Divadelní noviny Aktuální vydání 15/2018

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

15/2018

ročník 25
18. 9.–1. 10. 2018
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Obsah Divadelních novin 21/2014

    Bohem milovaný živočich

    Amadeus
    12. prosince 2014 Žádný komentář

    Amadeus Petera Shaffera znamená pro divadlo, jehož publikum miluje silné a notoricky známé příběhy, jistotu: i kdyby režisér Martin Čičvák v Divadle na Vinohradech tu mozartovsko-sa­lie­riov­skou legendu jen vkusně převyprávěl, chodilo by se na ni. Třeba jen pro tu příležitost zavzpomínat na osmi Oscary ověnčený film Miloše Formana. Jenže...

    Dluh Animě

    Diptych
    12. prosince 2014 Žádný komentář

    Choreograf Michal Záhora přichází po přeludném duetu Orbis pictus s projektem Diptych. Záhora se stylově vymyká své generaci; je estét s mystickými sklony, vine pohyb v retrokřivkách a zasněných obrazech. Hlásí se k inspiraci C. G. Jungem – v inscenaci je citována jeho Červená kniha. Diptych je obsazen mužskou dvojicí v prvé části, v druhé...

    Play Shaw

    Paní Warrenová
    12. prosince 2014 Žádný komentář

    Když jsem před více než šedesáti lety začal brát divadelní rozum, byla hra G. B. Shawa Živnost paní Warrenové často hrána, protože kritičnost fabiánského socialisty, jenž chtěl nenásilnou cestou svrhnout kapitalismus a nastolit socialismus, i realistická poetika ctitele Ibsena vyhovovaly tehdy požadovaným nárokům na ideologicky zaměřenou dramaturgii.

    Nezničitelná Leni

    Leni
    12. prosince 2014 Žádný komentář

    Odpovědnosti za své dílo se umělec nemůže zříkat, ani když budoucnost ukáže, že se mýlil v názorech, které do něj promítl. Zářným příkladem toho může být osud talentované německé režisérky Leni Riefenstahlové, autorky umělecky mimořádných, ale ideologicky zneužitelných filmů sloužících na­cis­tické propagandě.

    Ušlechtilé, solidní muzeum na Vinohradech

    Rod Glembajů
    12. prosince 2014 Žádný komentář

    Tvůrci vinohradského Rodu Glem­bayů, inscenace hry chorvatského spisovatele Miroslava Krleži z roku 1928, své argumenty, proč toto drama uvést, objasňují v programu. Vinohradská inscenace však nové a aktuální čtení hry nenabízí a díky prostředkům, které k jejímu nastudování volí, se stává prací vpravdě klasickou.

    Je třeba zabít Pohádkáře

    Je třeba zabít Pohádkáře
    12. prosince 2014 Žádný komentář

    Jména Macháček a Geislerová doplněná o tvář modelky Herzigové a podpořená sloganem o moderní love story slouží jako vábnička filmu Pohádkář. Bezpochyby naláká do kin davy. Při prvním nádherném záběru na potemnělý mořský břeh možná leckoho napadne: toto není český film. Ale vzápětí bude jasné: je.

    Jiřina Jirásková očima své tajemnice

    Jiřina Jirásková  očima své tajemnice
    12. prosince 2014 Žádný komentář

    Když loni začátkem ledna zemřela herečka Jiřina Jirásková, vyšly o ní nedlouho po sobě čtyři knihy. O třech z nich – reportáži autorské trojice redaktorů Blesku a dvou knih jejích pečovatelek Jany Tesaříkové a Zdeny Šírové – jsem na stránkách Divadelních novin psala v článku Mrchožrouti celebrit (DN 2013/21), protože šlo o knížky...

    Došlo do redakce

    Došlo do redakce
    12. prosince 2014 Žádný komentář

    Alena Fialová: Poučení z krizového vývoje Academia 2014 Čím se zabývala normalizační angažovaná próza? Jaká díla psali spisovatelé, kteří vycházeli vstříc dobovým ideologickým požadavkům a vytvářeli obraz minulosti, jenž měl legitimizovat komunistický režim? Kniha analyzuje normalizační prozaickou produkci s tématem dějin a zároveň...

