Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2018

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2018

ročník 25
13. 11.–26. 11. 2018
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Obsah Divadelních novin 3/2014

    Kritický žebříček 3/2014

    Kritický žebříček 3/2014
    03. února 2014 Žádný komentář

      5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Lenka Dombrovská Vladimír Hulec Zdeněk Hořínek Jan Kerbr Jan Kolář Marcela Magdová Martin Macháček Kateřina Rathouská Jana Soprová Michal Zahálka Národní divadlo – J. K. Tyl: Strakonický dudák 3 3 3 2,5 3 […]

    Zápas pěvců ve Státní opeře

    Zápas pěvců ve Státní opeře
    03. února 2014 Žádný komentář

    Nastudování každé opery Richarda Wagnera u nás patří k událostem. Premiéra Tannhäusera ve Státní opeře se navíc čekala jako možný bod zlomu ve vleklých problémech této operní scény. Vzhledem k předchozím premiérám je posun k lepšímu patrný, nicméně staré pořádky přetrvaly.

    Jan Hájek: Je mi líto lidí, co nemají děti ani rybičky

    Jan Hájek: Je mi líto lidí, co nemají děti ani rybičky
    03. února 2014 1 komentář

    S hercem Honzou Hájkem máme jednu společnou slabost – pro amerického spisovatele Josepha Hellera. Na schůzku do kubistické kavárny jsem mu proto přinesl rané i pozdní Hellerovy texty sebrané pod názvem Hlava nehlava. Byl jsem upřímně zvědav, co řekne na povídky, v nichž se jejich autor ještě hledal, v sousedství textů, kde se jeho výjimečný styl...

    Šimek a Grossmann redivivus

    Šimek a Grossmann redivivus
    03. února 2014 Žádný komentář

    Nechci slevu zadarmo – ta věta z jedné z povídek Miloslava Šimka a Jiřího Grossmanna je dodnes oblíbeným rčením a často užívanou novinářskou floskulí, ačkoliv od jejího vzniku uplynulo víc než čtyřicet let. A zdá se, že nejen tato věta, ale celá tvorba dvojice, jejíž existenci osud vyměřil tak krátký čas, stále oslovuje nemalou část...

    Burza /

    Rejžek píše Justovi

    Rejžek píše Justovi
    04. února 2014 Žádný komentář

    Milý Vladimíre, jsem rád, že ti mohu odpovědět již ve zcela zkonsolidované společenské atmosféře, kdy po necelých třech měsících konečně náš přísný, ale spravedlivý pan prezident bez odkladu pověřil Bohuslava Sobotku sestavením vlády, kam usedne i onen podezřelý A. B., který má letité problémy s lustračním zákonem a kvůli němuž vznikne...

    Trochu jiná vzpomínka

    Trochu jiná vzpomínka
    04. února 2014 Žádný komentář

    V nekrolozích Milana Schulze bylo vzpomenuto jeho působení v Semaforu jako dramaturga (ve skutečnosti spíš tiskového referenta), byla připomenuta i jeho pozice televizního kritika v Literárních novinách a posléze v Literárních listech a především jeho role komentátora ve Svobodné Evropě, kde v roce 1989 tak trefně komentoval proslulý projev Milouše...

    Burza /

    3SES3

    3SES3
    04. února 2014 Žádný komentář

    Nevadí vám, že do příští vlády pronikne tak málo žen? A myslíte si, že je něco na teorii, že se pozitivní ženský prvek projeví až od určitého procenta žen v politice, jinak hrozí nebezpečí „politiků“ v sukni?

    Burza /

    Kde domov můj?

    Kde domov můj?
    04. února 2014 Žádný komentář

    Dva skladatelé, dva Magoři

    Burza /

    Studentská Thálie 2014

    Studentská Thálie 2014

    Herecká asociace informuje

    Burza /

    Budiž tma

    Blackout

    Dramaturgyně Olga Šubrtová a režisér Martin Glaser napsali pro Jihočeské divadlo další, v pořadí již sedmou hru. Mrazivý Blackout o pomyslném konci světa je zároveň Glaserovým rozloučením s budějovickými diváky, nyní již stojí v čele Národního divadla v Brně. A nutno říct, že jeho odcházení je stylové a nesentimentální.

    Pohřbívání divadla

    Pohřbívání aneb Zítra se bude pohřbívat všude

    Ředitel Slováckého divadla Igor Stránský vybral pro první premiéru roku kus reprezentující současnou českou dramatiku. Osobně se ujal i režie velmi černé komedie Blanky Fišerové. Žánrové zařazení raději cituji, protože říkat hře Pohřbívání aneb Zítra se bude pohřbívat všude „komedie“ či „politická satira“ chce notnou dávku odvahy,...

