Divadelní noviny Aktuální vydání 15/2018

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

15/2018

ročník 25
18. 9.–1. 10. 2018
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Obsah Divadelních novin 4/2011

    Existenciální sever a komerční Jirásek

    Existenciální sever a komerční Jirásek
    05. března 2011 Žádný komentář

    Pár dojmů z Přehlídky sólové tvorby pro děti Divadlo Minor Praha, 26.–27. 11. 2011

    Králem Ubů

    Králem Ubů
    02. března 2011 Žádný komentář

    Ubu víkend aneb Otec Ubu 5 x jinak, Divadlo Na zábradlí a Disk, Praha 25.-27. 2. 2011

    Musela hrát až do konce svého života

    Musela hrát až do konce svého života
    01. března 2011 Žádný komentář

    Na herečku Aťku Ambrovou vzpomíná Petr Oslzlý a herci Husy na provázku

    Modrá alternativa

    Modrá alternativa

    16. ročník festivalu Modrý kocour, Turnov 17.-20. 2. 2011.

    Normalizační kameňák III.

    Normalizační kameňák III.
    25. února 2011 15 komentářů

    KALD DAMU - Hamlet (Normalizace na prknech, která znamenají svět).

    Dávám vám sám sebe

    Dávám vám sám sebe
    18. února 2011 Žádný komentář

    Underground není vázán na určitý umělecký směr nebo styl. Underground je duchovní pozice intelektuálů a umělců, kteří se vědomě kriticky vymezují vůči světu, ve kterém žijí. Je to vyhlášení boje establishmentu, zavedenému zřízení. Je to hnutí, které pracuje převážně s uměleckými prostředky, ale jehož představitelé si uvědomují, že...

    Bůh existuje… jsem si jistá… absolutně jistá…

    Bůh existuje…  jsem si jistá… absolutně jistá…

    Druhý den jsem měl první lekci z řízení divadel – učil mě to pan ředitel Mayer z Národního – a tomu jsem řekl, jak mě ten Provázek okouzlil, a on odvětil, že jsem se zbláznil, že tam nejsou žádní herci, jen kašpárci, zpocení kašpárci – načež jsem řekl, že si to nemyslím a že všechny ženy jsou tam nádherné, a on řekl, že nevím, o kom...

    Je tam bordel, zavřete to!

    Je tam bordel, zavřete to!
    18. února 2011 Žádný komentář

    Název divadla, které v 60. letech udalo nový směr americkému divadlu a jímž prošly stovky uměleckých osobností, Experimental Theatre La MaMa, vděčí za svůj věhlas jediné ženě. Jmenovala se Ellen Stewartová a většina z těch, kdo ji znali, jí neřekli jinak nežli Máma. Impozantní žena s hustými vlasy spletenými do copánků, které čas proměnil v...

    Mikael Niemi: Levice proti pravici, Marx proti Bohu

    Mikael Niemi: Levice proti pravici, Marx proti Bohu

    V souvislosti s českým vydáním svého románu Muž, který zemřel jako losos navštívil Prahu švédský spisovatel Mikael Niemi (nar. 1959). Proslavil se především románem Popmusic z Vittuly z roku 2001, kterému se dostalo ocenění ze strany kritiky (prestižní Augustova cena za nejlepší švédskou knihu roku) i čtenářů (jen v samotném Švédsku dosáhl...

    Shakespearovská zrcadlení

    Shakespearovská zrcadlení
    18. února 2011 Žádný komentář

    Na sklonku minulého roku vydalo nakladatelství Academia obsáhlou publikaci Martina Hilského Shakespeare a jeviště svět, čítající se soupisem literatury a rejstříky na 900 stran. Zprávu o ní přinášíme teprve nyní, neboť recenzovat tak mohutné dílo bleskově po vydání by nutně vycházelo z povrchního prolistování. Komplexní náhled na veškerou...

    Koule u nohy Heleny Fibingerové

    Koule u nohy Heleny Fibingerové

    Hry Davida Drábka (jak už jsem napsal jinde) představují neopracovaný materiál, konfúzní hmotu, s níž je nezbytné při inscenování něco dělat (aby byla „co k čemu“). Úpravy tvůrců rozhlasového nastudování Koule jsou malé, jen nepatrně tlumí rozbíhavost Drábkovy hry; ledabylý slepenec scén zůstává zachován, a nahrávce tak schází kompaktní...

