Divadelní noviny Aktuální vydání 12/2018

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

12/2018

ročník 25
12. 6.–25. 6. 2018
  • Zprávy
  • Kritika
  • Seriály a blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Změny ve vedení DJKT v Plzni

    Příští sezona 2018/19 bude poslední, v níž bude v čele souboru činohry Divadla J. K. Tyla v Plzni stát režisérka Natália Deáková. Dnes to na setkání s novináři po jednání umělecké rady DJKT uvedl ředitel DJKT Martin Otava.

    MgA. Natália Deáková, od roku 2013 umělecký šéf DJKT v Plzni. FOTO archiv

    Podle jeho slov se bude moci Natália Deáková, která činohru vede od září 2013, více věnovat práci pro rozhlas, kterou musela v souvislosti se svojí šéfovskou funkcí omezit. S Natálií Deákovou budeme dále spolupracovat jako s režisérkou. Nyní hledáme vhodné kandidáty na nového šéfa činohry, uvedl Martin Otava. Avizovaná výměna ve vedení činohry spočívá zřejmě v nespokojenosti diváků. Z nedávného průzkumu plzeňského magistrátu vyplynulo, že si Plzeňané velmi cení plzeňských divadel, ale kritizují právě repertoár činohry DJKT.

    Umělecká rada DJKT zasedla v pondělí se zástupci plzeňského magistrátu a kraje v novém složení. V jejích řadách již není její dlouholetý člen, literární historik, kritik a vedoucí Katedry českého jazyka a literatury PF ZČU profesor Viktor Viktora. Nahradí jej teatroložka a publicistka Vlasta Smoláková. Činoherní soubor bude nyní, jako nová členka rady, hodnotit i herečka Daniela Kolářová. Producenta a překladatele Adama Nováka, který měl na starosti muzikál, vystřídal překladatel a textař Michael Prostějovský.

    DJKT v Plzeni, Velké divadlo. FOTO archiv DJKT

    Myslím si, že nastal čas na názorovou výměnu. Divadlo se vydalo určitým směrem a cítím potřebu komentovat jeho vývoj s jiným člověkem, reagoval na dotaz ke změně personálního složení v činoherní sekci rady Martin Otava. Příchod Michaela Prostějovského souvisí podle jeho slov s výměnou na postu šéfa muzikálového souboru, kdy Romana Meluzína vystřídal Lumír Olšovský.

    Ačkoliv dochází k personální výměně, hodnotili členové umělecké rady úroveň produkcí DJKT v loňském roce jako mimořádně vysokou, a to ve všech jeho souborech. Divadlo je na velkém vzestupu, uvedl režisér Ladislav Smoček. Souboru činohry by prospěla stabilita režisérské práce, domnívám se, že se u něj příliš často střídají režiséři, kricky nahlédla na práci činohry pouze Vlasta Smoláková. Oživení Nového divadla ocenila Radmila Hrdinová. Největší vzestup vidím u souboru opery, má ambiciózní dramaturgii, dodala.

    Podle údajů DJKT činila návštěvnost jeho scén v loňském roce 87 procent, z toho 40 procent diváků bylo mimoplzeňských. V roce 2017 se v DJKT uskutečnilo 24 premiér a jedno open air představení v lochotínském amfiteátru, tedy stejný počet jako v roce 2016. Bylo odehráno 665 představení, které navštívilo 197 085 diváků. Náklady na provoz DJKT činily v loňském roce 262 180 000 Kč. Zřizovatel DJKT, město Plzeň, přispělo na provoz částkou 187 261 000 Kč, Plzeňský kraj se podílel příspěvkem ve výši 6 000 000 Kč. Ze státního rozpočtu dostalo DJKT prostřednictvím Ministerstva kultury částku 14 800 000 Kč. Vlastní výnosy DJKT představují sumu 58 989 000 Kč, z toho tržby představují  43 912 000 Kč. Ostatní příjmy jsou výnosy z pronájmů budov, úhrad školného baletní školy, pěveckého sboru a muzikálového studia či jiných aktivit. Soběstačnost divadla v roce 2017 činila 23 procent.


