Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Z deníku teatropunkera (No. 12)

Na fragmenty brutálně rozložen vinohradským Hašlerem (o něm více již brzy), zatoužil jsem v evidentní podobě se psem nadrženě zírajícím na plnící se měsíc pojednou zas okusit atmosféru autentického kabaretu. A přání mé bylo vyplněno takřka záhy.

Martin Bohadlo. FOTO archiv Kabaret U Fleků

Jeden ze dvou představitelů Kabaretiéra, charismatický poděs Martin Bohadlo. FOTO archiv Kabaret U Fleků

V důkladné péči umělecké agentury Top Culture totiž vznikl projekt, jež znovu rázně nakopává káru divadelní tradice v etablovaném pražském minipivovaru U Fleků. Chybou obří ovšem bylo by považovat produkci, lakonicky nazvanou Kabaret!, Kabaret! za lacinou naháněčku na dezorientované turisty. Produkční TC úderka totiž nic neponechala náhodě a svěřila osud inscenace do ideálně povolaných končetin. Flekovský kabaret suverénním způsobem režíruje Petr Hašek, jinak principál vynikajícího souboru Geisslers Hofcomoedianten, z jehož plodného lůna ostatně pochází i spoluscénárista a dramaturg představení Otakar Faifr a jeden ze dvou představitelů Kabaretiéra, charismatický poděs Martin Bohadlo.

FOTO archiv Kabaret U Fleků

Kabaret! Kabaret! sice nijak nekamufluje jasnou komerční orientaci, své záměry ovšem naplňuje s důsledností i espritem, které by měly být povinným vzorem. FOTO archiv Kabaret U Fleků

Kabaret! Kabaret! sice nijak nekamufluje jasnou komerční orientaci, své záměry ovšem naplňuje s důsledností i espritem, které by měly být povinným vzorem. U Fleků nečeká diváky laciná náhražka ani odstředěný paskvil, ale plnokrevná zábava, jež naprosto nemá za potřebí se jakkoli přetvařovat. Autorský tým soudobého flekovského kabaretu je velmi dobře znalý žánrových zákonitostí vod, do nichž se s intenzivní hravostí medvídka mývala opakovaně noří, jejich přístup však naštěstí nelze definovat jako setrvačně-resuscitační. Naopak. Osvědčená forma je setrvale okysličována vítanými vstřiky soudobé invence. Vrchol tvůrčí pyramidy v tomto ohledu představují písňové texty uměleckého šéfa Top Culture Dalibora Zurinka a Jana Kučery, který je rovněž autorem hudby k představení. Ta je živelně produkována čtyřčlenným Flek bandem pod střídavým vedením Václava Tobrmana a Miroslava Lacka.

Skutečnou esenci radosti pak, kromě šťavnatých těl  zúčastněných žen, přinášejí pěvecká čísla. FOTO archiv Kabaret U Fleků

Skutečnou esenci radosti pak, kromě šťavnatých těl zúčastněných žen… FOTO archiv Kabaret U Fleků

Příběhový rámec kabaretního pásma je adekvátní kombinací jednoduchosti i potenciálu pro rozehrávání modelových situací: existenční konflikt protřelé matadorky zakouřených sálů They (Alena Bazalová alt. Tereza Nekudová) a pomalu, leč jistě si loktíky ostřící Naivky Kiki (Barbora Janatková, alt. Dana Marková) je soustavně glosován přihlížejícím Kabaretiérem (Martin Bohadlo alt. Bartoloměj Veselý) a vhodně doplňován temperamentními rejdy vnadného Kankán tria.

Výtečně se zde pracuje s výchozím předpokladem mezinárodního publika: důraz je kladen na preciznost gest, mimiky i artikulace, navíc všichni herci brilantně žonglují se slovy v několika světových jazycích, s nasazením plně srovnatelným s babylónskými věžníky. Skutečnou esenci radosti pak, kromě šťavnatých těl  zúčastněných žen, přinášejí pěvecká čísla, před nimiž se mohou nejrůznější místní Kocourci, Lichtenbergové a jiná žita leda tak zhoupnout. V kolenou nebo u Kočky!

přinášejí pěvecká čísla, před nimiž se mohou nejrůznější místní Kocourci, Lichtenbergové a jiná žita leda tak zhoupnout. FOTO archiv Kabaret U Fleků

…přinášejí pěvecká čísla. FOTO archiv Kabaret U Fleků

Způsobu, jakým flekovské jeviště ovládla Alena Bazalová coby Thea lze jedině bouřlivě zatleskat. V premiéře navíc Naivku Kiki takřka knokautovala. Barboře Janatkové by totiž přece jen slušelo méně skleníkového afektu a více autenticity. Bohužel jsem zatím neměl možnost vidět ostatní alternace, nicméně jména Terezy Nekudové, Dany Markové i Bartoloměje Veselého, jenž si na premiéře sugestivně herecky střihl jednu z kankánových děv, okamžitě lákají k návratu i srovnávání. Stejně jako výborná místní kuchyně a samozřejmě i pivo. V kontextu soudobé divadelní komerce je inscenace Kabaret! Kabaret! událostí bezesporu vítanou. Je-li vám žánr blízký, bez obav vstupte!

