Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly

    Ženy na sto novocirkusových způsobů (No. 1)

    První březnový víkend se do pražského klubu Mlejn sjíždějí novocirkusové soubory z různých koutů Evropy. Zváni jsou všichni, ale pouze něžnější část se v příštích dnech smí ve Mlejně objevit na scéně. Včera tam totiž začal druhý ročník festivalu Fun Fatale, jenž se tematicky zaměřuje na ženskou artistiku. Dámy a pánové, račte vstoupit!

    Jana Korb, Anja Gessenhardt, Dafne Delamar v projektu Vintage! Women! Variete!
    FOTO VOJTĚCH BRTNICKÝ

    Ženský pořadatelský kolektiv láká vedle řady zajímavých domácích i zahraničních hostů na komorní atmosféru. Té dostál už na slavnostním zahájení festivalu, které zbytečně neprotahovala produkční KD Mlejn Jana Roubalová, ani zástupce Prahy 13 Vít Bobysud. Diváci se tak po přípitku mohli přesunout do sálu, kde je čekalo představení berlínské akrobatky českého původu Jany Korb, která ke spolupráci přizvala německou kolegyni Anju Gessenhardt a Dafne Delamar z Holandska.

    Pro zahájení výlučně ženského festivalu byl projekt Vintage! Woman! Variete! příhodnou volbou. Příběh diváky zavádí do prostředí klasického cirkusu a zprostředkovává osudy prvních slavných akrobatek. Dafne Delamar se tak mohla převtělit ve slavnou žonglérku Lottie Brunn a Jana Korb zazářit coby silačka a vzdušná akrobatka Luisita Leers, která už ve čtrnácti letech udržela nevlastního otce na jedné paži. Choreografie pozemních čísel poskytla prostor pro herecké výkony a dala vyniknout ženskosti akrobatek. Žonglování na podpatcích a s velkými míči nevycházelo Dafne Delamar sice tak, jak by si nejspíš představovala, ale vneslo do představení autenticitu a o to víc diváci ocenili náročnost výstupů. Vrcholem večera byla ovšem akrobacie Jany Korb na visuté hrazdě a na šálách.

    Vrcholem večera byla akrobacie  Jany Korb na šalách FOTO VOJTĚCH BRTNICKÝ

    Účinkující prokázaly taky velký cit pro výběr hudby, ať už té, která evokovala cirkusovou atmosféru a napětí, nebo té, jež zdůraznila ženský půvab artistek, jeden z hlavních motivů ve Vintage, Woman Varieté. Další nejlépe zprostředkovala Anja Gessenhardt v roli proslulé direktorky Pauly Busch. Jako vypravěčka, vyvolavačka a průvodkyně vystihla melancholii „smíchu přes slzy“, kterou si s cirkusem asociujeme. Diváky provedla příběhem varietních umělkyň, které sledují, jak jejich život a kariéra mizí v prachu. Průvodní slovo se sice zdálo místy až moc dlouhé, ale Anja Gessenhardt slabší momenty vždy zachránila přirozeností, kterou prokázala ve vypravěčských i pantomimických částech.

    V Česku poprvé aneb Rozhovor s Anjou Gessenhardt

    Anja Gessenhardt je artistka, herečka a hudebnice. Věnuje se zejména fyzickému divadlu. Na letošním Fun Fatale vystoupila společně s Janou Korb a Dafne Delamar v představení Vintage! Women! Varieté!

    Anja Gessenhardt FOTO VOJTĚCH BRTNICKÝ

    Úspěšně jste zahájily letošní Fun Fatale. Jak došlo k vaší spolupráci s festivalem?

    Celý projekt iniciovala Jana Korb. Občas jsme se potkávaly v Německu při trénincích a Jana mě oslovila s účastí na Vintage! Women! Varieté!, ke které přizvala taky Dafne. Vlastně je to docela nová záležitost – premiéru jsme měly vloni v létě a představení se odehrávala venku, v přírodě. Jana občas vystupuje taky v Čechách a zahajovala už minulý ročník festivalu.

    Vy a Dafne jste v Čechách poprvé?

    Dafne tady asi před devíti lety absolvovala nějaký žonglérský workshop. Pro mě osobně je Fun Fatale první setkání s Českou republikou.

    Takže to je první setkání s českým publikem. Jak na vás působilo?

    Netroufám si hodnotit nebo porovnávat právě proto, že jsem české publikum zažila jednou. Zdálo se mi ale, že je hodně soustředěné na divadelní složku. Diváci v Německu spíš čekají na cirkusová čísla a víc tleskají během představení. Nemůžu ale říct, kde se mi hraje líp. Publikum je pokaždé jiné. Někdy se stává, že je orientované divadelně a takové bylo to dnešní.

    A není to dáno charakterem projektu? Herecká složka je v něm přece jen opravdu výrazná…

    Je pravda, že Vintage! Women! Varieté! je tím druhem inscenace, která má konkrétní příběh a je v ní hodně mluveného slova. Ale já se vždycky snažím o komplexnost, která charakterizuje novocirkusový žánr. Myslím, že i tentokrát jsou všechny složky, ať už herecká, akrobatická nebo tanečně pohybová, vyrovnané.

    Nerušil vás v dnešním představení simultánní překlad?

    Naopak! To jsem si hrozně užila! Poprvé jsme společně zkoušely včera a věděla jsem, že to bude perfektní. Normálně se jako jediná mluvící postava cítím na scéně trochu osaměle a teď jsme tam byly dvě. Pro mě to bylo ozvláštnění a snažila jsem se s tím pracovat. Myslím, že se to povedlo. Mohly bychom překladatelku do inscenace třeba zapojit nějak trvale…

    Co vás teď ještě čeká?

    Teďka mě čekají další tři skvělé dny v Praze. Je nás tady z Německa víc a zůstáváme na celý festival. Někteří z nás ale zapomněli, že v sobotu vystupují a nechali si doma kostým… Takže to bude zajímavé. Určitě taky přijďte!


    Komentáře k článku: Ženy na sto novocirkusových způsobů (No. 1)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,