Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Paměti, záznamy a deníky

    Zahradní slavnosti hrádečkovské (IV)

    Byl jsem vyzván DN, abych se přidal k informacím o Zahradních slavnostech, které se objevily na zadní straně Divadelních novin jako vzpomínky na pokračování některých účastníků těchto spíše soukromých setkání přátel her Václava Havla na mé chalupě na Hrádečku.

    Ve stodole naší chalupy má koncert dcera Sylvie FOTO PŘEMEK FIALKA

    Ve stodole naší chalupy má koncert dcera Sylvie FOTO PŘEMEK FIALKA

    Tahle tradice, která měla mít toto léto již 29. pokračování, byla mimo jiné důkazem o mimořádně dobrých sousedských vztazích mezi oběm a bezprostředně sousedícími chalupami obývanými v časech lepších i zlých manželi Olgou a Václavem Havlovými a mojí rodinou. Bylo už o tom napsáno dost, naposledy v publikaci vydané k 40. výročí „světové“ premiéry Havlovy adaptace Žebrácké opery Knihovnou Václava Havla pod názvem Gauneři z Horních Počernic. Zmiňuji se o této události proto, že od těch dob se může hovořit o prapůvodu dnešních Zahradních slavností a o častých návštěvách herců Divadla na tahu na Hrádečku.

    K té úplně první došlo v dubnu 1975, kdy jsme přijeli autorovi ukázat, jak jsme s přípravou inscenace daleko, a také proto, abychom prokázali, že nápad uvést hru zakázaného autora, který se mnohým tehdy zdál nereálný, myslíme opravdu vážně. Při té příležitosti nás tehdy Václav pozval do své pracovny, aby nám přečetl čerstvě dopsaný, v té době ještě nezveřejněný dopis Husákovi. Průběh a následky představení jsou pamětníkům dobře známy. Přesto setkávání souboru se „svým“ autorem na Hrádečku pokračovalo: První „živá“ Audience s Václavem Havlem v roli Vaňka a se třemi Sládky (Jan Kašpar, Jan Hraběta, Andrej Krob) v mé stodole, výstava fotografií Jana Kašpara, čtení Landovského hry Sanitární noc, vystoupení Bytového divadla Vlasty Chramostové s jejich Macbethem v Havlově domě, koncerty Charlie Soukupa a Jaroslava Hutky v mé stodole, večery u ohně. To vše za asistence estébáků sedících v autech nebo ve strážním domku na kuřích nohách, šmírujících za Havlovou stodolou.

    Po Chartě 77 řady návštěvníků Hrádečku prořídly. Časté perlustrace a následné výslechy mnohé od cest na Hrádeček odrazovaly. Zůstávali jenom ti „poznamenaní“ nebo nepoučení či nepoučitelní. Letní sešlosti Divadla na tahu nahradily červencové oslavy narozenin Olgy Havlové organizované Olinkou Stankovičovou a jejími přáteli ze společenství ctitelů brakové literatury zvané Hrobka. Mezi hosty byli často k vidění Plastici, kteří měli na Hrádečku svoje festivaly a koncerty. Pokud nebyl zrovna zavřený v kriminálu, přicestoval z Humpolce s kyjem v ruce a v medvědí kůži I. M. Jirous zvaný Magor.

    Setkání měla svá témata. To s Magorem bylo o praotci Čechovi na Řípu a kněžně Libuši. Jindy se bojovalo za svobodu indických žen, nebo zabíjelo prase. Vše patřičně kostýmováno a mnohdy narežírováno či naaranžováno. Příliš se nemudrovalo, zato bylo hodně veselo.

    Se svými letními divadelními sešlostmi se dva roky po sametové revoluci vrátila na Hrádeček parta z Počernic. Předcházelo tomu téměř šestiměsíční zkoušení Horského hotelu, nejsložitější hry Václava Havla. Veřejnou zkoušku, jak jsme alibisticky téměř hotové představení na Hrádečku nazvali, viděla více než stovka spokojených diváků. Někteří z nich na přátelskou atmosféru kolem Havlových her na Hrádečku vzpomínají dodnes. Spiklenci s Evou Holubovou v hlavní ženské roli, Vyrozumění s další výraznou hereckou osobností Divadla na tahu Josefem Hrubým-Žluťákem, obnovené představení Žebrácké opery k 20. výročí počernického představení s Ladislavem Smoljakem v hlavní roli Macheatha, Zahradní slavnost s výborným Petrem Reidingerem v roli Huga Pludka, který je v současné době hercem DJC, Vernisáž, Audience a Protest s výbornými hereckými výkony karlovarských posil Karla Besedy a Radka Bára. První sošky Dřevěného Andreje, vymyšlené podle jedné z postav Čechovových Tří sester, udělené na památku manželům Havlovým za jejich přízeň projevovanou Divadlu na tahu a další udělování Dřevěných Andrejů během Zahradních slavností na Hrádečku Ladislavu Smoljakovi, Bohdanu Holomíčkovi, ředitelce Divadla Na zábradlí Doubravce Svobodové atd. Tradovalo se tenkrát, že představení, které neprojde Hrádečkem, riskuje neúspěch.

