Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2018

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2018

ročník 25
11. 12.–24. 12. 2018
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    1.—14. června

    1. června

    Desperádi Režisér a herec Divadla Sklep Milan Šteindler pokřtil v pražském kině Mat album a stejnojmenný klip Desperado skupiny Gipsy.cz. Šteindler s Martinem Kopem natočili klip v kovbojském duchu. Jeho atmosféra koresponduje s obalem i obsahem alba, na němž se zpěvák a vedoucí kapely Radek Banga provokativně stylizuje do proslulého latinsko-amerického bandity – desperada Calvery. Šteindler zpočátku navrhoval pro stylizaci klipu jiná řešení: Například příběh kluka utíkajícího před revizorem. Banga si však prosadil westernový příběh mexických desperádů. Nakonec se nám to za pomoci nadšených kladenských divadelníků a vypůjčené techniky podařilo, řekl na křtu Šteindler. Pro mne je desperado současný kluk. Nic neudělal, a už je za svoje názory a postoje politiky trestán, vyjádřil se k písni Banga. Styl svého třetího alba Gipsy.cz označují jako „mexikánský western“. Prestižní magazín zabývající se world music zařadil desku do seznamu Top of World Album. Gipsy.cz hráli na přelomu února a března v Austrálii, kde vystoupili jako hlavní hvězdy na devíti festivalech, jejichž cílem bylo představit současné romské a turecké kapely. hul

    Chátrající Werichovu vilu na Kampě zřejmě opraví Praha 1 za pomoci grantu ministerstva kultury. Na schůzi zastupitelstva to uvedl starosta Prahy 1 Oldřich Lomecký (TOP 09). Podle něj již právníci městské části chystají výpověď současnému nájemci objektu – nadaci Medy Mládkové. Lomecký připustil, že Praha 1 s nadací dlouhodobě nemůže nalézt společnou řeč.

    2. června

    Nejistoty v porotě Slavnou hru Reginalda Roseho (na snímku) Dvanáct rozhněvaných mužů, která posloužila jako předloha ke slavnému filmu Sidney Lumeta (a nedávno i ruskému remaku Nikity Michalkova), vydává na dvojcédéčku nakladatelství XYZ. Nahrávku realizovala v březnu t. r. režisérka Jitka Škápíková s plejádou předních českých herců. Strhující drama, kdy má porota jednomyslně rozhodnout, je-li mladík, podezřelý z vraždy vlastního otce, skutečně vinen, má na nahrávce výraznou evokativní gradaci a herci vytvářejí výrazné typy, které lze od sebe brzy dobře odlišit a posluchač se může snadno zorientovat. V paletě nadprůměrných kreací nejvýrazněji upoutají dva antagonistické typy: pochybující architekt Viktora Preisse, snažící se – zprvu téměř beznadějně – klást kolegům znejisťující otázky, a porotce se slupkou nesnesitelného suveréna, traumatizovaný však vztahem s vlastním synem, v interpretaci Michala Pavlaty. Nahrávku lze doporučit jako báječný audiodárek. br

    V pražském klubu U Rafa byly předány Ceny Revolver Revue za rok 2010. Získali je spisovatel Vít Kremlička a výtvarník Chrudoš Valoušek.

    V Severočeském muzeu zahájili výstavu Loutky z Naivního divadla v Liberci. Vernisáž, na níž vystoupila Markéta Sýkorová s představením Jak chodil Kuba za Markytkou, byla součástí 21. ročníku mezinárodního festivalu MATEŘINKA. Naivní divadlo za šedesát let činnosti vyprodukovalo přes 250 inscenací, na výstavě nechybí ukázky z tvorby Pavla Kalfuse, Ivana Antoše, Ivana Nesvedy i Petra Matáska, zastoupena je i mladá generace Barborou Jakůbkovou a Robertem Smolíkem. her

    Americký herec John Malkovich hostoval na hudebním festivalu Pražské jaro s melodramatem Pekelná komedie, v němž ztělesnil roli vypravěče.

    3. června

    Stanislav Moša uvedl v Zámeckém divadle německého města Fuldy historický muzikál Die Päpstin (Papežka). Nové hudební dílo vzniklo na popud zahraniční agentury v koprodukci s Městským divadlem Brno, které se na inscenaci podílí též výrobou dekorací, kostýmů a rekvizit. Muzikál se hraje v německo-švýcarském obsazení, na plánovaných 106 představení od 3. června do 14. srpna se prodalo už více než 55 000 lístků (vstupenky v ceně od 16 do 52 euro). V příštím roce se produkce přesune na tři týdny do Mnichova. Česká premiéra v Městském divadle v Brně bude 24. března 2012. her

