Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza

    Zemřel Ladislav Kubík

    FOTO archiv Florida State Universtity

    Ladislav Kubík

    26. 8. 1946 Praha – 27. 10. 2017 Tallahassee, Florida, USA

    Hudební skladatel, pedagog a organizátor. Bývá spojován s poválečnými východoevropskými skladateli jako Krzysztof Penderecki či Witold Lutosławski.

    Maturoval na gymnáziu v Praze (1963), poté vystudoval kompozici na Hudební fakultě Akademie múzických umění v Praze u Emila Hlobila a Jiřího Pauera (absolvoval Symfonií 1970). Po škole prošel dvouletým postgraduálním kursem hudební teorie u Karla Janečka a složil aspiranturu v oboru kompozice (opět u Pauera, absolvoval 1981 Koncertem pro housle).

    Od 1971 pracoval v hudebním vysílání Československého rozhlasu, 1979–83 byl jeho šéfredaktorem. Souběžně zastával významné funkce ve Svazu českých skladatelů a koncertních umělců: 1971–80 vedl Aktiv mladých, od II. sjezdu byl členem předsednictva, 1983–89 byl zaměstnán jako vedoucí tajemník. Během svých pražských let začal s pedagogickou činností v oboru skladby na Státní konzervatoři a krátce i na katedře hudební vědy Filozofické fakulty Univerzity Karlovy, přednášel v rámci letních kurzů i na Université d´Orsay v Paříži (Smyčcový kvartet č. 1 byl  objednán Radio France již 1981) a University of South Florida v Tampě (1990).

    Z autorových kompozic. Repro archiv

    Podpora učitelů z  HAMU i dobová situace ve spojení s tvůrčím i organizačním talentem způsobily autorovo rychlé proniknutí do popředí dobového českého hudebního života; kvalita tvorby, jazykové dispozice, diplomatické schopnosti mu pak umožnily proniknutí i do evropského ba světového dění. Pro své skladby volil i dobově „aktuální“ témata (např. Jiří Wolker, Vietnam), pozoruhodné je v této souvislosti jeho vítězství v anonymní pražské „kafkovské“ skladatelské soutěži hluboko v 90. letech.

    Roku 1991 byl pozván jako hostující profesor skladby na Florida State University v Tallahassee, kde jako řádný profesor oboru působí dodnes. Vede zde skladatelské studio, jehož frekventanti a absolventi jsou oceňováni cenami různých národních i mezinárodních skladatelských soutěží (FSU Composition Program se řadí mezi šest špičkových na půdě USA – viz America´s Best Graduate Schools´ v U.S. News & World Report); je zde i uměleckým ředitelem FSU Biennial Festival of  New Music. Působí často jako člen porot různých hudebních soutěží: Queen Marie Jose International Composition Competition (Ženeva 1986), The International Chamber Music Contest (Paříž 1985), Concorso Accademia Briccialdi (Řím 1981, 1983, 1985), Prix Italia (Lecce 1981), Pražské jaro (1986), National Federation of Music Clubs Young Composers Competition USA (1992, 1993) a další. S podporou FSU pořádal svou vlastní soutěž Ladislav Kubik International Prize in Composition, která se záhy etablovala jako jedna z důležitých mezinárodních soutěží pro mladé skladatele a přilákala tvůrce z více než třiceti zemí.

