Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Zápisník Jana Kerbra (No. 14)

S britským dramatikem Mikem Bartlettem (1980) se návštěvníci pražských divadel už měli šanci seznámit – na Nové scéně Národního divadla se hraje Zemětřesení v Londýně a ve Viole Smluvní vztahy. Českou premiéru trpké komedie o potížích se sexuální orientací Cock připravil – ve znamenitém překladu Pavla Dominika – režisér Radim Špaček v Divadle v Řeznické.

FOTO archiv DvŘ

Hlavní, směšnosmutný hrdina John (Daniel Krejčík) žije už řadu let s Mužem (Kryštof Rímský). FOTO archiv DvŘ

Komorní „konverzačka“ měla v zemi svého vzniku premiéru v roce 2009. Její titul Cock, zanechaný „pro zdejší použití“ v originále, může znamenat hrubší označení pro mužský pohlavní orgán, ale také kohouta-korouhvičku na střeše, závislou na poryvech větru.

Hlavní, směšnosmutný hrdina John (Daniel Krejčík) žije už řadu let s Mužem (Kryštof Rímský) a při jedné z krizí vztahu se celkem banálně, cestou do práce, seznámí s Ženou (Petra Horváthová). Mezi párem opačného pohlaví dojde k sexuálnímu kontaktu, který nezůstane jen dobrodružstvím „na zkoušku“.

a při jedné z krizí vztahu se celkem banálně, cestou do práce, seznámí s Ženou (Petra Horváthová). FOTO archiv DvŘ

…a při jedné z krizí vztahu se celkem banálně, cestou do práce, seznámí s Ženou (Petra Horváthová). FOTO archiv DvŘ

Následují peripetie rozchodů a návratů. John se cítí emocionálně vytížen jak svou novou přítelkyní, tak dosavadním partnerem. Těžko řešitelnou situaci hodlají oba muži rozetnout setkáním všech tří ve společné domácnosti, kterou John sdílí se svým milencem. Muž si ovšem k večeři, která rozhodně neslibuje hladký průběh, pozve jako posilu svého Otce (Pavel Rímský), jenž vztah podporuje a má kladný vtah nejen k synovi, ale i k „jeho“ Johnovi.

 Muž si ovšem k večeři, která rozhodně neslibuje hladký průběh, pozve jako posilu svého Otce (Pavel Rímský). FOTO archiv DvŘ

Muž si ovšem k večeři pozve jako posilu svého Otce (Pavel Rímský). FOTO archiv DvŘ

Radim Špaček jako filmový režisér (Pouta, Místa) prokázal, že umí pracovat s herci, a to se mu evidentně daří také v divadle. Dění na jevišti přehledně a nápaditě organizuje. Jako rekvizity používá vlastně jen vysoké stoličky: na jedné kupříkladu sedává postava, o níž si ostatní dva, sedící na dalších seslích, povídají a objekt rozhovoru jen minimálně, zato přesně přihrává. Ožehavou erotickou scénu mezi Johnem a Ženou aranžuje Špaček tak, že si protagonisté nasadí „brýle na virtuální realitu“ a rukama jemně naznačují variantu sexuální aktivity. V malém prostoru divadla dojde i na několik nástupů z boku v těsné blízkosti publika, krátká scéna v dopravním prostředku – k stání – se odehraje mezi první a druhou diváckou řadou.

Devízou inscenace jsou především herci. FOTO archiv DvŘ

Devízou inscenace jsou především herci. FOTO archiv DvŘ

Devízou inscenace jsou především herci. Daniel Krejčík, kterého jsme už viděli v Řeznické v několika menších rolích, představuje Johna jako upřímně nerozhodného, sebou samým vlastně zaskočeného mladíka. Téma drží protagonista obdivuhodně i ve chvílích, kdy se dlouho nezapojuje do rozhovoru. Vládne navíc příkladnou, nikoliv však teatrální dikcí. Dívčí bezprostředností a jakousi skrytou, podprahovou bojovností obdařila postavu Ženy Petra Horváthová. Otec a syn Rímští vytvořili i na jevišti přesvědčivý příbuzenský tandem. Kryštof hraje novou situací zaskočeného Muže s jakoby sotva udržitelnou vnitřní tenzí, otec Pavel, díky médiím majitel jednoho z nejznámějších hlasů, svým charismatem, které „komorně“ minimalizuje, dodává inscenaci další barvu. Navíc s vkusem prezentuje asi nejproblematičtější, osvětově výkladovou pasáž textu (jak je to s lidskou sexualitou).