    Otřepal se OST-RA-VAR z loňského nezdaru?

    Otřepal se OST-RA-VAR  z loňského nezdaru?
    12. prosince 2014 Žádný komentář

    Po loňském hodně rozpačitém průběhu OST-RA-VARu prý organizátoři uvažovali o zrušení, či se jej do budoucna zdráhali konat každoročně. Seběhlo se vše jen „statisticky“, nebo šlo o hlubší symptom krize ostravských divadel? Letošní osmnáctý ročník proběhl nakonec úspěšně, takže loni bylo ve hře spíš to první. V jeho rámci jsme se mohli...

    Hrabal není ležák

    Hrabal není ležák
    12. prosince 2014 Žádný komentář

    Uvádět dílo Bohumila Hrabala na divadle může být vzhledem k jeho svébytnému vypravěčskému stylu poměrně záludné. O to víc, jde-li o titul, jemuž se dostalo kongeniálního a notoricky známého filmového zpracování, jak je tomu v případě Postřižin, režírovaných Jiřím Menzelem.

    Do tohoto rizika vstoupil i režisér Janusz Klimsza,...

    Bouře a vzdor aneb Kulturní Jatka

    Skutr: Bouře
    12. prosince 2014 Žádný komentář

    Představte si to: přijeli jste do Pražské tržnice za kulturou… Jeví se to tak trochu jako kombinace špatného vkusu a sci-fi (nenarážím na RockOperu Praha, která fakticky sídlí v areálu tržnice, vstup má ovšem z ulice Komunardů). Tentokrát – tedy od letošního listopadu – se přebrodíte stánky s lacinými kufry, šuntovými hodinkami, vydržíte pach...

    Neobhájený Beckett

    Čekání na Godota
    13. prosince 2014 Žádný komentář

    Historicky první ostravské Čekání na Godota se odehrálo v Divadle Petra Bezruče. Pro režiséra Štěpána Pácla je dalším zářezem, co se reprezentativních titulů týče, obávám se však, že tentokrát zářezem plytkým. Pácl využil podmanivé herectví Norberta Lichého (Estragon) a Dušana Urbana (Vladimír), aniž by se příliš zabýval smyslem...

    Na Janáčka se chodí, ale…

    Jenůfa
    13. prosince 2014 Žádný komentář

    Proč se u nás nechodí na Janáčka? Otázka padla hned ve dvou debatách v rámci konference Opera Europa, na které se v listopadu v Brně sešlo přes dvě stě účastníků z pětadvaceti zemí světa. Umělci, divadelní manažeři i vědci diskutovali praktické záležitosti kolem budování ansámblů, fund­raisingu, autorských práv či koprodukcí, ale také si...

    Burza /

    Rejžek píše Justovi

    Rejžek píše Justovi
    13. prosince 2014 Žádný komentář

    Milý Vladimíre, úvodem dopisu, který Ti dorazí v hektickém adventním čase, začnu vlastně podobně jako minule. Hledal jsem píseň, která by na závěr mých poslechových pořadů vyjádřila a shrnula názory na to, co se v téhle zemi děje, počínaje posledními slovy a činy onoho rozpadlého paralytika na Hradě, obklopeného haló novinovými ovčáčky....

    Burza /

    Malíř jeviště aneb Anděl blažené smrti se dotkl Karla Brožka

    Karel Brožek
    13. prosince 2014 Žádný komentář

    Anděl blažené smrti se dotkl 21. října krátce před půlnocí režiséra Karla Brožka. Doma, s uctívanou bytostí, hlubokým, zajíkavým nádechem, o kterém nevěděl, že je poslední…

    Burza /

    3LO3

    3LO3
    13. prosince 2014 Žádný komentář

    Nuda na divadle. Je to problém diváka, nebo tvůrce? A co s tím?

    Burza /

    Sametové vzpomínání

    Sametové vzpomínání
    13. prosince 2014 Žádný komentář

    Ve své funkci považuji mimo jiné za neopominutelné, aby Herecká asociace nedala zapomenout na 17. listopad 1989. Také letos jsem položil květiny k památníku na Národní třídě, abychom připomněli sounáležitost studentů a herců v listopadových dnech před 25 lety.

