Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Zemřela Libuše Havelková

FOTO archiv ND

Libuše Havelková

11. 5. 1924 České Budějovice – 6. 4. 2017 Praha

Herečka, dlouholetá členka činohry Národního divadla známá především rolemi hodných a laskavých maminek či babiček.

Narodila se jako Libuše Drboutová, vyrůstala v Českých Budějovicích. Měla dva o hodně starší bratry. V pouhých šesti letech, tedy v období hospodářské krize, jí zemřel otec. Maminka vedla v Budějovicích malý krámek a veškerou energii věnovala udržení živnosti a zabezpečení svých dětí. O herectví snila už na základní škole, a tak se v roce 1942 přihlásila ke studiu na pražské státní konzervatoři. Němci ale školu zavřeli a onaL byla nasazena na práci do Berlína.

40. léta. FOTO archiv

Po válce dokončila v roce 1946 konzervatoř a pokračovala studiem na DAMU (1946 – 1948), kde patřila k zakladatelům školního Divadla DISK, s jehož souborem pak hrála i v divadle Alhambra.

Od roku 1948 hrála ve Státním divadle v Ostravě, v letech 1951 až 1959 pak v pražském Divadle E. F. Buriana. Od roku 1960 do roku 1991 byla členkou činohry Národního divadla v Praze.

Po dokončení DAMU nastoupila v roce 1948 do Státního divadla v Ostravě. Při práci pro ostravský rozhlas se seznámila s hudebním skladatelem Svatoplukem Havelkou, který v rozhlase působil jako hudební referent. Známost se završila svatbou a manželům se narodily dvě děti. Dcera Daniela a syn Ondřej, později známý herec a hudebník. Manželství ale zkoušku časem nevydrželo a po letech skončilo rozvodem.

V Burianově Déčku. FOTO archiv

Herečka zůstala v Ostravě tři roky, poté získala angažmá v Déčku u E. F. Buriana v Praze, kde působila následujících devět sezón (1951 – 1959). Zahrála si zde mj. paní Millerovou v Haškově Švejkovi nebo Lucy v Brechtově Žebrácké opeře. V roce 1960 přešla do Národního divadla, kde působila až do odchodu do důchodu v roce 1990. Vytvořila tam řadu zajímavých postav, například Kordulu ve Strakonickém dudákovi nebo Kláskovou v Jiráskově Lucerně. Po odchodu do důchodu dál v ND vystupovala pohostinsky.

V Jiráskově Lucerně (ND 1964). FOTO archiv ND

Významná je její pedagogická činnost. Vyučovala ve Studiu E. F. Buriana a externě od roku 1952 na DAMU jevištní řeč a mluvený projev. V roce 1959 se zde stala odbornou asistentkou a od roku 1975 docentkou. Vykonávala rovněž funkci proděkanky DAMU. Výuku na DAMU ukončila odchodem do důchodu, ale poté se věnovala studentům na pražské konzervatoři.

Ve svém životě získala několik státních vyznamenání – v roce 1976 to byla Národní cena ČSR, v roce 1978 ocenění zasloužilá členka Nádorního divadla a v roce 1981 obdržela titul zasloužilá umělkyně.

Maminka ve Starcích na chmelu (1964, vlevo v pozadí Josef Kemr, ve filmu její manžel). FOTO KINOBOX

Diváci si ji asi budou pamatovat zejména jako jedinečnou představitelku pohádkových babiček a tetiček z dlouhé řady studiových televizních pohádek. V posledních letech často moderovala pořady pro nejmenší diváky, delší dobou byla babičkou v pásmu Kouzelná školka. Výčet jejích filmových a televizních, ale i divadelních rolí je dlouhý, byť poněkud stereotypní, neboť hrála téměř výhradně kladné postavy vesměs starostlivých obětavých maminek a laskavých babiček. Ve filmu ztvárnila například Kateřinu v muzikálu Starci na chmelu (r. Ladislav Rychman, 1964), paní přednostovou v Ostře sledovaných vlacích (r. Jiří Menzel, 1966) nebo Kláru v Noci nevěsty (r. Karel Kachyňa, 1967).

S Jaroslavem Satoranským v seriálu Nejmladší z rodu Hamrů. FOTO archiv

Účinkovala ve starších seriálech Byli jednou dva písaři, My všichni školou povinní či Hříšní lidé města pražského, kde byla ženou inspektora Boušeho, i v novodobých jako Ordinace či Hraběnky. Do nejširšího diváckého povědomí se dostala v roce 1975, kdy si zahrála významnou roli matky Hamrové v normalizačním seriálu o združstevňování vesnice Nejmladší z rofu Hamrů. Vděčnou roli babičky si zahrála v rodinném seriálu Tajemství proutěného košíku.

