Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Zlínské tripy (No. 4)

Tváří letošního ročníku festivalu Setkání 2012 Stretnutie byla slovenská herečka a šansoniérka Szidi Tobias. FOTO JAN KARÁSEK

Čas 17. ročníku divadelního festivalu Setkání 2012 Stretnutie se sobotním dnem definitivně naplnil. A nutno dodat, že s prvotřídní grácií. Takřka celý festivalový finiš byl věnován našim nejmenším, i dětem v nás, a tento fakt se na atmosféře akce rozhodně pozitivním způsobem podepsal. Městské divadlo i jeho okolí se totiž rozžilo spontaneitou, nostalgií i něhou. Koncipovat finále coby Velký festivalový piknik se tedy rozhodně vyplatilo.

Vrcholy posledního dne

V ideální simulaci eskymáckého příbytku je mimořádně útulno (Vojta Švejda a Marcela Máchová v Arktickém Robinsonovi). FOTO DAVID MACHÁČEK

Vojta Švejda a jeho kumpanie se blýskli nehorázně přívětivou inscenací Arktický Robinson aneb Neuvěřitelná putování Jana Eskymo Welzla, jež byla naštěstí koncepcí, hravostí i hereckou kreativností tria Švejda, Beneš, Máchová, na světelné roky vzdálená obvyklé suchopárnosti „životopisně naučných“ jevištních instalací. Jejich arktická odysea s sebou nese všechny parametry zážitku, o který by neměl být žádný divák ochuzen, ať už jest dospělcem, adolescentem či teprve robětem. V ideální simulaci eskymáckého příbytku je zkrátka mimořádně útulno. Pozvání neodmítat!

„Hra Kukura je takový deník doby,“ říká Juraj Kukura, který byl za titulní postavu nominován na Cenu Thálie (na snímku z představení s Janem Hájkem). FOTO OLEG VOJTÍŠEK

 

Kukura pražského činoherního klubu se zase překvapivě dobře zabydlel na velké scéně MDZ: na rozdíl od bratislavského Prachu se v případě autorské inscenace režiséra – a v tomto případě i dramatika – Martina Čičváka stal přesun z komorní scény prvkem zvýšené kvality jevištního díla. Všichni herečtí aktéři se s diametrálními rozdíly divadelního prostoru popasovali s bravurou, jež naprosto nepřipustila jakékoli interpretační či technické nepřesnosti. Veronice Žilkové ve zdařilé dramatické sebeprezentaci změna prostředí vyloženě prospěla. Inscenační vyústění za dominantní přítomnosti loutky nabylo na lyričnosti i nijak neskrývaném smutku. Nejslabším článkem jinak povedené inscenace tak zůstává její dramatická předloha, a to nejen pro evidentní bernhardovské inspirace, jež hraničí s rabováním, ale především pro dramaturgickou neprokomponovanost jednotlivých segmentů divadelního textu. Pokud se Martin Čičvák chce jako dramatik profilovat i do budoucna, měl by podobné problémy eliminovat. Okamžitě! I přesto byly v případě Kukury ovace ve stoje, tedy jev, jímž zlínské publikum obvykle nezřízeně plýtvá, v podstatě na místě. Inscenaci lze rovněž doporučit všem adeptům divadelního umění coby vhodný studijní materiál. Stejně jako přítomnost na festivalu, který i přes skutečnost, že aktuální vrchnosti se zcela nepozdává, a proto se rozhodla jej nedostatkem financí dusit, stále z českého divadla křeše to nejlepší. Jen tak dále, milý Zlíne, ultimátně prospívej!

Festivalový průvod herců MD Zlín městem. FOTO JAN KARÁSEK

17. ročník festivalu byl rozverně zakončen třetím vrcholem soboty – dvojicí koncertů spřátelených formací, v nichž se v poněkud jiné poloze sugestivně představily dvě, pro žhavou současnost Městského divadla Zlín zásadní persóny: umělecká šéfka souboru Hana Mikolášková – tentokrát jako saxofonistka skupiny Gentle Irony Trio,

Umělecká šéfka MD Zlín Hana Mikolášková je též saxofonistkou skupiny Gentle Irony Trio. FOTO archiv GIT

a herec Marek Příkazký coby zběsilý baskytarista „zlínských Nightwork“, postpunkové akční grupy Franc Alpa.

Marek Příkazký je i členem pardubického tria Do houslí. FOTO Do houslí

Zlínské fanynky své celkem čerstvé idoly zjevně milují, otázkou je, co na to zbytek republiky. Otřese se pozice Vojty Dyka a jeho soukmenovců? Přiletí Zlatý slavíček? Držím vám palce! Stejně jako celému Setkání/Stretnutie. Hodně štěstí do plnoletosti!

