Divadelní noviny Aktuální vydání 15/2018

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

15/2018

ročník 25
18. 9.–1. 10. 2018
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Obsah Divadelních novin 5/2014

    Kritický žebříček 5/2014

    Kritický žebříček 5/2014
    03. března 2014 Žádný komentář

    5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Lenka Dombrovská Richard Erml Vladimír Hulec Jan Kerbr Jan Kolář Marcela Magdová Kateřina Rathouská Marie Reslová Jana Soprová Michal Zahálka Nová scéna ND – SKUTR: Human Locomotion 4 2 3 4 3,5 3 VerTeDance […]

    Osvobozený Semafor

    Osvobozený Semafor
    04. března 2014 Žádný komentář

    K Osvobozenému divadlu se Suchý se Šlitrem hlásili od počátků své divadelní tvorby. Bylo pro ně celoživotní láskou a velkým vzorem, což veřejně stvrzovala i dedikace autorů v programu k nejslavnější semaforské inscenaci 60. let, kabaretu Jonáš a tingl tangl: Jiřímu Voskovcovi a Janu Werichovi, svým pánům učitelům.

    Perfekcionisté a korektoři (V procesu prolamování hranic)

    Korekce
    03. března 2014 Žádný komentář

    V současném tanci se u nás stále více angažují původně divadelní režiséři.

    Nechť tě síla provází

    Viliam Klimáček: Maso
    04. března 2014 Žádný komentář

    Klimáčkův text napsaný přímo pro toto pididivadlo a snad nevědomky i pro skvostně poťouchlého režiséra Jana Friče přetéká všemožnými odkazy na „hříchy“ naivního mládí a přehnanou zemitost stáří. Na jedné straně barikády stojí například neupřímné vegetariánství a nejšílenější náboženství současnosti – pastafariáni versus...

    Směj se, paňáco!

    Viliam Klimáček: Maso
    04. března 2014 Žádný komentář

    Je doba mísení žánrů. Anebo bezbřehého míchání. Ale v tom je rozdíl, který často umělci necítí a divákům je to fuk. Hlavně že se baví, hlavně že vznikají a před očima se odehrávají silné obrazy, výrazné situace, hlavně že je atakována jejich první signální. Podvědomí a spodnější vrstvy nechejme jejich osudu, intelekt a rozum odstavme...

    Švanda a jeho temný stín

    Strakonický dudák

    Slepenec, tříšť, ba i blábol. Pitínského pojetí Švandova dudáka v Národním divadle se při svém prvním uvedení na začátku prosince setkalo s odtažitou kritickou odezvou. Na lednové premiéře soudě podle ohlasů vyhlíželo kompaktněji. Východisko zůstalo ale stejné.

    Čtyři potenciální kriminálníci

    Krajní meze
    04. března 2014 Žádný komentář

    Komorní scéna Aréna v rámci sezony s názvem Rok něčím příznačný uvedla divadelní thriller amerického dramatika Williama Mastrosimoneho Krajní meze. Hru napsal Mastrosimone již v roce 1980, dodnes má však potenciál rozpoutat debatu o právních systémech, nepřiměřenosti obrany a především o presumpci neviny.

    Petra Tenorová: Andělé jsou mezi námi

    Petra Tenorová: Andělé jsou mezi námi
    04. března 2014 Žádný komentář

    Petra Tenorová. Herečka z Východočeského divadla v Pardubicích. Kdo ji neviděl v „jejích“ pardubických inscenacích, si možná vzpomene na loňské Vánoce, na televizní pohádku vysílanou Českou televizí na Štěpána, Sněžný drak, v níž hrála neohroženou, statečnou princeznu. Byla v té roli naprosto přirozená. Petra Tenorová patří k tomu málu...

    Kraj na severu aneb Není pravda, že zakopaný pes nekouše

    Kraj na severu aneb Není pravda, že zakopaný pes nekouše
    04. března 2014 Žádný komentář

    Bylo by nošením dříví do lesa uvádět právě na stránkách Divadelních novin výčet všeho, čím ústecké Činoherní studio za dobu své více než čtyřicetileté historie prošlo, kteří významní tvůrci zde za normalizace nalezli útočiště, kolik výborných inscenací zde vznikalo po listopadu 1989, kdo všechno tu jako herec, režisér nebo performer...

    V pustinách lásky a milkování

    V pustinách lásky a milkování
    04. března 2014 Žádný komentář

    První svazek vybraných her rakouského dramatika Arthura Schnitzlera (1862–1931), vydaný roku 2013 pražským Divadelním ústavem, obsahuje šest dramat a tři hry pro loutky. Mezi dramaty klíčové místo zaujímá trojice Rej, Zelený papoušek a Osamělá cesta (zbytek tvoří Anatol, Milkování, Jako štvaná zvěř).

