Divadelní noviny Aktuální vydání 13/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

13/2019

ročník 28
25. 6.–2. 9. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    23. února—6. března

    23. února

    Fašang v knihovně V Havlově knihovně nad kavárnou Montmartre se sešli přátelé a známí dokumentaristy a divadelníka Břetislava Rychlíka. Promítal se jeho starší dokument Jeden rok z venkovského života lidí, kteří pozvolna odcházejí na pravdu boží. Rychlíkův dokumentaristický sloh se léty nemění: nestylizuje, nemanipuluje, kompozice vychází z neotřesitelné důvěry, že sama realita je ten nejlepší vypravěč. Navíc ještě režisér věří, že pravda či prostě skutečnost se zjeví jaksi mimochodem, v hovorech a zpovědích lidí, nevyhledávaně, v nestřežené chvíli. Ti vesničané z filmu s neuvěřitelným ročníkem narození už dnes nežijí, zachyceni ale jsou tak jako na Breughelových plátnech. Zachytil je i autorův fejeton do Lidových novin, jak některé z nich přijal na Hradě Václav Havel. Humorné paradoxy by nejlépe podal někdejší herec Rychlík, ten si však zapomněl brýle, a tak jej zastoupil Jáchym Topol. Bravurně; zkušenost z autorských čtení je znát. A pak už byl fašang. der

    24. února

    Od radokovských vavřínů k loutkové Mouše V prvním čísle letošního SADu vycházejí podrobné výsledky radokovské ankety (čtenář se dozví, kdo a jak pro které divadelní výkony minulého roku hlasoval). Ke dvěma úhelným inscenacím podzimního plzeňského festivalu, Tuminasovu Strýčkovi VáňoviLedu v režii Kornela Mundruczó, se vracejí recenze Marie Reslové, respektive Pavla Trenského. Pražskému festivalu divadel německého jazyka se věnuje studie Zuzany Augustové, Heřmanovu režii Dvořákova Jakobína reflektuje Eliška Aguirre. O posledních inscenacích souboru Buchty a loutky píše Lenka Dombrovská, scénář k jejich titulu Moucha reloaded je v časopise otištěn. br

    25. února

    V pražském Památníku na Vítkově hostovalo v rámci projektu Národního muzea I zlo může mít pozlátko Činoherní studio Ústí nad Labem s inscenací podle knihy Dagmar Šimkové Byly jsme tam taky. Příběh vězenkyně z padesátých let D. Šimkové představilo nedávno i Národní divadlo ve hře Karla Steigerwalda Má vzdálená vlast.

    Sobotní přenos z newyorské Metropolitní opery byl výjimečný. Cyklus zaměřený většinou na nové inscenace nabídl tentokrát divákům představení z roku 1983. Tehdy byla nastudována opera Giuseppe Verdiho Ernani italským režisérem Pierem-Luigim Samaritinim. V inscenaci se představili pěvci Ferrucicio Furlanetto, Dmitrij Hvorostovsky, Marcello Giordani či Angela Meadeová, dirigoval Mark Armiliati.

    26. února

    Ucho na kompaktním disku
    Komorní inscenace Moravského divadla Olomouc Ucho oslavila v pondělí 5. března dva roky od své premiéry. Ve filmové verzi zářili před více než čtyřiceti lety Jiřina Bohdalová a Radoslav Brzobohatý, v divadelní adaptaci olomouckého divadla si manželský pár Annu a Ludvíka zahráli Ivana PlíhalováIgor Bareš. Jejich herecké výkony jsou nyní zaznamenané na kompaktním disku, který vydal Radioservis. Pro rozhlasového režiséra Michala Bureše byla inscenace Ucho divadelním debutem. Drama jedné noci, v níž náměstek ministra a jeho manželka zjišťují, že jsou sledováni a odposloucháváni, se dočkalo výrazného diváckého ohlasu a také několika ocenění včetně ceny za nejlepší mužský herecký výkon pro Igora Bareše na Festivalu divadel Moravy a Slezska v Českém Těšíně. Průvodní slovo k nahrávce napsal spisovatel a dramatik Pavel Kohout. Autorem hudebního doprovodu je Richard Mlynář.