    Burza /

    Diskutujme!

    Diskutujme!
    13. prosince 2014 Žádný komentář

    Dva skladatelé, dva Magoři

    Bylo nás pět a půl – dějství osmé

    Bylo nás pět a půl – dějství osmé

    Ty nastupuješ do Prostějova, do HaDivadla? Ani tam nejezdi. Válu a Gold­flama jsem koupil do televize jako dramaturgy… Stojím s baťohem na zádech a s demižonem červeného vína na autobusovém nádraží v Uherském Hradišti a playboy Svatopluk Bimka, ředitel normalizační Československé televize v Brně mi svým pobaveně intrikánským stylem, kombinujícím...

    Burza /

    Do dětství a do pravěku

    Cesta do pravěku
    12. prosince 2014 Žádný komentář

    Výrazná autorská osobnost současného českého divadla Jiří Jelínek okysličuje v posledních letech svou hravou fantazijní poetikou i prostředí repertoárových scén. Platí to také pro Zlín, do jehož Městského divadla se po předloňské premiéře Carmen – opery podle Fagi nyní vrátil. Zatímco tehdy pracoval v komorním klubovém prostředí, teď měl...

    Vypni mě a miluj

    Veterán
    12. prosince 2014 Žádný komentář

    Doprovodné materiály hledají ve Veteránovi, nové hře Marka Epsteina, střídavě paralely ke Zločinu a trestu, Romeovi a Julii a Novému zákonu. Epsteina potom program řadí mezi skutečné umělce, kteří pociťují odpovědnost za stav světa a mají odvahu formulovat pravdy, které nechceme slyšet. Připadá-li vám to samo o sobě lehce varovné, pokládám za...

    Půlrok na vsi

    Rok na vsi
    12. prosince 2014 Žádný komentář

    Vzpomínky na některé inscenace si člověk nese po celý život. Seděl jsem v roce 1993, jako začínající student divadelní vědy, na druhé galerii Národního divadla a hluboko dole hřímal na forbíně Boris Rösner jako Cyril Rybář. Síla jeho odhodlání rvát se o život v malé Habrůvce rozdunila celé hle­diště. S odstupem více než dvaceti let od...

    Generační vášnivý útok

    Paní Warrenová
    12. prosince 2014 Žádný komentář

    V Činoherním klubu uvedli více než sto dvacet let starou hru Bernarda Shawa Živnost paní Warrenové. Ačkoli se režisér Ladislav Smoček v obsáhlé anotaci dušuje, že …generační vášnivý útok na zlo peněz je ale strhující, nehynoucí téma, zvláště týká-li se rodiny. To téma bude existovat vždy, a proto je i v této hře tématem nejskvělejším,...

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 82)

    20. prosince 2014 Žádný komentář

    Byl to pěkný adventní večer. Večer lidí dobré vůle. Poděkujme a dost. Tak pěkné Vánoce! aneb Mudrování nad krásou adventního večera, dobré vůle studentů a pedagogů JAMU v Divadle na Orlí.

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 81)

    16. prosince 2014 Žádný komentář

    Mám pocit, že kolem Morávkova 1789 se semele pěkná mela. Tuto krutou provokaci Praha ani národ komediantům neodpustí! A obávám se, že si ji neodpustí ani komedianti sami aneb Mudrování nad Dokonalým štěstím ve Zlaté kapličce.

    Spíž Antonovi nesvědčí

    15. prosince 2014 Žádný komentář

    Divadlo U stolu se rozhodlo do svého repertoáru plného velkých a závažných témat přidat odlehčení v podobě Čechovových satirických aktovek Námluvy a Medvěd.

    Tichý experiment

    13. prosince 2014 Žádný komentář

    Inscenace MUTE, která vznikla ve společné produkci Studia DAMÚZA a pražského Clubu Reduta, má nezvyklý charakter - režisér Karel Kratochvíl na ní spolupracoval mimo jiné se dvěma neslyšícími amatérskými herci.

    Jen tak cestou z divadla (No. 12)

    22. prosince 2014 1 komentář

    Anně Petrželkové a Doře Viceníkové se povedla dokonalá metaforická reflexe dnešního světa. Zběsilá směsice výseků z životních situací... aneb Byla jsem na premiéře Divadla Na zábradlí Báby.