P.S. Speciální poděkování si zaslouží mluvčí MDZ Veronika Jurčová za bezproblémovou komunikaci a Jan Julínek za vynikající vedení divadelního klubu alias Dílny 9472.

 

 

 

Epilog? Ne tak docela!


Konec května v náruči Zlína mě nadchl natolik, že jsem se spontánně rozhodl ještě několik dní zůstat. Trip divadelní tudíž briskně vystřídá trip filmový. Brzy zde tedy na shledanou nad reporty z 52. MFF pro děti a mládež!

  • Autor: Petr KlariN Klár
  • Publikováno: 28. května 2012

Komentáře k článku: Zlínské tripy (No. 4)

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 16/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


3. 10.–16. 10. 2017

Číslo 16/2017 (3. 10.–16. 10. 2017)

Obsah čísla 16/2017

Slovo ...

Divadlo, které si nerozumí

Mám dojem, že účastníci...

Sukces měsíce

Národní divadlo...

SUKCES MEZINÁRODNÍHO FESTIVALU DIVADLO

Dotazník

VerRich

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Seminář o umělecké kritice

Do Centra současného umění DOX...

Anketa

Kronika

Jednou větou

Vlastivědné muzeum v Olomouci...

Kritika

Nedává, nebere

Poslední premiérou loňské sezony...

Každý musí sestoupit do...

Hrát na konci léta v krásném...

Vykřičíme všechnu bídu

Součástí pracovních oslav deseti let...

Mysteriózní film o temné...

Závěrečným představením...

Dosažení vyšších cílů

V roce 1999 uvedl Petr Lébl v rámci...

Jak budovat nový svět

Neznám knížku slovenské autorky...

Vše, anebo nic o synech a...

Nápad přivézt na plzeňský festival...

Místo srdce máme troud

Rumunské maďarskojazyčné divadlo z...

Slepá avantgarda (proti)

Inscenace polského TR Warszawa Holzwege...

Otázky bez odpovědí (pro)

Možná si toho nejsme plně vědomi,...

Zločin a trest v celé...

Nejen zlí jazykové tvrdí, že mnohé...

Šílenství jako stav světa?

Gogolovy Bláznovy zápisky – o...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 16/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Divadelní smrti aneb Festival...

Podle mého si „přední příčky“...

Mysteriózní film o temné...

Závěrečným představením...

Dosažení vyšších cílů

V roce 1999 uvedl Petr Lébl v rámci...

Jak budovat nový svět

Neznám knížku slovenské autorky...

Vše, anebo nic o synech a...

Nápad přivézt na plzeňský festival...

Místo srdce máme troud

Rumunské maďarskojazyčné divadlo z...

Slepá avantgarda (proti)

Inscenace polského TR Warszawa Holzwege...

Otázky bez odpovědí (pro)

Možná si toho nejsme plně vědomi,...

Zločin a trest v celé...

Nejen zlí jazykové tvrdí, že mnohé...

Šílenství jako stav světa?

Gogolovy Bláznovy zápisky – o...

Rozhovor

René Levínský: Píšu,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Filip Barankiewicz:...

Rozhovor s novým uměleckým šéfem...

Kontext

O divadelním létě (nejen) v...

Zdá se, že vypravit se do divadla...

Burza

Joan Brehms se vrací domů

Národní muzeum informuje

Nominace na Cenu Thálie

Herecká asociace informuje

Podoby – Květáci

Stručný obsah příspěvku zde není...

Divadlo Radost Brno

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

Aurora Lubos: Čekám, až mě...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Radu Afrim: Stačí tři zvuky...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Ohlasy

Ještě k Národnímu divadlu

ohlasy: Ad DN 15/2017, str. 2

Zemřeli

Zemřeli

Arnošt Svoboda (6. 2. 1941 Třebíč...

Jan Tříska bohužel...

Nemohu stále uvěřit, že nepřijde....

Výročí

Výročí 1.−15. října

Černý Ondřej, ředitel, kritik a...

Paměti, záznamy, deníky

JAMU sedmdesátiletá (VI)...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Obrazem

Fagi a divadlo

Jan Tříska

Ve Stříbrné ulici na Starém Městě...

Pan Papírek… ( III )

Příloha

Poděkování

Mezinárodní divadelní festival PALM...

Palm Off Fest 2017 – program

20. října v 19 hodin Zahájení...

Visegrád by chyběl stejně...

V posledních měsících jsou stále...

O střední Evropě

Střední Evropa existuje a my v ní,...

Nová pravice ve střední...

Rodí se nová střední Evropa a jeden...

Lze zachránit střední...

Střední Evropa, o které kdysi psal...

Lze žít a hrát divadlo...

Druhý ročník setkání divadel...

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 16/2017



Obsah,