Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Za Pavlem Kohnem

14. října 1929 Praha – 18. června 2017 Figling, Německo

Pavel Kohn jako dítě židovských rodičů přežil internaci v koncentračních táborech Terezín, Osvětim, Blechhammer a Buchenwald (1942–1945) a pochod smrti. Po návratu do Prahy stanul před skutečností, že se nikdo z jeho početné rodiny nevrátil. Po maturitě (1949) studoval dramaturgii na Divadelní fakultě AMU, kterou zakončil v roce 1954 absolutoriem. Po pětiletém působení v karlovarském divadle byl z politických důvodů propuštěn a živil se jako divadelní kritik a publicista. V letech 1965–1967 působil jako vedoucí kulturní rubriky vysokoškolského časopisu Student. Na podzim 1967 emigroval s manželkou Rut a dvěma dětmi do západního Německa, kde se stal 1. ledna 1968 redaktorem rozhlasové stanice Svobodná Evropa. V mnichovské redakci Svobodné Evropy pracoval až do roku 1990, byl moderátorem a autorem několika set pořadů z oblasti kultury. V roce 1990 vydal v pražském nakladatelství Comet básnickou skladbu Ruce Goliášovy, která došla anonymně do Svobodné Evropy a k níž se jako autor přihlásil režisér Miloš Horanský. Závěr života věnoval památce křesťanského humanisty Přemysla Pittra, kterého poznal po válce v ozdravovně ve Štiříně a jehož osudům věnoval publikace Můj život nepatří mně (1995), Kolik naděje má smrt (2000), Zámky naděje (2011) a další. Ke svým osmdesátinám vydal sbírku básnických juvenilií z let 1945–1949 Kolikrát přešel mrak (2012). Pavel Kohn se podílel na vzniku dvou dokumentárních filmů – německého Děti z Buchenwaldu (2005) a amerického Dětský blok 66 (2012) – a přednášel ve Spolkové republice Německo jako „svědek doby“ pro mladé i starší posluchače. V bavorském Neuburgu na Innu uspořádali v roce 2009 výstavu o jeho životě a díle a vydali o něm obrazovou publikaci. Přes utrpení, které Pavel Kohn poznal, zůstal člověkem, jehož úsměv a humor byly všudypřítomné.

Marie Valtrová

  • Autor: DN
  • Publikováno: 30. června 2017

Komentáře k článku: Za Pavlem Kohnem

  1. Ivan Ryant

    Figling, NE „Fielding“

    03.07.2017 (20.00), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

  2. Vladimír Hulec

    Opraveno,
    omlouváme se.

    Vladimír Hulec, editor i-DN

    05.07.2017 (1.19), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 13/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


27. 6.–4. 9. 2017

Číslo 13/2017 (27. 6.–4. 9. 2017)

Obsah čísla 13/2017

Slovo ...

Divadelní sezona končí

Divadlům i Divadelním novinám, které...

Sukces měsíce

Lazebník sevillský

Hudba Gioacchino Rossini, libreto Cesare...

Dotazník

Mathias Straub

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Praha je nejvýznamnějším...

Hlavní město Praha (HMP) je už...

Fejeton

Plavba na vlnách imaginace

Liberec, 14. června, devět hodin...

Názor

Glosa

Ke grantové politice

V 10. čísle Divadelních novin mne...

Anketa

Cena Josefa Balvína za sezonu...

Cenu Josefa Balvína za sezonu 2016/2017...

Kritika

Kapitálová škola hrou

Michal Dočekal, ředitel Činohry...

Žižkovy voči…

Proč jsem se jen, já osel, nevymlouval...

Život toužících žen

Protože Petru Hůlovou soustavně čtu,...

Nesnesitelná přesycenost...

Ve čtvrtém patře Divadla pod...

Calembour natřikrát

Znáte čokoládu Studentská pečeť?...

Když Čapek potkal Havla

Výrazné didaktické úmysly...

Kouzelný cirkus bratří...

Nejnovější inscenace Deadtown je v...

Dělat operní legraci je...

A pořádná dřina, protože se...

Kar za bolavé duše

První hru Natalie Kocab můžeme číst...

Jen panda je černá a bílá...

Režisér Michal Hába miluje...

Inspirativní střípky z...

Už je to dvacet let, co Arnošt...

Bayreuthský Lohengrin v...

Dílo Richarda Wagnera je velkolepé,...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 13/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Bouřlivá divadelní Ostrava

V moravskoslezské metropoli proběhl na...

Rozhovor

Miroslav Hanuš: Ptali se mě,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Filip Nuckolls: Ztratili jsme...

Rozhovor s režisérem a scenáristou...

Kauza

Kontext

Koncepce kulturní politiky...

Pražští zastupitelé schválili...

Pokus o dada 21. století...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vybočení z řady aneb...

Úvahy rozhlasové

Burza

Vážení kolegové, milí...

Herecká asociace informuje

Podoby – Jak přeříznout...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Studio Ypsilon Praha

Do divadla zadním vchodem

Divadelní tipy redaktorů DN...

Josef Herman O prázdninách se hraje...

Zahraničí

Mozart v bažinách

Únos ze serailu je na jevišti...

Mezi elegancí a barbarstvím

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kam kráčíš, Polsko?

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Eduard Dřízga / Andrej Maťašík /...

Za Pavlem Kohnem

(14. října 1929 Praha – 18. června...

Výročí

Výročí 16. července –...

Novák Josef, režisér (16. 7. 1942)...

Paměti, záznamy, deníky

JAMU sedmdesátiletá (III)...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Jiří Suchý & Jiří Šlitr:...

Skripta, paměti, či sumář...

Když se kniha jmenuje prostě O...

Obrazem

Stimulovat pouliční scénu

Snímek Zdeňka Velena pochází ze...

Fagi a divadlo

Expert – nadějné vyhlídky

Příloha

Když máš v ruce...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 13/2017



Obsah,