Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Za dveřmi snů (No. 3)

Třetí den festivalu Za dveřmi přinesl řadu opakujících se projektů z minulých dní – ať už to byla rozverná hříčka Běžkařská odysea dua Bratři v tricku, energicky běsnící Greenman Adriana Schvarzsteina, přátelští narušitelé Arrived dua Adriana Schvarzsteina a Jūratė Širvytė-Rukštelė, nebo intimní drobnosti Tabernaculum a Šalabunda souboru Le Cabaret Nomade. Přinesl ale také tři novinky – Trois francouzských Cie Une de Plus, které jsem bohužel neměl tu čest vidět, groteskní Cirkus Charms slovenského souboru Teatro Tatro a pražskou premiéru novinky Divadla Continuo Please leave a Message. Jenže začalo pršet…

Cirkus Charms nemá potřebný rytmus… FOTO KAREL FOŘT

Teatro Tatro se poněkud principům pouličního divadla vymyká přísnou svázaností na šapitó. Když tu vystupovali před dvěma lety s rozsáhlým čtyřhodinovým zpracováním Bulgakovova románu Mistr a Markéta, uhranuli pražské obecenstvo nejen délkou představení, ale především nasyceností triky, humorem a neuvěřitelnou energií. Letos přivezli inscenaci, za níž nestojí jeden, ale hned celá řada různých narativů. Se svým Cirkusem Charms se připojili do řady divadelních kusů, jejichž cílem je za vymezený čas představit tvorbu určitého autora (třeba zmiňme Souborné dílo Williama Shakespeara ve 120 minutách). Za Cirkusem Charms je, jak už název napovídá, poetika ruského podivína, surrealisty, mistra absurdní zkratky a nonsensu Daniila Charmse. Jeho tvůrčí naturel stál především na vytváření absurdních situací, které zpravidla končí neuvěřitelnou a neuvěřitelně zábavnou pointou. Jeho nejdelším dílem je útlá novelka Bába.

Tvůrci Teatra Tatra se pokusili o vizualizaci toho, co mělo navždy zůstat pouze v písmenech, potažmo v myslích čtenářů. Snaha se jim v žádném případě nedá upřít, ale oproti Mistrovi a Markétce zjevně narazili na překážku, s níž nepočítali. Předloha je natolik literární, že převedena do obrazu ztrácí na své síle.

Cirkus Charms je tedy skutečně cirkusem. Má svého principála s nezbytným bičem uvádějícího jednotlivá čísla. Má klauna otravujícího s banánovou slupkou a trubkou, má svého siláka, krasojezdkyni, hadí ženu, fakíra, artistu vystřeleného z děla. Má vlastní živý orchestr (zpěvačka, piáno, kytara), který, a to je nutno říct nahlas, je skutečně vynikající a většina toho, co se v „manéži“ děje, je díky němu mnohem zábavnější, než by jinak byla. Ale všechno je trochu jinak – přesně jak by si to Charms představoval. Letec z děla vypadne jen pár centimetrů, hadí žena má přiznané umělé molitanové nohy, fakír chodí po ležících hřebících a do toho všeho neustále otravuje jeden občan z diváctva, který by rád taky vystoupil, ale absolutně nic neumí.

Některá čísla jsou zábavná, jako např. německá krotitelka divé zvěře, která se snaží dostat králíky (tedy herce v králičích úborech) na stoličky. Ti ale neustále utíkají a krotitelka šílí. Čísla mají nápad, i když s výbuchem imaginace, který jsme zažili u Mistra a Markétky, to nelze srovnat. Problém je, že představení chybí rytmus. Nastalo dokonce pár okamžiků, kdy se na jevišti nedělo vůbec nic, což se v takovém typu divadla skoro rovná sebevraždě. Oceňuji netriviální závěr, přesto se očekávaný vrchol večera nekonal. A ve srovnání s činoherními Bábami Divadla na Zábradlí, tedy rovněž pokusem divadelně zpracovat Charmsovo dílo, cirkus s mnohem většími inscenačními možnostmi výrazně kulhá.

