Divadelní noviny Aktuální vydání 15/2018

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

15/2018

ročník 25
18. 9.–1. 10. 2018
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Obsah Divadelních novin 6/2013

    Střetávání starého a nového

    Rebeka s Dagmar Havlovou
    19. března 2013 Žádný komentář

    Ve dvou dnech uvítala Praha dva u nás málo známé Ibseny – v Divadle na Vinohradech Rosmersholm a v Divadle v Dlouhé Eyolfka.

    Mocichtivé zrůdy

    Král Lear, Ostrava

    Politickou rovinu Shakespearova Krále Leara akcentuje režisér Jiří Pokorný v nejnovější inscenaci Divadla Petra Bezruče.

    Kafka ve světlech bulváru

    Kafka ve světlech bulváru
    19. března 2013 Žádný komentář

    Na první pohled je to nanejvýš kuriózní volba: pro inscenaci současné francouzské komedie Pokusní králíci, kterou má pod názvem Indická banka na repertoáru Divadlo Bez zábradlí, si Východočeské divadlo pozvalo Annu Petrželkovou, jejíž režijní poetika věru nemá se světem bulvárního divadla mnoho společného.

    Alibistické divadlo

    Petra Tejnorová a kol.: Edge
    19. března 2013 Žádný komentář

    Nová scéna uvedla premiéru inscenace na téma stáří Edge (Na hraně) mladé režisérky nezávislé scény Petry Tejnorové. V programu Nové scény to má logiku; i zdejší dramaturgii bychom mohli označit za „nezávislou“, kdyby paradoxně nepůsobila pod krytím superoficiální instituce – Národního divadla.

    Autentické divadlo

    Petra Tejnorová a kol.: Edge
    19. března 2013 Žádný komentář

    Kdyby byla Petra Tejnorová spisovatelkou, řadila by se do humanistické linie české literatury zachycující střídmýma, věcnýma očima život obyčejných lidí a jejich svět, životy a svět v zámku i v podzámčí. Nesoudí, spíš zkoumá a zachycuje.

    Thriller z časů autodestrukce lidstva

    Cybercomics
    19. března 2013 Žádný komentář

    Dosud nejpronikavějšími počiny stávající sezony Slováckého divadla v Uherském Hradišti jsou ty, které lze řadit k žánru sci-fi. Po Gombárově adaptaci Čapkovy Války s mloky byl představen Cybercomics – inscenace podle pozdního kyberpunkového románu výrazné postavy československého undergroundu Egona Bondyho.

    Na hraně parodie

    Sicilské nešpory
    19. března 2013 2 komentáře

    Sicilské nešpory Giuseppe Verdiho se hrají i ve světě poměrně zřídka. Operu o povstání Sicilanů proti francouzským okupantům koncem 13. století Verdi napsal na libreto Eugena Scribea pro Paříž.

    Život je čím dál víc značkový

    Závisláci
    19. března 2013 Žádný komentář

    Slovenský živel je v souboru Divadla v Dlouhé významně zastoupen, kvarteto Magdalena Zimová, Martin Matejka, Peter Varga a Martin Veliký se už několikrát jako slovenská sekce představilo s vlastní akcí; jde převážně o scénická čtení původních textů krajanů-dramatiků.

    Expresní služba tápajícím

    Expresní služba tápajícím
    19. března 2013 Žádný komentář

    Teenageři patří mezi ohrožený živočišný druh, to dobře víme alespoň od Salingerova bestselleru. I v našem divadelním světě se řadí mezi bezprizorné; festival Divadla v Dlouhé 13+ je vzácnou výjimkou, která nás nutí si všímat, že oproti drogám, internetu a jiným exitům z reálného světa nemají dnešní puberťáci mnoho na výběr.

    Vzpomínky hodného dozorce

    Vzpomínky hodného dozorce
    19. března 2013 1 komentář

    Nakladatelství Barrister & Prin­cipal vydalo v roce 2012 Vzpo­mín­ky antihrdiny aneb S Pro­váz­ky, Hady a Martou na provázku. Na téměř čtyřech a půl stovkách stran v nich Jaroslav Tuček zaznamenal zejména své zážitky někdejšího dosazeného šéfa Divadla na provázku.

