Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Zápisník nezmizelé (No. 12)

Všeho akorát měl Dvořákův violoncellový koncert h moll, který zazněl hrdě a sebevědomě v podání PKF – Prague Philharmonia a německého sólisty, teprve 41 letého rodáka z Mnichova Daniela Müllera-Schotta.

Daniel Müller-Schott. FOTO archiv PKF

Nabídl zaplněnému Rudolfinu zdravě znějící, šťavnatý tón s rozumnou mírou vášně, tesknosti i jiskrnosti. Zbytečně neexponoval vibráta, jeho pojetí bylo spíš kompaktní a intimní, nicméně velmi sebevědomé a energické zároveň. Zhruba čtyřicetiminutový koncert hrál s nadhledem a zpaměti, citlivě napojený na dirigenta i koncertního mistra. Nádherná ukázka fungující spolupráce a hluboké empatie. A také interpretační vyspělosti, jež upřednostňuje cit k dílu před demonstrací vlastní virtuozity, která tím samozřejmě o to víc vyniká. Neokázale, přirozeně, skromně a přitom o to jímavěji.

Müller-Schott nešetřil přídavky. Místo obvyklého jednoho věnoval publiku hned dvě půvabné miniatury – ptačí píseň a parafrázi na kytarovou skladbičku. A nesmíme opomenout ani úvodní skladbu koncertu, jedinou z jiné než Dvořákovy dílny. Dramaturgie sáhla po osvědčeném kuse, Beethovenově předehře Coriolan. Orchestr se na ní příjemně rozehrál. I když v rámci večera vyzněla trochu osamoceně vedle ryze dvořákovského a o století vyspělejšího dalšího programu.

V druhé polovině večera totiž zazněl jako přídavek jeden ze Slovanských tanců a hlavně Dvořákova Symfonie č. 8 G dur. Dirigent Leoš Svárovský sice zaskakoval, původně byl ohlášený Emmanuel Villaume, ale nebylo čeho litovat. „Anglické“ dal sebevědomý, přitom lyrický výraz. Celkově u obou děl Antonína Dvořáka zvolil příjemná tempa, spíš pomalejší, umožňující vychutnat si celou strukturu partitury a vložené motivy jednotlivých nástrojů nebo jejich sekcí. Byla svěží a zároveň čitelná. Hodně pozornosti věnoval kantilénovým místům, která pečlivě propracoval,. Nechal je zaznít spíš v tišších polohách, často až v pianissimech, a v pomalejších tempech. V jednom z hlavních motivů se trochu intonačně hledaly pikoly s hobojem, ale napotřetí už téma zaznělo vyladěně. Spíš to tedy byla jen úsměvná epizoda vedle několika dalších maličkostí.

PKF – Prague Philharmonia je v předvečer čtvrtstoletého výročí svého založení stále svěžím a dobře znějícím tělesem, FOTO PKF

PKF – Prague Philharmonia je v předvečer čtvrtstoletého výročí svého založení stále svěžím a dobře znějícím tělesem, ze kterého je cítit radost a kus práce. Oba Dvořáky zahrála zpěvně a velmi česky, lyricky a romanticky. Zanechala precizní dojem a radost z hudby namísto přehnané okázalosti.

Zajímavé na tomto koncertě bylo, že i když nabídl poměrně často uváděné skladby, divák přesto odcházel s pocitem výjimečného zážitku.

Program

Ludwig van Beethoven: Předehra Coriolan op. 62
Antonín Dvořák: Koncert pro violoncello a orchestr h moll op. 104
Antonín Dvořák: Symfonie č. 8 G dur op. 88

PKF – Prague Philharmonia – A4 Novoroční koncert / český živel (Orchestrální cyklus (A)) – Ludwig van Beethoven / Antonín Dvořák. Daniel Müller-Schott (violoncello), Leoš Svárovský (dirigent). Dvořákova síň Rudolfina, 5. ledna 2018.

  • Autor: Veronika Paroulková
  • Publikováno: 08. ledna 2018

Komentáře k článku: Zápisník nezmizelé (No. 12)

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 2/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


23. 1.–5. 2. 2018

Číslo 2/2018 (23. 1.–5. 2. 2018)

Obsah čísla 2/2018

Slovo ...

Kultura buranství

Jelikož přelom roku je celkově na...

Sukces měsíce

Charles Gounod: Faust a...

Janáčkova opera Národního divadla v...

K věci

Kolik stojí Velké divadlo?

Velké divadlo, historická scéna...

Fejeton

Už jim zase hráblo aneb Jak...

Povídka divadelní

Kritika

Znepokojivý obraz minulosti i...

Když na počátku padesátých let...

Fikce, historie, nebo...

Dystopický román Kaspara Collinga...

Studený ohňostroj, či...

Na mnoha místech českých zemí byl...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 2/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Rozhovor

Dominika Špalková: Divadlo...

Rozhovor s uměleckou šéfkou Divadla...

Obrazem

Zákulisí Baletu ND

Balet Národního divadla nabídl při...

Fagi a divadlo

Pan Papírek… (XI)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 2/2018



Obsah,