Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Zmatená deziluze o Krylovi i o nás

Nemá to být o Krylovi, ale o nás, říká v propagačním videu k inscenaci Země Lhostejnost ve Švandově divadle její dramaturg a spoluautor scénáře Libor Vodička.

Země lhostejnost

Na scéně dominovalo kýčovité narůžovělé srdce FOTO MICHAL HANČOVSKÝ

Ve skutečnosti ale není tato poněkud zmatená koláž z Krylových politických komentářů z počátku devadesátých let, písňových textů, vzpomínek, ale i citací z novinových článků či internetových diskusí pořádně ani o nás, ani o Krylovi. Je prakticky nemožné v ní identifikovat klíč, který by „odemykal“ jiný její smysl než konstatování, že Karel Kryl dávno věděl, jak to s námi za dvacet let dopadne.

Smíchovská Země Lhostejnost vzdává legendárnímu písničkáři až patetický hold. O jeho rozporuplné osobnosti se dozvíme málo, zato vyslechneme citově apelativní svědectví o jeho těžkém umírání. A vedle toho je tu ironická, rádoby hravá, nicméně velmi povrchní reflexe tradiční české remcavosti, apatie či sklonu distancovat se od těch nahoře. Krylovy „prorocké“ myšlenky jsou vyčítavým a moralizujícím tónem konfrontovány s aktuálním stavem české společnosti, jak jej vidí autoři inscenace, kteří v jeho líčení semelou v pár obecných větách povodně i zpackanou transformaci a privatizaci.

Čechy reprezentují tři herci a tři herečky – „ovčani“ v uniformách šedivých obleků s bílou košilí. Tenhle bezpříznakový kostým se možná hodí do hry o manažerokracii, ale má-li být znakem typické české stádnosti, významově vůbec nesedí. O dost lépe si Eva Jiřikovská poradila se scénou. Jejím základem je „replika“ skulptury voskového srdce, které vzniklo roztavením svíček, jež lidé rozsvěceli na pietních místech po úmrtí Václava Havla. Ve Studiu Švandova divadla je v růžovém srdci „zatavená“ hlava koně z pomníku sv. Václava. Odkazuje k místu, kde se odehrávala sametová revoluce, jejíž naděje, jak naznačuje inscenace, byly zmařeny. Srdce stojí na perském koberci, který naopak připomene oficiální kanceláře vládních budov, Hradu či poslanecké sněmovny.

Scénografie by ale spíš obstála sama o sobě, jako výtvarná instalace. Herci si s ní nevědí příliš rady, občas si někdo – neznámo proč – nasadí onu koňskou hlavu, na položeném srdci se poposedá či vystupuje jako na pódiu. A nakonec je v něm pod odklopeným víkem jako v rakvi pohřben Karel Kryl. Má to snad symbolizovat způsob, jak se Češi vyrovnávají s legendou? Je to ilustrace, připomínka pohřbu, na němž chyběl tehdejší prezident Havel?

Největší problém inscenace je v jakémsi povrchním – přímočaře rozumovém, a nikoliv obrazném – zobecňování společenských jevů a jejich zkratkovitém hodnocení. Což platí i o pohybových a hlasových etudách, které vytvářejí dojem spontánní hravosti, ale přitom text jen ilustrují či podtrhují. Obsah sdělení se blíží banálním hospodským pravdám, které končívají jak v Havlově Audienci shrnutím, že všechno je na hovno. Ti, kdo je vyslovují, mívají niterný pocit, že jde o jejich zásadní zkušenost se světem. Také herci, kteří se nás ve Švandově divadle svojí naléhavou interpretací pokoušejí přesvědčit, že se na scéně rozkrývá cosi podstatného, jdou do svých úkolů naplno. Ale jediné, co nám z představení utkví, je dojem jakési zmatené deziluze.

Hodnocení: 2

Viz také Těžký život idolů v Čechách od Jany Soprové (hodnocení 4)

Švandovo divadlo – Dodo Gombár, Libor Vodička: Země Lhostejnost. Režie Dodo Gombár, dramaturgie Lucie Kolouchová, scéna a kostýmy Eva Jiřikovská, výběr hudby Dodo Gombár. Premiéra 5. října 2013.

  • Autor: Marie Reslová
  • Publikováno: 11. listopadu 2013

Komentáře k článku: Zmatená deziluze o Krylovi i o nás

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 20/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


28. 11.–11. 12. 2017

Číslo 20/2017 (28. 11.–11. 12. 2017)

Obsah čísla 20/2017

Slovo ...

Senioři jsou top!

Napsat úvodník pro Divadelní noviny...

Sukces měsíce

Husa na provázku – Dobru,...

Husa na provázku – Dokumentární...

Dotazník

Bohdana Pavlíková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Katalog uměleckých prací

Nový Katalog prací začne platit od 1....

Fejeton

Když hrají PH pro PP

Když hrají perfektní herci pro...

Názor

Operou obchází strašidlo

Strašidlo režisérismu. Píše Rudolf...

Glosa

Pamětní Rusalka v Národním

Večerní představení Dvořákovy...

Anketa

Video: Ceny Divadelních novin...

Podívejte se na celý záznam z...

Ceny DN 2016/2017: Ve znamení...

Divadelní noviny udělily včera ve...

Kronika

Jednou větou

Tým učitelů Jazykového gymnázia...

Kritika

Slepý výstřel

Divadlo LETÍ představilo v české...

Podnikatelka na dně

Před pár lety Petr Zelenka napsal hru...

Nejde o život, ale o...

Národní divadlo představilo na...

Břit bez ostří

Inscenace Tajný deník Adriana Molea ve...

Ministerstvo máklých kroků

Přední pražská skupina současného...

Tváří v tvář teroru

Terorista unese dopravní letadlo se 164...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 20/2017...

5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je...

Festivaly

Opera 2017 – hudební...

Letošní 13. ročník festivalu...

Rozhovor

Rostislav Novák ml.: Chci v...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Katharina Schmitt: Přízraky...

Rozhovor s libretistkou a režisérkou...

Kauza

Kontext

Kulturní populismus Hradu

ÚVAHY VÝTVARNÉ

Sněhulák, čtverec a...

Ve filmovém přepisu románové krimi...

Moderní operní režie jako...

Hlavní sdělení této knihy je...

Burza

OPERA 2017 – ceny Libušky

Cena kritiků za nejlepší inscenaci...

Nominace na Ceny Thálie v...

Herecká asociace informuje

Podoby – Návrat

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zahraničí

Londýnské doteky

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vilmos Vajdai: Útlak divadlu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Karin Dor (22. 2. 1938 Wiesbaden,...

Výročí

Výročí 1.−15. prosince

Boudová Nela, herečka (1. 12. 1967)...

Paměti, záznamy, deníky

Divadlo v kostce

Myslíte si, že lze za jeden den a...

Knihovnička

Došlo do redakce

Iva Němcová: Osobnosti české...

Obrazem

Fagi a divadlo

Iva Němcová

V Galerii Českých center v Rytířské...

Pan Papírek… (VI)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 20/2017



Obsah,