Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Zemřela Věra Ždichyncová

V roce 2011 během předávání Cen Thálie. FOTO archiv CT

Věra Ždichyncová

17. 2. 1922 Praha – 18. 9. 2017

Tanečnice a pedagožka.

Navštěvovala taneční školu Ely Březinové, později přestoupila do školy klasického tance baletní mistryně Národního divadla v Praze Heleny Štěpánkové. V 17 letech na základě nabídky Emericha Gabzdyla, šéfa ostravského baletu, nastoupila do angažmá v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě jako sólistka baletu. Tančila Mášenku v Louskáčkovi (prem. 8. 4. 1939), Zlatovlásku a Vílu v baletu Z pohádky do pohádky, Svanildu v Coppélii ad.

FOTO archiv

Často tančila v baletních scénách a tanečních vložkách oper a operet společně s Milčou Pírkovou (tehdejší sólová tanečnice baletu NDMS) a Emerichem Gabzdylem. Jmenujme Benešovu operetu Čí jsi holčičko? (1939) nebo Růže z Argentiny (1940) či Kálmánovu Čardášovou princeznu (1945). V Dvořákově opeře Čert a Káča (1946) ztvárnila roli Smrti, v operní inscenaci Faust a Markétka (1947) Charlese Gounoda tančila ve Valpuržině noci.

S Emerichem Gabzdylem v Ostravě často tvořili baletní dvojici i v dalších baletních inscenacích, například Zlatovláska a Princ Radoslav v Nedbalově Z pohádky do pohádky (1940) nebo Milostnice a Otrok v Korsakovově Šeherezádě (1947). K jejím dalším sólovým rolím patřil Gnom v Musorgského baletu Obrázky z výstavy (1947), Papírová tanečnice v Nedbalově Andersenovi (1946), Slávy dcera v Prologu a Epilogu Dvořákova baletu Slovanské tance (1947) či Tarantella v Bayerově Královně loutek (1947).

Jako Rollerka (vlevo) ve Filosofské historii (prem. 9. 7. 1949, ND Praha). FOTO archiv ND

Z Ostravy poprvé odešla v roce 1942 do Königsbergu, kde tančila do roku 1944, poté v sezóně 1945/1946, kdy působila v Divadle 5. května v Praze. V letech 1946-1948 a 1959-1962 byla opět angažována ve Státním divadle Ostrava jako sólová tanečnice, poté jako baletní pedagog a mistryně.

S Miroslavem Kůrou jako Macecha v Popelce. FOTO archiv ND

V roce 1948 po úspěšném konkurzu byla přijata jako členka baletu Národního divadla v Praze, jehož šéfem a choreografem byl v té době Saša Machov. Tančila Macechu v Popelce, Zlou vílu v Šípkové Růžence, Kapuletovou v baletu Romeovi a Julii aj. Od roku 1954 zde zastávala funkci tanečního pedagoga a od roku 1966 baletní mistryně. V roce 1956 absolvovala Taneční katedru Divadelní fakulty AMU v oboru taneční pedagogika a semináře u Olgy Iljiny Alexandrovny na Taneční konzervatoři Praha. Poté až do roku 1985 vedla v ND taneční tréninky a pracovala ve funkci repetitora baletu. Zároveň studovala taneční pedagogiku na taneční katedře HAMU. Po absolvování tohoto studia ji pověřil vedoucí taneční katedry prof. Jan Reimoser výukou klasického tance a metodiky na této škole. Působila zde do roku 1985.

FOTO archiv ND

Významná byla také její pedagogická činnost na Taneční katedře Hudební fakulty AMU v letech 1958-1987. Mimo klasického tance se věnovala i výuce jógy. V roce 1973 vyšla její (spoluautorka Olga Pásková) skripta Základy klasického tance (Praha, SPN 1973) a v roce 1978 učebnice Základy klasického tance (Praha, SPN 1978).
V roce 2011 získala cenu Thálie za celoživotní dílo.

Její syn je dlouholetý sólista baletu pražského Národního divadla Pavel Ždichynec (nar. 1941).

O její smrti Divadelní noviny informovala Jitka Vašutová.

/Z více zdrojů pro i-DN zpracoval hul/

  • Autor: DN
  • Publikováno: 20. září 2017

Komentáře k článku: Zemřela Věra Ždichyncová

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 4/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


20. 2.–5. 3. 2018

Číslo 4/2018 (20. 2.–5. 3. 2018)

Obsah čísla 4/2018

Slovo ...

V povolební kocovině

Tak se vám svěřím. Ani tři týdny...

Dotazník

Tereza Volánková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Ceny Thálie s Václavem...

Herecká asociace oznámila zásadní...

Fejeton

Divadlo pije!

Divadlo žije! Divadlo pije! Fenomén...

Názor

Jak v Národním divadle...

Myslel jsem, že stoletým výročím...

Kronika

Jednou větou

Na piazzetě Národního divadla (nám....

Kritika

Jeviště plná techniky a...

Plzeňské Divadlo J. K. Tyla nabízí...

Příroda proti kultuře

Divadelní spolek Tygr v tísni se v...

Smutná válečná romance

Novelu Petr a Lucie napsal Romain...

Krejčík by se nezlobil

O’Caseyho Pension pro svobodné pány...

Zrození, život, smrt

DUP39, tedy podzemní sály a zákoutí...

Nenechat se sbalit do Ikea...

Hra Burgtheater (1983) Elfriede Jelinek...

Trochu si zahajlujeme a...

Činohra pražského Národního divadla...

William Shakespeare, Klatův...

Jan Klata je prvoligový evropský...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 4/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Dotkni se komedie a zazpívej

Na pardubickém GRAND Festivalu smíchu...

Rozhovor

Ivana Uhlířová: Vůle,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Felix Koch a Nathalie Frank:...

Rozhovor se zástupci sdružení LAFT...

Kontext

Hmyz na divadle a u voleb

Světoznámý český výtvarník Jan...

Co s tím ministr kultury...

Ministra kultury v demisi Ilji Šmída...

Burza

Ceny Thálie 2017

Herecká asociace informuje

Divadlo 1918–2018

Rudozelený anton pro EFB Aprílové...

Podoby – Brambory

Stručný obsah příspěvku zde není...

Sbírka trofejí

Národní muzeum informuje

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Zahraničí

Divadlo v troskách –...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Jan Klata: Teď a tady budu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřel

Jiří Laštovka (21. 7. 1978 České...

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Payanoia: Pajány CD Galén, 42:07 min....

Postdramatično, kam se...

Někdy se to prostě stane. Nad...

Obrazem

Konkurs Fotografii Teatralnej

V Polsku se již třetím rokem koná...

Fagi a divadlo

Pan Papírek… (XIII)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 4/2018



Obsah,