Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Zápisky z podzemí magického srdce Žiliny

Zasvěceným je dobře známo slovenské kulturní centrum Stanice Žilina-Záriečie obecně, jeho originální divadelní prostor pak zejména. Je vybudovaný z bedýnek od piva a choulí se k podpěrnému pilíři dálničního mostu v měsíční krajině žilinské periférie tvořené spletí silničních estakád. Každé léto se tu koná festival slovenského nezávislého divadla Kiosk.

Festival byl letos zahájen site specific performancí  Light Guerilla vzniklé ze spolupráce tanečníků Jara Viňarského a Matthew Roggerse ze Slovenska a Spojených států a lighting designera z Prahy Jana Beneše.

Už sám výběr místa byl výrazným divadelním gestem... Snímek archiv Žilinského kultúrneho leta 2011

Už sám výběr místa byl výrazným divadelním gestem. Stala se jím antikvární knihařská dílna v úzké uličce staré Žiliny. Vstoupíme-li do ní rovnou z ulice, je to – jakýmsi čarodějným střihem – jako bychom se stávali zasvěcenými. Rovnýma nohama se ocitáme uprostřed tajuplného zapomenutého světa knih a bizarních starých knihařských strojů. Ach, kde se to tady vzalo? Jak jsme se tady ocitli? Jaké ticho. Jaká krása. Dílna sídlí v přízemí starého domu, je stále v rodinném majetku. Dnes ji vede Lida Mlichová, dcera bývalého známého slovenského knihaře, starší dáma ušlechtilého zevnějšku, něco jako Víla z Popelky. Ušlechtilé vazby, vybledlé fotografie, oblé klenby, zákoutí s drobnými objekty s vysokou specifickou váhou paměti. A prach… Prach, který tolik potřebuje světelný designer.

Rovnýma nohama se ocitáme uprostřed tajuplného zapomenutého světa... Snímek archiv Žilinského kultúrneho leta 2011

Jan Beneš svou světelnou instalací zhodnotil a pro mnohé vůbec objevil toto magické srdce Žiliny. Originální design využil dvou přízemních oken – vznikla dvě vnitřní jeviště, u nichž se tísnily hlavy diváků, aby zahlédly, co se dalo z tajemného života za nimi. Jsem si jista, že i zevnitř, z opačné strany, to muselo být neméně strhující divadlo.

V předehře byla pozornost diváku stržena nejprve k jednomu z oken. Místnost za ním byla nejenom plná mašin, vyzařujících skryté světlo jako monstrance, a samotných knih, ale poskytovala i průhled do dalších místností za ní. A tam, úplně vzadu, plasticky nasvícena, vyvstala mužská silueta. Publikum na chodníku se dohadovalo: Je to živé? Socha? Fotografie? Rychle se rozkecalo, že jde o podobiznu Mistra knihaře, otce nynější majitelky. Lighting designer si mezi všemi objekty za okenními skly užil. Vedle světel na stupnici od bílé po nahnědlou využíval dotyků, vějířků a oparů modrého světla – světla paměti. (Potud agresivní titul akce nesedí.)

Chodba domu se zeširoka otevřenými veřejemi – hlavní scéna – byla nasvícena ostře přízemním štendrem zvenku, z chodníku, jako by byla přichystána pro křížový výslech. Diváci, jejichž hrozen štendr zezadu obklopil, si občas clonili dlaněmi oči a sdíleli pocit spoluviny. Zatímco se v místnostech odehrávaly epizody nabízené divákům jako by k luštění, v chodbě se odehrál „hlavní příběh“. Jeho protagonisté, tísněni chodbou, bili neviditelnými křídly o stěny chodby a zadní mříž, která chodbu uzavírala. Hledali smysl svých setkání. V sólech i duetech. V jednu chvíli se v hustém šeru za mříží objevil starý přichromlý muž. Zřejmě sem nevhodně zabloudil majitel domu… Ale bezděčně zhodnotil resuscitační podtext tohoto site-specific rituálu. Fyzické typy performerů se fantasticky hodily do knižních souvislostí. Jaro Viňarský, dávno mnou obdivovaný pro svou dostojevskou hlavu, svými přízemními kreacemi jako by sděloval svůj názor na Zápisky z podzemí. Byl opovážlivější, šílenější než druhý performer Matthew Roggers, který působil zdrženlivě, elegantně. Jeho tělo je lodyha zakončená rusou hlavou knížete Myškina. Jeho odtažité pohyby, rytmicky jako by „za dobou“, patří už spíše literárnímu existencialismu.

Zažila jsem jeden z mála skutečných site-specific performancí a viděla vzácnou taneční bibliofilii.

Jan Beneš: Light Guerilla (světelná instalace). Knihárska dielňa Lida Mlichová Žilina, KioSK 2011 – festival slovenského nezávislého divadla a tanca, 27. července 2011.

Tajuplný svět bizarních starých knihařských strojů... Snímek archiv Žilinského kultúrneho leta 2011

Více informací: www.kniharskadielna.sk

  • Autor: Nina Vangeli
  • Publikováno: 19. srpna 2011

Komentáře k článku: Zápisky z podzemí magického srdce Žiliny

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 20/2016

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


29. 11.-12. 12. 2016

Číslo 20/2016 (29. 11.-12. 12. 2016)

Obsah čísla 20/2016

Sukces měsíce

Herman Broch, Ivan Buraj: ...

Trilogie rakouského modernisty Hermanna...

Dotazník

Lukáš Melník

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Koťátko přišel, viděl a...

Příběh „krachujícího“ Divadla...

Glosa

Hovory o hranicích

robíhá Pražský divadelní festival...

Kronika

Jednou větou

Ministerstvo kultury oznámilo, že by...

Kritika

Prodloužená ruka...

První premiérou Jihočeského divadla...

Příliš racionální...

Král Lear v Mladé Boleslavi...

Elegantní bulvár

Martin Čičvák, režisér a kmenový...

Těžká příležitost pro...

Odvážný je úmysl režiséra a šéfa...

Eklekticky zakletý vrch

Národní divadlo Brno uvedlo scénickou...

Levínského dramatické...

Běžný počítačový pokyn „Press...

Ovčáčkova hradní slavnost

To je lež jako věž, nebyla to vička...

Alžbětinec Pavel Kohout

Únorový puč 1948 je dodnes českým...

Apollinský choreograf Petr...

Brněnské Národní divadlo uvedlo v...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 20/2016...

5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je...

Festivaly

Rozhovor

Pavlína Kafková: K roli...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Miroslav Bambušek: Pálí mě...

Dramatik a režisér Miroslav Bambušek...

Burešová/Otčenášek:...

Rozhovor s uměleckým vedením Divadla...

Kontext

„České“ a...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Sláva a bída seriálů

Stručný obsah příspěvku zde není...

Těšínská jablůňka

Festival divadel Moravy a Slezska se v...

Loutky v hlubinách moře i...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Burza

Nenechme kulturu umírat!

Herecká asociace informuje

Podoby – Jak dál (k...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Moving Station / Hemžící se...

Místa pro „nová“ divadla

Došlo do redakce

Helena Albertová, Markéta...

Zahraničí

Nikolaj Chalezin: Politické...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Filmy o německých traumatech

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Leonard Cohen (21. 9. 1934 Montreal,...

Výročí

Výročí 1.−15. prosince

Daňhelová Milada, tanečnice (3. 12....

Paměti, záznamy, deníky

Příběhy ze zámečku se...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Obrazem

Fagi a divadlo

Komiks 20/2016

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 20/2016



Obsah,