Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Zemřel Petr Pelzer

FOTO archiv

Petr Pelzer

1. 5. 1941 Brno – 4. 7. 2017 Praha

Vystudoval na JAMU herectví (1963), pak prošel vojenskou službou jako recitátor a konferenciér v Armádním uměleckém souboru. Poté působil v Divadle Maringotka (1965-1968), v 60. letech pohostinsky účinkoval také v Divadle Na zábradlí (Hra na Zuzanku).

Jeho další působení je spjato s Moravou. V letech 1968-1979 hrál v olomouckém Divadle Oldřicha Stibora (dnes Moravské divadlo), kde byl zprvu obsazován především do komedií (Martin Kabát v Hrátkách s čertem, Karel IV. v Noci na Karlštejně),, ale později přešel k dramatické tvorbě (Starbuck v Obchodníkovi s deštěm, Merkucio v Romeovi a Julii, Horacio v Hamletovi ad.). Koncem 70. let přešel do Ostravy, kde nejprve získal angažmá v Divadle Petra Bezruče (1979-1980) a následně ve Státním divadle (dnes NDM, 1980-1984). Tady zaujal svými postavami ve velkých dramatech – např. Vávra v Maryše nebo Valdštejn ve Vévodkyni valdštejnských vojsk, titulní v Hansu Kohlhasovi, Goring ve Čtrnáctém hraběti Guerney, Faustus v Krysařovi.

V roce 1984 se vrátil do Prahy a hrál v Městských divadlech pražských (1984-1994), kde ztvárnil řadu velkých rolí, například Hardig v Přeletu nad hnízdem kukačky, Otec v Obchodníkovi s deštěm, Tommy ve Skleněném zvěřinci.

Miroslav Donutil, Alois Švehlík, Bronislav Poloczek, Saša Rašilov, Petr Pelzer (v roli Pavla Koženého) a Jiří Štěpnička v Našich furiantech režiséra J. A. Pitínského (2006). FOTO ZUZANA PÁCHOVÁ

Od roku 1994 byl členem činohry Národního divadla v Praze. Svým zjevem byl předurčen k rolím intelektuálů, jimž dodával střídmý civilní projev, obohacený ovšem o hluboký citový prožitek. Ztvárnil zde množství postav klasického repertoáru (Falkenštejn, Běsi, Mistr a Markétka, Krvavé křtiny, Mnoho povyku pro nic). Vystupoval také v legendární komedii Sluha dvou pánů nebo v české klasice Lucerna a Naši furianti. Vedle ND spolupracoval také s dalšími divadly, například Miriam, podílel se také na zvukových snímcích Divadla S+H.

Vedle toho působil i v pražských divadlech Miriam, Na Jezerce, kde se objevil i v nedávných premiérách Generálka a Poslední aristokratka, či U Valšů.

S Ivanem Stehlíkem v inscenaci hry Ronalda Harwooda Kvartet v Divadle U Valšů (r. Ivan Rajmont, prem. 25. 5. 2011). FOTO archiv DUV

První filmový úkol jej čekal v roce 1968 v malé roli strážmistra bezpečnosti v dnes zapomenuté komedii Josefa macha Objížďka (1968), hrál také v Jirešově přepisu Kunderova románu Žert (1968). Odchod na oblastní scény zapříčinil omezení jeho dalších vstupů před kameru, objevil se ale v několika pracech režiséra Otakara Koska, který působil v ostravském televizním studiu a gottwaldovských filmových ateliérech. Teprve v 80. letech se začal na filmových plátnech objevovat častěji. Například ve snímcích Karla Kachyni Dobré světlo a Kam pánové, kam jdete? či Soukupově Svatbě upírů.

Větší herecký prostor mu vyhradil Jaromil Jireš. V adaptaci románu Jaroslava Havlíčka Helimadoe hrál hlavního hrdinu Emila v dospělém věku jako stárnoucího pražského lékaře. Stejnou profesi reprezentoval v psychologickém snímku Učitel tance, kde byl přísným primářem plicní léčebny. Hrál i v Renčově Hlídači č. 47.

S Jiřinou Bohdalovou jako profesor AVU v 9. dílu TV seriálu Filipa Renče Sanitka č. 2 (2013). FOTO PAVLA ČERNÁ

Řadu rolí ztvárnil v inscenacích a pohádkách ostravského, brněnského a pražského televizního studia. Celkem má na svém kontě více než stovku filmových a televizních rolí. Na televizní obrazovce se nedávno objevil například v Sedláčkově Českém století, kde si zahrál Pavla Tigrida v posledním dílu Ať si jdou pojednávajícím o období 20. listopadu 1989 do 26. srpna 1992.