    4. června

    Obec Cehnice (mezi Strakonicemi a Vodňanami) uspořádala akci Jak muzikanti z Cehnic a Dunovic k cirkusu jezdili jako vzpomínku na jihočeské muzikanty, kteří od 80. let 19. století do konce druhé světové války patřili k vyhledávaným umělcům cestovních cirkusů. Od 30. května do 6. června v místním areálu U Devíti králů organizátoři vystavili hudební nástroje, co se našly po chalupách, pohlednice, osobní fotografie a dokumenty cirkusových hudebníků z obce. Při slavnostním odpoledni 4. června odhalili dřevěnou plastiku a zahrála dechovka sestavená z hráčů Orchestru Jihočeského divadla, českobudějovické konzervatoře a českokrumlovské ZUŠ. Hanuš Jordan

    5. června

    Hrazdy nad Trutnovem Představením Joke Killers v režii dua SKUTR a Adély Laštovkové Stodolové skončil i 1. ročník trutnovského festivalu nového cirkusu Cirk-UFF. Na třídenní akci se vytvořila inspirativní platforma pro novocirkusová setká(vá)ní umělců, diváků i kritiků, ve které by stálo za to pokračovat. Více na www.divadelni-noviny.cz. zah

    6. června

    Galakoncert Státní opery Praha svým příznivcům zahájili odboráři odmítnutím návrhu sloučit od 1. 1. 2012 Státní operu Praha s Národním divadlem, který téhož dne dopoledne oznámil Jiří Besser. Pověřený ředitel Státní opery Praha Ondřej Černý se poté pokusil ministrův úmysl obhájit, obecenstvo ho však vypískalo. Vyhrocené emoce koncertu nejvíc posílily čísla z Verdiho opery Nabucco, především známý sbor Židů. Orchestr řídili Jan Latham-Koenig a Pavel Šnajdr, zpívali Christina Vasileva, Veronika Hajnová, Jana Sýkorová a Svatopluk Sem, v baletních číslech vystoupili renomovaní hosté Anna Nikulina, sólistka Velkého divadla v Moskvě, Jan Váňa, sólista Národní opery Ukrajiny, a Barbora Kohoutková, v současné době baletní mistr Národního divadla v Praze. Vystoupily také děti z Baletní školy Olgy Kyndlové. her

    S tatrankou do historie
    Nakladatelství Supraphon vydalo komplet 7 CD a jednoho DVD Hurvínkovy dobrodružné výlety do minulosti, který několik let vznikal v autorské spolupráci scenáristů Heleny Štáchové Pavla Cmírala. Oživují české dějiny „klasickým“ hurvínkovským humorem slovních hříček a bizarních situací. Na cestách do minulosti jej doprovází jeho dlouholetá kamarádka Mánička. Společně odhalují i méně známá zákoutí českých dějin. Nejprve zamíří do období posledních Přemyslovců, poté se ocitnou na lucemburském dvoře, potkají husitského krále či Rudolfa II., pokusí se vyvdat Marii Terezii, zahrají si s Mozartem a popovídají si s babičkou od Boženy Němcové. Kromě známých osobností potkávají i obyčejné lidi, kteří je seznamují s každodenním životem té které doby, již charakterizuje i citlivě vybraná původní hudba. Hurvínek se také naučí, jak nenápadně krást jídlo na tržišti, vyzkouší si roli holandského velvyslance a dokonce získá královskou korunu. A samozřejmě se objeví i taťulda Spejbl s paní Kateřinou. ako

    8. června

    Novou uměleckou šéfkou opery Národního divadla v Brně se stane od září slovenská profesorka operního zpěvu Eva Blahová. Ve funkci nahradí slovinského režiséra Rocca Rapla, který nastupuje na stejný post v pražském Národním divadle po odstoupivším Jiřím Heřmanovi. S dosavadním šéfem souboru se brněnské Národní divadlo rozloučí 12. června slavnostním představením opery Nabucco od Giuseppe Verdiho v Janáčkově divadle. Tam také vedení divadla poprvé představí novou uměleckou šéfku, řekla mluvčí ND Šárka Motalová. Eva Blahová aktivně vystupuje jako mezzosopranistka, je členkou porot mezinárodních soutěží a uměleckých rad festivalů včetně Pražského jara, mezi její žáky patří i M. Kožená.

    Doly plné snů V Domě kultury města Ostravy byl představením pražského Divadla v Dlouhé Naši furianti odstartován třetí ročník divadelního festivalu Dream Factory zaměřeného především na site specific divadlo a projekty české nezávislé divadelní scény. Čtyřdenní festival uvedl přes dvacet představení, koncertů, diskusí a dalších doprovodných akcí, většinou v prostorách dolu Hlubina, který se ukázal být velmi vhodným centrem pro alternativní divadelní proudy i diváky. Většina akcí byla vyprodaná, na některé (např. Pestré vrstvy místního DPB)se zdaleka nedostali všichni. Více na www.divadelni-noviny.cz. hul

