Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Z deníku teatropunkera (No. 12)

Na fragmenty brutálně rozložen vinohradským Hašlerem (o něm více již brzy), zatoužil jsem v evidentní podobě se psem nadrženě zírajícím na plnící se měsíc pojednou zas okusit atmosféru autentického kabaretu. A přání mé bylo vyplněno takřka záhy.

Martin Bohadlo. FOTO archiv Kabaret U Fleků

Jeden ze dvou představitelů Kabaretiéra, charismatický poděs Martin Bohadlo. FOTO archiv Kabaret U Fleků

V důkladné péči umělecké agentury Top Culture totiž vznikl projekt, jež znovu rázně nakopává káru divadelní tradice v etablovaném pražském minipivovaru U Fleků. Chybou obří ovšem bylo by považovat produkci, lakonicky nazvanou Kabaret!, Kabaret! za lacinou naháněčku na dezorientované turisty. Produkční TC úderka totiž nic neponechala náhodě a svěřila osud inscenace do ideálně povolaných končetin. Flekovský kabaret suverénním způsobem režíruje Petr Hašek, jinak principál vynikajícího souboru Geisslers Hofcomoedianten, z jehož plodného lůna ostatně pochází i spoluscénárista a dramaturg představení Otakar Faifr a jeden ze dvou představitelů Kabaretiéra, charismatický poděs Martin Bohadlo.

FOTO archiv Kabaret U Fleků

Kabaret! Kabaret! sice nijak nekamufluje jasnou komerční orientaci, své záměry ovšem naplňuje s důsledností i espritem, které by měly být povinným vzorem. FOTO archiv Kabaret U Fleků

Kabaret! Kabaret! sice nijak nekamufluje jasnou komerční orientaci, své záměry ovšem naplňuje s důsledností i espritem, které by měly být povinným vzorem. U Fleků nečeká diváky laciná náhražka ani odstředěný paskvil, ale plnokrevná zábava, jež naprosto nemá za potřebí se jakkoli přetvařovat. Autorský tým soudobého flekovského kabaretu je velmi dobře znalý žánrových zákonitostí vod, do nichž se s intenzivní hravostí medvídka mývala opakovaně noří, jejich přístup však naštěstí nelze definovat jako setrvačně-resuscitační. Naopak. Osvědčená forma je setrvale okysličována vítanými vstřiky soudobé invence. Vrchol tvůrčí pyramidy v tomto ohledu představují písňové texty uměleckého šéfa Top Culture Dalibora Zurinka a Jana Kučery, který je rovněž autorem hudby k představení. Ta je živelně produkována čtyřčlenným Flek bandem pod střídavým vedením Václava Tobrmana a Miroslava Lacka.

Skutečnou esenci radosti pak, kromě šťavnatých těl  zúčastněných žen, přinášejí pěvecká čísla. FOTO archiv Kabaret U Fleků

Skutečnou esenci radosti pak, kromě šťavnatých těl zúčastněných žen… FOTO archiv Kabaret U Fleků

Příběhový rámec kabaretního pásma je adekvátní kombinací jednoduchosti i potenciálu pro rozehrávání modelových situací: existenční konflikt protřelé matadorky zakouřených sálů They (Alena Bazalová alt. Tereza Nekudová) a pomalu, leč jistě si loktíky ostřící Naivky Kiki (Barbora Janatková, alt. Dana Marková) je soustavně glosován přihlížejícím Kabaretiérem (Martin Bohadlo alt. Bartoloměj Veselý) a vhodně doplňován temperamentními rejdy vnadného Kankán tria.

Výtečně se zde pracuje s výchozím předpokladem mezinárodního publika: důraz je kladen na preciznost gest, mimiky i artikulace, navíc všichni herci brilantně žonglují se slovy v několika světových jazycích, s nasazením plně srovnatelným s babylónskými věžníky. Skutečnou esenci radosti pak, kromě šťavnatých těl  zúčastněných žen, přinášejí pěvecká čísla, před nimiž se mohou nejrůznější místní Kocourci, Lichtenbergové a jiná žita leda tak zhoupnout. V kolenou nebo u Kočky!

přinášejí pěvecká čísla, před nimiž se mohou nejrůznější místní Kocourci, Lichtenbergové a jiná žita leda tak zhoupnout. FOTO archiv Kabaret U Fleků

