Divadelní noviny Aktuální vydání 16/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

16/2019

ročník 28
1. 10.–14. 10. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Bojová hra na Beethovena

    Stálé, dobře vedené divadlo má být užitečné svému městu, proto si ho město zřizuje a platí – abych parafrázoval dosud platnou osvícenskou myšlenku Friedricha Schillera. Možností, jak divadelníci mohou být užiteční občanům, firmám, radnici, je mnoho. Ředitel Jihočeského divadla Lukáš Průdek se inspiroval projektem Cinema Royal a také chtěl najít vhodný prostor ke koncertům, když koncertní síň město nemá. Do divadla se vejde jen komorní orchestr, sál Metropolu neodpovídá akusticky a do kostela, kde divadelní orchestr také pořádá koncerty, se hodí jen určitý repertoár. Spolu s šéfem opery Tomášem Studeným proto zorganizovali první ze tří chystaných Utajených koncertů.

    Diváci, kteří nasedali u divadla do autobusů, vskutku netušili, kam jedou. Doprovázela je vozidla záchranné služby a všechno řídil šéf opery v bezpečnostní vestě. Dojeli do sídla Letecké záchranné služby v Plané u Českých Budějovic, dostali welcome drink a v hangáru pro helikoptéru je orchestr a jeho šéfdirigent Mario De Rose přivítali melodií ze seriálu Sanitka. Na programu byl Beethoven: předehra Egmont a pátá symfonie c moll „Osudová“ – co jiného pro záchranku. Nakonec se hangár otevřel a poskytl pohled na nasvícenou helikoptéru.

    Letecká záchranná služba i městský dopravní podnik získaly účinnou originální propagaci, diváci poznali místa, kam by se běžně nedostali, a město se může pochlubit nevšední atrakcí – Českobudějovické listy hned otiskly dlouhou reportáž a dokumentovaly ji více než třiceti fotografiemi. Umělci získali prostor pro repertoár, který by si běžně nezahráli, a měli kde ho zahrát.

    Cinema Royal nabízí už pět let prostřednictvím svých stránek „zážitkové“ projekce filmů spojené s neobvyklými místy, profesemi, s nabídkou dalších produktů. Tak například film Adéla ještě nevečeřela se v pražském hotelu Evropa promítal v duchu výjezdního zasedání přírodovědeckého gymnázia Jindřichův Hradec. Film Kristián se promítal v barrandovských ateliérech a koncertoval při tom orchestr Melody Makers Ondřeje Havelky. Promítání filmu Sedm bylo v Ostravě spojeno s velkorysým happeningem, při němž desítky lidí vyšetřovaly vraždu a kontrolovaly hotel Palace. Diváci se vždy shromáždí na daném místě s určenou výstrojí a do poslední chvíle netuší, stejně jako Českobudějovičtí, co prožijí.

    V Českých Budějovicích šlo také o svého druhu site-specific produkci, kterou běžně používá například Orchestr Berg (další z inspiračních zdrojů ředitele Průdka) coby součást tematizovaných koncertů. Už před lety vysílala Česká televize úspěšnou minisérii koncertů soudobé hudby z ostravských tenisových kurtů.

    Druhý z Utajených koncertů plánují Českobudějovičtí na únor, prozradili, že zahrají Američana v Paříži a Rapsodii v modrém George Gershwina. Poslední bude v květnu.


    Komentáře k článku: Bojová hra na Beethovena

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,