Divadelní noviny Aktuální vydání 15/2018

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

15/2018

ročník 25
18. 9.–1. 10. 2018
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Obsah Divadelních novin 7/2014

    Kritický žebříček 7/2014

    Kritický žebříček 7/2014
    04. dubna 2014 Žádný komentář

    5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Lenka Dombrovská Zdeněk Hořínek Vladimír Hulec Radmila Hrdinová Vladimír Just Jan Kerbr Jan Kolář Luboš Mareček Jana Paterová Jana Soprová Milan Uhde Michal Zahálka Vít Závodský Činoherní klub, Praha – H. Pinter: Zrada 2,5 […]

    Nuda v Olomouci

    Nuda v Olomouci

    Uvedením Rozbitého džbánu chtěl Peter Gábor ukázat Kleista jako inspirativního a zajímavého autora – jak praví tisková zpráva. Prokázal mu ale spíš medvědí službu. Už dlouho jsem v divadle tak intenzivně nemyslela na staré známé cimrmanovské: Nedělat přestávku, jinak utečou. A při psaní se mi snad ještě nikdy nevybavovalo pouhé jedno slovo:...

    Nataša Gáčová: Bili jsme na poplach tvorbou

    Nataša Gáčová: Bili jsme na poplach tvorbou
    04. dubna 2014 Žádný komentář

    Jedna z nejdéle sloužících (to slovo je na místě) hereček Činoherního studia v Ústí nad Labem. Říká o sobě, že není žádný dravec, přesto má v sobě cosi z nevyčerpatelné energie malého dravce, který naběhá spousty kilometrů. Setkali jsme se v poměrně hlučící kavárně, ale Nataša naše okolí upozadila. Nikoli zvýšeným hlasem, nýbrž...

    Když v tom jedou ženy…

    Když v tom jedou ženy…
    04. dubna 2014 Žádný komentář

    Úvahy posttelevizní

    Vrtění psem z Petržalky

    Vrtění psem z Petržalky

    Zatímco námětů k filmům o korupci a prohnilosti systému poskytuje místní realita stejně nebo možná i víc než jinde ve světě, kvalitou výsledných děl se naši filmaři svým západním kolegům zatím nevyrovnají. Slovensko-český snímek Kandidát je jen dalším důkazem, že politický thriller v našich krajích není doma.

    V DISKu o herectví i muzikálu

    V DISKu o herectví i muzikálu
    04. dubna 2014 Žádný komentář

    Časopis DISK, který v gesci a redakci Jaroslava Vostrého a Zuzany Sílové do prosince 2012 vydával Ústav dramatické a scénické tvorby Divadelní fakulty AMU, už rok nahrazují knižní studie.

    Perverze, to je naše aneb S Dr. Krásou v permu

    Perverze, to je naše aneb S Dr. Krásou v permu
    04. dubna 2014 Žádný komentář

    S letošním lednem vstoupilo domovské Divadlo u mostu prvního zahraničního držitele ceny Alfréda Radoka – režiséra a jeho uměleckého šéfa Sergeje Fedotova do dalšího čtvrtstoletí existence. Ke konci loňského roku jsem spolu s třemi českými herci měl jedinečnou možnost oslavit přímo na místě, v městě Permi v uralské oblasti východního Ruska,...

    Burza /

    Rejžek píše Justovi

    Rejžek píše Justovi
    04. dubna 2014 2 komentáře

    I zavolalo si mě dvouhlavé vedení Lidových novin, že od začátku března končí v tomto listu má stálá rubrika Nekrology. Jenže jako na potvoru záhy umřel oblíbený karikaturista Jaroslav Kerles, pak jeho kolega z oboru Karel Trinkewitz, takže jsem jejich profily stejně psal… no, nerozumím této rušící strategii, a ani nechci rozumět.

    Burza /

    Těšínské divadlo

    Těšínské divadlo
    04. dubna 2014 Žádný komentář

    Divadla na hranici

    Burza /

    3SES3

    3SES3
    04. dubna 2014 Žádný komentář

    Nedávná sebevražda čtrnáctiletého chlapce, latentního homosexuála, na protest proti xenofobní společnosti, vyprovokovala další diskusi nad pokrytectvím katolické církve, do které chlapec patřil. Myslíte si, že byl tento případ zbytečně medializován jen proto, že příbuznou chlapce je známá televizní moderátorka Janečková, anebo jde o další...

    Burza /

    Sázka

    Sázka
    04. dubna 2014 Žádný komentář

    Dva skladatelé, dva Magoři

    Burza /

    Danění hereckých příjmů

    Danění hereckých příjmů

    V uplynulých týdnech se rozvířila urputná debata nad výkladem zdanění příjmů herců mimo pracovněprávní vztahy tzv. zvláštní sazbou daně ve výši 15 % podle Zákona o daních z příjmů, kteří si u jednoho zadavatele (televizní nebo dabingové studio, filmová či rozhlasová produkce, aj.) nevydělají více než 10 000 Kč za měsíc. Herecká asociace...