    27. února

    Mimo hranice Zasloužilá osobnost české hudební alternativy, skladatel, zpěvák a multiinstrumentalista Mikoláš Chadima, vydal se svým MCH Bandem i v rámci své tvorby výjimečné CD. Ač je hudebníků pět (plus host Garage Band), nazval svůj band MCH Trio a – jako už poněkolikáté – zhudebnil verše Ivana Wernische. Tentokrát však už téměř opustil hranice rocku směrem k nadžánrové hudbě pracující se zvukovými plochami a různě využívanými soudobými technologiemi. Temný „ponurý“ rukopis podpořený hutným zvukem však zůstal. CD nazvané podle jednoho z Wernischových textů 100 minimalistických básní vydalo nakladatelství Guerilla Records. hul

    Velké minus Opavští zastupitelé neschválili navýšení dotace pro Slezské divadlo Opava. Kvůli finančním úsporám je tak bude nuceno opusit 17 zaměstnanců, především z operního souboru. Divadlu chybí pro letošní rok zhruba tři miliony korun. Zvýšení dotace neúspěšně navrhovala opoziční ODS. Výpovědi dané v lednu tak stále platí. Situací v divadle se budeme znovu zabývat v červnu. Už jsme avizovali, že v žádném případě nejde o likvidaci operního souboru. To jsou nepodložené fámy, řekl primátor Opavy Zdeněk JirásekSSD). Ředitel divadla Jindřich Pasker chce situaci znovu vyhodnotit koncem roku. Kdyby to bylo možné, je připraven některé propuštěné vzít zpět. Pokud by se nám nepodařilo chybějící peníze ušetřit, museli bychom dál jednat s městem, řekl. Další vlna propouštění podle něj reálná není. Už není kde ubírat, řekl. (více na i-DN) hul

    Současný umělecký šéf pražského Divadla na Vinohradech Martin Stropnický oznámil, že podává k 1. dubnu výpověď. Nesouhlasí s požadavkem budoucího ředitele divadla Tomáše Töpfera stáhnout plánovanou inscenaci hry Petera Shaffera Amadeus, která měla mít premiéru letos v květnu. (více na i-DN)

    28. února

    Čtyřicetileté kuře V žižkovském klubu příznačně nazvaném Kuře v hodinkách se konal křest pečlivě zremasterované reedice legendárního rockového alba skupiny Flamengo Kuře v hodinkách. Edice nabízí kompletní původní album plus bonusové písně Každou chvíli, Týden v elektrickém městě a alternativní singlovou verzi titulní písně. Podstatný je ale především nový mastering z původních mg. pásků a cenný je i nový booklet alba z dílny Karla Halouna, který obsahuje všechny texty a koláž dobových fotografií kapely, které byly pro vydání – přesně před 40 lety – nepřijatelné. hul

    Jako ricochet… V pardubickém Divadle Exil se představila herečka Studia Ypsilon Jana Šteflíčková ve své druhé profesní roli – jako sólová písničkářka. Byla bezprostřední, osobitá, prostořeká i velmi osobní. V její hudbě cítíme vliv folku, jazzu, blues, country, časté jsou i odkazy na lidovou tvorbu a pražské hospodské odrhovačky. Moje koncerty jsou jako ricochet, taky to tak lítá. Vedle intelektuální písničky zahraju klidně něco zemitého. Ale taková jsem já a jinak to dělat neumím, říká Šteflíčková. (více na i-DN) Tomáš Klement

    V květnu začne rekonstrukce Nové scény, která má odstranit špatnou akustiku a vytvořit nový divadelní prostor. V přípravě takhle rozsáhlé rekonstrukce bude výrazně omezen provoz Nové scény, případně přesunutý do jiných prostor, uvedl mluvčí Jan Plíhal. Do srpna 2015 se má uskutečnit rekonstrukce rozvodů a osvětlení, výměna vzduchotechnických zařízení, modernizace jevištní techniky a obnova interiérů. Dotace od ministerstva kultury včetně DPH činí 336‚6 milionu korun.

    Herec a producent Jiří Pomeje odešel od soudu s desetiměsíčním trestem vězení podmíněně odloženým na zkušební dobu jednoho roku. Byl mu vyměřen za poškozování věřitele – v souvislosti s filmem Andělská tvář způsobil Státnímu fondu na podporu a rozvoj české kinematografie škodu 617 tisíc korun. Pomeje se proti rozsudku odvolal.

