Divadelní noviny Aktuální vydání 15/2018

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

15/2018

ročník 25
18. 9.–1. 10. 2018
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Obsah Divadelních novin 2/2015

    Burza /

    Opera jako trestný čin

    Nová země
    21. ledna 2015 Žádný komentář

    S žalobou na uvedení opery Aloise Háby Nová země kvůli propagaci myšlenek směřujících k potlačení práv a svobod by se dalo uspět. Je to stejné jako uvést operu obhajující holocaust! S diktaturou J. V. Stalina souvisí i uvedení skečů Dmitrije Šostakoviče Orango a Antiformalistický jarmark. Dobrý příspěvek k současným debatám o Rusku, Ukrajině,...

    Tak co třeba Mrożek?

    Láska na Krymu
    21. ledna 2015 Žádný komentář

    Z letmého pohledu na repertoár pražských scén by se mohlo zdát, že dramaturgové v hlavním městě nově propadli kouzlu Sławomira Mrożka. V poslední době se v profesionálních divadlech v Praze objevily hned tři inscenace tohoto polského dramatika a satirika. Poslední dvě, jimž je věnován tento text, měly premiéru před vánočními svátky. Absurdní...

    Kritický žebříček 2/2015 – Balet

    Kritický žebříček 2/2015 – Balet
    21. ledna 2015 Žádný komentář

    5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Lucie Dercsényiová Vít Dvořák Lucie Hayashi Jana Hošková Ivana Kloubková Lucie Kocourková Ivanka Kubicová Zdeněk Prokeš Tomáš Valníček Roman Vašek Národní divadlo, Praha – L. Vaculík: Valmont 5 4,5 4 5 5 4 4,5 […]

    Tíha papírové koruny

    Oidipus

    Uvedení Krále Oidipa v Mahenově divadle vzbuzovalo velká očekávání – je první režií Martina Františáka v pozici uměleckého šéfa a první zásadní hereckou příležitostí pro Martina Siničáka na velkém jevišti. Inscenaci nelze upřít řada silných momentů, místy však vzbuzuje rozpaky.

    Tichý křik Simone Weilové

    Mlčky křičet
    21. ledna 2015 Žádný komentář

    Režisér Jan Nebeský kabaret bytostně cítí – nikoli ten poklesle showbyznysový ani ten český prvorepublikově laskavý se švejkovským humorem, nýbrž onen meziválečný kabaretní tvar s ostrou příchutí, expresivní nemilosrdností, porcí filosofických myšlenek a několika kapkami jedu ironie, po němž se může udělat nevolno a trpko. Nebeského dvorní...

    Mozaika bezvýznamných životů

    Kavkazský křídový kruh

    Přicházel s návrhy. My jsme je přijímali i nepřijímali – mimo jiné napsal v jedné z básní, již označil za možný epitaf, Bertolt Brecht. Ve Východočeském divadle Pardubice jeho „svolení“ využili. Nejen původní text rozsáhlého epického dramatu Kavkazský křídový kruh z roku 1945 (spoluautorkou je Ruth Berlau), ale dnes už i pozdější...

    Jiří Rajniš: Člověk se prostě nesmí bát

    Jiří Rajniš
    21. ledna 2015 Žádný komentář

    Opernímu pěvci Jiřímu Rajnišovi je třiadvacet let. Před rokem a půl se na operním festivalu v Bamberku stal nejmladším českým Donem Giovannim na zahraniční scéně. První sezonu je v angažmá v Landestheateru v Coburgu. Jak to dokázal a proč ještě nestuduje na nějaké škole? A jaké zkušenosti v zahraničí získal?

    Štěpán Pácl: Hledáme herce, kteří mají své téma

    Štěpán Pácl: Hledáme herce, kteří mají své téma
    21. ledna 2015 1 komentář

    Od 20. prosince zná činoherní soubor Národního divadla jméno nového uměleckého šéfa – od sezony 2015/2016 ho povede pětatřicetiletý režisér Daniel Špinar. Konkurs vyhrál s koncepcí, kterou nazval Nová krev. Do týmu pozval jako stálého režiséra dvaatřicetiletého Štěpána Pácla.

