Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Zlínské tripy (No. 4)

Tváří letošního ročníku festivalu Setkání 2012 Stretnutie byla slovenská herečka a šansoniérka Szidi Tobias. FOTO JAN KARÁSEK

Čas 17. ročníku divadelního festivalu Setkání 2012 Stretnutie se sobotním dnem definitivně naplnil. A nutno dodat, že s prvotřídní grácií. Takřka celý festivalový finiš byl věnován našim nejmenším, i dětem v nás, a tento fakt se na atmosféře akce rozhodně pozitivním způsobem podepsal. Městské divadlo i jeho okolí se totiž rozžilo spontaneitou, nostalgií i něhou. Koncipovat finále coby Velký festivalový piknik se tedy rozhodně vyplatilo.

Vrcholy posledního dne

V ideální simulaci eskymáckého příbytku je mimořádně útulno (Vojta Švejda a Marcela Máchová v Arktickém Robinsonovi). FOTO DAVID MACHÁČEK

Vojta Švejda a jeho kumpanie se blýskli nehorázně přívětivou inscenací Arktický Robinson aneb Neuvěřitelná putování Jana Eskymo Welzla, jež byla naštěstí koncepcí, hravostí i hereckou kreativností tria Švejda, Beneš, Máchová, na světelné roky vzdálená obvyklé suchopárnosti „životopisně naučných“ jevištních instalací. Jejich arktická odysea s sebou nese všechny parametry zážitku, o který by neměl být žádný divák ochuzen, ať už jest dospělcem, adolescentem či teprve robětem. V ideální simulaci eskymáckého příbytku je zkrátka mimořádně útulno. Pozvání neodmítat!

„Hra Kukura je takový deník doby,“ říká Juraj Kukura, který byl za titulní postavu nominován na Cenu Thálie (na snímku z představení s Janem Hájkem). FOTO OLEG VOJTÍŠEK

 

Kukura pražského činoherního klubu se zase překvapivě dobře zabydlel na velké scéně MDZ: na rozdíl od bratislavského Prachu se v případě autorské inscenace režiséra – a v tomto případě i dramatika – Martina Čičváka stal přesun z komorní scény prvkem zvýšené kvality jevištního díla. Všichni herečtí aktéři se s diametrálními rozdíly divadelního prostoru popasovali s bravurou, jež naprosto nepřipustila jakékoli interpretační či technické nepřesnosti. Veronice Žilkové ve zdařilé dramatické sebeprezentaci změna prostředí vyloženě prospěla. Inscenační vyústění za dominantní přítomnosti loutky nabylo na lyričnosti i nijak neskrývaném smutku. Nejslabším článkem jinak povedené inscenace tak zůstává její dramatická předloha, a to nejen pro evidentní bernhardovské inspirace, jež hraničí s rabováním, ale především pro dramaturgickou neprokomponovanost jednotlivých segmentů divadelního textu. Pokud se Martin Čičvák chce jako dramatik profilovat i do budoucna, měl by podobné problémy eliminovat. Okamžitě! I přesto byly v případě Kukury ovace ve stoje, tedy jev, jímž zlínské publikum obvykle nezřízeně plýtvá, v podstatě na místě. Inscenaci lze rovněž doporučit všem adeptům divadelního umění coby vhodný studijní materiál. Stejně jako přítomnost na festivalu, který i přes skutečnost, že aktuální vrchnosti se zcela nepozdává, a proto se rozhodla jej nedostatkem financí dusit, stále z českého divadla křeše to nejlepší. Jen tak dále, milý Zlíne, ultimátně prospívej!

Festivalový průvod herců MD Zlín městem. FOTO JAN KARÁSEK

17. ročník festivalu byl rozverně zakončen třetím vrcholem soboty – dvojicí koncertů spřátelených formací, v nichž se v poněkud jiné poloze sugestivně představily dvě, pro žhavou současnost Městského divadla Zlín zásadní persóny: umělecká šéfka souboru Hana Mikolášková – tentokrát jako saxofonistka skupiny Gentle Irony Trio,

Umělecká šéfka MD Zlín Hana Mikolášková je též saxofonistkou skupiny Gentle Irony Trio. FOTO archiv GIT

a herec Marek Příkazký coby zběsilý baskytarista „zlínských Nightwork“, postpunkové akční grupy Franc Alpa.