    Maryša v časech hypermoderny

    Brněnská Maryša
    03. února 2014 Žádný komentář

    Maryša bratří Mrštíků je dramatem par excellence. Platí pro ni plně charakteristika, již vyslovil Otakar Zich: Požadavek, aby drama obsahovalo jednání, je podmínkou nejen nutnou, ale i postačující; jím se obsah dramatu ve své podstatě vyčerpává. To, co se předvádí na jevišti, je v dramatu výsledkem jednání dramatických osob, které uskutečňují...

    Báseň monumentálního minimalisty

    Pevnost (Řeč o zničení)

    Jako základ pro další bizarní výpravu do obludně groteskních světů si Miroslav Bambušek vybral hru německého dramatika Rainalda Goetze Pevnost: Řeč o zničení. Autor nevybíravým, přesto mnohdy vtipným způsobem komentuje situaci v Německu 90. let, kde se diskuse nad holokaustem přenesla ze seriózní historicko-společenské roviny do rozjuchaného,...

    Osiřelý domeček pro panenky

    Srpen v zemi indiánů

    Kdo by chtěl hru bez happy endu pranýřující pověstný americký sen?, ptali se divadelní kritici v roce 2007 před světovou premiérou hry Srpen v zemi indiánů Tracyho Lettse. Slavné tažení na Broadwayi i na evropských scénách však vyvrátilo jejich domněnky. Není divu, že se brzy poté – v roce 2009, hry chopil Michal Dočekal a uvedl českou premiéru v...

    Řádové sestry v mrazáku

    Jeptišky
    03. února 2014 Žádný komentář

    Je sotva pár divadel, která se živí komediemi všeho druhu a dosud neuvedla muzikál, či spíše do muzikálu převlečený kabaret Dana Goggina Jeptišky. Pro každého ředitele divadla je požehnáním pět parádních ženských komických rolí napříč generacemi.

    Freak show

    Pevnost (Řeč o zničení)
    03. února 2014 Žádný komentář

    Miroslav aka Myra Bambušek je běs českého divadla. Vynáší na povrch neřešená, kontroverzní traumata naší historie i současnosti, komentuje svými produkcemi zdejší svět. Vnáší disharmonické, nelahodné tóny do témat politických i existenciálních.

    Vytvořit z ND moderně řízenou instituci

    08. února 2014 1 komentář

    Uplynulo 150 dní ředitele doc. Jana Buriana v čele Národního divadla. Přinášíme obsáhlý materiál o jeho cílech a návrzích organizačních a právních změn. Současně nabízíme životopisy všech členů nové Rady ND.

    Tip na konec týdne – Human Locomotion

    06. února 2014 1 komentář

    Ve čtvrtek 6. února proběhne na Nové scéně Národního divadla světová premiéra Laterny magiky Human Locomotion. Vizuálně pohybová inscenace se zabývá světově známou a pro vývoj fotografie klíčovou postavou Eadwearda Muybridge.

    Komedií roku Zelenkova Dabing Street

    04. února 2014 Žádný komentář

    Včera byly ve Východočeském divadle Pardubice slavnostně uděleny ceny XIV. ročníku GRAND Festivalu smíchu. Nejvíce cen si odneslo Dejvické divadlo. Cenu Genia smíchu za přínos v oblasti komediálního divadelního žánru obdržel Jan Borna.

    Burza /

    Itzik jde na trh koupit koně

    Itzik jde na trh koupit koně
    04. února 2014 Žádný komentář

    Cesta je dlouhá a krčmář stojí v otevřených dveřích s plnou sklenkou vína. a tak koně nekoupil, ale starosti si z toho nedělal. Praví synopse jedné z písní alba Jidiš ve třech (2013), které nazpívala a sama s podporou sponzorů, zřejmě zvláště Židovského muzea v Praze, vyprodukovala a vydala na podzim loňského roku Hana Frejková.

    Pocta Giuseppe Verdimu

    13. února 2014 Žádný komentář

    V Italském kulturním institutu v Praze dnes končí výstava Pocta Giuseppe Verdimu nabízející skicy, modely a kostýmy z archivu divadla Teatro dell’Opera v Římě.

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 43)

    09. února 2014 Žádný komentář

    Mudrování nad láskou bližních k bližním svým aneb Mejdan na Majdanu.

    Návraty domů s Natašou Novotnou

    V sobotu a neděli 15. - 16. února se v Galerii výtvarného umění v Ostravě uskuteční taneční workshop. Návštěvníci galerie budou moci sledovat, jak vzniká Site Specific, choreografie inspirovaná výstavou současného umění na počátku 21. století a prostorem Galerie výtvarného umění v Ostravě.

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 44)

    16. února 2014 Žádný komentář

    Co myslíte, dokáže spálená čočka povznést člověka nad všechny problémy světa? aneb Mudrování nad hledáním a nalézáním poslání člověka.