    Příliš politiky (maďarskému) divadlu škodí

    Příliš politiky  (maďarskému)  divadlu škodí
    04. března 2014 Žádný komentář

    Možná se setkávám s divnými lidmi. Možná ještě úplně dobře nerozumím maďarsky. Ale kdykoliv přijde v Maďarsku řeč na divadlo, nehovoří se o hercích, dramaturgii nebo nové inscenaci. V první řadě jde vždy o politické zařazení, což v jazyce dnešního Maďarska znamená, zda je divadlo provládní, pravicové (lidově řečeno Orbánovo), či zda je...

    Burza /

    Rejžek píše Justovi

    Rejžek píše Justovi
    04. března 2014 Žádný komentář

    Zima se sice letos nějak zapomněla dostavit, ale přesto přituhuje. Od naší poslední výměny dopisů dospěly události ke krvavému vývoji na Ukrajině, přičemž nestydatá kreatura Stanislav Křeček jako zástupce ombudsmana (!!!) radila tyranu Janukovyčovi, aby neváhal a nechal tu protestující svoloč postřílet.

    Slezské divadlo Opava

    Slezské divadlo Opava

    Divadla na hranici

    Burza /

    Herecká asociace informuje

    Herecká asociace informuje
    04. března 2014 Žádný komentář

    HA protestovala proti brutálnímu zásahu vládnoucí moci v Ukrajině, která 20. 1. zatkla skupinu studentů – divadelníků, bezdůvodně je označila za organizátory masových nepokojů a umístila je do vazební věznice s tím, že jim hrozí žaloba za organizování masových nepokojů s nejvyšším možným trestem – 15 let odnětí svobody. Jsme pobouřeni...

    Burza /

    3SES3

    3SES3
    04. března 2014 Žádný komentář

    Pociťujete hrdost na úspěchy českých sportovců a sportovkyň, anebo považujete vlastenecké fandění až hysterčení (Kdo neskáče, není Čech!) za pouhou náhražku?

    Burza /

    Čím se lidi živí

    Čím se lidi živí
    04. března 2014 Žádný komentář

    Dva skladatelé, dva Magoři

    Burza /

    Genetické haiku

    DNArt
    04. března 2014 Žádný komentář

    Rozmanitá stádia hrdinství, padoušství a histriónství, nasvícena pestrou škálou imaginace tvůrčích individualit, můžeme vychutnávat již druhou sezonu v pražském Studiu Hrdinů. Do nehostinného sálu bývalého kina, kde se každé hrdinství jakoby ztrácí, skvěle zapadají umělecké záliby Miloše Orsona Štědroně.

    Hvězdy se nedají koupit

    Kupci hvězd
    04. března 2014 Žádný komentář

    Intelektuál ve veřejném prostoru je název knihy jedenatřiceti esejů tuzemských filosofů, sociologů, ekologů a nejrůznějších odborníků, která vyšla předloni. Tištěný titul se stal nyní inspirací inscenaci Kupci hvězd, kterou připravilo brněnské Divadlo Feste. Nejde ovšem o dramatizaci ani adaptaci názorově, hodnotově i generačně velmi...

    Křehká i silná mezi sebejistými

    Neumím jinak než láskou
    04. března 2014 Žádný komentář

    Osud velké české spisovatelky Boženy Němcové láká k umělecké reflexi, můžeme například připomenout starší film Otakara Vávry Horoucí srdce (1962) či z úplně jiného konce estetického zacílení muzikál Jiřího Pokorného a Václava Noida Bárty Němcová! (2010). Miloš Horanský připravil pro Divadlo Viola scénář pro tři protagonisty s názvem...

    Mají smysl pro humor

    Mladý Frankenstein
    04. března 2014 Žádný komentář

    Uplynulo téměř dvě stě let od chvíle, kdy Mary Shelleyová napsala román o Viktoru Frankensteinovi, který z mrtvých lidských těl stvořil netvora s nadlidskou silou. Román inspiroval mnoho hororových filmů, ten nejslavnější je patrně z roku 1931, s Borisem Karloffem v roli monstra. A není divu, že tak populární téma provokovalo též k parodiím a...

    Šumař poněkud jurodivý

    Šumař na střeše
    04. března 2014 Žádný komentář

    Muzikál Šumař na střeše se snad nedá zkazit na žádném jevišti. Silný příběh židovské komunity a mlékaře Tovjeho, který vdává tři dcery do velmi nejisté budoucnosti, stejně jako k ní směřují další z Anatěvky, prostě vždycky pohne osrdím, zvlášť kongeniálně zhudebněný. Také v Horáckém divadle v Jihlavě si premiéra muzikálu...

    Tudy jsem do Irska šel

    Tudy jsem do Irska šel
    04. března 2014 Žádný komentář

    Česká rocková a folková hudba zažila největší vzmach v 60. a 70. letech. Dodnes jsou osobnosti té doby legendami a respektovanými tvůrci. I když… na mnohé se pomalu zapomíná. Jako by odcházeli do nicoty důchodů a nebytí. Přitom mnozí stále tvoří, a někteří se dokonce pozoruhodně umělecky vyvíjejí.

    Premiéry 18. 3. – 31. 3. 2014

    07. března 2014 Žádný komentář

    Převzato z databáze Divadelního ústavu / Institutu umění v Praze.

