Divadelní noviny Aktuální vydání 15/2018

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

15/2018

ročník 25
18. 9.–1. 10. 2018
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Obsah Divadelních novin 21/2016

    Albert Čuba: Ostravští diváci chtějí víc

    14. prosince 2016 Žádný komentář

    Rozhovor s novým divadelním podnikatelem

    Auftrag, nebo pověření? (PROTI)

    14. prosince 2016 1 komentář

    „Auftrag“ je česky „příkaz“ (slovníky připouští i význam „objednávka“), nikoli „pověření“. Nepotřebuji být bůhvíjaký lingvista, abych poznal, že „pověření“ a „příkaz“ není totéž. Kdyby autor chtěl napsat hru o „pověření“, jak české diváky mystifikují titulky i dvaatřicet let starý překlad, nejspíš by napsal...

    Byl u toho…

    14. prosince 2016 Žádný komentář

    Velké zaujetí, umanutost a „osobní ručení“ jsou v případě dokumentárního divadla trumfy, jež snad ani nelze přecenit. Beze zbytku to platí pro inscenaci Hans Schleif, kterou ve zkušebně Vinohradského divadla předvedl německý herec Matthias Neukirch ve službách curyšského Schauspielhausu.

    Lidské oči loutky

    Lidské oči loutky
    14. prosince 2016 Žádný komentář

    Přijetí, či odmítnutí inscenace, jako je tato – o „eutanazii“ dementních či nepřevychovatelných dětí –, záleží víc než kdy jindy na tom, co jsme prožili, co vše vytvářelo náš zážitek světa. Nejen kvůli tématu, ale především kvůli způsobu vyprávění.

    Chladné kameny

    14. prosince 2016 Žádný komentář

    Dokumentární divadlo, v němž Němci mají silnou pozici (i tradici), mívá svá pro a proti. Někdy třeba, ve jménu autentičnosti, nepůsobí celek divadelně. Což je případ inscenace Kameny zmizelých – Staatstheater.

    Bez citové účasti

    14. prosince 2016 Žádný komentář

    Schwabova Pornogeografie, myslím, nedosahuje brilance proslulých Presidentek, ale je to tentýž svět. Tentýž drastický jazyk plný vulgarismů, tatáž patologická sexualita, totéž násilí a absence jakýchkoli pozitivních lidských vlastností.

    Dvakrát Maxim Gorkij Theater

    14. prosince 2016 Žádný komentář

    Mládí v určitý moment přestane být zábava – protože už nejsi mladý, ale jenom to předstíráš. Hra A pak přišla Mirna, kterou Sibylle Berg navazuje na text Co je venku, do toho mi nic není, je kousavou sondou do života (nespokojených) třicátnic.

    Králové, revolucionáři, nacisté, přistěhovalci, matky i ti druzí

    Králové, revolucionáři, nacisté, přistěhovalci, matky i ti druzí
    14. prosince 2016 Žádný komentář

    Letošní 21. ročník Pražského divadelního festivalu německého jazyka se uskutečnil od 19. listopadu do 5. prosince a zaměřil se především na politické a dokumentární divadlo. Nabídl deset inscenací, výstavu fotografií Viktora Kronbauera na piazzetě Národního divadla i diskusi Divadlo a politika (její zkrácený záznam přinášíme na stranách deset a...

    A příště Anna Karenina?

    14. prosince 2016 Žádný komentář

    V Německu je romantikou prosáklý román Effi Briestová lékárníka, básníka a spisovatele Theodora Fontana z roku 1894 obecně známý: sedmnáctiletá dívka z dobré rodiny se provdá za staršího barona, odjede s ním do nudného hnízda na pobřeží Baltu, kde prožije milostný románek s mladým majorem Crampasem, po šesti letech se už v Berlíně manžel o...

    Kdo může navrhnout kostým Simoně Pekové?

    14. prosince 2016 Žádný komentář

    Imitace a tušení zní podtitul inscenace Náměsíčníci v HaDivadle. A případnější slova pro toto dílo neexistují. Dramatizátor, autor a režisér Ivan Buraj vytvořil velice složitou a propletenou strukturu, ve které si pohrává s možnostmi interpretace, srozumitelností i různými „realitami“.

    Krysař s ženskýma rukama

    14. prosince 2016 Žádný komentář

    Švandovo divadlo uvedlo premiéru scénické verze novely Viktora Dyka Krysař v adaptaci Martiny Kinské. V posledních letech lze pozorovat fenomén, a to nejen v českém divadle, dramatizaci literárních děl. Znamená to snad, že je málo nových her, v nichž se „řeší“ klíčové problémy doby?

    Smrt stojí ve tmě

    14. prosince 2016 Žádný komentář

    Jozef Fruček z řecko-slovenské choreografické dvojice RootlessRoot tento fakt pochopil a prožil, a ve spolupráci s Lindou Kapetaneou vytvořili pro taneční skupinu DOT504 inscenaci s povzbudivým názvem You Are Not the One Who Shall Live Long (Ty teda nebudeš žít moc dlouho).