Je-li vám žánr blízký, bez obav vstupte! FOTO archiv Kabaret U Fleků

Je-li vám žánr blízký, bez obav vstupte! FOTO archiv Kabaret U Fleků

Hodnocení: 80%

Top Culture / Kabaret U Fleků Praha – Petr Hašek, Otakar Faifr, Dalibor Zurinek: Kabaret! Kabaret. Režie: Petr Hašek. Dramaturgie: Otakar Faifr. Texty písní: Dalibor Zurinek a Jan Kučera. Hudba: Jan Kučera. Scéna a kostýmy: Jitka Nejedlá. Choreografie: Rostislav Šrom. Psáno z premiéry 27. 4. 2013.

  • Autor: Petr KlariN Klár
  • Publikováno: 09. června 2013

Komentáře k článku: Z deníku teatropunkera (No. 12)

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 13/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


27. 6.–4. 9. 2017

Číslo 13/2017 (27. 6.–4. 9. 2017)

Obsah čísla 13/2017

Slovo ...

Divadelní sezona končí

Divadlům i Divadelním novinám, které...

Sukces měsíce

Lazebník sevillský

Hudba Gioacchino Rossini, libreto Cesare...

Dotazník

Mathias Straub

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Praha je nejvýznamnějším...

Hlavní město Praha (HMP) je už...

Fejeton

Plavba na vlnách imaginace

Liberec, 14. června, devět hodin...

Názor

Glosa

Ke grantové politice

V 10. čísle Divadelních novin mne...

Anketa

Cena Josefa Balvína za sezonu...

Cenu Josefa Balvína za sezonu 2016/2017...

Kritika

Kapitálová škola hrou

Michal Dočekal, ředitel Činohry...

Žižkovy voči…

Proč jsem se jen, já osel, nevymlouval...

Život toužících žen

Protože Petru Hůlovou soustavně čtu,...

Nesnesitelná přesycenost...

Ve čtvrtém patře Divadla pod...

Calembour natřikrát

Znáte čokoládu Studentská pečeť?...

Když Čapek potkal Havla

Výrazné didaktické úmysly...

Kouzelný cirkus bratří...

Nejnovější inscenace Deadtown je v...

Dělat operní legraci je...

A pořádná dřina, protože se...

Kar za bolavé duše

První hru Natalie Kocab můžeme číst...

Jen panda je černá a bílá...

Režisér Michal Hába miluje...

Inspirativní střípky z...

Už je to dvacet let, co Arnošt...

Bayreuthský Lohengrin v...

Dílo Richarda Wagnera je velkolepé,...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 13/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Bouřlivá divadelní Ostrava

V moravskoslezské metropoli proběhl na...

Rozhovor

Miroslav Hanuš: Ptali se mě,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Filip Nuckolls: Ztratili jsme...

Rozhovor s režisérem a scenáristou...

Kauza

Kontext

Koncepce kulturní politiky...

Pražští zastupitelé schválili...

Pokus o dada 21. století...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vybočení z řady aneb...

Úvahy rozhlasové

Burza

Vážení kolegové, milí...

Herecká asociace informuje

Podoby – Jak přeříznout...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Studio Ypsilon Praha

Do divadla zadním vchodem

Divadelní tipy redaktorů DN...

Josef Herman O prázdninách se hraje...

Zahraničí

Mozart v bažinách

Únos ze serailu je na jevišti...

Mezi elegancí a barbarstvím

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kam kráčíš, Polsko?

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Eduard Dřízga / Andrej Maťašík /...

Za Pavlem Kohnem

(14. října 1929 Praha – 18. června...

Výročí

Výročí 16. července –...

Novák Josef, režisér (16. 7. 1942)...

Paměti, záznamy, deníky

JAMU sedmdesátiletá (III)...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Jiří Suchý & Jiří Šlitr:...

Skripta, paměti, či sumář...

Když se kniha jmenuje prostě O...

Obrazem

Stimulovat pouliční scénu

Snímek Zdeňka Velena pochází ze...

Fagi a divadlo

Expert – nadějné vyhlídky

Příloha

Když máš v ruce...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 13/2017



Obsah,