Divadelní noviny Aktuální vydání 15/2018

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

15/2018

ročník 25
18. 9.–1. 10. 2018
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Obsah Divadelních novin 6/2011

    Smích nad ruinami

    Smích nad ruinami
    21. března 2011 Žádný komentář

    Na počátku byl film. Jmenoval se shakespearovsky To Be or Not to Be (Být či nebýt), vznikal roku 1941 ve Spojených státech a natočil jej známý režisér-emigrant židovského původu Ernst Lubitsch. Film byl pozoruhodný i provokativním spojením vážného námětu s lehkovážným žánrovým uchopením. Okupace Polska...

    Zaklepali jsme na brány nejtemnější komory pekla

    Zaklepali jsme na brány nejtemnější komory pekla
    21. března 2011 Žádný komentář

    Nový projekt Miroslava Bambuška v pražské MeetFactory Silní je pokračováním jeho cesty za apokalyptickými obrazy současného světa. Světa, který se řítí do záhuby, anebo v ní možná už – nejméně od druhé světové války – je. Bambušek pracuje scénickými prostředky plnými extrémní syrovosti, špíny...

    Růže na jevišti povadla

    Růže na jevišti povadla
    21. března 2011 Žádný komentář

    Převést na jeviště knihu, jejíž obrovská popularita eskalovala do bezmála dvaceti milionů prodaných výtisků, je jistě lákavé. Úspěch románu Jméno růže od italského filosofa, jednoho z nejslavnějších medievalistů současnosti a romanopisce Umberta Eca přiživil filmový hit se Seanem Connerym. Městské divadlo Brno...

    Propíjené peníze pro světici

    Propíjené peníze pro světici
    21. března 2011 Žádný komentář

    Rakouský spisovatel Joseph Roth (1894–1939) je u nás známý především svým vrcholným románem Radeckého pochod, také jeho novelistickým pokračováním Kapucínská krypta. Mizející svět rakouského mocnářství v nich evokuje s nebývalou sugestivitou. Hrozbu německého fašismu zviditelňuje pak v próze Pavučina, zatímco krátká...

    Tajemství víry zůstane vždy tajemstvím

    Tajemství víry zůstane vždy tajemstvím
    21. března 2011 Žádný komentář

    Cyklus Hyde Park ve Švandově divadle uvedl již šestý projekt s aktuálním politickým či sociálním tématem – inscenaci JEBU.H? Jiřího Honzírka. Že problém zneužívání chlapců katolickými kněžími je téma nadmíru ožehavé, potvrdilo i odmítnutí účasti ze strany některých herců, i když jim role autoři konceptu Katarína Koišová a Jiří...

    Jak nehrát operu

    Jak nehrát operu
    21. března 2011 Žádný komentář

    Nastudování opery W. A. Mozarta Figarova svatba brněnskou Janáčkovou operou mělo zřejmě velké ambice. Umístěno do Mahenova divadla, prostoru pro Mozarta jistě daleko vhodnějšího, než je rozlehlé betonové Janáčkovo divadlo, na jevišti patrová stavba podle interiérů vily Tugendhat, nákladné zdobné kostýmy, prostě...

    Nečisté ctižádosti

    Nečisté ctižádosti
    21. března 2011 Žádný komentář

    V krátké době se v Brně objevuje další z děl slavného amerického filmového tvůrce středoevropského původu Billyho Wildera v divadelním zpracování. Po muzikálovém přepisu snímku Někdo to rád horké je to rovněž slavný – byť nepoměrně méně, alespoň u nás – Sunset blvd (Setmělý...

    Kdyby mne v tu chvíli zabil blesk, přišel by v pravý čas

    Kdyby mne v tu chvíli zabil blesk, přišel by v pravý čas
    22. března 2011 Žádný komentář

    Je z Rýmařova. To je mezi Hrubým a Nízkým Jeseníkem, kousek od Pradědu, říká na úvod. Sedíme v kavárně. Je odpoledne, kolem nás prázdno. Dává si čaj se zázvorem. Téměř jí nemusím dávat otázky. Mluví překotně, jako by byla plná obrazů, vizí a emocí, které nelze od sebe odtrhnout. Neuhýbá před...

    Odvrácená strana zrcadla

    Odvrácená strana zrcadla
    22. března 2011 Žádný komentář

    Pražské Divadlo Bez zábradlí, jehož základní dramaturgická linie spočívá v prezentaci komediálních titulů, se čas od času vzepne k ambicióznímu inscenování nějakého závažného textu, nejvíce odvahy zde projevili asi při uvedení O’Neillovy Cesty dlouhým dnem do noci. Ani lehce sci-fi hororová moralita Mariuse von Mayenburga Ksicht nepatří k...

