Divadelní noviny Aktuální vydání 15/2018

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

15/2018

ročník 25
18. 9.–1. 10. 2018
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Obsah Divadelních novin 17/2013

    Kritický žebříček 17/2013

    Kritický žebříček 17/2013
    16. října 2013 Žádný komentář

    5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět /2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Lenka Dombrovská Zdeněk Hořínek Radmila Hrdinová Jan Kerbr Vladimír Hulec Vladimír Just Marcela Magdová Dominik Melichar Jana Paterová Jana Soprová Kateřina Rathouská Michal Zahálka Divadlo Na zábradlí, Praha – J. Voskovec, J. Werich, D. […]

    Destruktivní výbuch v suterénu Veletržáku

    Destruktivní výbuch v suterénu Veletržáku
    16. října 2013 Žádný komentář

    Fiktivní setkání Mileny Jesenské s dospělou dcerou Honzou Krejcarovou je námět jako hrom. Ve skutečnosti, jak připomíná přehledně připravený divadelní program, žily spolu do roku 1939, tehdy bylo Honze jedenáct let, a statečná, leč lehkomyslná matka ji zapojovala do ilegální činnosti.

    Konstruktivní destrukce

    Konstruktivní destrukce
    16. října 2013 Žádný komentář

    Dialog prvorepublikové Mileny Jesenské a její dcery Jany Krejcarové-Černé, řečené Honzy, který inscenace Mileniny recepty nabízí, se nikdy neudál. I když scenáristka Simona Petrů s režisérkou (a spoluautorkou scénáře) Kamilou Polívkovou citují z jejích textů a dopisů, jde především o obraz dvou zoufale osamělých žen, dvou míjejících se...

    Krize středního věku

    Krize středního věku
    16. října 2013 Žádný komentář

    Kritické může být kterékoliv období lidského života. Čekání v Divadle v Dlouhé se zaměřuje na krizi středního věku. Její kořeny nespočívají v mimořádných velkých událostech, ale v drobných každodenních příhodách, zážitcích, averzích, zvycích a ticích. Jejímu zpodobení lépe než osvědčená zápletková technika odpovídá vynalézavá...

    Mohutný kvádr pro Žida

    Mohutný kvádr pro Žida
    16. října 2013 Žádný komentář

    Hrou švýcarského dramatika Maxe Frische Andorra chtělo vinohradské divadlo především otevřít živé téma netolerance. O jeho aktuálnosti není sporu, nemusíme hned sahat ke krizi multikulturalismu, stačí nám k tomu podívat se do našich ulic a sídlišť.

    Toufar a jemu podobní

    Toufar
    16. října 2013 Žádný komentář

    Druhá opera Aleše Březiny Toufar je na první pohled klonem jeho úspěšné „opery-procesu“ Zítra se bude… o justiční vraždě Milady Horákové. Opět příběh ze stalinistických procesů o vraždě faráře Josefa Toufara v souvislosti s tzv. číhošťským zázrakem: při kázání se v místním kostele několikrát pohnul kříž na oltáři, Toufar byl...

    Byl a nebyl jsem to já

    Byl a nebyl jsem to já
    16. října 2013 Žádný komentář

    Relativně mladý zaměstnanec Scotland Yardu je zavolán do bytu Solomona Freitaga a svým etnickým původem vyhovuje přání, aby se jednalo o policistu židovského. Jde prý o vraždu. Poté, co se panu Freitagovi představí, je vyzván, aby vstoupil do vedlejšího pokoje.

    Past na Kafku

    Past na Kafku
    16. října 2013 Žádný komentář

    Se začátkem druhého roku působení Divadla Company.cz na půdě Divadla Komedie vstoupil do repertoáru další významný polský spisovatel – Tadeusz Różewicz. Inscenování jeho hry Past doplňuje linii vztahující se k problematickému vztahu polského národa k vlastní minulosti v čase druhé světové války a bezprostředních let po jejím konci. A to...

    Vrahové se přece střílejí

    Vrahové se přece střílejí
    17. října 2013 Žádný komentář

    Ve Švandově divadle byla jako předposlední premiéra loňské sezony uvedena hra Jana Kratochvíla Vladimirova děvka. Tento počin si zasluhuje pozornost především z toho důvodu, že se jedná o text, který vyhrál dramatickou soutěž v Cenách Alfréda Radoka za rok 2011.