    Shakespeare ostře

    Shakespeare ostře
    18. února 2011 Žádný komentář

    Kokotek s výtvarníkem Małachowskim pracují s jasnými a přímočarými symboly. Čela velkého stolu uprostřed scény zastávají oba póly konverzace pokušitele a pokoušeného, soudce a obviněného. Všechny tři ústřední mužské postavy kolem stolu ve chvílích největšího rozrušení či pochyb opisují kruh, neboť vše v lidském společenství se znovu a...

    Proti své vůli zapleteni do dějin

    Proti své vůli zapleteni do dějin

    Titul Gottland polského novináře Mariusze Szczygieła je sérií víceméně chronologicky řazených příběhů známých či neznámých postav českých dějin 20. století, který se záhy po svém vydání stal knižním bestselerem nejen v Polsku, ale i u nás. Jeho úspěch tkví především v tom, s jakou zručností Szczygieł pátrá po české identitě a jak z...

    Miroslav Hanuš: Jsem staromilec, mám rád operetu, poslouchám country

    Miroslav Hanuš: Jsem staromilec, mám rád operetu, poslouchám country
    18. února 2011 2 komentáře

    Když před už téměř dvaceti lety nastoupil na scénu Labyrintu jakýsi mně neznámý modrooký krasavec s dynamitem energie coby Lazebník sevillský, patřil jsem mezi ty okouzlené Pražany, o nichž píše režisérka Hana Burešová. Naposledy mě Miroslav Hanuš dostal jako první radní Bušek na domovské scéně Divadla v Dlouhé ve Stroupežnického Našich...

    Opera z historické příručky

    Opera z historické příručky
    18. února 2011 Žádný komentář

    Léo Delibes – Lakmé. Známé spojení patrně pro všechny, kteří se zajímají o operu. K tomu vyhlášená tzv. zvonková árie. Ale sotva kdo operu viděl na jevišti! Ústecký ředitel a režisér Tomáš Šimerda dílo vytáhl z archivu trochu jako kuriozitu, ale zřejmě hlavně pro virtuózní koloraturní part titulní hrdinky, v němž se mohla blýsknout opora...

    Bez útěchy a bez polehčujících okolností

    Bez útěchy a bez polehčujících okolností

    V Jihočeském divadle se do Přítelkyně pustilo duo Martin Glaser a Olga Šubrtová, tedy režisér s dramaturgyní, kteří už mají na kontě i několik úspěšných autorských projektů. Také tentokrát nelze mluvit o dramatizaci v pravém slova smyslu: inscenace nazvaná Utěšitel si z Westa bere jen základní rozložení postav a hrubé obrysy děje, jinak vznikla...

    Skalpelem nebo hřebíkem?

    Skalpelem nebo hřebíkem?

    Františákova inscenace je dokonale vybroušená, zejména ve skupinových scénách vyniká dobře vystavěný kontrast vnější pohody s hmatatelným svinstvem pod povrchem. Brilantně dusné jsou vstupy majordoma (Jan Vlas), doprovázejícího podivnou hostinu zpěvem Sinatrou proslaveného songu My Way, absurdní trapno dýchá z výstupu, kdy mechanicky kožený...

    Jen plakát, nic víc

    Jen plakát, nic víc
    18. února 2011 Žádný komentář

    Forma Zpovědi masochisty je prostá. Je to v podstatě monolog jakéhosi muže, o jehož zázemí nic nevíme, a který se pod šifrou M. pohybuje v nelidském, nepřátelském světě. Vykřikuje své obžaloby a strázně, které jsou vzápětí rozehrávány třemi spoluhráči v doprovodných scénkách. Nejprve se s ním setkáváme v sado-masochistickém salónu a...

    Zapálená svíce na kanystru s benzínem

    Zapálená svíce na kanystru s benzínem
    18. února 2011 Žádný komentář

    Scénu Ujeté ruky tvoří po celou dobu zašlý pokoj levného provinčního hotýlku: dvě postele, obraz na zdi, radiátory ústředního topení, koupelna či sprchový kout, telefon, všechno tak z doby před více než čtyřiceti lety. V koupelně sebou někdo škube a huhlá, zabiják Carmichael (Marek Taclík) otevře dveře a odpráskne ho. Vlastně neodpráskne, to...

