Divadelní noviny Aktuální vydání 15/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

15/2019

ročník 28
17. 9.–30. 10. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    20. března—2. dubna

    20. března

    V S-klubu Senátu Parlamentu České republiky v Kolowratském paláci pokřtil senátor a ředitel Jihočeského divadla v Českých Budějovicích Jiří Šesták svou knihu Divadlo – kultura – podmínky (Osobní zkušenosti) (Praha 2012). Kmotrem knihy byl prof. Jaroslav Vostrý, který v krátké přednášce pohovořil o regionálních divadlech. Publikace vychází z Šestákovy disertace a shrnuje autorovy dlouholeté zkušenosti z řízení divadla v kontextu městské samosprávy. Praktické poznatky z řízení a financování divadla kombinované s politickými úvahami jsou určeny odborné i širší veřejnosti.HER

    Sbírka experimentální poezie Václava Havla, která pochází z první poloviny 60. let, vyjde péčí autorů Lenky Jungmannové a Jana Šulce podruhé v samostatném knižním vydání. Rozšíří ji o nově nalezené vizuální básně a také o autorovu teoretickou stať o experimentální poezii. Obsahuje navíc sedm básní. Jedna byla nalezena v autorově pozůstalosti, čtyři v programové brožuře k inscenaci hry Vyrozumění nastudované v roce 1966 v kolínském divadle a jedna ve strojopisném sborníku Karlu Kosíkovi. Sedmá pochází z pozůstalosti Jana Zábrany, říká Jungmannová.

    Hra je to hlavní Po třinácté se po celém světě slavil Světový den divadla pro děti a mládež. Poselství napsal britský spisovatel, básník, dramatik a libretista Michael Morpurgo: Shakespeare jednou napsal Hra je to hlavní… (The play’s the thing…). Měl pravdu, ale vlastně ne tak úplnou. Příběh je podstatou a hra je prostě tou nejúčinnější cestou, jak příběh vyprávět… (více na i-DN)

    Chceme být divadlem i pro současné autory Ředitelem Městského divadla Brno zůstává Stanislav Moša, který je vedl od roku 1992. V konkurzu, který vypsalo město, svůj post obhájil před hercem a režisérem Zdeňkem Černínem. Mošu ve funkci ředitele na návrh odborné komise schválila městská rada. (více na i-DN)

    21. března

    V novostrašeckém kulturním centru v Praze byla zahájena třídenní přehlídka Setkání ve Strašecí 2013. Šlo o středočeskou přehlídku studentského a mladého divadla s postupem na Mladou scénu v Ústí nad Orlicí a Šrámkův Písek.

    Rád bych, abys zaslechla… Po dvanácté se po celém světě slavil Světový den loutkového divadla. Poselství napsal italský hudebník, muzikolog a režisér Roberto De Simóne, přední odborník na neapolskou tradici Guarratelle di Pulcinella: Vzpomínka na mé první setkání s Pulcinellem sahá až do mých dětských let, kdy postava Pulcinella byla běžnou součástí snového světa všech neapolských dětí… (více na i-DN)

    22. března

    Vyšla audiokniha Nepodávej ruku číšníkovi, na níž herec Karel Roden čte vyprávění o životě slavného filmového režiséra Jana Němce. Jde o vůbec první zvukovou knihu, kterou herec načetl. Kniha vyšla před časem v nakladatelství Torst.

    24. března

    Tři spíše opomíjená díla skladatelů dvacátého století zahájila Velikonoční festival duchovní hudby. Po Žalmu 29 brněnského rodáka Pavla Haase zazněla v brněnském kostele J. A. Komenského Kantáta milosrdenství Benjamina Brittena a kantáta Franka Martina Et la vie ľemporta. Pod taktovkou Marka Ivanoviče účinkovali Komorní filharmonie Pardubice a sólisté Ivan Kusnjer, Aleš Briscein, Jiří Hájek a Jana Wallingerová.

    Ceny Českého divadla 2012 mají své vítěze V Divadle na Vinohradech byly v rámci galavečera vyhlášeny a předány Ceny Českého divadla za rok 2012. Prestižní ocenění je tradičně udělováno v kategoriích: počin roku, ženský herecký výkon, mužský herecký výkon a divácky nej­úspěšnější inscenace. Vítězové:

    Kategorie Divácká anketa:

    Alois a Vilém Mrštíkové, Břetislav Rychlík: Rok na vsi, Jihočeské divadlo České Budějovice, režie Břetislav Rychlík

    Kategorie Mužský herecký výkon: Tomáš Dastlík za roli Heathcliffa v inscenaci Emily Brontëové Na Větrné hůrce, Divadlo Petra Bezruče Ostrava, režie Jan Mikulášek

    Kategorie Ženský herecký výkon:

    Alena Sasínová-Polarczyk za roli ONA v inscenaci Tomáše Vůjtka S nadějí i bez ní, Komorní scéna Aréna, režie Ivan Krejčí