    Daniel Špinar: Vždycky budu vycházet z herce

    Daniel Špinar
    21. ledna 2015 3 komentáře

    Od 20. prosince zná činoherní soubor Národního divadla jméno nového uměleckého šéfa – od sezony 2015/2016 ho povede pětatřicetiletý režisér Daniel Špinar. Konkurs vyhrál s koncepcí, kterou nazval Nová krev. Do týmu pozval jako stálého režiséra dvaatřicetiletého Štěpána Pácla.

    Mnoho burácení pro nic

    Mnoho burácení pro nic

    Debutanti zpravidla slibují něco ne­otře­lého. Nejinak fotograf a dokumentarista Adolf Zika, který svou hranou celovečerní prvotinou Burácení přinesl do kin „první český film z motorkářského prostředí“.

    Mosty přes česko-německé hranice – Reportáž z Regensburgu/Řezna

    Kočka na rozpálené střeše
    21. ledna 2015 Žádný komentář

    S Řeznem/Regensburgem nás spojuje kus společné historie. Pamětní deska na kostele sv. Jana v historickém centru města připomíná, že se tu v roce 845 nechalo pokřtít – nejspíš poněkud v opozici k Velkomoravské říši orientované na jižnější Pasov/Passau – čtrnáct blíže nejmenovaných českých knížat. Od konce 9. století až do roku 973, kdy si...

    Ďáblice z Tyrolských Alp

    Ďáblice
    21. ledna 2015 2 komentáře

    Přední rakouský dramatik Karl Schönherr zachytil ve své hře Ďáblice z roku 1914 zápas ženy a dvou mužů o prosazení vlastních protichůdných zájmů: Žena s Mužem si za peníze získané pašováním hodlají pořídit dům, a Žena kromě toho touží počít dítě. S nemocným Mužem děti mít nemohou, ale nelze ho vyloučit z podílu na penězích a na...

    V oparu chlastu

    Chlast

    Brněnské Divadlo Feste, které se ve své tvorbě zabývá současnými politickými a sociálními tématy, se ve své poslední premiéře soustředilo k fenoménu, jenž je zřejmý z lapidárního názvu inscenace: Chlast. Skrývá se za ním – v kontextu zaměření divadla na první pohled překvapivá – adaptace Zolova Zabijáka.

    Dvakrát do téže řeky?

    Generálka
    21. ledna 2015 Žádný komentář

    Jiří Hubač napsal před lety pro Jiřinu Bohdalovou hru Generálka, ta měla premiéru v Divadle na Vinohradech v roce 1986 a hrála se tu s úspěchem tři a půl roku. Protagonistka v ní ztvárnila energickou Korsičanku Josefinu, která se díky své neohroženosti a důvtipu dostane k vězněnému „rodákovi“ Napoleonovi (Petr Haničinec) na Ostrov Svaté Heleny a...

    Eric Davis alias Red Bastard: Děvka je zábavná aneb Rozesměj mě za 60 vteřin!

    Eric Davis alias Red Bastard: Děvka je zábavná aneb Rozesměj mě za 60 vteřin!
    22. ledna 2015 Žádný komentář

    Červená zrůda aneb Red Bastard lákající minulý rok na festival pantomimy Mime Prague ve mně příliš důvěry nevzbuzoval. Stejně jako jeho zkratkovitá videa na Youtube s lidmi zděšeně prchajícími ze sálu. Nicméně tvůrce a protagonista stejnojmenné show Eric Davis působí v osobním kontaktu úplně jinak. Spíše jako francouzský introvert z...

