Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Zemřela Květa Fialová

FOTO NGUYEN PHUONG THAO

Květa Fialová

1. 9. 1929 Veľké Dravce, Slovensko/Československo – 26. 9. 2017 Praha

Herečka celoživotně spjatá s Divadlem ABC.

Její maminka byla výtvarnice, vedle malby se věnovala i sochaření. Na Slovensku žila rodina do roku 1938, kdy je slovenští nacionalisté přinutili odejít do Čech. Po válce se matka vrátila na Slovensko a Květa Fialová zůstala sama. Přitahovalo ji divadlo a v roce 1946 začala hrát v Českém Těšíně. Téhož roku byla přijata na brněnskou konzervatoř. Pokračovala studiem na JAMU, které úspěšně zakončila v roce 1950. Ještě během studia se objevila v malé roli zapomenutého budovatelského snímku Velká příležitost.

V 50. letech postupně prošla divadelními angažmá v Opavě, Českých Budějovicích, Kolíně a jednu sezónu hrála dokonce ve vzdáleném Martině na Slovensku. Přestože se pohybovala na oblasti, byla obsazena v několika nevýrazných filmech oné doby. Do Prahy mladou herečku pozval v roce 1958 Jan Werich. Divadlu ABC zůstala v následujících desetiletích věrná i po jeho připojení k Městským divadlům pražským až do roku 1991 a i později zde pohostinsky vystupovala.

Tornádo Lou ve filmu Limonádový Joe (r. Oldřich Lipský, 1964). FOTO archiv

Příchod do Prahy znamenal vedle divadelních i velkou nabídku filmových a televizních rolí. V 60. letech ztvárnila řadu výrazných filmových postav. Objevila se např. ve válečných dramatech Smrt si říká Engelchen nebo Ostře sledované vlaky. Česká kinematografie v ní v šedesátých a následných letech objevila ideální představitelku krásných osudových žen. Její filmovou životní rolí se stala postava barové zpěvačky v parodii na divoký západ Limonádový Joe aneb Koňská opera (1964). Pěvecký part za ni nazpívala zpěvačka Yvetta Simonová. Ta ji zastoupila po pěvecké stránce i v muzikálu Zvonokosy o několik desítek let později. Typově podobné role femme fatale si zopakovala i v řadě dalších filmů. Velký prostor jí od konce 60. let poskytla i televize. Objevila se například v inscenaci Vajíčko, seriálu Hříšní lidé města pražského nebo záznamu představení Divadla ABC Charleyho teta 1(1969). Její filmová, televizní i divadelní kariéra plynula bez větších propadů a s přibývajícím věkem bez problémů měnila svůj herecký typ z osudových žen na zralé elegantní dámy a babičky, které hrála s nezaměnitelným šarmem a nadhledem. Své role uměla ztvárnit s typickou sebeironií a lehkou nadsázkou. Měla široký herecký rejstřík, objevila se prakticky ve všech žánrech, největší podíl ale tvořily komedie, které také měly největší ohlas.

S Cenou Thálie 2010 za roli Maud. FOTO archiv

I v pozdějším věku zůstala často obsazovanou a populární divadelní i filmovou herečkou. Z jejích četných, většinou komediálních divadelních rolí stojí za zmínku Marta Brewsterová v inscenaci hry Jezinky bezinky nebo hlavní ženská role v černé komedii Harold a Maud. Za roli Maud v této inscenaci Slováckého divadla Uherské Hradiště získala v roce 2010 Cenu Thálie.

Mimo jiné se zajímala o východní nauky, zejména budhismus, o okultismus a čarodějnictví. Vlastnila sbírku předmětů vztahujících se k tomuto okruhu zájmů.

Poprvé se vdala už v 21 letech, ale vzhledem k jejímu svéráznému vztahu k mužům manželství trvalo velmi krátce. Od manžela utekla a nějaký čas dokonce přespávala v opuštěné márnici kolínského hřbitova. Svého druhého muže, režiséra Pavla Hášu, poznala v roce 1957 a o dva roky později se vzali. V roce 1962 se jim narodila dcera.

Zemřela po dlouhé nemoci. O jejím úmrtí informovala Česká televize, které to oznámila její dcera Zuzana Hášová.