    Stárnoucí půvaby maďarské hry

    Stárnoucí půvaby maďarské hry
    22. března 2011 Žádný komentář

    Dramaturgie Městského divadla ve Zlíně se v této sezoně vyznačuje zvýšenou mírou opatrnosti, proto nepřekvapilo, že jako poslední premiéru nasadila Örkényho Kočičí hru. Asi nejpopulárnější maďarská hra minulého století se od počátku sedmdesátých let zabydlela i u nás – vedle notoricky známé a slavné inscenace Národního divadla s Danou...

    Ceny Alfréda Radoka 2010 – Opravené pojistky v Komedii

    Ceny Alfréda Radoka 2010 – Opravené pojistky v Komedii
    22. března 2011 Žádný komentář

    Ceny Alfréda Radoka za rok 2010 byly uděleny. Ankety časopisu Svět a divadlo, která je východiskem pro prostý součet, z něhož pak vykrystalizují výsledky, se zúčastnilo 78 divadelních publicistů. Každý z nich má právo udělit po jednom bodu až třem uměleckým počinům v jednotlivých kategoriích.

    Fragmenty rozhlasu – Karla aneb Jak nepsat hru

    Fragmenty rozhlasu – Karla aneb Jak nepsat hru
    22. března 2011 Žádný komentář

    Jako druhý titul, který Český rozhlas 3 – Vltava uvedl v rámci svého letošního cyklu Vinohradská 12, se stala hra Pavla Brycze Karla. ČR 3 ji v nastudování Vladimíra Ruska premiérově odvysílal 22. února.

    Začarovaný kruh?

    Začarovaný kruh?
    22. března 2011 Žádný komentář

    Uvedení hojně komentovaného britského fotožurnalisty Martina Parra (1952) pražským Centrem současného umění DOX rozhodně stojí za pozornost. Výstava Assorted Cocktail, předkládaná coby Výběrová směs prací z let 1983 až 2009, brázdí svět jako monolit a součástí nabídky jsou tudíž i exponáty, které již v Praze visely. Kdo si ale vzpomene na akce...

    Edward Albee: Kašlu na svědomí, chci jen usnout

    Edward Albee: Kašlu na svědomí, chci jen usnout

    Rozhovor dvou amerických dramatiků – Edwarda Albeeho s Willem Enem. Pro čtenáře i-DN vybráno z aktuálního čísla DN.

    Ostrava je fajna, všichni jsou v Praze

    Ostrava je fajna, všichni jsou v Praze
    22. března 2011 Žádný komentář

    Ostrava většinu republiky fascinuje. V loňském roce se rozhodovalo, zda titul Evropské hlavní město kultury 2015 dostane Ostrava či Plzeň. Ostravě fandili, kromě Plzeňáků, všichni. Protože je „upřímnější, tvrdší, pravdivější“, je poškozená průmyslem, hraje se tam dobrý fotbal a leží až někde na dalekém východě. A také se...

    Prostě… jako chlap při práci I

    Prostě… jako chlap při práci I
    22. března 2011 Žádný komentář

    V požehnaném roce 1963 (ideologické tání sice zvolna, ale přece pronikalo z Moskvy do Prahy, začínaly rehabilitace, rozbíhalo se hnutí divadélek malých forem) se móda textapealů šířila už nejen po Praze, ale i do měst a městeček. Svoboda projevu – zatím tedy jen na pódiích klubů a divadélek – tím dosahovala...

    Nezařazené /

    Kyklos Galaktikos: Vítejte ve své hlavě

    Kyklos Galaktikos: Vítejte ve své hlavě

    Portrét pražské nezávislé divadelní skupiny Kyklos Galaktikos

    Divadlo ve službách lidstva

    Divadlo ve službách lidstva
    27. března 2011 Žádný komentář

    Provolání ugandské režisérky, herečky, dramatičky, divadelní teoretičky a aktivistky Jessicy A. Kaahwa ke Světovému dni divadla

    Obejmi mě

    Obejmi mě
    28. března 2011 Žádný komentář

    Nanohach: Brut. Koncepce, choreografie Fabrice Ramalingom. Světová premiéra 23. 2. 2011.

    Výsledky XI. ročníku GRAND Festivalu smíchu

    Výsledky XI. ročníku GRAND Festivalu smíchu
    22. března 2011 Žádný komentář

    V pondělí 21. března byly ve Východočeském divadle Pardubice za přítomnosti ministra kultury ČR MUDr. Jiřího Bessera slavnostně rozdány ceny XI. ročníku GRAND Festivalu smíchu

    Ceny Thálie 2010

    Ceny Thálie 2010
    28. března 2011 1 komentář

    Ceny Thálie se udělovaly letos poosmnácté, pošesté byl moderátorem večera plzeňský dramatik, režisér a herec Antonín Procházka

    Být hercem ve Washingtonu – dopis č. 3

    Jsem obsazená do Krále Leara v Synetic Theater a pomalu zakouším, co to znamená být hercem ve Washingtonu... - česká performerka pokračuje v psaní do Divadelních novin ze své stáže v USA

    Utrpení staré Wertherové

    Utrpení staré Wertherové
    22. března 2011 2 komentáře

    Koncem minulé divadelní sezony jsme se s kamarádkou (obě dosud aktivní přessedmdesátnice) vypravily na derniéru Lermontovovy Maškarády ve Švandově divadle, abychom si připomněly dojmy z mládí. Shodou okolností jsme obě v 50. letech minulého století viděly toto představení (s leitmotivem Chačaturjanova valčíku)...

