil, Vedral – Kašpar Hauser, Egressy – Portugálie, Čechov – Tři sestry).
    V Jihočeském divadle kontinuálně spolupracuje s dramaturgyní Olgou Šubrtovou, se kterou tvoří i úspěšný autorský tandem. Transkripce juvenilie Jaroslava Havlíčka Muž sedmi sester se s obrovským diváckým ohlasem uvádí již od roku 2005 a spolu se hrou Utěšitel, volně inspirovanou motivy z Westovy novely Miss Lonelyheart, otiskl obě časopis Disk. Diváckými hity jsou i komedie psané pro otáčivé hlediště v Českém Krumlově (Tři mušketýři, Ženy Jindřicha VIII. aneb Chudák král(em), Dekameron). Má slabost pro brutální grotesky, thrillery a detektivky (Letts – Zabiják Joe, McDonagh – Lebka z Connemary, Christie – Deset malých černoušků, Past na myši, Highsmithová – Cizinci ve vlaku).
    Pravidelně hostuje v divadlech v Praze, Brně, Ostravě, Olomouci, Liberci, Pardubicích a v Plzni. Za olomoucké nastudování Arabské noci Rolanda Schimmelpfenniga získal cenu Josefa Balvína, kterou uděluje Pražský divadelní festival německého jazyka nejlepší české inscenaci německy psané hry. Inscenace Nebezpečné vztahy byla oceněna jako nejpozoruhodnější umělecký počin přehlídky České divadlo v roce 2008. Zelenkovo Očištění bylo v cenách Nadace Alfréda Radoka vyhlášeno jako nejlepší uvedená nová česká hra. Inscenace Tlustý prase získala Cenu studentské poroty na pardubickém Grandfestivalu smíchu. Havlovo Odcházení bylo vybráno na prestižní plzeňský festival Divadlo, Prezidentky a Mobil byly uvedeny na hradeckém festivalu Divadlo evropských regionů.

    /Převzato ze stránek Jihočeského divadla: Martin Glaser/

    ///

    Více na i-DN:

    Na místo ředitele ND Brno jsou dva kandidáti

    V Brně budou hledat ředitele aktivně

    Do závěrečného kola jdou dva

    O Národní divadlo Brno usiluje pětice uchazečů

    Národní divadlo Brno zůstává bez ředitele

    Kdo bude ředitelem ND Brno?

    Nechci nést zodpovědnost

    Dne 27. 9. 2012 jsem z vlastního rozhodnutí podal výpověď

    Brněnský konkurs No.1

    • Autor:
    • Publikováno: 20. září 2013

    Komentáře k článku: Brno hlásí: Máme!

    1. Vladimír Hulec

      Vladimír Hulec

      Rada města Brna
      dnes odsouhlasila nového, minulý týden komisí vybraného ředitele Martina Glasera. Podle primátora Onderky bude mít za úkol hlavně stabilizovat situaci na činoherní scéně. V jeho pravomoci bude také jmenování uměleckých šéfů souborů.
      Ty už si Glaser vybral. „Pro činohru se mi podařilo získat Martina Františáka, uměleckého šéfa Divadla Petra Bezruče, baletní soubor dostane na starost Mário Radačovský, skvělý slovenský choreograf, nějakou dobu pracoval také jako šéf baletu slovenského ND. Samozřejmě přivedu i nové vedení opery – Jiřího Heřmana, který má zkušenosti z pražského ND, a spolu s ním přijde i nový šéfdirigent Marko Ivanovič,“ řekl novinářům.
      Soustředit se chce také na koncepci Reduty, z níž se podle jeho slov stala „prázdná slupka“. „Jsem přesvědčený o tom, že z dlouhodobého hlediska je udržování dvou konkurenčních činoher pod jednou střechou kontraproduktivní. Spolu s kolegy-šéfy jsme se rozhodli, že Reduta bude studiovou scénou Mahenovy činohry a že tam budou připravovat komorní projekty i kolegové z baletu a opery,“ plánuje Glaser.
      Vedení města odhaduje, že Glaser do funkce plně nastoupí v březnu 2014. „Už teď ale bude mít takový úvazek, aby mohl řešit zásadní věci,“ přislíbil Onderka. Prozatímní ředitel Jan Petr se vrátí k práci technického náměstka.

      25.09.2013 (23.53), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,