    Col Legno 1991

    By též prezidentem Czech-American Summer Music Institute a uměleckým ředitelem CASMI International Summer Program in Composition, jež konají každoročně své akce v letních měsících v Praze (od 1994). Je členem řady národních i mezinárodních hudebních společností, výborů apod. Mezinárodní renomé získal Kubík i díky objednávkám svých děl, cenám a grantům, dále koncertním i rozhlasovým provedením svých děl a jejich nahrávkám ve více než dvaceti zemích Severní a Jižní Ameriky, Evropy, Asie a Austrálie. Objednávky Radio France: Smyčcový kvartet č. 1 (1981), Concerto Grosso (1987); festival Salzburg (s asistencí nadace Mozarteum): Divertimento I pro dechy (1988); Centro para la Difusión de la Música Contemporánea  Madrid: Trio pro housle, violoncello a klavír (1988); Centre International de la Musique pour Voix d´Enfants, Paříž: Modrý pták (1989); Český hudební fond: Wolkeriana (1982), Do země budoucí  (1984), Trio pro housle, violu a violoncello (1985); Florida State Music Teachers Association: Elegy in Two Movements (1985), a jiné. Granty obdržel od National Association of College Wind and Percussion Instructors, Michigan State University a Florida State University, včetně prestižního AHPEG grantu z FSU Research Foundation.

    Byl nositelem řady skladatelských cen: mezinárodní skladatelská tribuna UNESCO v Paříži (1974, Nářek bojovníkovy ženy, 1978, Koncert č. 1 pro klavír a orchestr), cena Intervize (1986, Zpěv člověka), první cena Mezinárodní skladatelská soutěž Franze Kafky v Praze (1993, Der Weg); druhá cena ve World Music Contest Kerkrade (Holandsko, 1995, Symphony for Winds and Percussion), druhá cena v New England Chamber Music Competition v Bostonu (1998, Angels and Airplanes). Skladby publikoval či publikuje ve vydavatelstvích Panton, Triga a mezinárodně jsou reprezentovány Schott Musik International, CD nahrávky jsou většinou produkovány a distribuovány Col-legno-Qualiton.

    Neos Productions 2007

    Patřil k mezinárodně nejúspěšnějším představitelům české kompoziční školy a vůbec hudebního světa, a to právě díky své skladatelské komunikativnosti a verzatilnosti; v neposlední řadě pak i díky  schopnosti využívat možnosti soudobé organizace nového skladatelského dění. Dobré kompoziční i hudebně teoretické vzdělání mu pomohlo rychle a vydatně absorbovat výdobytky tzv. klasiků hudby 20. století, jak bylo v převážně eklektické české hudbě 70. a 80. let obvyklé, ale již od 70. let do tvorby včleňovat prvky radikálnějších směrů, zejména hudby témbrové (má cit pro instrumentaci a zvukové efekty), resp. hudby opřené o komplikovanou a přitom výraznou metrorytmiku (má v oblibě dechy a perkuse resp. jejich různé kombinace). Východiskem mu přitom zpočátku byla hudba polských skladatelů resp. díla skladatelů střední generace ruských tvůrců. Těmito rysy jeho hudba i jeho organizační aktivita dobře zapadala do amerického systému uplatňování soudobé hudby v prostředí univerzit resp. hudebních učilišť.

    Od první poloviny devadesátých let byl lektorem Česko-amerického letního hudebního institutu (CASMI), který každoročně v Praze pořádá mezinárodní skladatelský kurz. Od roku 1991 působil jako profesor kompozice na Vysoké škole hudby na Floridské státní univerzitě v Tallahassee (zde).

    FOTO archiv

    Ceny a ocenění:

    Residentní pobyt American Academy v Římě.
    Cena UNESCO International Rostrum of Composers v Paříži za skladbu Lament of a Warrior’s Wife (1974)
    Cena UNESCO International Rostrum of Composers v Paříži za Concerto No.1 for Piano and Orchestra (1978)
    Cena Intervision
    1. cena v Mezinárodní kompozitorské soutěži Franze Kafkay za Der Weg (1993)
    1. cena v U.S. NACWPI Composition Contest za Two Episodes for Bass Clarinet, Piano, and Percussion (1995)
    Stipendium Florida Arts Council Individual Artist  (1998, 2005)
    Stipendium John Simon Guggenheim Foundation (2010)

    /Pro i-DN z více zdrojů – především z Českého hudebního slovníku a ze skladatelových webových stránek (zde) – zpracoval hul/

    • Autor:
    • Publikováno: 2. listopadu 2017

    Komentáře k článku: Zemřel Ladislav Kubík

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,