    Sbližování těla s duší aneb Za osvobozeným tancem II

    Sbližování těla s duší aneb Za osvobozeným tancem II

    Nevím, jak se stalo, že si Jarmila začala z Allassia dopisovat s panem Concinim z Říma – v těch dopisech se do sebe zamilovali!

    Burza /

    Brutální sny těl

    Sen noci svatojánské

    Petra Tejnorová vstoupila do brněnského HaDivadla razantně, její inscenace inspirovaná Shakespearovým Snem noci svatojánské překračuje tradiční divadelní tvar směrem k taneční party, pohybovému divadlu či performanci. Aktuální sezona Amslerova souboru zaměřená na adaptace klasiky tak pokračuje dynamickou „jízdou“ shakespearovských motivů v rytmu...

    Strýčkova trudomyslnost

    Strýček Váňa

    Čechovovy hry v tuzemsku setrvale milují divadla malá i velká, v centrech i mimo ně, scény profesionální i studentské. Jenom Strýčka Váňu stihlo z jara loňského roku připravit Národní divadlo v Praze, do Vánoc ostravští Bezruči a nyní po něm sáhlo Městské divadlo Brno – nastudoval ho zdejší principál Stanislav Moša.

    Crazy šoubyznys

    Producenti
    04. dubna 2014 Žádný komentář

    Jedna z pouček říká, že hudební divadlo od věků rádo hraje samo o sobě. Broadwayský muzikál Mela Brookse a Thomase Meehana Producenti to potvrzuje, navíc se mu podařilo v roce 2001 přijít s šikovnou parafrází klasických muzikálů dovedenou do obludné absurdity.

    Aktuálnost jako úlitba

    Rozbitý džbán
    04. dubna 2014 Žádný komentář

    Režisér Vít Vencl se po inscenaci Rozbitého džbánu v Mostě ke Kleistově komedii po deseti letech vrátil v Pardubicích. Nabízí se proto malé srovnání.

    Romeo _ a _ Julie.cz

    Romeo a Julie
    04. dubna 2014 1 komentář

    David Drábek ve svých hrách nastavuje zrcadlo nejžhavější současnosti – všemu tomu, co jej dráždí a provokuje na české povaze. Není to ovšem souvislá reflexní plocha, ani pokřivené zrcadlo vytažené odkudsi z bludiště.

    Vyprávění o Idiotech

    Idioti

    Hlavní předností filmu Larse von Triera Idioti (1998) je to, jak je natočen. Příběh skupiny lidí, kteří si před ostatními hrají na idioty, aby se dobrali jakéhosi vnitřního pravdivého já zbaveného společenských konvencí (přetvářky), je snímán ve stylu autentické reportáže, dokumentu, který usiluje potlačit vše filmově iluzivní a působit co...

    Hledání vnitřního idiota

    Idioti
    04. dubna 2014 Žádný komentář

    V roce 1995 přečetl na pařížské konferenci ke stému výročí vzniku filmu Lars von Trier manifest hnutí Dogma 95. Odstartoval tím jeden z nejpozoruhodnějších filmařských experimentů posledních dvaceti let.

    Baladická rodová sága ve Zlíně

    Žítkovské bohyně
    04. dubna 2014 Žádný komentář

    Dramaturgie Městského divadla ve Zlíně se rozhodla pro dramatizaci úspěšného románu Kateřiny Tučkové Žítkovské bohyně. Jeho látka spadá do tamějšího regionu a skýtá záruku, že přivede do Velkého sálu diváky dychtivé se setkat s hrdinkami, jejichž osudy vyvolávají trvalý a široký zájem.

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 49)

    06. dubna 2014 1 komentář

    Mudrování nad radostmi z divadla aneb Jako divadelní ahasver budeš putovat všemi divadly světa až do okamžiku Posledního soudu Theatra mundi.

    Svatoušek v národním svatostánku

    Tartuffe Impromptu!

    Jan Nebeský opět režíruje v Národním divadle. Zpráva, jež vystrašila pár abonentů, učitelek, které chtěly vzít žáky na „klasiku“, i dramaturgy alternativních pražských scén.

    I zavřeli černé deštníky a začala dštít krev

    Režisér Juraj Augustín si pro svou druhou absolventskou inscenaci na JAMU zvolil Krvavou svatbu Federica Garcíi Lorcy. Výrazná textová úprava doplněná o několik Lorcových básní skýtá působivý prostor k lyrické baladě o zkázonosné vášni.