    Burza /

    Just píše Rejžkovi

    Vladimír Just
    22. ledna 2015 Žádný komentář

    Milý Honzo, šumavský Pánbu mě letos vyslyšel a seslal mi po celé Vánoce až do Epifanií tolik sněhových vloček, že jsem mohl konečně po bílých pláních prohánět kostru i duši, a zahnat tak na útěk nemoc, jež mi loni ztrpčovala život. Jen jsem ale přijel do Prahy, čekaly mě dvě radostné zvěsti. Nejprve blahopřejný dopis […]

    Burza /

    Návštěva předsedy ČMKOS

    Návštěva předsedy ČMKOS

    Herecká asociace informuje

    Burza /

    3LO3

    3LO3
    22. ledna 2015 Žádný komentář

    Proč většinou nejsou současné inscenace Shakespearových komedií sranda?

    Burza /

    Blesková rychlost minulosti

    Blesková rychlost minulosti
    22. ledna 2015 Žádný komentář

    Orchestr BERG se pod taktovkou Petera Vrábela specializuje na díla „klasiků“ vážné hudby 20. století a zbrusu nové opusy mladých českých skladatelů. Mnohdy je uvádí do nevšedních souvislostí, kombinuje s divadlem, filmem, baletem, videoartem či využívá originální prostory. V Divadle Archa zakončil začátkem prosince minulého roku svou čtrnáctou...

    Bylo nás pět a půl – dějství jedenácté

    Bylo nás pět a půl – dějství jedenácté

    Přechod z Prostějova do Brna je v mé mysli neuchopitelný jako podivné bezčasí. Sbalili jsme svých pět a půl švestek, vypadli, ale všechna jednání v Brně troskotala. Naše hraní se vyjednalo, byť v obskurním sálku na periferii města, a za pár dní už to nešlo! Měl jsem ještě z Prostějova rozezkoušené monodrama Dnes naposled!, které pro mne a za mé...

    Burza /

    HaDivadlo je přátelské společenství

    Ivan Buraj

    …říká Ivan Buraj, který se 1. února tohoto roku stane jeho novým uměleckým šéfem.

    Nejoblíbenější jsou kurzy pro děti a street dance

    28. ledna 2015 Komentáře zakazány

    Koncem uplynulého roku byly zveřejněny výsledky výzkumu, který shromáždil a komentoval data o subjektech nabízejících veřejnosti výuku tanečních technik. Z výsledků vyplynulo, že tanec jako volnočasová aktivita je velmi oblíbený v řadě zemí, ČR nevyjímaje, a podnikání v oblasti zdravého životního stylu je na vzestupu.

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 88)

    Chci žít! I nejmenší mravenec se brání… Umírat je proti přirozenosti, protože nikdo nechce umřít. Já chci žít! Aneb Mudrování nad reprízou inscenace Eugéne Ionesco: Král umírá v Divadle u stolu

    OPERA 2015/II – Z jáchymovského pekla (23. ledna)

    26. ledna 2015 Žádný komentář

    Druhý festivalový večer patřil "Pravdivému opernímu monodramatu z jáchymovského pekla“ Martin Středa. Komorní opera pro osm instrumentalistů a jediného pěvce měla úspěch v La Fabrice.

    Přízračné fanouškovství

    Prvního českého uvedení se dočkala komedie Petera Quiltera Celebrity, která vznikla v roce 2009 na základě autorova filmového scénáře. Divácky vděčné téma showbyznysu vetknuté do komediálního textu přetavil v Divadle pod Palmovkou režisér Tomáš Svoboda s dramaturgem Ladislavem Stýblem do sociálního dramatu s přízračnými démony.

    Clown Bilbo bloguje (No. 43)

    Nechte mě být!… Zůstanu s květinami, přírodou!… Nečekám na vaše milodary!… Stromy mne pohladí, květy věnují svůj čas… aneb Zimní sad

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 87)

    24. ledna 2015 1 komentář

    Nenaučil jsem se znakové řeči. Teď by se mně to hodilo. Básnivým slovům, plynoucím z reproduktorů jsem nerozuměl. Nebo je neslyšel? Moje škoda! Aneb Mudrování nad premiérou inscenace Ateliéru výchovné dramatiky pro neslyšící Časoprostor.