    Kategorie Počin přehlídky:

    Howard Ashman a Alan Menken: Kvítek z horrroru, Městské divadlo Brno, režie Petr Gazdík

    Burianova mana Vydáním doubleCD Zpěvy u klavíru (Indies MG), sbírkou fejetonů Přímluva za dnešní dobu (Galén) a koncertem v Divadle Archa Burianovo pozdní odpoledne oslavil písničkář a spisovatel Jan Burian své 61. narozeniny, které měl o dva dny později. Na koncertu spolu s ním vystoupilo deset žen: Lenka Dusilová, Dáša Voňková-Andrtová, Beata Hlavenková, skupina Yellow Sisters, Bio Masha a dvě „tajemné“ bubenice. Kniha přináší devadesát krátkých příběhů a úvah, které autor v uplynulých třech letech publikoval v Týdeníku Rozhlas. A nové dvojalbum obsahuje třicet písní. Na prvním CD Jak zestárnout jsou klavírní verze Burianových písní z jeho stejnojmenného alba vydaného v roce 2012 (plus jedna dosud nevydaná) a druhé, jež se jmenuje A jiné příběhy, je šestnáct songů, z nichž dvanáct vyšlo na předchozích albech s různými kapelami, jedna samostatně na sampleru pro děti a tři dosud vydány dosud nebyly. Všechny byly natočeny na sólových koncertech Jana Buriana v pražském klubu Kaštan, v Malostranské besedě, v kulturním domě v Kyjích, v brněnském klubu Leitnerova a olomouckém Divadle hudby (převážně) v letech 2011–12. Pro ty, co mají Jana Buriana rádi především pro samotné jeho písně a jejich autorské podání, je toto dvoj­album doslova „manou z nebes“. Na albech (na rozdíl od koncertů) se totiž s touto podobou svých písní už dlouho neprezentoval.hul

    TV Ikaros Obdivuhodnou odvahu, kreativitu, nezodpovědné až sebevražedné bláznovství, život na hraně smrti prokázal – nejen – 7. srpna 1974 francouzský vizionář, pouliční umělec, kapesní zloděj, provazochodec a především snílek Philippe Petit. Ten den totiž vyvrcholila jeho 8 měsíců připravovaná „adrenalinová“ akce: ilegálně přešel jako artista po ocelovém laně mezi rozestavěnými newyorskými „dvojčaty“, v té době nejvyššími budovami světa, v budoucnu proslulými jako komplex WTC, který 11. září 2001 zničil teroristický útok. Byla by to krásná smrt. Vždyť bych zemřel při provozování své vášně, říká o této akci v oscarovém snímku Jamese Marshe Muž na laně (2008). Hodinový dokument podává strhující rekonstrukci tohoto činu a jeho příprav s využitím řady autentických vzpomínek včetně záběrů a fotografií, které si Petit a jeho spolupracovníci pořizovali. Celek je oslavou nezodpovědně psychedelické svobodomyslnosti, volnosti a nezávislosti, jež překračuje meze společenské „normálnosti“. Za svůj „umělecký zločin století“ byl Petit později kriminalizován a současně se stal v newyorských uměleckých kruzích dodnes oslavovanou celebritou. Z dnešního pohledu je vizionářem nového cirkusu. Jeho ve filmu zachycená ranní produkce nad New Yorkem (v reálu trvala více než hodinu) doprovázená původní hudbou Michaela Nymana je heroickým činem, na který se nezapomíná. Jako když sledujete Ikara.hul

    25. března

    Přizpůsobte jízdu stavu komunikace Švandovo divadlo uvedlo úspěšnou grotesku německého dramatika Tankreda Dorsta Zatáčka. Divácky vděčný text plný situační komiky, ironie a černého humoru se tak vrací na českou scénu po necelých dvaceti letech. V dramaturgii Martina Hýči a pod režijní taktovkou Davida Šiktance ožívá v komorním prostoru smíchovského Studia. Zatáčka je svou koncepcí pro tento prostor jako stvořená a má spád, takže než stačíte přizpůsobit jízdu stavu komunikace, jste za zatáčkou. Ovšem obohaceni příjemnou dávkou humoru a třeba i s pocitem jisté satisfakce, že na každého jednou dojde. (Recenzi čtěte na i-DN.)

    26. března

    V rámci cyklu Hvězdy barokní opery, který pořádá soubor Collegium 1704 ve spolupráci s Českou filharmonií, zazněly tentokrát Janovy pašije od Johanna Sebastiana Bacha. Part Evangelisty přednesl v pražském Rudolfinu německý tenorista Markus Brutscher, další sólové party zazpívali Alena Hellerová, Dora Pavlíková, Sophie Harmsen, Tobias Berndt, Tomáš Král a Lisandro Abadie. Dirigoval Václav Luks.