    Večer v hlučném domě

    Večer v hlučném domě
    17. října 2013 Žádný komentář

    Když začal divadelní spolek Tygr v tísni inzerovat, že jejich site-specific inscenace Golem v domě na pražské Štvanici bude něco zcela nevídaného, protože se budou diváci pohybovat po hracím prostoru dle svého uvážení, byl jsem skeptický: představil jsem si variaci Nebeského Příliš tichého nosu a Haškovy Ambrosie, což je sice lákavé, ale nijak...

    Láska až za hrob

    Láska až za hrob
    17. října 2013 Žádný komentář

    Janusz Klimsza v Národním divadle moravskoslezském režíroval příběh příběhů o fatální lásce – Tristana a Isoldu. Vycházel z románu Josepha Bédiera a zůstal věrný poetice starého eposu, nepokoušel se za každou cenu zdokonalit dokonalé, nechal na divácích, zda je pro ně příběh stále dostatečně atraktivní.

    Událo se kdysi, děje se dnes

    Událo se kdysi, děje se dnes
    17. října 2013 Žádný komentář

    Janáčkova Káťa Kabanová, Catalaniho La Wally, Wagnerův Lohengrin a nakonec Donizettiho Anna Bolena. Ať mám k jednotlivým premiérám ostrav­ské opery v minulé sezoně jakékoli dílčí výhrady, nemohu neobdivovat, jak sebevědomě dvojice Jiří Nekvasil a Robert Jindra realizuje značně ambiciózní program.

    Operní kázání

    Operní kázání
    17. října 2013 Žádný komentář

    Symbolický příběh nové původní opery Noc plná světla o pokorném přijímání životního osudu vypreparoval libretista, olomoucký biskup Josef Hrdlička, z duchovního dramatu Paula Claudela Zvěstování Panně Marii z roku 1911. Podal ho jako názorné naučení, příliš zatížené katolicismem, než aby mohlo přirozeně zatřást svědomím současnosti – a...

    Setkání druhů

    Setkání druhů
    17. října 2013 Žádný komentář

    Uvedení původního muzikálu Mata Hari v pražském Divadle Broadway je prolnutím různých světů. Radek Balaš jakožto libretista příběhu sestrojil retrospektivu života exotické tanečnice a špionky přesně po vzoru své předchozí Marilyn v Klicperově divadle v Hradci Králové. V obou případech je ústředním hybatelem životních osudů dítě, dcera, pro...

    Záslužná edice utěšeně košatí

    Záslužná edice utěšeně košatí
    17. října 2013 Žádný komentář

    Do dnešního dne vydal Jan Dvořák v nakladatelství Pražská scéna kolem osmdesáti titulů. Kromě výjimečných reprezentativních publikací jako Jaroslav Malina či Divadelní kostým (většinou v kooperaci s Divadelním ústavem) jsou páteří jeho programu ediční řady.

    Jan Dvořák: Divadlo mizí, kniha zůstává…

    Jan Dvořák v kavárně
    17. října 2013 Žádný komentář

    Se zakladatelem o nakladatelství divadelní literatury Pražská scéna

    Mistři, Sněhurka a bazén – Salzburger Festspiele 2013

    Mistři, Sněhurka a bazén – Salzburger Festspiele 2013
    17. října 2013 Žádný komentář

    Hlavním dramaturgickým tématem operní části letošního festivalu byla konfrontace díla dvou jubilantů: Richarda Wagnera a Giuseppe Verdiho. Závěrečný týden nabídl mj. poslední reprízu Mistrů pěvců norimberských, koncertantní provedení Nabucca a prvního dějství Valkýry.

    Jak došlo k pozvání na Salzburger Festspiele

    Jak došlo k pozvání na Salzburger Festspiele
    17. října 2013 Žádný komentář

    Ve dnech 19.–23. srpna hostovalo brněnské Divadlo Reduta, komorní scéna Národního divadla Brno, s inscenací Jana Mikuláška Nenápadný půvab buržoazie na jednom z nejprestižnějších evropských festivalů Salzburger Festspiele. Inscenace byla zařazena do soutěžní sekce Young Directors Project.