    Materializované šílení

    Materializované šílení
    18. února 2011 Žádný komentář

    Režisér Popriščinův (Martin Mejzlík) monolog zalidnil a zhmotnil jeho čím dál bláznivější vize. Herec zprvu dokonce vystoupí jako Gogol (narážka na psychicky nestandardní finále spisovatelova života?) a Popriščinem se postupně stává. „Rozjezd“ podivného příběhu, který si postižený ve svém nitru snuje a fabuluje, je však materializovanými...

    Velikášské gesto aneb Kýč

    Velikášské gesto aneb Kýč
    18. února 2011 Žádný komentář

    Po vykalkulovaně senzačním muzikálu Tajemství Zlatého Draka, ve kterém Zdenek Plachý spojil své síly s mediálně vydatně akcelerovaným hudebníkem Danielem Landou, zažila moravská metropole další dobře připravenou, tzv. kontroverzní divadelní událost. Stala se jí světová premiéra pseudodokumentaristicky pojatého dvojportrétu Hany Maškové a Jiřího...

    Šup do vody a věnujme se hrám

    Šup do vody a věnujme se hrám
    18. února 2011 Žádný komentář

    Dobrý večer, vážení diváci, já vás vítám tady na Nové scéně na představení Úl. Víte, já vím, že se to normálně nedělá takové úvody jako před tím ještě než to začne, to představení vlastně. Ale mě to nedalo a chtěl jsem vás předem upozornit na to, že my jsme se fakt hodně snažili, když jsme tohle představení dělali. Jako fakt....

    Nejvíce cen Alfréda Radoka získalo Dejvické divadlo

    Nejvíce cen Alfréda Radoka získalo Dejvické divadlo
    06. března 2011 Žádný komentář

    Výsledky 19. ročníku Cen Alfréda Radoka

    Mimi píše z Washka – dopis č. 1

    Performerka Miřenka Čechová píše ze své stáže ve Washingtonu

    Třicet tři řádků… na rozjasněnou v i-DN

    Třicet tři řádků… na rozjasněnou v i-DN
    26. února 2011 8 komentářů

    Vladimír Hulec přebírá štafetu po Vladimíru Mikulkovi

    Patnáct řádků… na rozloučenou s iDN

    Patnáct řádků… na rozloučenou s iDN
    25. února 2011 18 komentářů

    Vladimír Mikulka končí jako redaktor iDN

    Telefonovali mi zoufale dva lidé z Humpolce…

    Telefonovali mi zoufale dva lidé z Humpolce…

    Pár dní po Josefu Sztachovi mi volala Jarmila Neomytková, jíž leží na srdci česká, především humpolecká kultura (my Humpoláci jsme těžcí patrioti), totéž: V Humpolci chtějí zrušit gymnásium. Naléhavě se mne ptala, zda bych mohl nějak pomoci. Mimochodem, studovala zdravotku, nikoli SVVŠ, takže by jí to mohlo být u prdele – nicméně jak jsem...

    Národní divadlo Brno – Zaslíbení

    Národní divadlo Brno – Zaslíbení
    18. února 2011 Žádný komentář

    Lenka Plachá, Marek Hladký: Zaslíbení. Režie Zdenek Plachý, Národní divadlo Brno

    Arnošt Lustig poskytl Magazínu Mladé fronty…

    Arnošt Lustig poskytl Magazínu Mladé fronty…
    18. února 2011 Žádný komentář

    Arnošt Lustig poskytl Magazínu Mladé fronty z 26. ledna 2011 rozhovor za těžké situace. Už léta bojuje se zákeřnou nemocí – a teď zeslábl natolik, že neopouští lůžko. Tomáši Poláčkovi, který využil jeho bezprostřednosti a zajímal se, jak spisovatel pomýšlí na smrt, vyložil naději v příznivý obrat a vyznal se z harmonických pocitů: život...

    Ludvík Vaculík píše Břetislavu Rychlíkovi

    Ludvík Vaculík píše Břetislavu Rychlíkovi

    Já už i na folklor v televizi hledím rozeklaně. Jevištní provedení považuju za kýč. Uznávám dokumentární nebo reportážní uvedení folkloru. A také mě už víc zajímají jiné oblasti než ta naše profláknutá Morava. Já, abyste věděl, si často sám zpívám. Zpívá se mi samo, co chce. Často i německé lidové písně. Teď mi nějak zkysly písně...

