Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2018

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2018

ročník 25
13. 11.–26. 11. 2018
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Obsah Divadelních novin 20/2014

    Kritický žebříček 20/2014 – opera

    Kritický žebříček 20/2014 – opera
    23. listopadu 2014 Žádný komentář

    5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Jan Dehner Věra Drápelová Vít Dvořák Helena Havlíková Josef Herman Radmila Hrdinová Olga Janáčková Vladimír Just Boris Klepal Rudo Leška Lenka Šaldová Petr Veber Ivan Žáček Národní divadlo Praha – Zdeněk Fibich: Pád […]

    Když minulost vypaluje otázky dnešku

    Vyhnání Gerty Schnirch
    23. listopadu 2014 Žádný komentář

    K paradoxům evropských dějin minulého století se v letošním dramaturgickém cyklu Hluboké rány, krásné jizvy obrací HaDivadlo. Komorní brněnská scéna si jako ouverturu této řady nemohla snad ani vybrat lepší látku, než je úspěšný román Vyhnání Gerty Schnirch.

    Česká dějeprava aneb 21 polistopadových zastavení

    Po sametu
    23. listopadu 2014 Žádný komentář

    Česká média ještě před výročím listopadu 1989 po řadu dní přímo překypovala různými retrospektivními pořady, v nichž pamětníci i současníci hodnotili význam této události pro dnešek a konstatovali při tom, co vše se za čtvrtstoletí, které uplynulo od památné studentské demonstrace, událo. Užili jsme si rovněž (a opět) řadu různých...

    Když selhává technika

    Nevina
    23. listopadu 2014 Žádný komentář

    Pouze s týdenním odstupem se v Praze uskutečnily dvě premiéry, jejichž společným jmenovatelem je režisérka Petra Tejnorová a ve kterých hraje hlavní roli primárně nedivadelní technika.

    Jana Plodková: Filmové divy to dostaly sežrat

    Jana Plodková
    23. listopadu 2014 Žádný komentář

    Jako vždy jsem při přípravě interview poprosil v dokumentaci Divadelního ústavu o obálku herečky a trochu se vyděsil: tolik rozhovorů na jedno téma! Co měla, chudák, mladá herečka říkat? Zvládala to sice pro­fe­sio­nál­ně, ale pořád šlo o písničku na tři akordy. Řekl bych, že o nás novinářích nemůže mít vysoké mínění. Do foyer Divadla...

    Dušan Hřebíček a jeho diagnóza Méliès

    Poslední trik Georgese Mélièse
    23. listopadu 2014 Žádný komentář

    Inscenace Poslední trik Georgese Mélièse patří k těm, jaké se urodí na jevišti jen jednou za desetiletí. Spojuje v sobě tajemnou i naivní atmosféru filmových triků z doby počátků tohoto média, možnost nahlédnout do životní cesty člověka, který věřil v sílu filmových prostředků, a to všechno na osnově faustovského příběhu o touze po...

    Hladit samet proti srsti

    Hladit samet proti srsti
    23. listopadu 2014 Žádný komentář

    Po pětadvacáté jsme mohli 17. listopadu oslavit pád komunismu a po pětasedmdesáté si připomínáme výročí zavření českých vysokých škol. Nechceme dnes analyzovat, jak souvisí teatralita s revolučními mechanismy, politikou, demonstracemi ani jak se umělci zasadili o převrat. Spíš jsme zamýšleli poohlédnout se, jak divadla a divadelníci v České...

    1. světová v Budapešti nezačala

    1. světová v Budapešti nezačala
    23. listopadu 2014 Žádný komentář

    Kde jste? Za chvíli odjíždíme, volal mi v úterý 14. října ve čtvrt na devět ráno Tomáš Staněk, tiskový mluvčí Národního divadla. Činohra vyjížděla do Budapešti, aby tam v divadle Vígszínház hostovala s inscenací Roberta Wilsona 1914, a mne – coby redaktora Divadelních novin – a redaktorku Českého rozhlasu Kláru Flayberkovou na cestu...

