Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Zápisník Jana Kerbra (No. 2)

Jaká bude na novém postu?

V pražské Viole již několik let „běží“ pozoruhodný neformální cyklus Rozhlasová hra na jevišti. Zásluhu na tom má především zkušená divadelní režisérka Lída Engelová, která své úspěšné rozhlasové opusy (pochopitelně ty s minimálním obsazením) uvádí s týmiž aktéry v útulném prostředí intimního divadla na Národní třídě.

Viola - logo

První v řadě byla hořká a napínavá komedie pro dva Adresát neznámý podle bestselleru Kressmann Tylorové, kterou Jiří Dvořák s Janem Hartlem hrají ve Viole již devět let.

smluvni-vztahy-plakat

Zatím posledním jevištním dílkem, vystavěném na stejném principu, je britská komedie s prvky thrilleru Smluvní vztahy (prem. 30. 10. 2013) autora Mike Bartletta z roku 2007. Jednotlivé výstupy jsou uvedeny rozhlasovým záznamem a po několika větách herci, v tomto případě herečky, do dialogu živě „vplouvají“. Pracovní pohovory bezejmenné nadřízené (Dana Černá) a zaměstnankyně nadnárodní korporace Emmy (Jana Stryková) představují nemilosrdné vměšování zaměstnavatele do osobních, ba intimních záležitostí zaměstnance. Milostný vztah, který vznikl na pracovišti, je manipulován a doveden k tragickým koncům (převedení partnera do více než odlehlé destinace, smrt dítěte).

Dana Černá. FOTO archiv Divadla Viola

Bezejmenná nadřízená (Dana Černá). FOTO archiv Divadla Viola

Nemilosrdně důsledná manipulace v laskavě vlídném balení upomene na hrůzné vize George Orwella či Aldouse Huxleyho, kteří vizionářsky předvídali „nové formy“ nesvobody. Bartlettova komedie působí méně drasticky, zato jako více pravděpodobná, tím v jistém smyslu i děsivější. Výtvarník Ivo Žídek oblékl obě dámy do černého a mezi dvě židle (Emma je při všech pohovorech vybídnuta: Posaďte se!) umístil automat na pitnou vodu, jaký dnes známe z většiny pracovišť.

Jana Stryková. FOTO archiv Divadla Viola

Na malé ploše poskytne Jana Stryková divákovi tajemnou nejistotu. FOTO archiv Divadla Viola

Režisérka vede herečky k uměřené interpretaci, obě jsou velmi přesvědčivé. Když se ve finále nadřízená pochlubí Emmě, že je povýšena, a martyriem usmýkané zaměstnankyni nabídne svůj post, zaváhá Emma jen na okamžik. Na malé ploše poskytne Jana Stryková divákovi tajemnou nejistotu. Emma je možná definitivně zlomená, možná už nic necítí a „pozitivně“ se přizpůsobila, možná však, že se ještě pokusí… O co vlastně?

  • Autor: Jan Kerbr
  • Publikováno: 08. prosince 2013

Komentáře k článku: Zápisník Jana Kerbra (No. 2)

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 17/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


17. 10.–30. 10. 2017

Číslo 17/2017 (17. 10.–30. 10. 2017)

Obsah čísla 17/2017

Slovo ...

Světec a čurák

Bloudíme labyrintem hrozeb a...

Komentář

Z Dialogu monolog

V polské Vratislavi začal 14. října...

Osobnost měsíce

Eva Salzmannová

Herečka Eva Salzmannová oslavila v...

Dotazník

David Doubek alias Ventolin

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Opera a (česká) televize

Hlavní cenu letošního Mezinárodního...

Fejeton

Co je dnes alternativa – ...

Alternativa byla hudební festival, na...

Kronika

Jednou větou

Pěvec Štefan Margita převzal 19....

Kritika

Šneka, či lanýže?

Po projektu Tři gentlemani, který...

Mládeži tentokrát...

Již počtvrté v olomouckém Divadle...

Česká manželka...

Když jsem před deseti lety sledovala...

O černé labuti z karavanu

Hra U Kočičí bažiny Mariny Carrové,...

A tak to jde stále dál

Nové opery určené pro běžný...

Octomilky, kvasinky a lidé

Je to pořád to samý, octomilka,...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 17/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Příští vlna s dost...

Tématem letošního ročníku festivalu...

Nejen v podzemí vlny bijí do...

Pražská část 24. ročníku festivalu...

Rozhovor

Ondřej Koplík: Mě to...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Věra Ptáčková: Teď už...

Rozhovor s kunsthistoričkou

Kontext

Odvaha v dějinných...

Úvahy filmové

Bývá dáno, co je psáno?...

Poprvé před čtyřmi lety hrála...

Burza

Bojuj za mě ze všech sil,...

Herecká asociace informuje

Podoby – Řeči pohřební,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

UFFO Společenské centrum...

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

O všem a o ničem aneb Kam...

Mezinárodní festival Divadelná Nitra...

Jak překročit hranice –...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Moje milá Květo

Promiň mi to oslovení, říkali jsme...

Zemřeli

Zuzana Růžičková (14. 1. 1927 Plzeň...

Výročí

Výročí 15.−30. října

Nováková Jitka, herečka (16. 10....

Paměti, záznamy, deníky

JAMU sedmdesátiletá (VII)...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Vraždu bych spáchal velmi...

Pohled na opulentní, téměř...

Obrazem

Fagi a divadlo

Tanečnice

Muzeum loutkářských kultur v Chrudimi...

Pan Papírek (IV)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 17/2017



Obsah,