…přinášejí pěvecká čísla. FOTO archiv Kabaret U Fleků

Způsobu, jakým flekovské jeviště ovládla Alena Bazalová coby Thea lze jedině bouřlivě zatleskat. V premiéře navíc Naivku Kiki takřka knokautovala. Barboře Janatkové by totiž přece jen slušelo méně skleníkového afektu a více autenticity. Bohužel jsem zatím neměl možnost vidět ostatní alternace, nicméně jména Terezy Nekudové, Dany Markové i Bartoloměje Veselého, jenž si na premiéře sugestivně herecky střihl jednu z kankánových děv, okamžitě lákají k návratu i srovnávání. Stejně jako výborná místní kuchyně a samozřejmě i pivo. V kontextu soudobé divadelní komerce je inscenace Kabaret! Kabaret! událostí bezesporu vítanou. Je-li vám žánr blízký, bez obav vstupte!

Je-li vám žánr blízký, bez obav vstupte! FOTO archiv Kabaret U Fleků

Je-li vám žánr blízký, bez obav vstupte! FOTO archiv Kabaret U Fleků

Hodnocení: 80%

Top Culture / Kabaret U Fleků Praha – Petr Hašek, Otakar Faifr, Dalibor Zurinek: Kabaret! Kabaret. Režie: Petr Hašek. Dramaturgie: Otakar Faifr. Texty písní: Dalibor Zurinek a Jan Kučera. Hudba: Jan Kučera. Scéna a kostýmy: Jitka Nejedlá. Choreografie: Rostislav Šrom. Psáno z premiéry 27. 4. 2013.

  • Autor: Petr KlariN Klár
  • Publikováno: 09. června 2013

Komentáře k článku: Z deníku teatropunkera (No. 12)

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 10/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


16. 5.–29. 5. 2017

Číslo 10/2017 (16. 5.–29. 5. 2017)

Obsah čísla 10/2017

Slovo ...

Náš dialog, naše...

Byl to Václav Havel, který...

Osobnost měsíce

Martin Finger

jako Walter v inscenaci Homo Faber v...

Dotazník

Eliška Brtnická

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Internetová kasička

Na Hithitu byly donedávna aktivní hned...

Názor

Grantová výhybka aneb K...

Pamětníci si možná vzpomenou na...

Glosa

Zašel jsem na kávu

V Brně, do kavárny Spolek, v Orlí,...

Bez pravidel se žít nedá

Podivení Marie Reslové nad...

Kronika

Jednou větou

Tanec komunikuje a rozšiřuje...

Kritika

Kdo neskáče není My

Položil bys život za svou vlast? S tou...

Jaj, ty Nevěsty…

Sdružení Masopust uvedlo pět let...

Fraška o revoluci, která se...

Když Národní divadlo uvedlo 1....

Don Juan bez vášně

Co je za boomem uvádění Molièrova...

A nejste vy takový ten...

Don Juan se hraje v pražském Divadle...

Člověk strůjce na cestě

Poslední premiéra v ústeckém...

Tradičně, nebo moderně?

Režisér Tomáš Pilař v rozhovoru ke...

Byla, nebyla… eine kleine...

Petr Bláha jako přepjatý kabaretiér...

Prosím, jen si sáhněte!

Inscenace Prosíme nesahat! je třetím...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 10/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Rozhovor

Pavla Vykopalová: Na kurtu i...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Miřenka Čechová: Prožít...

Rozhovor s tanečnicí, choreografkou a...

Kontext

Megapřehlídka narcistů

Úvahy výtvarné – Jarní výstavní...

Vláda věcí tvých…

ÚVAHY TELEVIZNÍ

Cit pro věci, které mají...

Tuto malou vzpomínku na Jirku Ornesta...

Burza

Jubilejní Poděbrady jinak

Herecká asociace informuje

Podoby – Tři mouchy

Stručný obsah příspěvku zde není...

Moravské divadlo Olomouc

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

Slovensko intimní i veřejné

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vladislav Trojickij: Herci...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Ohlasy

Vyjádření k mediální...

Naše studentka 3. ročníku oboru...

Zemřeli

Zemřeli

André Louis Perinetti (7. 8. 1933...

Výročí

Výročí 1.−15. června

Výročí 1.–15. června △ Hnilička...

Paměti, záznamy, deníky

Jan Skopeček: Má poslední...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Obrazem

O tanci i bez něj

Ve foyeru Jihočeského divadla v...

Fagi a divadlo

Expert – splněný sen II

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 10/2017



Obsah,