    Komentáře k článku: Změny ve vedení DJKT v Plzni

    1. Jan Holík

      „Avizovaná výměna ve vedení činohry spočívá zřejmě v nespokojenosti diváků.“
      To je váš osobní pohled, paní Špalková, nebo to máte něčím podložené a ověřené? Průzkumem magistrátu? Nespokojenost diváků při návštěvnosti činoherních představení 86%? Zvláštní pohled. Na ten jsem už u vás ale zvyklý. Nezvyknu si ale na to, že jednou větou pootočíte a poupravíte pravdu a navíc to celé předestřete lidem jako hotovou věc. Takže tedy, celá věc teď díky vašemu článku vypadá že Natália Deáková byla vedením DJKT odvelena, protože jsou diváci nespokojeni. Není to pravda. Natália Deáková se po pečlivém uvážení rozhodla pro odchod z divadla sama a dobrovolně. Má za sebou pětileté náročné působení jako šéfová činory DJKT a její šéfovská i režijní práce byla jednak odvážná a progresivní a jednak vstřícná a diplomatická směrem k plzeňskému divákovi. Věřte mi, že její boj v tomto divadle nebyl vždy jednoduchý. Jsem si vědom toho, že všichni diváci, včetně vás, spokojeni nebyli, ale to už tak u odvážné tvůrčí práce bývá. Vaše povšechnost a necitlivost, s jakou jste jednou větou s Natálií zametla, je nehorázná a zaslouží omluvu.
      Jan Holík

      06.06.2018 (23.47), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    2. Gabriela Špalková

      Vážený pane Holíku,
      článek je zprávou o výsledcích jednání Umělecké rady DJKT a o jejich oficiální prezentaci na tiskové konferenci k tomu určené. A samozřejmě, že na této konferenci byly prezentovány informace o průzkumu a jeho výsledku.
      Jiné informace ohledně personálních změn, než ty, jež zmiňuji ve zprávě, zde nezazněly. A to ani z úst paní Deákové.
      A když si text znovu přečtete, zjistíte, že žádné mé osobní hodnocení činoherního souboru DJKT a jeho vedení či mé hodnocení divácké odezvy v něm není.

      Gabriela Špalková

      07.06.2018 (14.20), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    3. doc. Mg.A, Martin Otava Ph.D,

      Paní Špalková,
      jako ředitel se vyjadřuji naprosto jasně a nepotřebuji žádného poskoka, či mluvčího, který by má vyjádření musel převést do srozumitelného jazyka. Jakým právem si ve své aroganci dovolujete podsouvat za mé výroky něco zcela jiného. Řekl jsem na tiskové konferenci zcela jasně před cca 20 svědky, že paní Deáková odchází z funkce šéfa činohry protože chce více režírovat i jinde než v Plzni, především také v rozhlase. Vy si dovolujete zpochybňovat pravdivost mých slov? Vy si dovolíte k mému výroku přilepit bez ostychu Váš soukromý, ničím nepodložený špinavý přilepený blábol že „avizovaná výměna ve vedení činohry spočívá patrně v nespokojenosti diváků“. Jak si dovolujete operovat něčím tak nepodloženým. Když bych to tak myslel, tak bych to byl řekl. Toto je čistě Vaše nehorázná spekulace a prezentujete ve spojitosti s mým vyjádřením Váš subjektivní názor, který je v naprostém rozporu s názorem mým. Navíc, dramaturgii činohry hodnotím jako velice kvalitní. Budete se divit, sám jsem se na její tvorbě s vedením činohry podílel a plně za dramaturgií DJKT stojím. To jestli se jedna a ta samá věc jednomu diváku líbí a druhému ne, to je relevantní a správné. To je naše svobodné právo. Ale důrazně Vás upozorňuji, jestli ještě jednou jedinkrát ceknete ty vaše nízké, hloupé, dětinské, zkreslené a arogantní zlé žvásty a budete jimi ponižovat poctivé lidi a poctivého umělce jako je Natalie Deáková a budete-li překrucovat mé výroky, podám na Vás žalobu. Ztratila jste soudnost a já svoji divadelní rodinu budu proti takovým sršňům jako jste vy, kteří dokáží ve svém životě jen plivat jedy na poctivou práci druhých chránit. Na tiskové konferenci se ptáte na každou marginální pitomost. Jestliže jste zcela nepochopila důvody odchodu Deákové, mohla jste se zeptat. Vám ale nejde o to objektivně informovat veřejnost, nýbrž hledáte střelivo jak divadlu škodit. Prosím, pište si co chcete, ale jestli ještě jedinkrát zpochybníte bez neprůstřelných důkazů mé prohlášení neskončím u komentáře. Je na čase aby hanebnost a nízká manipulativnost s veřejným míněním neunikly trestu.
      Martin Otava ředitel Divadla J. K. Tyla

