Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Zemřela Dagmar Rosíková

FOTO archiv HDK

Dagmar Rosíková

4. 10. 1925 Ostrava – 8. 1. 2018 Praha

Sopranistka, emeritní sólistka Hudebního divadla Karlín v Praze.

Narodila se a vyrůstala v Ostravě. Oba rodiče pracovali v bance, ale celá rodina aktivně či pasivně holdovala divadlu. Již jako dítě s rodiči chodila do divadla, chodila na hodiny zpěvu, především se však věnovala hře na klavír u paní Schreiberové, ženy ostravského skladatele Schreibera, který také dirigoval. Po vážném zranění levé ruky ale musela sen o dráze klavíristky opustit. Matka ji přiměla více se věnovat zpěvu a při soukromém studiu u profesora Ševčíka se poprvé setkala a zpívala se svým pozdějším divadelním kolegou Karlem Fialou. Po válce začala souběžně studovat hudební vědu na filozofické fakultě Univerzity Karlovy a na konzervatoři. Krátce před dokončením studia byla z fakulty vyloučena z politických důvodů a titul doktorky filozofie jí byl udělen až po roce 1989.

Po násilném ukončení studia se nadále soukromě školila ve zpěvu u profesora Kadeřábka, více se ale věnovala rodině – provdala se za zubního lékaře a v jeho ordinaci pracovala jako asistentka. V roce 1952 uspěla v konkurzu do Pražské zpěvohry (debutovala jako Terinka v Jakobínu), kde ale působila jen krátce. Díky rodinným známostem získala stálé profesionální angažmá v Městském oblastním divadle v Kladně (1953-1955), kde se brzy stala hvězdou operetního repertoáru (Mam’zelle Nitouche, Polská krev, Cikánský baron), zúčastnila se také četných zájezdových představení, kde zpívala i operní party (Jitka v Daliboru). Režisér Lébl ji nabídl angažmá v Hudebním divadle v Karlíně, kam nastoupila v srpnu 1955 a strávila následujících bezmála padesát let. Jako zdatné sopranistce se jí podařilo brzy proniknout mezi přední osobnosti karlínského souboru a odehrála desítky rolí v operetách i muzikálech (Hraběnka Marica, Země úsměvů, Hello, Dolly, Rose Marie). Často také koncertovala, zpívala v rozhlase, její hlas je zaznamenán i na několika gramofonových deskách. Od počátku padesátých let se věnovala také interpretaci klasické chrámové hudby v kostelech, což jí ale především v době komunismu přinášelo problémy. Má za sebou také řadu zájezdových představení, často hostovala v divadle v Teplicích, díky výborné znalosti němčiny zpívala v Německu i v jiných evropských zemích.

Televizní kamera zaznamenala jen několik představení Karlínského divadla, v nichž účinkovala. Pro film pracovala jen jedinkrát za svou dlouhou kariéru, objevila se v nevelké roli krotitelky v gulliverovském podobenství Pavla Juráčka Případ pro začínajícího kata (1969).

Celkem za svůj život vytvořila na divadelním jevišti 105 rolí ve 23 operách a 60 operetách a muzikálech. Na koncertech zpívala v 61 operách, kantátách, duchovních a jiných vokálních skladbách. V Supraphonu natočila tři desky, v rozhlase dvě opery a 17 operet. Hudební divadlo Karlín opustila až po povodních v roce 2002, kdy se neztotožnila s provizorním působištěm v Kongresovém centru. V roce 2005 obdržela od Herecké asociace cenu Senior Prix.

Její dcera Miriam Němcová (*1961) je dirigentkou a obor dirigentství vyučuje také na Pražské konzervatoři.

Poslední rozloučení se bude konat v úterý 16. ledna v kostele sv. Matěje v Praze 6 na Šárce. Smuteční obřady započnou zádušní mší svatou ve 13.00 hodin, po níž bude následovat uložení do rodinného hrobu.

  • Autor: DN
  • Publikováno: 10. ledna 2018

Komentáře k článku: Zemřela Dagmar Rosíková

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 2/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


23. 1.–5. 2. 2018

Číslo 2/2018 (23. 1.–5. 2. 2018)

Obsah čísla 2/2018

Slovo ...

Kultura buranství

Jelikož přelom roku je celkově na...

Sukces měsíce

Charles Gounod: Faust a...

Janáčkova opera Národního divadla v...

K věci

Kolik stojí Velké divadlo?

Velké divadlo, historická scéna...

Fejeton

Už jim zase hráblo aneb Jak...

Povídka divadelní

Kritika

Znepokojivý obraz minulosti i...

Když na počátku padesátých let...

Fikce, historie, nebo...

Dystopický román Kaspara Collinga...

Studený ohňostroj, či...

Na mnoha místech českých zemí byl...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 2/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Rozhovor

Dominika Špalková: Divadlo...

Rozhovor s uměleckou šéfkou Divadla...

Obrazem

Zákulisí Baletu ND

Balet Národního divadla nabídl při...

Fagi a divadlo

Pan Papírek… (XI)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 2/2018



Obsah,