    Napravovatel a zajatec světa

    14. prosince 2016 Žádný komentář

    Představení Shakespearova Hamleta v režii Thomase Ostermeiera a v podání berlínské Schaubühne am Lehniner Platz začíná pohřbem. Škrt výstupů připravujících zjevení Ducha kompenzoval režisér připsaným obrazem, který beze slov předznamenává celek díla.

    Kancelář pro nechtěné otázky

    15. prosince 2016 Žádný komentář

    Diskuse na téma Divadlo a politika, jejíž podstatné části publikujeme, se odehrála 22. listopadu. V rámci Pražského divadelního festivalu německého jazyka (PDFNJ) ji organizoval pražský Goethe-Institut (GI) a moderovali Berthold Franke (ředitel GI) a Petr Štědroň (dramaturg PDFNJ). Zúčastnili se jí čeští a němečtí dramatici, dramaturgové a...

    Burza /

    Zdálo se mi, žes přijel z vězení na koňovi

    20. prosince 2016 Žádný komentář

    Blíží se konec roku a s ním i anketa Lidových novin Kniha roku. Je to vždy zajímavé čtení, jaké publikace a proč koho zaujaly, jaké trendy se objevují v současné české, případně i překladové literatuře. Letos však může dojít k paradoxní situaci – mezi jmenovanými tituly by mohla být začátkem tohoto roku vydaná kniha, jejíž podstatná část...

    Burza /

    Setkání s premiérem (24. listopadu) a Senior Prix

    Setkání s premiérem (24. listopadu) a Senior Prix
    20. prosince 2016 Žádný komentář

    Společně s ministrem kultury (a jeho náměstky) jsme my (zástupci celostátních organizací živé kultury) byli u premiéra Sobotky svědky velmi vstřícné atmosféry a připravenosti ze strany představitelů státu.

    Burza /

    Nové divadelní akvizice (I)

    Nové divadelní akvizice (I)
    20. prosince 2016 Žádný komentář

    Národní muzeum informuje

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 204)

    17. prosince 2016 Žádný komentář

    Zbláznil jsem se, nebo jste se zbláznili vy? aneb Mudrování o dlouhém trvání Náměsíčníků v HaDivadle

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 205)

    18. prosince 2016 Žádný komentář

    Na tuto inscenaci se bude chodit aneb Mudrování nad premiérou opery Čert a Káča v Mahenově divadle

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 206)

    24. prosince 2016 Žádný komentář

    Tohle útulně dřevěné divadlo jsem si oblíbil, je to tady jako v hračkářství aneb Mudrování o Husovickém Betlému v brněnské Radosti.

    Divadlo Tramtarie, Olomouc

    20. prosince 2016 Žádný komentář

    Místa pro „nová“ divadla

    Čelákovické glosy (No. 4)

    17. prosince 2016 Žádný komentář

    Kolektivní dílo ilustrativní povahy buď v divákově vědomí odezní okamžitě po ukončení produkce, nebo vybudí velmi negativní náladu aneb Mýtus o Persefoné podle Handa Gote.

    Čelákovické glosy (No. 5)

    18. prosince 2016 4 komentáře

    Uvedením Reichova díla Three tales si umělecký ředitel Opery ND Petr Kofroň očividně „dělá radost“. Zcela bez ohledu na zájem většinového publika.

    Nikolaus Habjan: Sen se stal skutečností

    19. prosince 2016 Žádný komentář

    V aktuálních DN 21/2016 přinášíme velký rozhovor s rakouským loutkářem Nikolausem Habjanem Přišel k loutce a řekl jí: Ahoj. Čtenářům i-DN nabízíme druhou část, která se z důvodu místa do tištěných DN nedostala.

    Vybrána firma pro rekonstrukci Státní opery

    20. prosince 2016 Žádný komentář

    Národní divadlo, na základě doporučení hodnotící komise jmenované vládou, rozhodlo o výběru zhotovitele rekonstrukce Státní opery. Vítězným uchazečem je společnost HOCHTIEF CZ a.s., která nabídla v rámci zadávacího řízení nejnižší nabídkovou cenu.

    Co si myslí naši herci?

    V aktuálních DN 21/2016 přinášíme reportáž o čínské inscenaci Havlovy Zahradní slavnosti a rozhovor s jejím režisérem Chang Laiem. Pro čtemáře i-DN autorka připravila i rozhovory se všemi čtyřmi herci.

    Chang Lai: Respektuji konstrukci Havlovy hry

    V aktuálních DN 21/2016 přinášíme reportáž o čínské inscenaci Havlovy Zahradní slavnosti a rozhovor s jejím režisérem Chang Laiem. Pro čtenáře i-DN přinášíme zkrácený záznam diskuse režiséra Chang Laie s diváky po premiéře.