    OPERA 2015/III – Vražedkyně z Opavy (24. ledna)

    30. ledna 2015 Žádný komentář

    Opavskou inscenací opery Leoše Janáčka Její pastorkyňa festival OPERA v roce 1993 začínal, resp. stala se jedním z klíčových argumentů pro jeho zřízení. Do Opavy tehdy putovaly hned dvě ceny „Libušky“. Také letos opavská opera inscenací téhož titulu získala velké sympatie.

    Jen tak cestou z divadla (No. 14)

    30. ledna 2015 Žádný komentář

    Othello v Národním aneb Od této chvíle neřeknu už nic...

    OPERA 2015/I – Bezmocný ďábel (22. ledna)

    25. ledna 2015 Žádný komentář

    Premiérou opery Arriga Boita Mefistofeles v nastudování souboru Státní opery Národního divadla v Praze byl zahájen ve čtvrtek 22. ledna 12. ročník Festivalu hudebního divadla OPERA 2015. Inscenace však vykazuje povážlivé trhliny. Zahajujeme seriál reportáží.

    Nízké vášně klamaného tygra

    Othello

    Daniel Špinar tragédiím Williama Shakespeara rozumí a umí je pozoruhodně inscenovat, troufám si tvrdit po premiéře Othella, benátského mouřenína v Národním divadle. Před rokem režíroval ve Švandově divadle inscenaci Hamlet, jež akcentovala rodinnou linii hry a v níž výrazným motivem bylo šílenství.

    V Pardubicích bodoval Špinarův romantický příběh

    03. února 2015 Žádný komentář

    V pondělí 2. února byly ve Východočeském divadle Pardubice předány ceny XV. ročníku GRAND Festivalu smíchu. Komedií roku 2014 byla vyhlášena inscenace DPB Ostrava Daniel C. Jackson: Můj romantický příběh v režii Daniela Špinara.

    Tip: Tanec na ose Praha – Lipsko – Drážďany

    03. února 2015 Žádný komentář

    Taneční přehlídka Dance transit.PRAHA.LEIPZIG.DRESDEN, jejíž česká část se uskuteční v divadlech Ponec a Archa 8.–12. 2. 2015, nabízí srovnání místních tanečních scén věnujících se nezávislé autorské tvorbě.

    Čtení pro přátele (leden 2015)

    Čím dál víc se divím, kolik existuje krásných, hlubokých a dobře napsaných písní a jak málokdy na ně člověk narazí právě v rozhlase... aneb Moji hrdinové v písních.

    OPERA 2015/IV – Umělec proti diktátorovi (25. ledna)

    31. ledna 2015 Žádný komentář

    V Praze se vůbec poprvé hrála opera Viktora Ullmanna Pád Antikrista, blízká příbuzná Nové zemi Aloise Háby. Hudebně i textově komplikovaná disputace o diktátorovi, kterého přemůže síla Umělcovy myšlenky. Zaznamenala zasloužený úspěch, i když se v repertoáru Moravského divadla ocitla trochu nepatřičně.

    Připojte se k budování!

    21. ledna 2015 Žádný komentář

    Pražské Studio Alta se rozšiřuje a otevírá dvě nové haly. Pomozte Altě rozšířit se do další haly a vytvořte si svůj náhradní obývák i vy!

    Výběrové řízení na funkci uměleckého šéfa Divadla Petra Bezruče

    27. ledna 2015 Žádný komentář

    Divadelní společnost Petra Bezruče, s.r.o. jako provozovatel Divadla Petra Bezruče vypisuje výběrové řízení na funkci uměleckého šéfa s předpokládaným nástupem od divadelní sezony 2015/2016.



    Obsah,