Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Těžký život idolů v Čechách

Při příchodu do funkce uměleckého šéfa Švandova divadla vyhlásil Dodo Gombár speciální program pro Studio – prezentaci aktuálních témat, bezprostřední reakce na situaci ve společnosti, reflexe konkrétní události, uváděných do nadčasového kontextu.

Země lhostejnost

Na scéně dominovalo kýčovité narůžovělé srdce FOTO MICHAL HANČOVSKÝ

Země Lhostejnost je přímo exemplárním příkladem těchto snah. Stal se první částí volného cyklu „nesvatí“, zabývajícím se českými osobnostmi 20. století. V trojici Egon Bondy, Jan Balabán a Karel Kryl je právě poslední jmenovaný příkladem hrdiny vskutku lidového, kterého si přivlastnily v dobách minulých všechny vrstvy společnosti. Na jeho tvorbu za normalizace má každý (zejména z nás starších) své vyhraněné, osobní vzpomínky, a tak není divu, že mnozí prostě vědí nejlíp, kým Kryl byl, a kým naopak nebyl. Právě od toho se může odvíjet pohled na toto představení, resp. jeho hodnocení. Z mého pohledu má Země Lhostejnost sílu v tom, že nevnucuje jednostranný pohled, dotýká se Krylovy osobnosti s úctou, hravostí i ironickým nadhledem. I když scénář Dodo Gombára a Libora Vodičky hodně cituje z Krylových esejů, ukazujících, že mnohé z jeho postřehů byly jasnozřivé a předvídavé, nechává na divákovi, aby si je komentoval podle svých momentálních zkušeností. Podobně jsou prezentovány i Krylovy písně – některé zazní v originále, jiné ve zlidovělém „táborákovém“ pojetí, ale je nabídnuta i možnost využití (či zneužití) známé písně (tlampačové vykřikování úvodní pasáže Bratříčka v kontrastu s úvodní kritikou současných naštvaných občanů) či tvůrčí si pohrávání s Krylovými texty a hudbou (skvělé voice-bandově a pohybově zvládnuté číslo Strejček Strach a Teta Obava). Zkrátka nepřijdou ani legendy (scéna umírání básníka v sobě má jistý patos, ale „puklé srdce“ si přidáme jen tehdy, pokud známe legendu). Nejzajímavější je právě neustálá konfrontace legend a skutečnosti, a tím i nenásilného komentáře, jak se v Česku zachází s idoly. Když se to hodí, zbožšťujeme si je, ale stejně ochotně je zatracujeme a házíme na ně odpovědnost za své neúspěchy, i když oni se v podstatě nemění. Někdy se tedy patos může zdát vhodný (viz porevoluční vzkaz: Karle, už neryjeme držkou zemi…), jindy nežádoucí (Karle, raději zpívej!). Je sympatické, že podoba lidového barda není jednoznačně dána (jsou jím tak trochu všichni přítomní herci, ale i diváci), a tím se stává univerzálním. Dominantní scénické prvky, kýčovité narůžovělé srdce (silně podobné tomu uplácanému ze svíček zapálených na památku Václava Havla) a papundeklová hlava koně sv. Václava, stejně jako závěrečná pointa, kdy je „bard“ svlečen ze svých šatů, navlečen do sametového nepadnoucího oblečku a „archivován“ uvnitř srdce, jsou vhodným a vtipným komentářem k ordinérnímu hospodskému sentimentu spojenému s mnohdy zlou kritikou idola, který se stává antihrdinou, reprezentantem našich nesplněných nadějí, ale také trochu smutnou připomínkou toho, že si za to vlastně můžeme sami. Zajímavý a ojedinělý příspěvek k tématu politické divadlo u nás.

Hodnocení: 4,5

Viz také Zmatená deziluze o Krylovi i o nás od Marie Reslové (hodnocení 2)

Švandovo divadlo – Dodo Gombár, Libor Vodička: Země Lhostejnost. Režie Dodo Gombár, dramaturgie Lucie Kolouchová, scéna a kostýmy Eva Jiřikovská, výběr hudby Dodo Gombár. Premiéra 5. října 2013.

  • Autor: Jana Soprová
  • Publikováno: 11. listopadu 2013

Komentáře k článku: Těžký život idolů v Čechách

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 4/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


20. 2.–5. 3. 2018

Číslo 4/2018 (20. 2.–5. 3. 2018)

Obsah čísla 4/2018

Slovo ...

V povolební kocovině

Tak se vám svěřím. Ani tři týdny...

Dotazník

Tereza Volánková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Ceny Thálie s Václavem...

Herecká asociace oznámila zásadní...

Fejeton

Divadlo pije!

Divadlo žije! Divadlo pije! Fenomén...

Názor

Jak v Národním divadle...

Myslel jsem, že stoletým výročím...

Kronika

Jednou větou

Na piazzetě Národního divadla (nám....

Kritika

Jeviště plná techniky a...

Plzeňské Divadlo J. K. Tyla nabízí...

Příroda proti kultuře

Divadelní spolek Tygr v tísni se v...

Smutná válečná romance

Novelu Petr a Lucie napsal Romain...

Krejčík by se nezlobil

O’Caseyho Pension pro svobodné pány...

Zrození, život, smrt

DUP39, tedy podzemní sály a zákoutí...

Nenechat se sbalit do Ikea...

Hra Burgtheater (1983) Elfriede Jelinek...

Trochu si zahajlujeme a...

Činohra pražského Národního divadla...

William Shakespeare, Klatův...

Jan Klata je prvoligový evropský...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 4/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Dotkni se komedie a zazpívej

Na pardubickém GRAND Festivalu smíchu...

Rozhovor

Ivana Uhlířová: Vůle,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Felix Koch a Nathalie Frank:...

Rozhovor se zástupci sdružení LAFT...

Kontext

Hmyz na divadle a u voleb

Světoznámý český výtvarník Jan...

Co s tím ministr kultury...

Ministra kultury v demisi Ilji Šmída...

Burza

Ceny Thálie 2017

Herecká asociace informuje

Divadlo 1918–2018

Rudozelený anton pro EFB Aprílové...

Podoby – Brambory

Stručný obsah příspěvku zde není...

Sbírka trofejí

Národní muzeum informuje

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Zahraničí

Divadlo v troskách –...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Jan Klata: Teď a tady budu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřel

Jiří Laštovka (21. 7. 1978 České...

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Payanoia: Pajány CD Galén, 42:07 min....

Postdramatično, kam se...

Někdy se to prostě stane. Nad...

Obrazem

Konkurs Fotografii Teatralnej

V Polsku se již třetím rokem koná...

Fagi a divadlo

Pan Papírek… (XIII)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 4/2018



Obsah,