    Ivan Jirous má deprese a nic nenapsal.

    Ivan Jirous má deprese a nic nenapsal.
    22. března 2011 Žádný komentář

    Mohl bych napsat jedinou větu, ale tu píše Vaculík každý rok: Jaro je tady. A tak došlo na šachovou partii, kterou jsem zapsal při našem nedávném setkání.

    W. A. Mozart: Figarova svatba

    W. A. Mozart: Figarova svatba
    21. března 2011 Žádný komentář

    dirigent Caspar Richter, režie Annette Jahns, Národní divadlo Brno, Mahenovo divadlo.

    Dědova mísa

    Dědova mísa
    22. března 2011 Žádný komentář

    Brněnský soubor Buranteatr uvedl 18. prosince 2010 premiéru Molièrova Misantropa. Nechci ji recenzovat, protože patřím k přátelům a spolupracovníkům tohoto divadla, hodlám jen zaznamenat okolnost, kterou pokládám za objektivní. Na rozdíl od polovičatých upravovatelů klasických her, kteří přestrojí postavy do civilních kostýmů a přeloží děj do...

    Ludvík Vaculík píše Břetislavu Rychlíkovi

    Ludvík Vaculík píše Břetislavu Rychlíkovi
    22. března 2011 Žádný komentář

    Milý Břeťo!
    Kdoví, kde jste! Obdivujeme Vaši energii a pohyblivost. Jsou však přirozené a u Vaší práce nutné. My se už neradi hýbáme z místa. Ve Vašem věku se všeobecně nesmělo, my nesměli zvlášť.

    Bambušení do publika

    Bambušení do publika
    21. března 2011 Žádný komentář

    Miroslav Bambušek v rádiu prohlásil, že jeho nejnovější představení Silní tematizuje věci, které jsou u nás zamlčované. Co tím má přesně na mysli?

    Škoda facky,

    Škoda facky,
    21. března 2011 1 komentář

    která padne vedle. Doplním pro jistotu pořekadlo pro nejmladší generaci, které by snad tento výchovný přístup už tolik neříkal. Nejde však o stále tolerantnější výchovu, nýbrž o ty facky. Poslední dobou se mi zdá, že se naše kulturní veřejnost mezi sebou fackuje tak často, až to může znít jako řídký potlesk po špatném...

    24. února–8. března

    24. února–8. března
    21. března 2011 Žádný komentář

    24. února Englich fotil, Suchý vzpomíná, takový titul nese velkoformátová publikace nakladatelství Akropolis, shromažďující fotografie z bohaté historie Semaforu. Přináší však také portrétní snímky umělců s touto scénou spjatých. Suchého uměřeně vtipné, jazykově invenční komentování dotváří atmosféru let, která se nikdy nevrátí. Nad...

    Nanohach Praha – Brut

    Nanohach Praha – Brut
    21. března 2011 Žádný komentář

    Koncepce, choreografie: Fabrice Ramalingom (Francie), Studio Alt@ Praha v rámci přehlídky Malá inventura

    Milan Hein

    Milan Hein
    21. března 2011 Žádný komentář

    Unaven ataky, které se na člověka valí ze všech médií, zamířil jsem do svého komorního divadla Ungelt, abych tam pohlédl do tváří lidí, kteří do něj přicházejí. Sledoval jsem je při představení a následně i po něm, když z Ungeltu odcházejí. A na co jsem přišel? Potěšení ze setkání živého herce s živým divákem trvá. Zázrak se...

    To musí být velká láska!

    To musí být velká láska!
    22. března 2011 Žádný komentář

    Obrázky scénografa Jana Vančury, který maluje portréty divadel

    Richardova divadelní jeskyně

    Richardova divadelní jeskyně
    23. března 2011 1 komentář

    Další příspěvek do diskuse nad textem Richarda Ermla Brněnské schizma I + II

    Otakar Prajzner, Pavel Vondruška

    Otakar Prajzner, Pavel Vondruška
    22. března 2011 Žádný komentář

    Otakar Prajzner 30. 10. 1945 Brno – 1. 2. 2011 Ostrava Po absolutoriu na divadelní fakultě Janáčkovy akademie múzických umění v Brně v roce 1967 nastoupil do prvního angažmá v Divadle Petra Bezruče v Ostravě. Během své divadelní kariéry vystřídal několik divadel. Z Ostravy načas přesídlil do divadla v Hradci Králové, odkud se vrátil zpět...



    Obsah,