Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Zápisník Jana Kerbra (No. 2)

Jaká bude na novém postu?

V pražské Viole již několik let „běží“ pozoruhodný neformální cyklus Rozhlasová hra na jevišti. Zásluhu na tom má především zkušená divadelní režisérka Lída Engelová, která své úspěšné rozhlasové opusy (pochopitelně ty s minimálním obsazením) uvádí s týmiž aktéry v útulném prostředí intimního divadla na Národní třídě.

Viola - logo

První v řadě byla hořká a napínavá komedie pro dva Adresát neznámý podle bestselleru Kressmann Tylorové, kterou Jiří Dvořák s Janem Hartlem hrají ve Viole již devět let.

smluvni-vztahy-plakat

Zatím posledním jevištním dílkem, vystavěném na stejném principu, je britská komedie s prvky thrilleru Smluvní vztahy (prem. 30. 10. 2013) autora Mike Bartletta z roku 2007. Jednotlivé výstupy jsou uvedeny rozhlasovým záznamem a po několika větách herci, v tomto případě herečky, do dialogu živě „vplouvají“. Pracovní pohovory bezejmenné nadřízené (Dana Černá) a zaměstnankyně nadnárodní korporace Emmy (Jana Stryková) představují nemilosrdné vměšování zaměstnavatele do osobních, ba intimních záležitostí zaměstnance. Milostný vztah, který vznikl na pracovišti, je manipulován a doveden k tragickým koncům (převedení partnera do více než odlehlé destinace, smrt dítěte).

Dana Černá. FOTO archiv Divadla Viola

Bezejmenná nadřízená (Dana Černá). FOTO archiv Divadla Viola

Nemilosrdně důsledná manipulace v laskavě vlídném balení upomene na hrůzné vize George Orwella či Aldouse Huxleyho, kteří vizionářsky předvídali „nové formy“ nesvobody. Bartlettova komedie působí méně drasticky, zato jako více pravděpodobná, tím v jistém smyslu i děsivější. Výtvarník Ivo Žídek oblékl obě dámy do černého a mezi dvě židle (Emma je při všech pohovorech vybídnuta: Posaďte se!) umístil automat na pitnou vodu, jaký dnes známe z většiny pracovišť.

Jana Stryková. FOTO archiv Divadla Viola

Na malé ploše poskytne Jana Stryková divákovi tajemnou nejistotu. FOTO archiv Divadla Viola

Režisérka vede herečky k uměřené interpretaci, obě jsou velmi přesvědčivé. Když se ve finále nadřízená pochlubí Emmě, že je povýšena, a martyriem usmýkané zaměstnankyni nabídne svůj post, zaváhá Emma jen na okamžik. Na malé ploše poskytne Jana Stryková divákovi tajemnou nejistotu. Emma je možná definitivně zlomená, možná už nic necítí a „pozitivně“ se přizpůsobila, možná však, že se ještě pokusí… O co vlastně?

  • Autor: Jan Kerbr
  • Publikováno: 08. prosince 2013

Komentáře k článku: Zápisník Jana Kerbra (No. 2)

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 20/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


28. 11.–11. 12. 2017

Číslo 20/2017 (28. 11.–11. 12. 2017)

Obsah čísla 20/2017

Slovo ...

Senioři jsou top!

Napsat úvodník pro Divadelní noviny...

Sukces měsíce

Husa na provázku – Dobru,...

Husa na provázku – Dokumentární...

Dotazník

Bohdana Pavlíková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Katalog uměleckých prací

Nový Katalog prací začne platit od 1....

Fejeton

Když hrají PH pro PP

Když hrají perfektní herci pro...

Názor

Operou obchází strašidlo

Strašidlo režisérismu. Píše Rudolf...

Glosa

Pamětní Rusalka v Národním

Večerní představení Dvořákovy...

Anketa

Video: Ceny Divadelních novin...

Podívejte se na celý záznam z...

Ceny DN 2016/2017: Ve znamení...

Divadelní noviny udělily včera ve...

Kronika

Jednou větou

Tým učitelů Jazykového gymnázia...

Kritika

Slepý výstřel

Divadlo LETÍ představilo v české...

Podnikatelka na dně

Před pár lety Petr Zelenka napsal hru...

Nejde o život, ale o...

Národní divadlo představilo na...

Břit bez ostří

Inscenace Tajný deník Adriana Molea ve...

Ministerstvo máklých kroků

Přední pražská skupina současného...

Tváří v tvář teroru

Terorista unese dopravní letadlo se 164...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 20/2017...

5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je...

Festivaly

Opera 2017 – hudební...

Letošní 13. ročník festivalu...

Rozhovor

Rostislav Novák ml.: Chci v...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Katharina Schmitt: Přízraky...

Rozhovor s libretistkou a režisérkou...

Kauza

Kontext

Kulturní populismus Hradu

ÚVAHY VÝTVARNÉ

Sněhulák, čtverec a...

Ve filmovém přepisu románové krimi...

Moderní operní režie jako...

Hlavní sdělení této knihy je...

Burza

OPERA 2017 – ceny Libušky

Cena kritiků za nejlepší inscenaci...

Nominace na Ceny Thálie v...

Herecká asociace informuje

Podoby – Návrat

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zahraničí

Londýnské doteky

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vilmos Vajdai: Útlak divadlu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Karin Dor (22. 2. 1938 Wiesbaden,...

Výročí

Výročí 1.−15. prosince

Boudová Nela, herečka (1. 12. 1967)...

Paměti, záznamy, deníky

Divadlo v kostce

Myslíte si, že lze za jeden den a...

Knihovnička

Došlo do redakce

Iva Němcová: Osobnosti české...

Obrazem

Fagi a divadlo

Iva Němcová

V Galerii Českých center v Rytířské...

Pan Papírek… (VI)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 20/2017



Obsah,