Jako Pavel Tigrid v Českém století Roberta Sedláčka (2014). FOTO archiv ČT

Rozvinuté umění precizní dikce stabilně uplatňoval před rozhlasovým mikrofonem. Často se objevoval také v dabingu. Svůj hlas propůjčil třeba Gandalfovi z Pána prstenů.

Z natáčení audioknihy Píseň písní ve studiích DAMU, září 2015 (režie Lukáš Hlavica). FOTO ANNA ŠVIHLOVÁ

Zemřel v noci na dnešek po dlouhé těžké nemoci. O jeho úmrtí informoval mluvčí Národního divadla Tomáš Staněk.

  • Autor: DN
  • Publikováno: 05. července 2017

Komentáře k článku: Zemřel Petr Pelzer

  1. DN

    Smuteční obřad se
    – dle sdělení ND – konat nebude. Pan Pelzer si jej nepřál.

    07.07.2017 (16.23), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 13/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


27. 6.–4. 9. 2017

Číslo 13/2017 (27. 6.–4. 9. 2017)

Obsah čísla 13/2017

Slovo ...

Divadelní sezona končí

Divadlům i Divadelním novinám, které...

Sukces měsíce

Lazebník sevillský

Hudba Gioacchino Rossini, libreto Cesare...

Dotazník

Mathias Straub

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Praha je nejvýznamnějším...

Hlavní město Praha (HMP) je už...

Fejeton

Plavba na vlnách imaginace

Liberec, 14. června, devět hodin...

Názor

Glosa

Ke grantové politice

V 10. čísle Divadelních novin mne...

Anketa

Cena Josefa Balvína za sezonu...

Cenu Josefa Balvína za sezonu 2016/2017...

Kritika

Kapitálová škola hrou

Michal Dočekal, ředitel Činohry...

Žižkovy voči…

Proč jsem se jen, já osel, nevymlouval...

Život toužících žen

Protože Petru Hůlovou soustavně čtu,...

Nesnesitelná přesycenost...

Ve čtvrtém patře Divadla pod...

Calembour natřikrát

Znáte čokoládu Studentská pečeť?...

Když Čapek potkal Havla

Výrazné didaktické úmysly...

Kouzelný cirkus bratří...

Nejnovější inscenace Deadtown je v...

Dělat operní legraci je...

A pořádná dřina, protože se...

Kar za bolavé duše

První hru Natalie Kocab můžeme číst...

Jen panda je černá a bílá...

Režisér Michal Hába miluje...

Inspirativní střípky z...

Už je to dvacet let, co Arnošt...

Bayreuthský Lohengrin v...

Dílo Richarda Wagnera je velkolepé,...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 13/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Bouřlivá divadelní Ostrava

V moravskoslezské metropoli proběhl na...

Rozhovor

Miroslav Hanuš: Ptali se mě,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Filip Nuckolls: Ztratili jsme...

Rozhovor s režisérem a scenáristou...

Kauza

Kontext

Koncepce kulturní politiky...

Pražští zastupitelé schválili...

Pokus o dada 21. století...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vybočení z řady aneb...

Úvahy rozhlasové

Burza

Vážení kolegové, milí...

Herecká asociace informuje

Podoby – Jak přeříznout...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Studio Ypsilon Praha

Do divadla zadním vchodem

Divadelní tipy redaktorů DN...

Josef Herman O prázdninách se hraje...

Zahraničí

Mozart v bažinách

Únos ze serailu je na jevišti...

Mezi elegancí a barbarstvím

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kam kráčíš, Polsko?

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Eduard Dřízga / Andrej Maťašík /...

Za Pavlem Kohnem

(14. října 1929 Praha – 18. června...

Výročí

Výročí 16. července –...

Novák Josef, režisér (16. 7. 1942)...

Paměti, záznamy, deníky

JAMU sedmdesátiletá (III)...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Jiří Suchý & Jiří Šlitr:...

Skripta, paměti, či sumář...

Když se kniha jmenuje prostě O...

Obrazem

Stimulovat pouliční scénu

Snímek Zdeňka Velena pochází ze...

Fagi a divadlo

Expert – nadějné vyhlídky

Příloha

Když máš v ruce...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 13/2017



Obsah,