    S Václavem Havlem a Ladislavem Smoljakem v typicky uvolněné atmosféře Zahradních slavností FOTO PŘEMEK FIALKA

    S Václavem Havlem a Ladislavem Smoljakem v typicky uvolněné atmosféře Zahradních slavností FOTO PŘEMEK FIALKA

    Tak, mezi řečí…

    Důležitou součástí porevolučních Zahradních slavností bylo vzájemné setkávání přátel a příznivců Václava Havla. Pro mnohé z nich to byla jediná možnost, jak si po dlouhé době popovídat se svým přítelem, zaneprázdněným prezidentem. O některých setkáních bylo už něco řečeno v předcházejících příspěvcích, například o přijetí běloruských disidentů Václavem Havlem na Hrádečku. Já bych rád připomenul ještě vystoupení hlavního organizátora trenčínské Pohody Michala Kaščáka a jeho kapely Bez ladu a skladu. Byli báječní! Na Pohodě v Trenčíně jsme s Havlovými hrami byli několikrát. Také s prezidentem Václavem Havlem. Hry Audience a Protest a jejich autor sklízeli nadšené ovace především mladého slovenského publika.

    Pravidelně se svými herci z hradeckého Klicperova divadla přijížděl na Hrádeček jeho tehdejší ředitel Ladislav Zeman. Výsledkem jeho návštěv a rozhovorů s Václavem Havlem bylo uvádění inscenací Havlových her v Klicperově divadle. K dalším významným přátelstvím, uzavíraným na Hrádečku, patří Petr Rýgr, organizátor podobných setkání v Přibyslavi u Nového Města nad Metují. Petr Rýgr na své zahradě v Přibyslavi každý rok začátkem července, často s naší účastí, pořádá své Slavnosti Výčepního listu.

    Na Hrádečku se také experimentovalo. Například naše letité a dosud neukončené zkoušení Beckettova Čekání na Godota nebo Svitákův a Havlův scénický „grenóbl“ Dveře na půdu. Skvělé předvádění fotografií samotným autorem Bohdanem Holomíčkem, které mimo jiné doprovází a doplňuje toto mé povídání. A také přítel Pavel Göbl se svým pozoruhodným celovečerním filmem Odborný dohled nad východem slunce. A také pravidelné dojemné zpívání vlastních písní mé dcery Sylvie s jejím pozvolným přerodem z operní zpěvačky ve zpívajícího klauna (viz Jiří Reidinger).

    O „vpádu“ Nejhodnějších Medvídků v čele s René Levínským na Hrádeček už bylo něco řečeno v jeho úvodním příspěvku. Společná česká premiéra jeho hry Ještě žiju s věšákem, čepicí a plácačkou vznikala především na Hrádečku. Zřejmě proto byla nakonec tak úspěšná…

    4. října 2016

    Léto 1975. Divadlo na tahu poprvé na Hrádečku, ještě před premiérou Žebrácké opery v Horních Počernicích. Fotografováno na  dvorku chalupy Václava Havla.

    Léto 1975. Divadlo na tahu poprvé na Hrádečku, ještě před premiérou Žebrácké opery v Horních Počernicích. Fotografováno na dvorku chalupy Václava Havla.

    Léto 1976. První  kostýmovaná zkouška Zahradní slavnosti na Hrádečku. V popředí hrnec s gulášem, který pro nás pro všechny uvařil Václav Havel, vlevo (v černých brýlích) Olga Havlová, v pozadí chalupa Václava Havla.

    Léto 1976. První kostýmovaná zkouška Zahradní slavnosti na Hrádečku. V popředí hrnec s gulášem, který pro nás pro všechny uvařil Václav Havel, vlevo (v černých brýlích) Olga Havlová, v pozadí chalupa Václava Havla.

    Léto 1991, první polistopadová Zahradní slavnost. Šampaňské, které nám věnoval (a s námi vypil) Václav Havel po úspěšné generální zkoušce Horského hotelu, rozlévá představitel role Dlaska a první interpret Macheatha v světové premiéře Havlovy Žebrácké opery v Horních Počernicích Viktor Spousta.

    Léto 1991, první polistopadová Zahradní slavnost. Šampaňské, které nám věnoval (a s námi vypil) Václav Havel po úspěšné generální zkoušce Horského hotelu, rozlévá představitel role Dlaska a první interpret Macheatha v světové premiéře Havlovy Žebrácké opery v Horních Počernicích Viktor Spousta.

    Léto 1993. Společná fotografie s autorem po veřejné zkoušce Vyrozumění.       4 × FOTO  BOHDAN  HOLOMÍČEK

    Léto 1993. Společná fotografie s autorem po veřejné zkoušce Vyrozumění. 4 × FOTO BOHDAN HOLOMÍČEK


    Komentáře k článku: Zahradní slavnosti hrádečkovské (IV)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,