      07.06.2018 (18.25), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    4. Vladimír Hulec

      Vladimír Hulec

      Pane Otavo, pane Holíku,
      musím se zastat naší plzeňské korespondentky. Na to, že si myslí, že „avizovaná výměna ve vedení činohry spočívá zřejmě v nespokojenosti diváků“, má plné právo. Je tam jasně slůvko „zřejmě“, kterým říká, že jde o její osobní názor. Autorka nijak práci Natálie Deákové nedehonestuje a Vy – samozřejmě – máte právo uvést věci na pravou míru. Od toho ostatně Komentáře na i-DN jsou. A není snad třeba tak ostrých slov.
      Vladimír Hulec, editor i-DN

      07.06.2018 (18.44), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    5. doc. Mg.A, Martin Otava Ph.D,

      Dobrý den pane Huleci,
      nezlobte se, ale asi jste nepochopil, oč běží. Když prohlásím, že paní Deáková odchází z důvodů, že se chce opět víc věnovat režii, tak to prostě tak je. To slovo „zřejmě“, v této souvislosti nevyjadřuje osobní názor autorky, nýbrž to, že ředitel „zřejmě“ neuvádí pravý důvod, tedy že vlastně ředitel lže. K mému zcela přesnému vyjádření o důvodech změny ve vedení činohry bylo přilepeno, že Deákové odchod z funkce je „zřejmě“ důsledkem nespokojenosti diváků……., vnímám to „jako češtinář“ naprosto správně tak, že „zřejmě“ ředitel blafuje, protože autorka slyšela, že diváci nejsou spokojeni. Jinými slovy, ať si ředitel prohlašuje co chce, Deáková zřejmě byla vyhozena. A to je zvůle a manipulace s použitím nepodložených informací, v horším případě vědomě zkreslených.
      Dále již nebudu reagovat na toto téma. Řekl jsem vše potřebné. Možná snad ještě, že Natalii naprosto chápu, protože sám ji považuji za jednoho z nejlepších českých poctivých režisérů, kteří vědí, jak pracovat s hercem. DJKT počítá i nadále s pravidelným režírováním N. Deákové v DJKT v nezmenšené míře.

      S pozdravem, v úctě
      Martin Otava

      07.06.2018 (19.32), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    6. Vladimír Hulec

      Vladimír Hulec

      Pane Otavo,
      Ok. Myslím, že jste reagoval přehnaně, ale stalo se. Oceňuji, že změnu zveřejňujete včas a je dost dlouhá doba na to najít nástupce. Nyní tedy nejen mne, ale jistě i české divadelníky zajímá, kdo se po Deákové ujme šéfování činoherního souboru či kdy a jak se o tom bude rozhodovat. Vypíšete konkurs, nebo jste už s někým domluven?

      08.06.2018 (1.26), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,