    Radost na Štvanici

    Dvě komedie v komedii
    23. listopadu 2014 Žádný komentář

    I když to zpočátku vypadalo, že opuštěná vila na Štvanici poslouží jen jednorázově pro site-specific projekt Golem souboru Tygr v tísni, byla to první fáze delší divadelní cesty. K Tygrovi se na této cestě připojila veselá kompanie Geisslers Hofcomoedianten, která vyměnila jistotu podzemního Ábíčka za dobrodružství budování Vily. A právě...

    Operní spor o řád světa

    Pád Antikrista
    23. listopadu 2014 Žádný komentář

    Operu Pád Antikrista (Der Sturz des Antichrist), kterou „terezínský skladatel“ židovského původu Viktor Ullmann napsal v letech 1933–1935 podle skici Alberta Steffena, jsem zrovna v Moravském divadle v Olomouci nečekal.

    Kupka kabaretiérem

    Salon Kupka
    23. listopadu 2014 Žádný komentář

    Skladatel, libretista a tentokrát i režisér Miloš Orson Štědroň se v rámci své série vtipných adorací „elity národa“ zaměřil na malíře Františka Kupku. Pro Štědroně byla jistě přitažlivá i skutečnost, že se Kupka na své cestě za výtvarnou abstrakcí inspiroval hudbou.

    Raději umřít

    Hostina dra
    23. listopadu 2014 Žádný komentář

    Sejde se skupina sedmi vztahově různě propojených lidí na oslavu narozenin jednoho (jedné) z nich. Jsou v uzavřeném bytě, respektive pokoji. Za okny se ozve střelba. Vchází voják a říká, že jako odvetu za zabití svého druha (vojáka cizí, okupační armády) zabije dva ze společnosti. Ať do hodiny aktéři sami rozhodnou, koho vyberou. A odejde. Neznám...

    Když jde o život…

    Hostina dra
    23. listopadu 2014 Žádný komentář

    …je dovoleno všecko. Tak zní jedna z filozofujících maxim ve hře, kterou napsal Julien Sibre podle novely francouzského autora arménského původu Vahého Katchy. Jako druhý titul sezony Hostinu dravců uvedla Mahenova činohra v režii Ivana Krejčího a v překladu Alexandra Jerieho.

    Mariusz Treliński: Neberme klasikům jejich avantgardní náboj!

    Mariusz Treliński: Neberme klasikům jejich avantgardní náboj!
    24. listopadu 2014 Žádný komentář

    Jeden z nejuznávanějších současných evropských operních režisérů Mariusz Treliński začínal jako filmař. Vystudoval filmovou režii na lodžské akademii a zájem odborného i laického publika vzbudil hned svým debutem, televizním filmem Zadek obrovské velryby.

    Burza /

    Just píše Rejžkovi

    Just píše Rejžkovi
    24. listopadu 2014 Žádný komentář

    Ale dost už žabomyšího hnidopišení, bohužel má dnes kritik truchlivější věci na práci. Všimni si: realita nás, kteří býváme osočováni z přehánění, předbíhá. Je to vždycky horší, než jsme čekali.

    Burza /

    Burza /

    Herecká asociace informuje

    Herecká asociace informuje
    24. listopadu 2014 Žádný komentář

    Herecká asociace velmi intenzivně spolupracuje na zásadních podnětech, které by měly legislativně podnítit význam kultury v aktuálním světě neviditelné ruky trhu. Jedná se především o tyto právní normy, které snad zamezí vytvořit z umělců bezduché otroky.

    Burza /

    3LO3

    3LO3
    24. listopadu 2014 Žádný komentář

    Do konce listopadu se má rozhodnout o novém uměleckém šéfovi Národního divadla. Co byste udělali jako první, kdybyste se stali uměleckým šéfem činohry ND?

