Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Z deníku teatropunkera (No. 12)

Na fragmenty brutálně rozložen vinohradským Hašlerem (o něm více již brzy), zatoužil jsem v evidentní podobě se psem nadrženě zírajícím na plnící se měsíc pojednou zas okusit atmosféru autentického kabaretu. A přání mé bylo vyplněno takřka záhy.

Martin Bohadlo. FOTO archiv Kabaret U Fleků

Jeden ze dvou představitelů Kabaretiéra, charismatický poděs Martin Bohadlo. FOTO archiv Kabaret U Fleků

V důkladné péči umělecké agentury Top Culture totiž vznikl projekt, jež znovu rázně nakopává káru divadelní tradice v etablovaném pražském minipivovaru U Fleků. Chybou obří ovšem bylo by považovat produkci, lakonicky nazvanou Kabaret!, Kabaret! za lacinou naháněčku na dezorientované turisty. Produkční TC úderka totiž nic neponechala náhodě a svěřila osud inscenace do ideálně povolaných končetin. Flekovský kabaret suverénním způsobem režíruje Petr Hašek, jinak principál vynikajícího souboru Geisslers Hofcomoedianten, z jehož plodného lůna ostatně pochází i spoluscénárista a dramaturg představení Otakar Faifr a jeden ze dvou představitelů Kabaretiéra, charismatický poděs Martin Bohadlo.

FOTO archiv Kabaret U Fleků

Kabaret! Kabaret! sice nijak nekamufluje jasnou komerční orientaci, své záměry ovšem naplňuje s důsledností i espritem, které by měly být povinným vzorem. FOTO archiv Kabaret U Fleků

Kabaret! Kabaret! sice nijak nekamufluje jasnou komerční orientaci, své záměry ovšem naplňuje s důsledností i espritem, které by měly být povinným vzorem. U Fleků nečeká diváky laciná náhražka ani odstředěný paskvil, ale plnokrevná zábava, jež naprosto nemá za potřebí se jakkoli přetvařovat. Autorský tým soudobého flekovského kabaretu je velmi dobře znalý žánrových zákonitostí vod, do nichž se s intenzivní hravostí medvídka mývala opakovaně noří, jejich přístup však naštěstí nelze definovat jako setrvačně-resuscitační. Naopak. Osvědčená forma je setrvale okysličována vítanými vstřiky soudobé invence. Vrchol tvůrčí pyramidy v tomto ohledu představují písňové texty uměleckého šéfa Top Culture Dalibora Zurinka a Jana Kučery, který je rovněž autorem hudby k představení. Ta je živelně produkována čtyřčlenným Flek bandem pod střídavým vedením Václava Tobrmana a Miroslava Lacka.

Skutečnou esenci radosti pak, kromě šťavnatých těl  zúčastněných žen, přinášejí pěvecká čísla. FOTO archiv Kabaret U Fleků

Skutečnou esenci radosti pak, kromě šťavnatých těl zúčastněných žen… FOTO archiv Kabaret U Fleků

Příběhový rámec kabaretního pásma je adekvátní kombinací jednoduchosti i potenciálu pro rozehrávání modelových situací: existenční konflikt protřelé matadorky zakouřených sálů They (Alena Bazalová alt. Tereza Nekudová) a pomalu, leč jistě si loktíky ostřící Naivky Kiki (Barbora Janatková, alt. Dana Marková) je soustavně glosován přihlížejícím Kabaretiérem (Martin Bohadlo alt. Bartoloměj Veselý) a vhodně doplňován temperamentními rejdy vnadného Kankán tria.

Výtečně se zde pracuje s výchozím předpokladem mezinárodního publika: důraz je kladen na preciznost gest, mimiky i artikulace, navíc všichni herci brilantně žonglují se slovy v několika světových jazycích, s nasazením plně srovnatelným s babylónskými věžníky. Skutečnou esenci radosti pak, kromě šťavnatých těl  zúčastněných žen, přinášejí pěvecká čísla, před nimiž se mohou nejrůznější místní Kocourci, Lichtenbergové a jiná žita leda tak zhoupnout. V kolenou nebo u Kočky!

přinášejí pěvecká čísla, před nimiž se mohou nejrůznější místní Kocourci, Lichtenbergové a jiná žita leda tak zhoupnout. FOTO archiv Kabaret U Fleků