    Moment překvapení aneb Improvizace bez tématu

    Freejazzové trio bubeníka Rashieda Aliho

    Improvizace je vlastně pra­matka umění. Jedinec, nadaný tvůrčím puzením, zkoušel něco, co by se líbilo nejenom jemu, ale i ostatním. Postupoval metodou zkoušky a omylu bez jakýchkoliv pravidel; ta se vyvíjela časem z toho, co se mu dařilo. Zvláště zdařilé výsledky přežívaly v paměti, individuální i kolektivní.

    Proč nemám pistoli

    Proč nemám pistoli

    Přečetli jsme v Literárních novinách

    Momenty posvátné hrůzy spojené s krásou a ladností

    19. března 2013 Žádný komentář

    aneb Dialogická podstata flamenkového tance

    Svatba, na které je všechno dovoleno

    Malomeštiakova svadba
    19. března 2013 Žádný komentář

    Tma. Ticho. Cvaknutí fotoaparátu. Prudké světlo a v pozadí jeviště vidíme devět stojících herců – devět karikatur se silnou vrstvou pudru na tváři připomínajících spíš mrtvoly než svatební hosty. Herci nehybně stojí, po dlouhém tichu s grimasou na tváři pomalu vykračují k svatebnímu stolu – tedy přímo proti divákům sálu činohry...

    Voice of America

    Joan Baez, Bob Dylan
    19. března 2013 Žádný komentář

    Narodila se 9. ledna 1941 ve Staten Island ve státě New York. Matka pochází ze skotského Edinburghu, otec přišel do USA z Puebla v Mexiku.

    Studentská Thálie 2013

    Studentská Thálie 2013
    19. března 2013 Žádný komentář

    Herecká asociace informuje

    Burza /

    3MIS3

    3MIS3
    19. března 2013 1 komentář

    Nadcházející jaro bývá kratičkým obdobím nejasných příslibů a možná planých nadějí. Slibujete si ještě od naší společnosti nějaký pozitivní obrat, změnu v myšlení i chování? Anebo ani jaro nemá pražádný vliv na setrvalou skepsi?

    Burza /

    Jednadvacátý Radok

    Jednadvacátý Radok
    19. března 2013 Žádný komentář

    V Divadle v Dlouhé (tedy v divadelním svatostánku, který u kritiků velkolepě uspěl vloni) byly 3. března 2013 předány Ceny Alfréda Radoka za rok 2012. Večer moderoval Miroslav Hanuš a písněmi z Kabaretu Kainar – Kainar ho doprovodili jeho herečtí a hudební kolegové.

    Burza /

    Kmeny Nula

    Kmeny Nula
    19. března 2013 1 komentář

    Dva skladatelé, dva Magoři

    Vzpomínky Matěje Kuře I

    Zdeněk Dušek s Věrou Mrázkovou
    19. března 2013 Žádný komentář

    „Legenda“ Zdeněk Potužil, jak o sobě s oblibou říká, spoluzakladatel Divadla na okraji, patřícího do z tzv. hnutí studiových divadel 70. a 80. let minulého století, vyzpovídal Zdeňka Duška z tehdejšího hereckého souboru.

    Burza /

    Kauza korupce

    Cezko forever
    19. března 2013 Žádný komentář

    Jak napovídá název Čezko Forever, hlavním tématem divadelního projektu, uváděného v pražské Akropoli, je tzv. Kauza ČEZ.

    Tip na víkend – Leonce a Lena z Maďarska

    20. března 2013 1 komentář

    Maďarské divadlo z Kluže bude 23. a 24. března 2013 hostovat v Praze. Ve Stavovském divadle uvede komedii Georga Büchnera Leonce a Lena v režii Gábora Tompy, který je zároveň uměleckým ředitelem divadla.