    Burza /

    Došlo do redakce

    Došlo do redakce
    24. listopadu 2014 Žádný komentář

    Jitka Čechová, Smetana Klavírní dílo 7, 2CD Supraphon, 2014 Klavíristka Jitka Čechová vydává poslední ze sedmi alb, na které nahrála kompletní klavírní tvorbu Bedřicha Smetany. Je zatím poslední v řadě, která se Smetanovou výjimečnou tvorbou pro klavír soustavně zabývá a je v tomto smyslu přímou pokračovatelkou Věry Řepkové. Její snímky jsou...

    Burza /

    FB diskuse 17. listopadu 2014

    FB diskuse 17. listopadu 2014
    24. listopadu 2014 Žádný komentář

    Dva skladatelé, dva Magoři

    Bylo nás pět a půl – dějství sedmé

    Bylo nás pět a půl – dějství sedmé
    24. listopadu 2014 Žádný komentář

    Co je v zemi, nechte v zemi Začínám čtvrtý rok ve vysněném a vyvzdorovaném profesionálním angažmá, a přesto se někde uvnitř vážně zabývám myšlenkou opustit divadlo. Vážil jsem si práce kolegů, vzhlížel jsem k nim s respektem, ale unikal mi smysl mého pobytu v divadle. Děsil jsem se toho, že bych v poklidu mohl strávit […]

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 79/2)

    29. listopadu 2014 Žádný komentář

    Jak kdysi vyhlašoval Emil František Burian: Na divadla s železnýma kladivama! aneb Mudrování nad sérií monodramat studentů třetího ročníku DIFA JAMU – druhá část.

    Kdo chce zabít Ost-ra-var? (No. 2)

    28. listopadu 2014 Žádný komentář

    Živý a navíc plnoletý Os-tra-var potvrdil formu. První výkop druhého festivalového dne Neuvěřitelné příhody Julie a Nataši zasvištěl spolehlivě v brance. Nastavenou laťku neshodil ani následující Podivný případ se psem. Což nelze tvrdit o zbylé trojici inscenací.

    Kdo chce zabít Ost-ra-var? (No. 1)

    27. listopadu 2014 Žádný komentář

    Nepodložená šuškanda o zrušení Ost-ra-varu, šířící se loni z festivalových útrob, vyvolala nejednu diskuzi. Naštěstí nám festival nezabili. Dnes pár vět o inscenacích Přízraky, Večeře a Čekání na Godota.

    Janáááček (No. 3)

    27. listopadu 2014 4 komentáře

    Komorní opera JAMU na minulých dvou ročnících zářila. Letošní provedení Příhod lišky Bystroušky však bylo odstrašující a jeho východiska si vůbec neumím srovnat s tím, v co jsem na brněnském operním učilišti doufal.

    Janáááček (No. 2)

    25. listopadu 2014 Žádný komentář

    Nastudování Janáčkovy vrcholné opery Věc Makropulos dirigentem Marko Ivanovićem a režisérem Davidem Radokem v ND Brno bylo jedním z nejočekávanějších v letošní sezóně.

    Akcent na dokument (No. 2)

    26. listopadu 2014 Žádný komentář

    Festivaly jsou - pro přemýšlení o daném žánru či oboru - mnohdy zajímavé a přínosné i svými problematickými tituly. V nich se o hranicích či nejasnostech daného uměleckého směru a snažení dovíte mnoho. Aneb o projektu Pizza pro národ jihokorejského tvůrce Kima Hwanga.

    Ve svatebním akváriu

    Svatba
    23. listopadu 2014 Žádný komentář

    Brechtova Svatba ve Slováckém divadle začíná lyrickou scénou, kdy za průsvitnou oponkou a za hudebního doprovodu jemné zvonkohry jevištěm „plave“ několik postav, které naprázdno jako ryby otevírají ústa. Po rozhrnutí opony se akvárium změní v nemoderní béžový obývák, jemná atmosféra je tatam a jeden groteskní výjev střídá druhý.