    Premiéry 4. – 17. 3. 2014

    07. března 2014 Žádný komentář

    Převzato z databáze Divadelního ústavu / Institutu umění v Praze.

    Z loutkářského sálu multifunkční

    11. března 2014 Žádný komentář

    Malou scénu Tylova divadla v Kutné Hoře čeká rekonstrukce. Městští radní schválili zadání projektové dokumentace, náklady se odhadují na čtyři až pět milionů korun.

    Ceny Alfréda Radoka za rok 2013 uděleny

    08. března 2014 1 komentář

    Dnes večer byly v pražském Studiu Hrdinů už podvaadvacáté uděleny Ceny Alfréda Radoka v oblasti divadelní a dramatické tvorby v minulém roce. Nejlepší inscenací roku 2013 byla vyhlášena Zlatá šedesátá aneb Deník Pavla J. brněnského Národního divadla, kterou v současné době má na repertoáru i pražské Divadlo Na zábradlí.

    Chvála svitu Petrolejových lamp

    06. března 2014 1 komentář

    Petrolejové lampy v režii Martina Františáka jsou světlem, které zahání temnotu.

    Když je člověk políben nejen múzou

    16. března 2014 Žádný komentář

    Na počest pianisty, pedagoga a hudebního skladatele Vlastimila Lejska se 16. dubna sejdou v brněnské Vile Tugendhat přední umělci jihomoravské metropole. Pozvání pořadatele Společnosti pro vědu a umění přijala i herečka Gabriela Vránová.

    Co si myslí o transformaci

    Co si myslí o transformaci
    20. března 2014 Žádný komentář

    Jan Hančil rektor AMU, člen expertní komise pro ND Hlavní charakteristikou konceptu Transformace Národního divadla je jeho procesuální charakter. Vychází z tezí, s nimiž se Jan Burian již před rokem ztotožnil, ale jeho precizace tohoto východiska je podložena podrobnou a poctivou analýzou stavu organizace, tak jak ji převzal a poznal. Jedině hluboká znalost...

    Portál Opera Plus předal taneční divácké ceny

    18. března 2014 Žádný komentář

    Výroční ceny internetového portálu Opera Plus v oboru balet a jiný tanečně dramatický žánr získali sólista Ondřej Vinklát a demisólistka Marta Drastíková, cenu za nejlepší choreografii si odnesl baletní mistr a choreograf Jan Kodet.

    Na pardubickém bále se oceňovalo

    17. března 2014 Žádný komentář

    Zlatým hřebem pátečního Divadelního bálu ve VČD Pardubice bylo vyhlášení výsledků divácké ankety o nejoblíbenější herečku a herce Východočeského divadla Pardubice roku 2013.

    Apel na české divadlo

    13. března 2014 Žádný komentář

    Rekapitulace událostí, které vedly k současné situaci kolem Činoherního studia Ústí nad Labem, jak je zaznamenali představitelé likvidovaného souboru.

    Divadlo Kámen: Postřehy (No. 3)

    07. března 2014 13 komentářů

    V naší minulé diskusi na tomto blogu padla otázka na vášeň a říkali jsme si, že ji někdy rozebereme samostatně. Takže jsem něco nastínil. Aneb Poznámky o vášni.

    Tip na březen – Amadeus

    11. března 2014 Žádný komentář

    Divadlo Husa Na provázku 14., 15. a 17. března poprvé představí první díl projektu Géniové a podvodníci - inscenaci Amadeus (tj. Milovaný Bohem).

    Kontinuální jobovka

    12. března 2014 Žádný komentář

    Nový přírůstek do rodiny inscenací divadla Continuo nese název Den osmý a už sám o sobě dokáže divákovi napovědět, neřkuli zcela odhalit sdělení, které inscenace nese.

    Zápisník Jana Kerbra (No. 5)

    13. března 2014 Žádný komentář

    Skupinová psychoterapie je vyzkoušená očišťující metoda, přibrat si k ní však nezúčastněné voyeury, tedy divadelní publikum, vyžaduje značnou míru srdnatosti. O inscenaci Jiřího Havelky Regulace intimity v Disku.

    Kašpar a Čechov si nerozumí

    14. března 2014 2 komentáře

    Divadelní spolek Kašpar si po více než čtyřiadvacetileté existenci vybral k inscenování hru A. P. Čechova Višňový sad.

    Jen tak cestou z divadla (No. 6)

    15. března 2014 Žádný komentář

    Tentokrát z Tartuffa ve Stavovském divadle aneb Ó, jak bychom si přáli, aby taky přišel Deux ex Machina a udělal - PIC!

    Havlovo Prase úspěšně chrochtá v New Yorku!

    15. března 2014 Žádný komentář

    Když jsem po půlnoci opouštěla 3LD Art & Technology Center, měla jsem v kapse půlku sandviče a Václav Havel tančil po pokoji a za živého doprovodu zpíval divokou verzi I´m Waiting for the Man Velvet Underground... aneb Na off-Broadwayi měla premiéru Morávkova adaptace Havlovy aktovky Prase.



    Obsah,