    Clown Bilbo bloguje (No. 42)

    21. prosince 2014 2 komentáře

    Hrajeme lehce, že to působí, že vlastně nic neděláme, jen si před publikem žijeme, dovádíme, relaxujeme. Vjem je správný, klaun nemá být upocený, námaha bít do očí, ale… aneb Naivka.

    Premiéry 23. 12. 2014 – 6. 1. 2015

    15. prosince 2014 Žádný komentář

    Převzato z databáze IDU / DÚ v Praze.

    Premiéry 9. 12. – 22. 12. 2014

    26. listopadu 2014 Žádný komentář

    Převzato z databáze IDU / DÚ.

    Zpověď bezdomovce

    23. prosince 2014 1 komentář

    Divadlo Letí uvedlo ve světové premiéře hru dramatika a publicisty Romana Sikory Sestup a vzestup pana B., která by měla volně navazovat na předchozí, poměrně úspěšnou hru Zpověď masochisty.

    Kritický žebříček 21/2014 – Ost-ra-var

    Kritický žebříček 21/2014 – Ost-ra-var
    12. prosince 2014 Žádný komentář

    5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru David Drozd Josef Herman Jiřina Hofmanová Vladimír Just Jan Kerbr Taťjana Lazorčáková Marcela Magdová Martin Macháček Josef Mlejnek Lenka Šaldová Jiří Štefanides Ladislav Vrchovský Vít Závodský Janáčkova konzervatoř a Gymnázium v Ostravě –...

    Uměleckým šéfem HaDivadla se stane Ivan Buraj

    16. prosince 2014 Žádný komentář

    Od 1. února 2015 bude uměleckým šéfem HaDivadla režisér Ivan Buraj. V této funkci vystřída Mariána Amslera.

    O šéfech činohry a baletu ND rozhodnuto!

    20. prosince 2014 Žádný komentář

    Ředitel Národního divadla doc. Jan Burian se dnes na základě uzavřených výběrových řízení rozhodl jmenovat nové umělecké vedení. Soubor baletu povede Filip Barankiewicz, činohru bude řídit Daniel Špinar.

    Toto řešení odpovídá dobrým mravům

    19. prosince 2014 Žádný komentář

    Zastupitelé města Ústí nad Labem schválili milionovou dotaci pro Činoherák Ústí. Ve svém zdůvodnění píší: Ústí bez Činoheráku je jako Praha bez Národního divadla. Proto posledním, ale jedním z nejdůležitějších bodů jednání rady města, byla podpora spolku Činoherák Ústí.

    Marek Němec: Vyhoření talentovaných lidí je velké memento

    Marek Němec, Mnoho povyku pro nic
    12. prosince 2014 Žádný komentář

    Není nad to, když si člověk doplní své divácké mezery. Marka Němce jsem znal jen z Divadla v Dlouhé a dosti neskromně si říkal, že by to pro rozhovor mohlo stačit. Pletl jsem se a díky pozvání navštívil nový holešovický divadelní prostor Jatka78, kde hostoval ústecký Činoherák se starší inscenací Klub rváčů. Podobně jsem se vypravil na...

    Zabiju tě a budu tě mít rád

    Zabiju tě a budu tě mít rád

    Něco zcela jiného se začalo odvíjet v mé mysli při prožívání představení Shakespearova Othella v podání Michala Langa a souboru Divadla pod Palmovkou v prostorách Divadla Komedie. Postavy oděné do vojenských uniforem, maskáčů, používající mobily, Othello, benátský Maur, pracující na notebooku… versus projevy agresivity vrcholící uškrcením...

    Egomaniaci

    Egomaniaci
    12. prosince 2014 Žádný komentář

    Egomanie se šíří republikou jako ledovka, co zastaví veškerou komunikaci. Čemu se ale divit, když v čele štvanice metelí naši lišáčtí prezidenti. Pálit vajíčky po hlavě státu není dvakrát vkusné, ale oč slušnější jsou výroky exlišáka, jimiž si otírá podrážky o politického rivala, jenž se nemůže bránit? A proč bychom měli házet oba...



    Obsah,