V projektu Please Leave a Message vévodí scéně velká černá stěna, na niž šest performerů píše a kreslí křídami, tančí u ní a s ní… Což velice silně připomíná inscenaci U zdi FOTO KAREL FOŘT

Třetí den festivalu měla zakončit pražská premiéra novinky Divadla Continuo Please Leave a Message. Protože se v téhle době už tradičně protrhla nebesa, bylo potřeba s produkcí počkat. Nakonec se přece jen začalo, i když asi o půl hodiny později. Nějakou dobu nepršelo, přesto to herci nestihli a mraky povolily znovu. Vzhledem k všudypřítomné technice by bylo pokračovat nebezpečné, takže aniž bychom se dočkali konce, bylo přerušeno. Asi by nebylo úplně fér se za takových podmínek pouštět do nějakých rozsáhlých reflexí. Přesto pár poznámek:

Především do očí bije podobnost s projektem U zdi, který na festival Za dveřmi Continuo přivezlo před třemi roky. Tehdy scéně vévodila velká černá stěna, na niž šest performerů kreslilo a psalo křídami, tančilo u ní a s ní, skákali na ni a snažili se ji přeskočit nebo aspoň něco o sobě vypovědět. Po třech letech v Please Leave a Message vévodí scéně velká černá stěna, na niž šest performerů píše a kreslí křídami, tančí u ní a s ní, skáčou na ni. Jen už se ji nesnaží přeskočit. Svědectví o sobě zanechávají znovu – tentokrát je motivované neschopností lidí v rámci širší společnosti vyjádřit názor. Názory se o sebe tříští, překřikují se nejen slovy mluvenými, ale i těmi pohybovými. Musím říct, že mě ta téměř dokonalá reprodukce už jednou vytvořeného díla zarazila. Zdráhám se jen pomyslet na to, že by snad soubor počítal s tím, že už se na U zdi zapomnělo… Nicméně neproběhl konec, nelze soudit s čistým svědomím. Nechávám to tudíž na jiných, kteří budou mít to štěstí a uvidí představení celé.

  • Autor: Dominik Melichar
  • Publikováno: 13. července 2017

Komentáře k článku: Za dveřmi snů (No. 3)

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 13/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


27. 6.–4. 9. 2017

Číslo 13/2017 (27. 6.–4. 9. 2017)

Obsah čísla 13/2017

Slovo ...

Divadelní sezona končí

Divadlům i Divadelním novinám, které...

Sukces měsíce

Lazebník sevillský

Hudba Gioacchino Rossini, libreto Cesare...

Dotazník

Mathias Straub

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Praha je nejvýznamnějším...

Hlavní město Praha (HMP) je už...

Fejeton

Plavba na vlnách imaginace

Liberec, 14. června, devět hodin...

Názor

Glosa

Ke grantové politice

V 10. čísle Divadelních novin mne...

Anketa

Cena Josefa Balvína za sezonu...

Cenu Josefa Balvína za sezonu 2016/2017...

Kritika

Kapitálová škola hrou

Michal Dočekal, ředitel Činohry...

Žižkovy voči…

Proč jsem se jen, já osel, nevymlouval...

Život toužících žen

Protože Petru Hůlovou soustavně čtu,...

Nesnesitelná přesycenost...

Ve čtvrtém patře Divadla pod...

Calembour natřikrát

Znáte čokoládu Studentská pečeť?...

Když Čapek potkal Havla

Výrazné didaktické úmysly...

Kouzelný cirkus bratří...

Nejnovější inscenace Deadtown je v...

Dělat operní legraci je...

A pořádná dřina, protože se...

Kar za bolavé duše

První hru Natalie Kocab můžeme číst...

Jen panda je černá a bílá...

Režisér Michal Hába miluje...

Inspirativní střípky z...

Už je to dvacet let, co Arnošt...

Bayreuthský Lohengrin v...

Dílo Richarda Wagnera je velkolepé,...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 13/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Bouřlivá divadelní Ostrava

V moravskoslezské metropoli proběhl na...

Rozhovor

Miroslav Hanuš: Ptali se mě,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Filip Nuckolls: Ztratili jsme...

Rozhovor s režisérem a scenáristou...

Kauza

Kontext

Koncepce kulturní politiky...

Pražští zastupitelé schválili...

Pokus o dada 21. století...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vybočení z řady aneb...

Úvahy rozhlasové

Burza

Vážení kolegové, milí...

Herecká asociace informuje

Podoby – Jak přeříznout...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Studio Ypsilon Praha

Do divadla zadním vchodem

Divadelní tipy redaktorů DN...

Josef Herman O prázdninách se hraje...

Zahraničí

Mozart v bažinách

Únos ze serailu je na jevišti...

Mezi elegancí a barbarstvím

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kam kráčíš, Polsko?

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Eduard Dřízga / Andrej Maťašík /...

Za Pavlem Kohnem

(14. října 1929 Praha – 18. června...

Výročí

Výročí 16. července –...

Novák Josef, režisér (16. 7. 1942)...

Paměti, záznamy, deníky

JAMU sedmdesátiletá (III)...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Jiří Suchý & Jiří Šlitr:...

Skripta, paměti, či sumář...

Když se kniha jmenuje prostě O...

Obrazem

Stimulovat pouliční scénu

Snímek Zdeňka Velena pochází ze...

Fagi a divadlo

Expert – nadějné vyhlídky

Příloha

Když máš v ruce...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 13/2017



Obsah,