    Hezky se učil, hezky se klaněl…

    Hezky se učil, hezky se klaněl…
    23. února 2011 132 komentářů

    Východočeské divadlo Pardubice - N. V. Gogol: Bláznovy zápisky

    Přihodilo se na Nové scéně

    Přihodilo se na Nové scéně
    18. února 2011 Žádný komentář

    Horká kaše, kolem které chodím, se jmenuje Třicátá Marinina láska. Původně román ikony současné ruské literatury Vladimíra Sorokina pro Viktorii Čermákovou zdramatizoval Karel Steigerwald a představení připravilo studio Továrna na Nové scéně Národního divadla. Nakolik to je, či není Sorokin, je vedlejší. Vedlejší je podle mého i vhodnost či...

    Jak ukrást Stavovské divadlo!

    Jak ukrást Stavovské divadlo!
    18. února 2011 Žádný komentář

    Už prasklo, že jsem napsal ideovou studii o modelu operního divadla v Praze jen proto, abych vyloupl klenot Stavovského divadla a zaprodal ho mrzkému zahraničnímu kapitálu. Dokonce jsem se zločinně spolčil, říkají nám Herman a jeho parta, co se spřáhla s politiky. Jsme takoví barbaři, že chceme vyhnat činohru z ráje Stavovského divadla! Z té budovy,...

    26. 1. – 6. 2.

    26. 1. – 6. 2.
    18. února 2011 Žádný komentář

    26. ledna Nesu tělo i duši Agilní nakladatelství Galén vydalo „zrcadlové“ dvojCD slovenské písničkářky Zuzany Homolové Čas odchádza z domu – reedici nahrávek jejího stejnojmenného LP, které poprvé vyšlo v únoru 1989. Zatímco první CD zachycuje zvuk a aranžmá původní desky nakladatelství Opus (plus SP z r. 1973 Išlo dievča na vodu /...

    Národní divadlo moravskoslezské Ostrava – Gottland aneb Kdo neskáče, není Čech!

    Národní divadlo moravskoslezské Ostrava – Gottland aneb Kdo neskáče, není Čech!
    18. února 2011 Žádný komentář

    Mariusz Szczygieł, Jan Mikulášek, Marek Pivovar: Gottland aneb Kdo neskáče, není Čech! Režie Jan Mikulášek, Národní divadlo moravskoslezské Ostrava

    Březen

    Březen
    18. února 2011 Žádný komentář

    Mandelová Helena, dramaturgyně (1. 3. 1936) △ Sloup Václav, herec (1. 3. 1936) △ Selinger Boris, herec (1. 3. 1956) △ Červenka Václav, dramaturg (2. 3. 1941) △ Lojdová Kateřina, herečka (2. 3. 1961) △ Cisovská Hana, pohybová spolupráce (2. 3. 1961) △ Texel Karel, režisér (3. 3. 1926) △ Dostálová Zuzana, taneční pedagožka...

    Margareta Hrůza

    Margareta Hrůza

    V prosinci jsem ve spolupráci matkou a Irenou Wágnerovou a s několika výpůjčkami z Divadelního ústavu (děkujeme zvlášť panu Svobodovi) uspořádala v Horáckém divadle v Jihlavě vernisáž z díla svého otce Luboš Hrůza – Scénografie a malba 1958 – 2008. Jsou tam skicy a kostýmy, například k inscenaci Matka Kuráž, kterou připravovali s Janem Kačerem...

    Brněnské schizma I

    Brněnské schizma I
    18. února 2011 Žádný komentář

    Sotva by se dnes našel jiný divadelník, který by tak rozděloval kulturní veřejnost jako umělecký šéf Mahenovy činohry brněnského Národního divadla (od října 2007) – Zdenek Plachý. Kdybych neznal kolegy z kritické obce osobně, nevěřil bych, že mluví a píší o jednom a tom samém člověku. Zprofanovaným slovem kontroverzní si ale pomáhat nebudeme....

    Alois Tománek

    Alois Tománek
    18. února 2011 Žádný komentář

    Významný loutkářský scénograf, technolog, autor, divadelní ředitel a dlouholetý pedagog KALD DAMU. Celý jeho život byl svázaný s českým loutkářstvím. V letech 1961–1965 studoval u prof. Richarda Landera scénografii, poté nastoupil jako technolog a výtvarník do Divadla loutek v Ostravě. V letech 1968–1976 působil ve Středočeském loutkovém divadle...



    Obsah,