 

  • Autor: DN
  • Publikováno: 26. září 2017

Komentáře k článku: Zemřela Květa Fialová

  1. DN

    Poslední rozloučení s herečkou Květou Fialovou
    se uskuteční ve čtvrtek 5. října na jevišti Divadla ABC. Pro veřejnost bude divadlo otevřené od 11 hodin, samotný smuteční akt začne o hodinu později.
    „V prvních řadách budou vyhrazena místa pro rodinu a nejbližší Květy Fialové, balkon a horní foyer pak bude k dispozici médiím. Zbývající volná místa mohou obsadit diváci. Ke vstupu není třeba vstupenka,“ uvedla za Městská divadla pražská Zuzana Vernerová.
    Již od úterý 26. září je vedle pokladny Divadla ABC umístěno pietní místo. Lidé si zde mohou připomenout některé z rolí Květy Fialové, které ztvárnila v Městských divadlech pražských, či zapálit svíčku. Je zde také kondolenční kniha.

    30.09.2017 (22.54), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

  2. DN

    Dnes v 11:00
    se otevřely prostory Divadla ABC a dovnitř začali proudit lidé, aby se naposledy mohli s herečkou rozloučit. Byli mezi nimi Iva Janžurová, Jiřina Bohdalová, Eliška Balzerová, Juraj Jakubisko či Taťjana Medvecká.
    Hodinové rozloučení zahájila skladba z představení Fialové květy štěstí. Poté promluvil ředitel Městských divadel pražských Ondřej Zajíc. Na něj navázala Fialové herecká kolegyně a přítelkyně Naďa Konvalinková. Následovali geolog Václav Cílek, se kterým Fialová připravovala televizní pořad Magické hory, a herci Dana Batulková a Petr Nárožný. Jednotlivé proslovy oddělily hudební vložky, zazněla například píseň Když v baru houstne dým, Smutná neděle či Hutkova Náměšť. Ze zvukových záznamů pak promlouvala i sama Květa Fialová se svými úvahami o životě či o tom, jak ji Jan Werich do Divadla ABC přijal.
    Dana Batulková uvedla, že si Fialová přála pojmout poslední rozloučení jako mejdan se šampaňským. „Děkuji ti donekonečna, miláčku Květo, na shledanou,“ ukončila Batulková svůj projev.

    05.10.2017 (17.33), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 20/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


28. 11.–11. 12. 2017

Číslo 20/2017 (28. 11.–11. 12. 2017)

Obsah čísla 20/2017

Slovo ...

Senioři jsou top!

Napsat úvodník pro Divadelní noviny...

Sukces měsíce

Husa na provázku – Dobru,...

Husa na provázku – Dokumentární...

Dotazník

Bohdana Pavlíková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Katalog uměleckých prací

Nový Katalog prací začne platit od 1....

Fejeton

Když hrají PH pro PP

Když hrají perfektní herci pro...

Názor

Operou obchází strašidlo

Strašidlo režisérismu. Píše Rudolf...

Glosa

Pamětní Rusalka v Národním

Večerní představení Dvořákovy...

Anketa

Video: Ceny Divadelních novin...

Podívejte se na celý záznam z...

Ceny DN 2016/2017: Ve znamení...

Divadelní noviny udělily včera ve...

Kronika

Jednou větou

Tým učitelů Jazykového gymnázia...

Kritika

Slepý výstřel

Divadlo LETÍ představilo v české...

Podnikatelka na dně

Před pár lety Petr Zelenka napsal hru...

Nejde o život, ale o...

Národní divadlo představilo na...

Břit bez ostří

Inscenace Tajný deník Adriana Molea ve...

Ministerstvo máklých kroků

Přední pražská skupina současného...

Tváří v tvář teroru

Terorista unese dopravní letadlo se 164...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 20/2017...

5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je...

Festivaly

Opera 2017 – hudební...

Letošní 13. ročník festivalu...

Rozhovor

Rostislav Novák ml.: Chci v...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Katharina Schmitt: Přízraky...

Rozhovor s libretistkou a režisérkou...

Kauza

Kontext

Kulturní populismus Hradu

ÚVAHY VÝTVARNÉ

Sněhulák, čtverec a...

Ve filmovém přepisu románové krimi...

Moderní operní režie jako...

Hlavní sdělení této knihy je...

Burza

OPERA 2017 – ceny Libušky

Cena kritiků za nejlepší inscenaci...

Nominace na Ceny Thálie v...

Herecká asociace informuje

Podoby – Návrat

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zahraničí

Londýnské doteky

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vilmos Vajdai: Útlak divadlu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Karin Dor (22. 2. 1938 Wiesbaden,...

Výročí

Výročí 1.−15. prosince

Boudová Nela, herečka (1. 12. 1967)...

Paměti, záznamy, deníky

Divadlo v kostce

Myslíte si, že lze za jeden den a...

Knihovnička

Došlo do redakce

Iva Němcová: Osobnosti české...

Obrazem

Fagi a divadlo

Iva Němcová

V Galerii Českých center v Rytířské...

Pan Papírek… (VI)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 20/2017



Obsah,