Babička v seriálu Tajemství proutěného košíku. FOTO archiv ČT

Se synem se potkala v díle Nefňukej, veverko! V devadesátých letech si zahrála ve filmu Helimadoe. Jejím posledním snímkem je komedie Modrý tygr z roku 2011. Uplatnila se i v rozhlase a dabingu.

Se svým synem Ondřejem. FOTO archiv

V roce 2012. FOTO MICHAL DOLEŽAL

O jejím úmrtí informoval mluvčí Národního divadla Tomáš Staněk. Poslední rozloučení se bude konat ve středu 12. dubna ve 12:00 ve Velké obřadní síni krematoria v Praze – Strašnicích, oznámil její syn Ondřej.

  • Autor: DN
  • Publikováno: 06. dubna 2017

Komentáře k článku: Zemřela Libuše Havelková

  1. dana vackova

    Paní Libuško,
    děkujeme za vše, co jste nás naučila
    Vaše třída Ondrů, Dany, Zuzky, Mileny …atd
    …..vlastně všech, co končily na DAMU pod vaším „VELENÍM“
    Dana Vacková

    06.04.2017 (23.14), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 13/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


27. 6.–4. 9. 2017

Číslo 13/2017 (27. 6.–4. 9. 2017)

Obsah čísla 13/2017

Slovo ...

Divadelní sezona končí

Divadlům i Divadelním novinám, které...

Sukces měsíce

Lazebník sevillský

Hudba Gioacchino Rossini, libreto Cesare...

Dotazník

Mathias Straub

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Praha je nejvýznamnějším...

Hlavní město Praha (HMP) je už...

Fejeton

Plavba na vlnách imaginace

Liberec, 14. června, devět hodin...

Názor

Glosa

Ke grantové politice

V 10. čísle Divadelních novin mne...

Anketa

Cena Josefa Balvína za sezonu...

Cenu Josefa Balvína za sezonu 2016/2017...

Kritika

Kapitálová škola hrou

Michal Dočekal, ředitel Činohry...

Žižkovy voči…

Proč jsem se jen, já osel, nevymlouval...

Život toužících žen

Protože Petru Hůlovou soustavně čtu,...

Nesnesitelná přesycenost...

Ve čtvrtém patře Divadla pod...

Calembour natřikrát

Znáte čokoládu Studentská pečeť?...

Když Čapek potkal Havla

Výrazné didaktické úmysly...

Kouzelný cirkus bratří...

Nejnovější inscenace Deadtown je v...

Dělat operní legraci je...

A pořádná dřina, protože se...

Kar za bolavé duše

První hru Natalie Kocab můžeme číst...

Jen panda je černá a bílá...

Režisér Michal Hába miluje...

Inspirativní střípky z...

Už je to dvacet let, co Arnošt...

Bayreuthský Lohengrin v...

Dílo Richarda Wagnera je velkolepé,...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 13/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Bouřlivá divadelní Ostrava

V moravskoslezské metropoli proběhl na...

Rozhovor

Miroslav Hanuš: Ptali se mě,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Filip Nuckolls: Ztratili jsme...

Rozhovor s režisérem a scenáristou...

Kauza

Kontext

Koncepce kulturní politiky...

Pražští zastupitelé schválili...

Pokus o dada 21. století...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vybočení z řady aneb...

Úvahy rozhlasové

Burza

Vážení kolegové, milí...

Herecká asociace informuje

Podoby – Jak přeříznout...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Studio Ypsilon Praha

Do divadla zadním vchodem

Divadelní tipy redaktorů DN...

Josef Herman O prázdninách se hraje...

Zahraničí

Mozart v bažinách

Únos ze serailu je na jevišti...

Mezi elegancí a barbarstvím

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kam kráčíš, Polsko?

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Eduard Dřízga / Andrej Maťašík /...

Za Pavlem Kohnem

(14. října 1929 Praha – 18. června...

Výročí

Výročí 16. července –...

Novák Josef, režisér (16. 7. 1942)...

Paměti, záznamy, deníky

JAMU sedmdesátiletá (III)...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Jiří Suchý & Jiří Šlitr:...

Skripta, paměti, či sumář...

Když se kniha jmenuje prostě O...

Obrazem

Stimulovat pouliční scénu

Snímek Zdeňka Velena pochází ze...

Fagi a divadlo

Expert – nadějné vyhlídky

Příloha

Když máš v ruce...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 13/2017



Obsah,