Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Kritika

    Na štaci s Thespidovou károu

    S Divadlem Na Jezerce začal nedávno spolupracovat Arnošt Goldflam, s úspěchem uvedl dramatizaci prózy Ireny Douskové Darda, nyní prezentuje vlastní dramatický text Komedianti, který do jisté míry čerpá z rodinných reálií hereckého rodu Červíčkových, jejichž je zdejší principál Jan Hrušínský pokrevním pokračovatelem. Her o hercích už vytvořil autor několik, kupříkladu Dámskou šatnu, Ředitelskou lóži či Vratká prkna.

    Komedianti

    Principál Jan Hrušínský obklopen ženami – Klárou Issovou, Věrou Kubánkovou, Kristýnou Hrušínskou FOTO IVAN KAHUN

    Kompozičně se mi jeví Komedianti ve srovnání se jmenovanými opusy slabší, i když základní „rozdání karet“ vypadá zkraje hodně slibně: principál, jeho žena a dcera (ztvárnění těmi reálnými, Janem Hrušínským, Miluší Šplechtovou a Kristýnou Hrušínskou), idealistická Klárka (Klára Issová), citlivá duše s vyššími uměleckými ambicemi, nápověda Věruška (Věra Kubánková), byvší herecká hvězda kočovné společnosti, herec Vaclíkovský (Petr Vacek), sexuální loudil a obšourník, herec Rudánek (Rostislav Novák st.), zkušený a rutinovaný šmírák, mladý herec Michal (Michal Kern), který se dostává do svého prvního angažmá. Výčet postav doplňuje hostinský (Václav Liška), v jehož krčmě herecká společnost „rozbila svůj stan“.

    První část je až na svěží a komediální ukázku zkoušky nového herce v podstatě statickým posezením u stolu, které poskytne základní informace o charakterech jednotlivých postav.

    Po přestávce se inscenace odpíchne velmi dobře napsanou i zahranou parodií na sociální drama, které herci v hospodě předvádějí (s nimi též hostinský, který předtím zažadonil o maličkou roli a pak ze sebe nevydá větu – tu jedinou, co měl na jevišti říci). Po představení se umělci ukládají ke spánku a my s nimi absolvujeme cudně erotické, leč jevištně banální laškování principálových i zásadní rozhovor Kláry a Věrušky o hereckém, respektive ženském údělu, jako vystřižený z červené knihovny (všichni čtyři herci naštěstí nástrahy předlohy zvládají s šarmem). Vznikající vztah principálské dcerky a hostinského, důležitý potom ve finále, je na jevišti naznačen vysloveně letmo. Další společností předváděnou produkci, dobrodružnou hru pro mládež, napsal Goldflam opět s vtipem a nadhledem a herci si parodii na patetickou slátaninu plně užívají.

    I když mám výhrady k nevyrovnané kompozici opusu (autor v programu připomíná celou řadu inspirátorů), byl jsem přítomen vkusné zábavě, v níž herci hrají s očividnou chutí. Obsazení rolí považuji za vysloveně vydařené. Ze hry se ozývá jemná nostalgie a kus by se mohl líbit těm, kteří o úskalích hereckého povolání vědí o něco více než tzv. standardní divák. Inscenace mi připomněla situace, jaké nabízejí věhlasné evropské hry z divadelnického prostředí, kupříkladu Harwoodův Garderobiér či Bernhardův Divadelník.

    Divadlo Na Jezerce Praha – Arnošt Goldflam: Komedianti. Režie Arnošt Goldflam, výprava Petra Goldflamová Štětinová, hudba Milan Potoček. Česká premiéra 12. prosince 2013.

    • Autor:
    • Publikováno: 23. ledna 2014

    Komentáře k článku: Na štaci s Thespidovou károu

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,