…přinášejí pěvecká čísla. FOTO archiv Kabaret U Fleků

Způsobu, jakým flekovské jeviště ovládla Alena Bazalová coby Thea lze jedině bouřlivě zatleskat. V premiéře navíc Naivku Kiki takřka knokautovala. Barboře Janatkové by totiž přece jen slušelo méně skleníkového afektu a více autenticity. Bohužel jsem zatím neměl možnost vidět ostatní alternace, nicméně jména Terezy Nekudové, Dany Markové i Bartoloměje Veselého, jenž si na premiéře sugestivně herecky střihl jednu z kankánových děv, okamžitě lákají k návratu i srovnávání. Stejně jako výborná místní kuchyně a samozřejmě i pivo. V kontextu soudobé divadelní komerce je inscenace Kabaret! Kabaret! událostí bezesporu vítanou. Je-li vám žánr blízký, bez obav vstupte!

Je-li vám žánr blízký, bez obav vstupte! FOTO archiv Kabaret U Fleků

Je-li vám žánr blízký, bez obav vstupte! FOTO archiv Kabaret U Fleků

Hodnocení: 80%

Top Culture / Kabaret U Fleků Praha – Petr Hašek, Otakar Faifr, Dalibor Zurinek: Kabaret! Kabaret. Režie: Petr Hašek. Dramaturgie: Otakar Faifr. Texty písní: Dalibor Zurinek a Jan Kučera. Hudba: Jan Kučera. Scéna a kostýmy: Jitka Nejedlá. Choreografie: Rostislav Šrom. Psáno z premiéry 27. 4. 2013.

  • Autor: Petr KlariN Klár
  • Publikováno: 09. června 2013

Komentáře k článku: Z deníku teatropunkera (No. 12)

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 19/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


14. 11.–27. 11. 2017

Číslo 19/2017 (14. 11.–27. 11. 2017)

Obsah čísla 19/2017

Slovo ...

Ministerstvo mrtvé kultury

Bonviván a scénograf Daniel Dvořák...

Sukces měsíce

Prokletí v Praze

Teatr Powszechny, Varšava (Polsko) –...

Dotazník

Marwan Alsolaiman

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Co stojí Plácido Domingo

Zhruba dva roky vyjednávali nejprve...

Fejeton

Tragédi

Josífek nikdy nezvedá oči od...

Kronika

Jednou větou

Vítězi letošního ročníku ankety...

Kritika

Vládci ve spodním prádle

Hra Jamese Goldmana Lev v zimě měla...

Rozmohl se nám tu takový...

Je mi to nepříjemné – ale prostě...

Tato hra není v pohodě

Inscenace Jsme v pohodě reprezentuje v...

Pět sester, Antone...

Požehnáním pro každý soubor je...

Postaru, ale působivě

Původní operní novinka v...

Amazonky – podvratný sen...

Amazonky, které měly premiéru v...

Ženy a muži klasicky i...

Dlouho očekávaná premiéra Baletu...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 19/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Abychom neztratili úplně...

Palm Off Fest již druhým rokem...

Hubu mu zacpeme přesvatým...

V českých katolických kruzích koluje...

Vzhůru na barikády!

V Divadle pod Palmovkou se letos...

Rozhovor

Jiří Josek: Překlad je...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Jitka Jílková: Letos...

Rozhovor s ředitelkou Pražského...

Kauza

Kontext

Růžové zahrady na Kavčích...

Ne, nebudu krtincům z Kavčích hor,...

Lekce flamenka

Díky Magdaleně Kožené a jejímu...

Sympozium jako prostor k...

Původní význam řeckého slova z...

Burza

Na místě předmluvy

Národní muzeum informuje

Psáno o letošních...

Herecká asociace informuje

Podoby – Kdyby odpůrci…

Stručný obsah příspěvku zde není...

Severočeské divadlo opery a...

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

Oliver Frljić: Skutečný...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kultura v zajetí...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Otto Šujan (2. 6. 1930 Zvolen,...

Výročí

Výročí 15.–30. listopadu

Rozmus Andrzej, herec (16. 11. 1967) △...

Paměti, záznamy, deníky

Zábradlí ve skle

Jednou z událostí divadelní sezony...

Knihovnička

Došlo do redakce

Helena Albertová: Karel Zmrzlý...

Tradiční divadlo radikálně...

Asi málokdo si ve světové teatrologii...

Obrazem

Fagi a divadlo

Plakát je poselství

Ve středu 25. října začala ve foyer...

Pan Papírek… (V)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 19/2017



Obsah,