    9. června

    O divadle na léto Revue Svět a divadlo (3/2011) a Disk (č. 36) přinášejí spoustu podnětného čtení. V SADu se například dočteme o Gottlandu v pražském i ostravském jevištním ztvárnění (Lenka Dombrovská), Miroslav Petříček se zamýšlí nad Havlovým filmovým Odcházením, Jiří Černý píše o Wagnerově Parsifalovi v Národním divadle. Lenka Šaldová reflektuje úrodu Dvořákových Rusalek na německých jevištích. Jiří Adámek se dělí o své dojmy z Berlína, Vladimír Mikulka přispívá těmi z Petrohradu. Dočteme se i o Cenách Alfréda Radoka za nejlepší původní českou a slovenskou hru. Revue otiskuje dva nové dramatické opusy Lenky Lagronové, Konec a Z prachu hvězd. V Disku zaujme mimo jiné úvaha Jana Císaře o oponách jako scénologickém fenoménu, přetištěna je i výrazná úprava Molièrova Misantropa tvůrci brněnského Buranteatru. Přední český medievalista František Šmahel tu publikuje text Zkrocení divých lidí ve scénických příbězích středověké fantazie, Josef Herman sumarizuje letošní operní bienále, které proběhlo na jaře v Praze. V překladu Zdenky Švarcové se v posledním Disku objevuje i libreto pro hru divadla nó Komači papouškuje. br

    Teatrologická společnost uspořádala v Malém sále Divadelního ústavu přednášku Václava Petrboka Ferdinand Břetislav Mikovec mezi Čechy a Němci.

    10. června

    Alma Mahlerová-Werfelová, považovaná za největší femme fatale 20. století, je hrdinkou hry Joshuy Sobola. Nazval ji Alma a inscenace, která podle ní vznikla, bude celkem čtrnáctkrát uvedena od 10. června do 2. července v prostorách Martinského paláce na Hradčanském náměstí v Praze.

    12. června

    V Praze skončil šestý ročník festivalu experimentálního výtvarného divadla ANPU. Odehrával se v divadelním šapitó pro 170 diváků, jež vyrostlo už druhým rokem v parku na Kampě. Program nabídl představení pro děti i pro dospělé, poprvé se představil i zábavný čtyřminutový kabaret La Chambre separée.

    13. června

    Za Háro k soudu Karikaturista Jiří Winter-Neprakta žaluje Revolver Revui za knihu Háro, ve které bylo mezi jiným reprodukováno několik jeho karikatur vlasatců, jež před rokem 1989 publikoval v normalizačním tisku. Kniha Háro (Vzpomínky a dokumenty), vydaná v Edici Revolver Revue, je originální obrazovo-textovou koláží, která přináší ukázky kreslených vtipů o „máničkách“ z normalizačního tisku a vzpomínky a fotografie někdejších „vlasatců“, především osobnosti předlistopadového undergroundu. Vystupují v ní a svými texty přispěli Dana Němcová, Ondřej Němec, Stanislav Penc, Petr Placák, Václav Havel, Viktor Šlajchrt, Vlastimil Třešňák, Vít Kremlička, Saša Vondra, organizace B. K. S., Mikoláš Chadima, Jaroslav Formánek, Pavel Zajíček a další osobnosti uměleckého, kulturního a společenského života. Publikaci, jež získala ocenění Nejkrásnější česká kniha v kategorii učebnice a didaktické pomůcky, graficky upravil Jan Čumlivski a Karel Haloun. Jak upozornil časopis Nový prostor ve svém novém čísle (377), není to v poslední době jediný obdobný případ. Milouš Jakeš prý požaduje tantiémy po prodejcích nahrávek jeho proslulého projevu z Červeného hrádku, poslankyně Kočí žaluje divadlo Rubín za inscenování její kompromitující nahrávky. Edita Beníšková

    14. června

    Represe včera, dnes a zítra
    V pražském Bio Ponrepo byly předány letošní Ceny Andreje Stankoviče. Rovným dílem je získali mladí dokumentaristé Tereza Reichová za snímek Manuál na výrobu teroristy o problémech represí a terorismu v Baskicku a Martin Kohout za dokument JUDr. Michal Danišovič, který se zamýšlí nad tím, jak jsme se chovali za dob Husáka a jak je to s námi dnes. Ve filmu mluví i bývalý velitel zásahu na Národní třídě. Skupina Samozvanců, která cenu začala po smrti Stankoviče udělovat místo něj, navíc ocenila in memoriam výtvarnici, scenáristku a filmařku Ester Krumbachovou za mimořádný přínos české kinematografii. hul

    Ovary českého divadla V hospodě U Vystřelenýho oka v Praze na Žižkově pokřtil dramatik, režisér a t.č. umělecký šéf Klicperova divadla Hradec Králové David Drábek soubor svých dramatických textů Aby se Čechům ovary zachvěly. Kniha obsahuje dramata z let 2003–2011, která dala vzniknout ceněným inscenacím, ale i texty méně známé, rozhlasové hry i texty nedávno inscenované v KD HK (Sherlock Holmes: Vraždy vousatých žen a Jedlíci čokolády). Uspořádala a doslov napsal Lenka Jugmannová. hul

    • Autor:
    • Publikováno: 27. června 2011

    Komentáře k článku: 1.—14. června

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,