    Tip na čtvrtek: Amortale v Divadle Ponec

    01. prosince 2014 Žádný komentář

    V novém projektu Hany Strejčkové ožívají básnické obrazy lásky, stáří i smrti. Autorská inscenace o třech dějstvích, prologu a epilogu je inspirována stejnojmennou sbírkou básníka Miloše Horanského.

    Kdo chce zabít Ost-ra-var? (No. 3)

    30. listopadu 2014 Žádný komentář

    V pátek obdrželi diváci další tři dávky ostravského divadla - Podivný případ se psem, Klub outsiderů a Macbetha a závdavkem novinku - tematický seminář: Specifika malých a velkých (nejen) ostravských scén.

    Město podpoří Činoherák Ústí

    06. prosince 2014 Žádný komentář

    Ústí nad Labem pomůže spolku Činoherák Ústí. Letos mu poskytne dotaci milion korun, na příští rok se počítá s 12 miliony.

    Ze tří dva

    05. prosince 2014 Žádný komentář

    Odborná komise pro výběr nového šéfa Baletu Národního divadla v úterý 2. prosince vybrala ze tří kandidátů dva a doporučila je řediteli ND Janu Burianovi. Jsou jimi Jiří Bubeníček, první sólista drážďanského baletu Semperoper, a první sólista Stuttgartského baletu Filip Barankiewicz.

    Rozhodnutí je na mně

    28. listopadu 2014 Žádný komentář

    Národní divadlo Praha očekává nové umělecké vedení souborů Baletu a Činohry. Noví šéfové uměleckých souborů budou vybráni do konce prosince. Přinášíme jména navržených osobností a členů výběrových komisí.

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 80)

    07. prosince 2014 Žádný komentář

    Jak opustit to peklo? Jen do jiného vstoupit... aneb Mudrování nad mincí mezi zuby.

    Brněnská Věc Makropulos zklamala

    06. prosince 2014 Žádný komentář

    Paradoxně jediným kladem brněnské inscenace bylo potvrzení, že Janáčkova Věc Makropulos je geniální, nezničitelné dílo, jež dokáže oslovit diváka i tehdy, není-li ideálně provedena.

    Konec velkých slov

    04. prosince 2014 Žádný komentář

    Režisér Petr Štindl uvedl ve Švandově divadle hru uměleckého šéfa Dodo Gombára. Dům bez Boha je kombinace realistické hry a náboženského mystéria o ztrátě víry i obrácení, naráží tak na nejasné žánrové vymezení a vážně míněný výsledek působí komicky a rozpačitě.

    Pohřeb v přímém přenosu

    03. prosince 2014 Žádný komentář

    Už jsme si zvykli vidět v experimentálním prostoru NoD všelicos, takže avizovaná premiéra projektu Černá ovce rodiny slibovala přinejmenším taneční zážitek. Já nadto naivně doufal, že trojice tvůrkyň - režisérka Viktorie Čermáková, choreografka Jana Vrána a scenáristka Alexandra Macháčová - přinese také otázky a odpovědi.

    Janáááček (No. 4)

    10. prosince 2014 Žádný komentář

    Rozruch způsobily obě zahraniční inscenace Jenůfy, z Grazu a ze Zagrebu. Kupodivu se polemizovalo jen nad inscenacemi, nikoli nad jejich výběrem: provokativní promyšlený Konwitschny versus s odpuštěním oblastní představa modernismu. Problém není ani tak v inscenacích jako ve festivalové dramaturgii.

    Plzeň 2015 v kontextu Evropy

    08. prosince 2014 Žádný komentář

    Plzeň - Evropské město kultury začně slavit 17. ledna. Projekt odstartuje slavnostním Otevřením Plzně, do něhož se zapojí pod taktovkou Petra Formana či skladatele Marka Ivanoviče spolu s více než 150 umělci, akrobaty, herci a hudebníky celé město.

    Ceny Světa a divadla pokračují bez názvu

    28. listopadu 2014 Žádný komentář

    Z cen divadelní kritiky časopisu Svět a divadlo zmizí jméno Alfréda Radoka. Ceny ale budou pokračovat dál.



    Obsah,