Hra ani inscenace sice nenabízejí žádné snadné řešení, rozkrývají však některé zákruty nezbadatelné lidské přirozenosti. Špačkovu inscenaci Bartlettovy hry v Řeznické považuji zatím za jednu z nejlepších inscenací v tomto kalendářním roce vůbec .

Divadlo v Řeznické, Praha – Mike Bartlett: Cock. Přeložil Pavel Dominik. Režie a výprava Radim Špaček, dramaturgie Yvetta Srbová. Česká premiéra 1.dubna 2016.

  • Autor: Jan Kerbr
  • Publikováno: 06. dubna 2016

Komentáře k článku: Zápisník Jana Kerbra (No. 14)

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 19/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


14. 11.–27. 11. 2017

Číslo 19/2017 (14. 11.–27. 11. 2017)

Obsah čísla 19/2017

Slovo ...

Ministerstvo mrtvé kultury

Bonviván a scénograf Daniel Dvořák...

Sukces měsíce

Prokletí v Praze

Teatr Powszechny, Varšava (Polsko) –...

Dotazník

Marwan Alsolaiman

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Co stojí Plácido Domingo

Zhruba dva roky vyjednávali nejprve...

Fejeton

Tragédi

Josífek nikdy nezvedá oči od...

Kronika

Jednou větou

Vítězi letošního ročníku ankety...

Kritika

Vládci ve spodním prádle

Hra Jamese Goldmana Lev v zimě měla...

Rozmohl se nám tu takový...

Je mi to nepříjemné – ale prostě...

Tato hra není v pohodě

Inscenace Jsme v pohodě reprezentuje v...

Pět sester, Antone...

Požehnáním pro každý soubor je...

Postaru, ale působivě

Původní operní novinka v...

Amazonky – podvratný sen...

Amazonky, které měly premiéru v...

Ženy a muži klasicky i...

Dlouho očekávaná premiéra Baletu...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 19/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Abychom neztratili úplně...

Palm Off Fest již druhým rokem...

Hubu mu zacpeme přesvatým...

V českých katolických kruzích koluje...

Vzhůru na barikády!

V Divadle pod Palmovkou se letos...

Rozhovor

Jiří Josek: Překlad je...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Jitka Jílková: Letos...

Rozhovor s ředitelkou Pražského...

Kauza

Kontext

Růžové zahrady na Kavčích...

Ne, nebudu krtincům z Kavčích hor,...

Lekce flamenka

Díky Magdaleně Kožené a jejímu...

Sympozium jako prostor k...

Původní význam řeckého slova z...

Burza

Na místě předmluvy

Národní muzeum informuje

Psáno o letošních...

Herecká asociace informuje

Podoby – Kdyby odpůrci…

Stručný obsah příspěvku zde není...

Severočeské divadlo opery a...

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

Oliver Frljić: Skutečný...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kultura v zajetí...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Otto Šujan (2. 6. 1930 Zvolen,...

Výročí

Výročí 15.–30. listopadu

Rozmus Andrzej, herec (16. 11. 1967) △...

Paměti, záznamy, deníky

Zábradlí ve skle

Jednou z událostí divadelní sezony...

Knihovnička

Došlo do redakce

Helena Albertová: Karel Zmrzlý...

Tradiční divadlo radikálně...

Asi málokdo si ve světové teatrologii...

Obrazem

Fagi a divadlo

Plakát je poselství

Ve středu 25. října začala ve foyer...

Pan Papírek… (V)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 19/2017



Obsah,