Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Zemřela Věra Ždichyncová

V roce 2011 během předávání Cen Thálie. FOTO archiv CT

Věra Ždichyncová

17. 2. 1922 Praha – 18. 9. 2017

Tanečnice a pedagožka.

Navštěvovala taneční školu Ely Březinové, později přestoupila do školy klasického tance baletní mistryně Národního divadla v Praze Heleny Štěpánkové. V 17 letech na základě nabídky Emericha Gabzdyla, šéfa ostravského baletu, nastoupila do angažmá v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě jako sólistka baletu. Tančila Mášenku v Louskáčkovi (prem. 8. 4. 1939), Zlatovlásku a Vílu v baletu Z pohádky do pohádky, Svanildu v Coppélii ad.

FOTO archiv

Často tančila v baletních scénách a tanečních vložkách oper a operet společně s Milčou Pírkovou (tehdejší sólová tanečnice baletu NDMS) a Emerichem Gabzdylem. Jmenujme Benešovu operetu Čí jsi holčičko? (1939) nebo Růže z Argentiny (1940) či Kálmánovu Čardášovou princeznu (1945). V Dvořákově opeře Čert a Káča (1946) ztvárnila roli Smrti, v operní inscenaci Faust a Markétka (1947) Charlese Gounoda tančila ve Valpuržině noci.

S Emerichem Gabzdylem v Ostravě často tvořili baletní dvojici i v dalších baletních inscenacích, například Zlatovláska a Princ Radoslav v Nedbalově Z pohádky do pohádky (1940) nebo Milostnice a Otrok v Korsakovově Šeherezádě (1947). K jejím dalším sólovým rolím patřil Gnom v Musorgského baletu Obrázky z výstavy (1947), Papírová tanečnice v Nedbalově Andersenovi (1946), Slávy dcera v Prologu a Epilogu Dvořákova baletu Slovanské tance (1947) či Tarantella v Bayerově Královně loutek (1947).

Jako Rollerka (vlevo) ve Filosofské historii (prem. 9. 7. 1949, ND Praha). FOTO archiv ND

Z Ostravy poprvé odešla v roce 1942 do Königsbergu, kde tančila do roku 1944, poté v sezóně 1945/1946, kdy působila v Divadle 5. května v Praze. V letech 1946-1948 a 1959-1962 byla opět angažována ve Státním divadle Ostrava jako sólová tanečnice, poté jako baletní pedagog a mistryně.

S Miroslavem Kůrou jako Macecha v Popelce. FOTO archiv ND

V roce 1948 po úspěšném konkurzu byla přijata jako členka baletu Národního divadla v Praze, jehož šéfem a choreografem byl v té době Saša Machov. Tančila Macechu v Popelce, Zlou vílu v Šípkové Růžence, Kapuletovou v baletu Romeovi a Julii aj. Od roku 1954 zde zastávala funkci tanečního pedagoga a od roku 1966 baletní mistryně. V roce 1956 absolvovala Taneční katedru Divadelní fakulty AMU v oboru taneční pedagogika a semináře u Olgy Iljiny Alexandrovny na Taneční konzervatoři Praha. Poté až do roku 1985 vedla v ND taneční tréninky a pracovala ve funkci repetitora baletu. Zároveň studovala taneční pedagogiku na taneční katedře HAMU. Po absolvování tohoto studia ji pověřil vedoucí taneční katedry prof. Jan Reimoser výukou klasického tance a metodiky na této škole. Působila zde do roku 1985.

FOTO archiv ND

Významná byla také její pedagogická činnost na Taneční katedře Hudební fakulty AMU v letech 1958-1987. Mimo klasického tance se věnovala i výuce jógy. V roce 1973 vyšla její (spoluautorka Olga Pásková) skripta Základy klasického tance (Praha, SPN 1973) a v roce 1978 učebnice Základy klasického tance (Praha, SPN 1978).
V roce 2011 získala cenu Thálie za celoživotní dílo.

Její syn je dlouholetý sólista baletu pražského Národního divadla Pavel Ždichynec (nar. 1941).

O její smrti Divadelní noviny informovala Jitka Vašutová.

/Z více zdrojů pro i-DN zpracoval hul/

  • Autor: DN
  • Publikováno: 20. září 2017

Komentáře k článku: Zemřela Věra Ždichyncová

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 17/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


17. 10.–30. 10. 2017

Číslo 17/2017 (17. 10.–30. 10. 2017)

Obsah čísla 17/2017

Slovo ...

Světec a čurák

Bloudíme labyrintem hrozeb a...

Komentář

Z Dialogu monolog

V polské Vratislavi začal 14. října...

Osobnost měsíce

Eva Salzmannová

Herečka Eva Salzmannová oslavila v...

Dotazník

David Doubek alias Ventolin

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Opera a (česká) televize

Hlavní cenu letošního Mezinárodního...

Fejeton

Co je dnes alternativa – ...

Alternativa byla hudební festival, na...

Kronika

Jednou větou

Pěvec Štefan Margita převzal 19....

Kritika

Šneka, či lanýže?

Po projektu Tři gentlemani, který...

Mládeži tentokrát...

Již počtvrté v olomouckém Divadle...

Česká manželka...

Když jsem před deseti lety sledovala...

O černé labuti z karavanu

Hra U Kočičí bažiny Mariny Carrové,...

A tak to jde stále dál

Nové opery určené pro běžný...

Octomilky, kvasinky a lidé

Je to pořád to samý, octomilka,...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 17/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Příští vlna s dost...

Tématem letošního ročníku festivalu...

Nejen v podzemí vlny bijí do...

Pražská část 24. ročníku festivalu...

Rozhovor

Ondřej Koplík: Mě to...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Věra Ptáčková: Teď už...

Rozhovor s kunsthistoričkou

Kontext

Odvaha v dějinných...

Úvahy filmové

Bývá dáno, co je psáno?...

Poprvé před čtyřmi lety hrála...

Burza

Bojuj za mě ze všech sil,...

Herecká asociace informuje

Podoby – Řeči pohřební,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

UFFO Společenské centrum...

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

O všem a o ničem aneb Kam...

Mezinárodní festival Divadelná Nitra...

Jak překročit hranice –...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Moje milá Květo

Promiň mi to oslovení, říkali jsme...

Zemřeli

Zuzana Růžičková (14. 1. 1927 Plzeň...

Výročí

Výročí 15.−30. října

Nováková Jitka, herečka (16. 10....

Paměti, záznamy, deníky

JAMU sedmdesátiletá (VII)...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Vraždu bych spáchal velmi...

Pohled na opulentní, téměř...

Obrazem

Fagi a divadlo

Tanečnice

Muzeum loutkářských kultur v Chrudimi...

Pan Papírek (IV)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 17/2017



Obsah,