Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Z deníku teatropunkera (No. 12)

Na fragmenty brutálně rozložen vinohradským Hašlerem (o něm více již brzy), zatoužil jsem v evidentní podobě se psem nadrženě zírajícím na plnící se měsíc pojednou zas okusit atmosféru autentického kabaretu. A přání mé bylo vyplněno takřka záhy.

Martin Bohadlo. FOTO archiv Kabaret U Fleků

Jeden ze dvou představitelů Kabaretiéra, charismatický poděs Martin Bohadlo. FOTO archiv Kabaret U Fleků

V důkladné péči umělecké agentury Top Culture totiž vznikl projekt, jež znovu rázně nakopává káru divadelní tradice v etablovaném pražském minipivovaru U Fleků. Chybou obří ovšem bylo by považovat produkci, lakonicky nazvanou Kabaret!, Kabaret! za lacinou naháněčku na dezorientované turisty. Produkční TC úderka totiž nic neponechala náhodě a svěřila osud inscenace do ideálně povolaných končetin. Flekovský kabaret suverénním způsobem režíruje Petr Hašek, jinak principál vynikajícího souboru Geisslers Hofcomoedianten, z jehož plodného lůna ostatně pochází i spoluscénárista a dramaturg představení Otakar Faifr a jeden ze dvou představitelů Kabaretiéra, charismatický poděs Martin Bohadlo.

FOTO archiv Kabaret U Fleků

Kabaret! Kabaret! sice nijak nekamufluje jasnou komerční orientaci, své záměry ovšem naplňuje s důsledností i espritem, které by měly být povinným vzorem. FOTO archiv Kabaret U Fleků

Kabaret! Kabaret! sice nijak nekamufluje jasnou komerční orientaci, své záměry ovšem naplňuje s důsledností i espritem, které by měly být povinným vzorem. U Fleků nečeká diváky laciná náhražka ani odstředěný paskvil, ale plnokrevná zábava, jež naprosto nemá za potřebí se jakkoli přetvařovat. Autorský tým soudobého flekovského kabaretu je velmi dobře znalý žánrových zákonitostí vod, do nichž se s intenzivní hravostí medvídka mývala opakovaně noří, jejich přístup však naštěstí nelze definovat jako setrvačně-resuscitační. Naopak. Osvědčená forma je setrvale okysličována vítanými vstřiky soudobé invence. Vrchol tvůrčí pyramidy v tomto ohledu představují písňové texty uměleckého šéfa Top Culture Dalibora Zurinka a Jana Kučery, který je rovněž autorem hudby k představení. Ta je živelně produkována čtyřčlenným Flek bandem pod střídavým vedením Václava Tobrmana a Miroslava Lacka.

Skutečnou esenci radosti pak, kromě šťavnatých těl  zúčastněných žen, přinášejí pěvecká čísla. FOTO archiv Kabaret U Fleků

Skutečnou esenci radosti pak, kromě šťavnatých těl zúčastněných žen… FOTO archiv Kabaret U Fleků

Příběhový rámec kabaretního pásma je adekvátní kombinací jednoduchosti i potenciálu pro rozehrávání modelových situací: existenční konflikt protřelé matadorky zakouřených sálů They (Alena Bazalová alt. Tereza Nekudová) a pomalu, leč jistě si loktíky ostřící Naivky Kiki (Barbora Janatková, alt. Dana Marková) je soustavně glosován přihlížejícím Kabaretiérem (Martin Bohadlo alt. Bartoloměj Veselý) a vhodně doplňován temperamentními rejdy vnadného Kankán tria.

Výtečně se zde pracuje s výchozím předpokladem mezinárodního publika: důraz je kladen na preciznost gest, mimiky i artikulace, navíc všichni herci brilantně žonglují se slovy v několika světových jazycích, s nasazením plně srovnatelným s babylónskými věžníky. Skutečnou esenci radosti pak, kromě šťavnatých těl  zúčastněných žen, přinášejí pěvecká čísla, před nimiž se mohou nejrůznější místní Kocourci, Lichtenbergové a jiná žita leda tak zhoupnout. V kolenou nebo u Kočky!