    Nakladatelství Masarykovy univerzity v Brně vydalo dvě nové divadelní publikace. První z nich je monografie Barokní profesionální divadlo v Brně, druhá vznikla k 15. výročí trvání studentského Profidivadla a jmenuje se 15 let studentského divadla Fakulty informatiky Masarykovy univerzity 1998–2012.

    27. března

    Vznikne nová diaspora komediantů? Po dvaapadesáté slavili divadelníci Mezinárodní den divadla. Autorem letošního Poselství byl italský satirický dramatik, režisér, herec, skladatel a výtvarník, nositel Nobelovy ceny za literaturu za rok 1997 Dario Fo:
    V dávné minulosti mocní tohoto světa dali najevo svou nesnášenlivost tím, že vypudili z naší země herce commedia dell’arte. Dnes v důsledku krize nacházejí herci a divadelní soubory jenom svízelně jeviště, divadla a diváky. Proto dnešní vládci nemusejí hledat způsob, jak kontrolovat osoby, které se vyjadřují ironicky a se sarkasmem, neboť herci už nemají kde oslovit diváky… (více na i-DN)

    V pražské Knihovně Václava Havla se četlo z knih nominovaných na cenu Magnesia Litera. Vystoupila spisovatelka Sylva Fischerová či básník Petr Hruška.

    Vyšla publikace Pražský divadelní almanach – 230 let Stavovského divadla, kterou vydal Institut umění – Divadelní ústav ve spolupráci s Národním divadlem.

    29. března

    Moravské divadlo Olomouc muselo zrušit připravovanou premiéru baletu Jesus Christ Superstar, protože nezískalo na provedení autorská práva. Agentura zastupující Andrewa Lloyda Webbera již práva pro Českou republiku udělila. Osobně jsem na příslušné agentuře vysvětlil, že u nás nejde o muzikál. Ale bohužel i přesto pro tento rok určitě práva nechtějí poskytnout žádnému jinému projektu, sdělil ředitel divadla Josef Podstata. Pojmenovat konkrétního viníka odmítá jak ředitel divadla, tak Zdeněk Harvánek z agentury DILIA, která pomáhala s jednáním o autorských právech. Ani Moravské divadlo ani my jsme chybu neudělali. Je to hodně složitá situace, uvedl.

    Skončil termín podání přihlášek do nového konkurzu na ředitele Národního divadla Brno. Zatím se přihlásilo pět uchazečů, podle mluvčí brněnského magistrátu však ještě přijmou i přihlášky došlé později poštou s pátečním razítkem. Brněnské Národní divadlo je bez ředitele od loňského září, v minulém výběrovém řízení komise nikoho nevybrala.

    30. března

    V Divadle F. X. Šaldy v Liberci převzali ocenění festivalu OPERA 2013, Libušku za nejlepší inscenaci, kterou jim udělila porota operních kritiků za inscenaci Massenetovy opery Don Quichotte. Cenu před představení opery předala Radmila Hrdinová a Josef Herman řediteli divadla Martinu Otavovi, dirigentovi Martinu Doubravskému a režisérce Lindě Keprtové. Za reprezentaci města Liberce oceněným poděkovali náměstci primátora Kamil Jan Svoboda a Jiří Šolc.RED

    31. března

    Nešišlej Pozvracel se zajíc / zimnice jím třese / Pozvracel se zajíc / potácí se lesem… Hudební skladatelka a textařka Amálka K. Třebická vydala album Nešišlej! s podtitulem Logopedické písničky pro odvážné děti a jejich rodiče. Je určeno pro děti trpící vadou řeči, ale svou bizarní poetičností i pro všechny „odvážné“ rodiče, milovníky ztřeštěné poezie. Skladatelka, která je učitelkou hudby a lektorkou dětského klubu při FOK a Filharmonii Brno, je autorkou většiny textů, třemi přispěl herec Miroslav Hanuš. Každý je zaměřen na jedno problematické písmeno tak, aby se zpíváním hláska procvičovala. Autorku, která sama hraje na většinu nástrojů – klavír, akordeon či metalofon – doprovázejí zpěvák Viktor Dyk, operní pěvkyně Hana Pecková, bubeník Jan Ježek, violoncellistka Johana Kučerová a hráč na příčnou flétnu Michal Vojáček. Autorem obalu je výtvarník Martin Velíšek. Hodně bizarní sestava…hul

    2. dubna

    S okamžitou platností byl odvolán umělecký šéf opery pražského Národního divadla Rocc. Mezi důvody svého rozhodnutí o jeho odvolání uvedl ředitel Národního divadla Jan Burian nezvládnutí transformace ND a Státní opery Praha, nezkušenost při vedení velkého souboru a nepřesvědčivé umělecké výsledky. Svou agendu předal Rocc paní Dagmar Dominové, vedoucí odboru ekonomiky a administrativy technicko-provozní sekce Národního divadla.

    • Autor:
    • Publikováno: 21. dubna 2013

    Komentáře k článku: 20. března—2. dubna

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,