Marek Příkazký je i členem pardubického tria Do houslí. FOTO Do houslí

Zlínské fanynky své celkem čerstvé idoly zjevně milují, otázkou je, co na to zbytek republiky. Otřese se pozice Vojty Dyka a jeho soukmenovců? Přiletí Zlatý slavíček? Držím vám palce! Stejně jako celému Setkání/Stretnutie. Hodně štěstí do plnoletosti!

P.S. Speciální poděkování si zaslouží mluvčí MDZ Veronika Jurčová za bezproblémovou komunikaci a Jan Julínek za vynikající vedení divadelního klubu alias Dílny 9472.

 

 

 

Epilog? Ne tak docela!


Konec května v náruči Zlína mě nadchl natolik, že jsem se spontánně rozhodl ještě několik dní zůstat. Trip divadelní tudíž briskně vystřídá trip filmový. Brzy zde tedy na shledanou nad reporty z 52. MFF pro děti a mládež!

  • Autor: Petr KlariN Klár
  • Publikováno: 28. května 2012

Komentáře k článku: Zlínské tripy (No. 4)

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 6/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


21. 3.–3. 4. 2017

Číslo 6/2017 (21. 3.–3. 4. 2017)

Obsah čísla 6/2017

Slovo ...

Téma?

Jako čtenář českých divadelních...

Sukces měsíce

M. Kunze, S. Levay: Rebecca

Národní divadlo moravskoslezské...

Dotazník

Marka Míková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Komedie aneb Zpět do vlídné...

Rada hlavního města Prahy rozhodla,...

Fejeton

Homo ludens aneb Člověk bez...

Po nějaké době se vracím na stránky...

Názor

Manipulace a neznalost Jana...

V úvodním textu DN č. 5 nazvaném O...

Kronika

Jednou větou

Muzikál Srdcový král pražského...

Kritika

Faustovo prokletí

Faustovo prokletí Hectora Berlioze je v...

Ideál ženy v zrcadle

Letošní sezona v Městském divadle v...

Činohra v cizí kůži

Mají-li návštěvníci HaDivadla před...

Podzemní proces

V legendárním pražském kině v...

Klasika pro mládež?

Jako třetí díl volné trilogie...

Tam, kde včera znamená...

Bolek Polívka (dále pro přehlednost...

Nečitelná láska paní...

Jen několik měsíců po vydání...

Lidové divadlo podle Martinů

Měl jsem v poslední době štěstí...

Smějící se bestie Tomáš...

Tomáš Dianiška je bůh. Tedy podle...

Modernismus a avantgardismus ...

Když jsem vstoupil do provázkovského...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 6/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Rozhovor

Šimon Dominik: Nezačínám...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Je čas uvést věci do pohybu

Rozhovor s novými šéfy činohry a...

Kontext

Akademie v mantinelech...

Poslední únorovou neděli se v Los...

Kulatý stůl Divadelních...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Burza

Výstavy – výstavy –...

Národní muzeum informuje

Nejlepší herec nemusí...

Herecká asociace informuje

Podoby: Nevyžádaný dopis...

Píšu ti milá, jaks správně poznala,...

Divadlo Antonína Dvořáka...

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

Maxim Didenko: Divadlo je...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Vladimíre, děkuju

Vladimír Vašut byl taneční kritik a...

Zemřeli

Vladimír Vašut (26. 3. 1931 Dolní...

Výročí

Výročí 1.−15. dubna

Riedlbauch Václav, skladatel (1. 4....

Paměti, záznamy, deníky

Jan Skopeček: Má poslední...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Obrazem

Fagi a divadlo

Prokletí

Osmnáctého února měla ve...

Expert – manifest

Příloha

Události z historie školy

1945 d dekretem prezidenta republiky...

Doctores honoris causa JAMU

Janáčkova akademie múzických umění...

Devět „nej“ brněnské...

Janáčkova akademie múzických umění...

Anketa s výraznými...

1. Jak vzpomínáte na studia, co jste...

Kalendář akcí k oslavám /...

24. března / Divadlo na Orlí...

Moderní vysoká škola s...

Vládním zákonem z 12. září 1947...

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 6/2017



Obsah,