    Rezort kultury má nové vedení

    11. února 2014 Žádný komentář

    Ministerstvo kultury má kompletní tým náměstků, kteří budou řídit činnost přidělených odborů ministerstva. Vladimír Franz mezi nimi není.

    Oblibě se těší scénická čtení

    10. února 2014 Žádný komentář

    Divadelní granty DILIA na rok 2014 uděleny. Grantová komise rozdělila celkem 70.000,- Kč.

    Cílem je samostatnost

    05. února 2014 1 komentář

    Samostatnost uměleckých souborů Národního divadla je cílem koncepce rozvoje české první scény, kterou předložil nově ustavené Radě ND jeho ředitel Jan Burian. V nově vytvořené Radě jsou zástupci největších mecenášů, právní, ekonomické, vědní a společenské celebrity včetně spisovatele Pavla Kohouta.

    Tip – Inventura nového divadla

    17. února 2014 Žádný komentář

    Malá inventura nabízí již po dvanácté to nejvýraznější na poli nového divadla za uplynulý rok. Začíná 20. února galavečerem v La Fabrice.

    Tragické iluze, nebo iluze tragédie?

    Vladimír Menšík
    05. února 2014 7 komentářů

    Poprvé v tomto roce nabízím fragmenty svých posledních rozhlasových zážitků… Jelikož se pod článkem rozpředla diskuse, otevíráme text, který vyšel v aktuálních tištěných Divadelních novinách 3/2014, i na stránkách i-DN.

    Tělo jako dar

    11. února 2014 Žádný komentář

    Lucie Ferenzová, Jindřiška Křivánková a Jana Kozubková na sebe poprvé upozornily projektem Lovci, v němž svéráznou formou zpracovaly životní příběh dvojčat-malířek Jitky a Květy Válových. Na něj navazuje inscenace The Body Present, charakterizovaná jako fyzické divadlo na hranici fashion show, live dj show a zpěvu.

    Kritické teze Josefa Hermana – Richard Strauss: Elektra (Semperova opera Drážďany)

    14. února 2014 Žádný komentář

    Richard Strauss: Elektra. Premiéra opery v Semperově opeře v Drřážďanech. Famózní hudební nastudování Christiana Thielemanna, ohromující představitelka titulní role Evelyn Herlitzius, problematická režie Barbary Frey. Zahájení oslav 150. výročí narození skladatele,

    Clown Bilbo bloguje (No. 35)

    Vysvlékám se. Odpojuji končetiny… A gilotina pod prachem může v klidu spát! I ty Paris! aneb Je dobrý! Život je dobrý! Náramný!

    Zánik ČS Ústí by byl ostudnou likvidací

    Prohlášení Institutu umění – Divadelního ústavu k aktuální situaci v Činoherním studiu Ústí nad Labem.

    Další vlna podpory Činohernímu studiu

    07. února 2014 Žádný komentář

    Přinášíme další otevřené dopisy ústeckým radním i vyjádření podpory ústeckým divadelníkům.

    Situaci je třeba vnímat jako precedens

    04. února 2014 1 komentář

    Národní divadlo pořádá v neděli 9. 2. 2014 ve 20:00 na Nové scéně BAROVÁNÍ pro Činoherní studio v Ústí. A poskytne svoje prostory také pro čtvrteční setkání divadelníků z celé republiky, kde dojde ke zveřejnění petice.

    Stanovisko Činoherního studia

    17. února 2014 1 komentář

    Činoherní studio se neúčastní soutěže o granty, kterou vyhlásilo město, a to z důvodu nesmyslnosti takového postupu a samozřejmě i proto, že nabízená částka 8 milionů nepokryje náklady ČS ani do konce roku 2014. Nabízíme souhrn posledních dokumentů.

    Jak žít v Brně?

    Včera se rozhodlo o desítce dramatických textů, které se dostaly do finále anonymní dramatické soutěže o Cenu Alfréda Radoka 2013. Nabízíme jejich seznam.

    Kritické teze Josefa Hermana – Carlo Goldoni: Impresário ze Smyrny (Klicperovo divadlo Hradec Králové)

    17. února 2014 Žádný komentář

    Goldoniáda v podání převážně operního režiséra Jiřího Nekvasila zkrotla na spořádanou měšťanskou a umluvenou veselohru odehranou v jediné veritábl dekoraci hotelové recepce.

    Jen tak cestou z divadla (No. 4)

    17. února 2014 1 komentář

    Ano, současný, to tedy byl, ale nějak se s ním neumím srovnat aneb Špinarův Hamlet ve Švandově divadle s douškou o jeho Kabaretu Kafka. Inu, jednadvacáté století...



    Obsah,