    Nemilosrdné alternativy

    23. prosince 2016 Žádný komentář

    Inscenace Kashy Jandáčkové s názvem Ve dne v noci částečně vychází z dokumentárních materiálů a zaměřuje se na téma teroristických útoků a vyrovnávání se s traumatickými zážitky.

    Užívejme života aneb Názory čínského publika

    V aktuálních DN 21/2016 přinášíme reportáž o čínské inscenaci Havlovy Zahradní slavnosti a rozhovor s jejím režisérem Chang Laiem. Autorka připravila po premiéře i krátkou anketu na téma, jak se inscenace líbila čínským divákům a jak hře rozuměli. Nabízíme ji jako závěr našeho miniseriálu věnovaného tomuto projektu.

    Jozef Fruček: Při boji nesmíte myslet na výhru ani na prohru

    14. prosince 2016 Žádný komentář

    Jozef Fruček (1975) je performer, choreograf, režisér, pedagog a trenér. Duší bojovník a cestovatel. Vystudoval herectví na VŠMÚ v Bratislavě, v letech 2002–2005 byl členem souboru Ultima Vez Wima Vandekeybuse, v roce 2006 založil v Řecku se svou partnerkou Lindou Kapetaneou RootlessRoot – platformu pro vznik alternativních projektů a výuku. V Praze tvoří...

    Chang Lai: Má volba nemohla být jiná

    Režisér Zahradní slavnosti Chang Lai je typický představitel nastupující generace čínských umělců, kteří nečerpají pouze z místní historie, tradic a zdrojů, ale vyhlížejí i za hranice „velké“ Číny.

    Příběhy ze zámečku se zubatou věží (IV)

    Příběhy ze zámečku  se zubatou věží (IV)
    20. prosince 2016 Žádný komentář

    Milada Matuchová o Vesnickém divadle

    Nikolaus Habjan: Přišel k loutce a řekl jí: Ahoj

    20. prosince 2016 Žádný komentář

    Loutky a opera jsou celoživotní vášní vídeňského divadelníka Nikolause Habjana. Vystudoval režii hudebního divadla na Universität für Musik und darstellende Kunst Wien, ale odmala se věnuje i loutkovému divadlu.

    Rapující Heiner Müller v playbacku (PRO)

    14. prosince 2016 2 komentáře

    Urputnost, se kterou se hannoverská inscenace snaží zhmotnit na scéně všechnu tu snovou kolážovitost hry Pověření Heinera Müllera, je místy dost vyčerpávající. Je to brutální divadlo spekulující s několika prostředky či rovinami scénické konkretizace – jako by se inscenátoři nemohli rozhodnout pro jednu vrstvu, jeden, nejlepší způsob divadelní...

    MUŠKETÝŘI

    MUŠKETÝŘI
    14. prosince 2016 Žádný komentář

    Knížku Jak s Tomášem Dvořákem šily všechny loutky právě vydává Divadlo Alfa. Je věnována režisérovi slavných inscenací Krásný nadhasič aneb požár Národního divadla, James Blond a mnoha jiných. Snímek připomíná jednu z nejoblíbenějších inscenací Tomáše Dvořáka – scénický komiks Tři mušketýři. Získala v roce 2006 na Skupově...

    Expert

    Expert
    14. prosince 2016 Žádný komentář

    VZPOMÍNKA – Františku Peterko

    VZPOMÍNKA –  Františku Peterko
    20. prosince 2016 Žádný komentář

    VZPOMÍNKA Františku Peterko, bylo Vám dopřáno devadesát roků, ale stár jste nikdy nebyl. Teď máte věk absolutní a vidím Vás na dosah obdivem k Vám a steskem po Vás. Při posledním setkání libereckém nohy, klouby, bývalé zlomeniny chrastily, vyztužované berlemi, ale duch, humor, nešedivé vlasy, přesnost hovoru, aroma vzpomínek – byly mladé,...

    OHLASY AD SLOVO MARIE RESLOVÉ, DN 19/2016, s. 2

    OHLASY AD SLOVO MARIE RESLOVÉ, DN 19/2016, s. 2
    20. prosince 2016 Žádný komentář

    Marie Reslová, stejně jako každý příslušník vymírajícího kmene divadelních recenzentů (kritici odešli se Zdeňkem Hořínkem), může mít názorů, kolik si zamane. Udivuje mne však, kolik žánrových přísad dokáže smíchat na pánvičce krátkého komentáře (DN 19). Začíná to jako vtíravá noční můra jedné ostravské holčiny, co nemůže usnout...

    Chci se mýlit dál

    14. prosince 2016 1 komentář

    Slovo Marie Reslové z DN 19, jež nezvykle předcházelo normální divadelní kritiku v čísle následujícím, odsoudilo drama Vítězný únor „an sich"...



    Obsah,