    Česká taneční platforma oceňovala

    07. dubna 2014 Žádný komentář

    Jubilejní 20. Česká taneční platforma již zná všechny své vítěze a poprvé v historii je vyhlásila již v závěru festivalu.

    Jizerská tragédie

    Jdete-li do A studia Rubín, můžete si být jisti, že co tam uvidíte, ve vás zanechá hlubokou stopu. Asi tak hlubokou, jako když se na Smědavě naperete klobásou a pak se snažíte dopravit se na svých artiskách zpátky do Bedřichova. A nejinak je tomu i v tom posledním, který nese název Padesátka.

    Clown Bilbo bloguje (No. 36)

    Třesoucí, poskakující hlavou blýskají z mrákot obrazy Krymu, Kyjeva, ruských vojáků, ukrajinských demonstrantů, do kterých střílejí profesionální šakalové… aneb Běžci.

    Dirigoval jsem v Plzni Giovanniho

    04. dubna 2014 Žádný komentář

    Do funkce šéfdirigenta orchestru Divadla J. K. Tyla v Plzni jmenoval ředitel divadla Olivera Dohnányiho, jenž byl zároveň pověřen vedením operního orchestru.

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 50)

    Byla to nádherná premiéra! Procházkova síň praskala tak ve švech, až to lupání bylo slyšet. Diváci byli zachváceni třesem podobným transu, herci hráli s obrovskou chutí a zaujetím. Aneb Mudrování nad Rozvzpomínáním v Huse.

    Setkání s fenomény otázek skončilo

    14. dubna 2014 1 komentář

    V Brně skončil 24. ročník Mezinárodního festivalu divadelních škol Setkání/Encounter 2014. Přinášíme závěrečnou zprávu a přehled všech oceněných.

    Dostáli jsme obrovským nárokům

    Inscenace opery André Tchaikowského Kupec benátský režiséra Keithe Warnera, jejíž premiéra se konala loni v srpnu na Festspielhaus Bregenz a na které se významně podílel Pražský filharmonický sbor, získala minulý týden prestižní hudební ocenění International Opera Awards v kategorii světová premiéra.

    Venuše ve Švehlovce

    15. dubna 2014 Žádný komentář

    Nový multifunkční prostor na Žižkově je od října 2014 otevřen progresivním skupinám bez stálé scény.

    Rumunská psychoterapie (No. 3)

    14. dubna 2014 1 komentář

    Jedna telefonní budka a v ní uvězněná trojice – koncept, který se jevil jako ten nejnadějnější z třídenní přehlídky rumunského divadla v pražském Alfredu ve dvoře. Jen dobrý nápad však na hodinovou performanci nestačí...

    Tip na duben – Za vodou je Prajzká

    14. dubna 2014 Žádný komentář

    ND moravskoslezské uvedlo novou hru Davida Jařaba Za vodou (Dokud nás smrt…). Hra vychází z reálných osudů obyvatel Hlučínska a tomuto místu mezi Opavou a Ostravou je věnován také rozsáhlý doprovodný program, který dostal název Za vodou je Prajzká.

    Rumunská psychoterapie (No. 2)

    Takové činy nelze častokrát opakovat. Natož uvádět na festivalech. Leda samozvaně. Aneb O teroristickém tanečním konceptu Romanian Dance History.

    Vracíme se k barokní době

    11. dubna 2014 1 komentář

    Komise ministra kultury se shodla na vypsání mezinárodní architektonické soutěže na nové řešení točny v Českém Krumlově.

    Rumunská psychoterapie (No. 1)

    Alfred ve dvoře uspořádal drobnou přehlídku současné rumunské nezávislé scény. Celý festival, který nesl hrdý název Romanian Pulse, odstartovalo „taneční“ představení Realia (Bukurešť–Bejrút) čelného představitele rumunské taneční scény Mihaie Mihalcea.

    Činoherák žije!

    08. dubna 2014 5 komentářů

    Herci ze zrušeného souboru Činoherního studia/divadla v Ústí nad Labem oznámili, že soubor pokračuje pod názvem Činoherák Ústí. První představení plánuje na polovinu května 2014.

    Očistná lázeň pro narušená manželství

    Očistná lázeň pro narušená manželství

    Nebudu vás obtěžovat tím, jak vypadá život v posledním týdnu před odevzdáním disertační práce. Nebudu vás obtěžovat tím, jaké to je žít půl roku s pětadvaceti osudy malířů, sochařů a fotografů ze 60. let v hlavě, jaké to je číst jejich deníky, zkoumat jejich díla, zvažovat jejich menší či větší úlitby době. Zlatá šedesátá? Ha! To...



    Obsah,