    Marek Bečka králem

    19. března 2013 Žádný komentář

    České národní středisko ASSITEJ udělilo čestný titul král českého divadla pro děti a mládež pro rok 2013 loutkáři Marku Bečkovi. Žezlo převzal po Karlu Šefrnovi.

    Hledají se 4 průkopníci

    19. března 2013 Žádný komentář

    Divadelní fakulta JAMU Brno zřídila nový obor - světelný design.

    Nezařazené / ,

    Rád bych, abys zaslechla překrásnou píseň

    21. března 2013 2 komentáře

    Mezinárodní poselství italského hudebníka, muzikologa a režiséra Roberta De Simóne k dnešnímu Světovému dni loutkového divadla.

    Nezařazené / ,

    Hra je to hlavní

    20. března 2013 Žádný komentář

    Poselství britského spisovatele, básníka, dramatika a libretisty Michaela Morpurga k dnešnímu Světovému dni divadla pro děti a mládež.

    Premiéry 2. 4. – 15. 4.

    30. března 2013 Žádný komentář

    Převzato z databáze Divadelního ústavu / Institutu umění v Praze.

    Moment překvapení

    20. března 2013 1 komentář

    ...aneb Improvizace bez tématu. Improvizace je pramatka umění. Jedinec, nadaný tvůrčím puzením, zkoušel něco, co by se líbilo nejenom jemu, ale i ostatním.

    Time Out Petra Pavlovského (No. 13/2013)

    24. března 2013 Žádný komentář

    Před osmdesáti pěti lety se narodil největší český divadelní teoretik druhé poloviny dvacátého století Ivo Osolsobě (* 26. 3. 1928, † 27. 9. 2012).

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 8)

    25. března 2013 Žádný komentář

    Mudrování nad českou kotlinou v rámci Kabinetu Čapek aneb To nám to jaro pěkně začíná.

    Thálie i pro dřevěné herce

    24. března 2013 8 komentářů

    Včera večer byly v Národním divadle uděleny jubilejní - dvacáté Thálie.

    Z deníku teatropunkera (No. 8)

    25. března 2013 Žádný komentář

    Za záchranu rozumu zdravého aneb Plejtváku Myšoku obrovské díky!!!! Teatropunkerské nadšení z premiéry Cabaretu Calembour na Malé scéně Studia Ypsilon.

    Magický svět loutek

    28. března 2013 Žádný komentář

    Nová autorská stálá expozice Marie a Pavla Jiráskových Magický svět loutek v chrudimském Muzeu loutkářských kultur představuje přehled toho nejvýznamnějšího ze zdejších sbírek.

    Novinky z Národního muzea (No. 2)

    Od dubna bude badatelům k dispozici pozůstalost Evalda Schorma.

    Restaurovaná moč G. B. Shawa

    Včera odvysílalo londýnské Královské Národní divadlo v rámci projektu NT Live další představení jedné ze svých aktuálních produkcí. Na programu byla novinka britského dramatika Alana Bennetta People (Lidi) v režii Nicholase Hytnera.

    Chceme být divadlem i pro současné autory

    20. března 2013 1 komentář

    Ředitelem Městského divadla Brno zůstává Stanislav Moša. V konkurzu, který vypsalo město, svůj post obhájil před hercem a režisérem Zdeňkem Černínem.

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 9)

    31. března 2013 Žádný komentář

    Nostalgické mudrování nad tím, co po člověku zbude aneb Botičky, kopačky, fráček, smoking a klobouček nic tralaláček.

    Time Out Petra Pavlovského (No. 14/2013)

    31. března 2013 1 komentář

    Jaký pán, takoví knechti aneb Odlétl černokněžník Hájek z Hradčan v podobě černého ptáka?

    Ceny Českého divadla 2012

    30. března 2013 2 komentáře

    V rámci 18. ročníku přehlídky mimopražských divadel České divadlo 2013 byly v Divadle na Vinohradech vyhlášeny a předány Ceny Českého divadla za rok 2012.



    Obsah,