přinášejí pěvecká čísla, před nimiž se mohou nejrůznější místní Kocourci, Lichtenbergové a jiná žita leda tak zhoupnout. FOTO archiv Kabaret U Fleků

…přinášejí pěvecká čísla. FOTO archiv Kabaret U Fleků

Způsobu, jakým flekovské jeviště ovládla Alena Bazalová coby Thea lze jedině bouřlivě zatleskat. V premiéře navíc Naivku Kiki takřka knokautovala. Barboře Janatkové by totiž přece jen slušelo méně skleníkového afektu a více autenticity. Bohužel jsem zatím neměl možnost vidět ostatní alternace, nicméně jména Terezy Nekudové, Dany Markové i Bartoloměje Veselého, jenž si na premiéře sugestivně herecky střihl jednu z kankánových děv, okamžitě lákají k návratu i srovnávání. Stejně jako výborná místní kuchyně a samozřejmě i pivo. V kontextu soudobé divadelní komerce je inscenace Kabaret! Kabaret! událostí bezesporu vítanou. Je-li vám žánr blízký, bez obav vstupte!

Je-li vám žánr blízký, bez obav vstupte! FOTO archiv Kabaret U Fleků

Je-li vám žánr blízký, bez obav vstupte! FOTO archiv Kabaret U Fleků

Hodnocení: 80%

Top Culture / Kabaret U Fleků Praha – Petr Hašek, Otakar Faifr, Dalibor Zurinek: Kabaret! Kabaret. Režie: Petr Hašek. Dramaturgie: Otakar Faifr. Texty písní: Dalibor Zurinek a Jan Kučera. Hudba: Jan Kučera. Scéna a kostýmy: Jitka Nejedlá. Choreografie: Rostislav Šrom. Psáno z premiéry 27. 4. 2013.

  • Autor: Petr KlariN Klár
  • Publikováno: 09. června 2013

Komentáře k článku: Z deníku teatropunkera (No. 12)

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 15/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


19. 9.–2. 10. 2017

Číslo 15/2017 (19. 9.–2. 10. 2017)

Obsah čísla 15/2017

Slovo ...

Kazatelna jevištěm

Jest jeden divadelní prostor, u...

Sukces měsíce

Collectif Malunés: Forever,...

Belgie, Francie. Režijní dohled...

Dotazník

Markéta Dvořáková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

O návštěvě ministra...

Ve čtvrtek 7. září přijel do...

Fejeton

Tři a

Když mě redakce těchto novin...

Názor

Otevřené dopisy ministru...

V Praze 11. září 2017 Vážený pane...

Anketa

Kronika

Jednou větou

V areálu bývalé papírny ve Vraném...

Kritika

Absurdní cesta k domácímu...

Make no Noise je paradoxní název pro...

Z borůvčí do hrobky

Několik glos k Theatrum Kuks, 23.–27....

Ach, ti muži

Odumírání vztahu v manželství má...

Cosi shnilého ve městě...

Jako poslední premiéru minulé sezony...

Není co vzkázat, ale je o...

Jak vývoj divadelního jazyka na...

Ovčáček se vrací

Když v listopadu loňského roku...

Všelidové divadlo – Cirkus...

Divadelní avantgardy 20. století snily...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 15/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Rozhovor

Vladimír Polívka: Jen se...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Lenka Dombrovská...

Starý operní kritik Josef Herman se...

Kauza

Kontext

O talentu a kontaminaci hnusem

Ačkoli se neustále mluví o potřebě...

Středověk dnes

Úvahy filmové

Židé v moderních českých ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Burza

Kolegyně a kolegové!

Herecká asociace informuje

Podoby – Většina...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Hudební divadlo Karlín

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

Od dekonstrukce k příběhu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

René Tuček – pěvec se...

(8. 1. 1936 Praha – 26. 8. 2017...

Vladimír Brabec byl chlap...

(15. 5. 1934 Praha – 1. 9. 2017 Nová...

Výročí

Výročí 16.−30. září

Kožíšková Kristina, korepetitorka...

Paměti, záznamy, deníky

JAMU sedmdesátiletá (V)...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Obrazem

Pan Papírek… (II)

Ako to bolo za komunizmu

Letos 7. listopadu uplyne sto let od...

Fagi a divadlo

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 15/2017



Obsah,