    29. února

    Cesty smrti V nakladatelství Větrné mlýny vyšel pod názvem Brněnský pochod smrti sborník esejisticky laděných textů z pera spisovatelů, kterým tragické události z konce května 1945, tedy vysídlení Němců z Brna, nějakým způsobem zasáhly do života. Ve sklepní scéně Divadla Husa na provázku se konalo oficiální představení tohoto sborníku spojené s projekcí rozpracovaných částí dokumentárního filmu věnovaného poválečnému vyhnání Němců z Brna. Všechny tyto dokumenty souvisejí s projektem Cesty paměti / Erinnerungswege, který se vysídlením Němců z poválečného Československa zabývá a jehož součástí byly a jsou i divadelní projekty Miroslava Bambuška. hul

    1. března

    Snaživí leštiči Snad vědom si svých někdejších hříchů, spíše však důkladně znalý temných hlubin tuzemské muzikálové produkce, vsadil jeden z čelných Luciferů české popkultury JUDr. František Janeček ve své nové produkci na osvědčené muzikálové stříbro a opětovný návrat legendárních Bídníků na prkna pražské GoJa Music Hall s vizí: Co může lépe demaskovat nešvary specifického odvětví české pseudokultury, než dobře zvládnutý inscenační moloch Les Misérables? (více na i-DN) klariN

    2. března

    TV Jen více takových chyb!
    Chybný pohyb, film Wima Wenderse z roku 1975, rozzářil obrazovku v cyklu Velikáni filmu na veřejnoprávní „dvojce“. Snímek v žánru road movie, inspirovaný Goethovým dílem Viléma Meistera léta učednická, vychází ze scénáře Petera Handkeho. Ve fabulačně poněkud umělém, ale rozhodně inspirativním díle, snímaném dynamickou kamerou Robbyho Müllera, na sebe upoutali pozornost filmové hvězdy Hana Schygulla, Nastasja Kinski a ve své době velmi populární Rudolf Vogler. Cesta Německem sedmdesátých let zpytuje nejen individuální existenciální problémy postav, ale i realitu země včetně stínů nacistické minulosti. Po dlouhé době je na co být v české televizi zvědavý i na co se těšit. br

    3. března

    Film Odcházení Václava Havla získal z dvanácti nominací dva České lvy: za scénář a střih Jiřího Brožka. V kategorii nejlepší herecký mužský výkon zvítězil Vladimír Javorský za roli ve filmu Poupata. Tento film dále bodoval v kategoriích režie (Zdeněk Jiráský) a kamera. Cenu za nejlepší ženský výkon obdržela Aňa Geislerová za roli ve filmu Nevinnost, Hynek Čermák pak v tomto filmu podal nejlepší mužský výkon ve vedlejší roli. Favorizovaný film Alois Nebel režiséra Tomáše Luňáka posbíral ceny v technických kategoriích: hudba, tvuk, technické řešení.

    Setkání se scénografkou
    Galerie Řetězová 7 na Starém Městě je mladá, funguje asi rok. 3.–31. března dala k dispozici své sklepní klenuté prostůrky ukázkám z tvorby Evy Milichovské: malbě a scénografii. Eva Milichovská ovšem obě tyto oblasti pokládá za příbuzné, ne-li za doplňující, což dokládá i název výstavy: Scénografické obrazy. pt

    (více na i-DN)

    5. března

    Orchestr Berg provedl na koncertě v Sále Martinů na pražské HAMU vítězné skladby soutěže NUBERG: cenu Nuberg získal Ondřej Štochl za kompozici Modrá – čistá a křehká, cenu veřejnosti pak Jan Dušek za skladbu Dítě ghetta. Koncert řízený Peterem Vrábelem pokračoval Concertinem pro sólový klarinet a strunné nástroje Luciana Beria a vyvrcholil provedením Symfonie č. 4 „Camerata“ Miloslava Kabeláče. her

    Šílená krev Teprve rok a půl stará, ale již kultovní inscenace berlínského alternativního souboru Ballhaus Naunynstraße Šílená krev zaplnila nejen hlediště, ale i schody Nové scény Národního divadla. Praha byla prvním místem mimo německy mluvící země, kam toto „postmigrantské a postlokální“ divadlo s tímto – v Německu vysoce ceněným – projektem (loni se účastnil dvou nejprestižnějších německých divadelních přehlídek – berlínské Theatertreffen a Mülheimer Theatertage) zavítalo. (více – včetně obsáhlé diskuse – na i-DN) Olga Richterová

    6. března

    Mít otevřené srdce a mysl
    V rámci cyklu večerů Frastage představil v pražské kavárně FRA svou tvorbu a umělecké postoje dramatik Hubert Krejčí (1944). Autor komorních her a hříček, spjatý především s Pardubicemi, Brnem a Husou na provázku, Studiem Dům a projekty asijského divadla, režisér, pedagog, mim a překladatel uvedl své publikované i nepublikované texty a několik filmových grotesek… Celý večer, který uváděla dramaturgyně Marta Ljubková, uvedl Sedmi asijskými principy divadelní tvorby. hul

    • Autor:
    • Publikováno: 19. března 2012

    Komentáře k článku: 23. února—6. března

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,