    Snobský slapstick

    Snobský slapstick
    17. října 2013 Žádný komentář

    Hommage Jana Mikuláška na Buñuela se výborně hodí do projektové řady Young Directors Project na divadelním festivalu v Salcburku.

    Kritikenrundschau

    Kritikenrundschau
    17. října 2013 Žádný komentář

    V německém Bayerischer Rundfunk BR 2 (20. srpna 2013) komentuje Sven Rickelfs Mikuláškovu svéhlavou jevištní adaptaci Buñuelova filmu, která letos poprvé na Young Directors Project ukázala něco jako politickou relevanci, a byla tak velmi zajímavou tečkou.

    Divadlo na Vinohradech – dům s anděly

    Divadlo na Vinohradech – dům s anděly
    17. října 2013 Žádný komentář

    Transformace pražské divadelní sítě

    V hlavní roli neherečka

    V hlavní roli neherečka

    Přečetli jsme v Literárních novinách

    Burza /

    3SES3

    3SES3
    17. října 2013 Žádný komentář

    V čase výročí Mnichova se nabízí otázka, nakolik jsou pojmy jako hrdost, bojovnost a neústupnost v dnešním světě pochopitelné? A teď nemáme ani tak na mysli mimořádnou situaci, jako spíše každodenní život.

    Burza /

    Pojištění neschopnosti výkonných umělců

    Pojištění neschopnosti  výkonných umělců
    17. října 2013 Žádný komentář

    Exkluzivní nabídka pro členy Herecké asociace: 10 % nižší výše pojistného

    Burza /

    Ceny Divadelních novin za tvůrčí počiny sezony 2012–2013

    Ceny Divadelních novin za tvůrčí počiny sezony 2012–2013
    17. října 2013 Žádný komentář

    Alternativní divadlo: Petr Boháč za režii a koncept inscenace One Step Before the Fall / Spitfire Company & DAMÚZA Tanec a balet: Markéta Vacovská za choreografii inscenace One Step Before the Fall / Spitfire Company & DAMÚZA Hudební divadlo: Miloš Orson Štědroň za hudbu a libreto inscenace Divadlo Gočár / Omnimusa, o. s. Činohra: Dušan […]

    Helenka zvaná Míša

    Helenka zvaná Míša
    18. října 2013 Žádný komentář

    Mnozí ji znali jen pod jménem Míša, jak ji kdysi „přejmenoval“ její manžel Leoš Suchařípa. Pro nás, kdo jsme ji poznali už ve studentských letech, to byla dlouho Helena.

    Symbol kontinuity divadelního tisku

    Symbol kontinuity divadelního tisku
    18. října 2013 Žádný komentář

    Osobně si ji, její eruptivnější povahu se sarkastickou přesností v označování čehokoli, poprvé vybavuji v redakci Scény v souvislosti s Otakarem Blandou, který s Míšou sdílel za normalizace podobný osud (snad i nějaký čas pracovali společně v technicko-korektorských pozicích v tiskárně v Karmelitské ulici). Scéna se v druhé polovině 80. let stala...

    Míša i Helena

    Míša i Helena

    To auto byla bílá Škoda Forman. Notně už rozvrzaná, řízení táhlo, tuším, doprava. Do toho ne dvakrát bezpečného vozu jsme pravidelně usedali a vydávali se v barvách Divadelních novin za divadlem. Já většinou řídil, vedle mě často Bára Topolová, vzadu Richard Erml, Vláďa Hulec, a když to jen trochu šlo – Míša Suchařípová.

    Míša

    Míša
    18. října 2013 Žádný komentář

    Od vzniku těchto novin jejich poslední strana tradičně patří memoárům, postřehům a jiným záznamům divadelních osobností.

    Burza /

    Metály

    Metály
    17. října 2013 Žádný komentář

    Dva skladatelé, dva Magoři

    Po(c)hyby současného umění (No. 4)

    17. října 2013 Žádný komentář

    Včera byla v rámci festivalu uvedena premiéra tanečního souboru 420PEOPLE Mirage. Projekt je inspirován fenoménem stand-up comedy.

    Po(c)hyby současného umění (No. 3)

    16. října 2013 Žádný komentář

    Pondělí a úterý v Arše aneb Mnoho pohybu pro nic z Indie a apollónský duet z Belgie.

    Hudební sklepy otevírají

    16. října 2013 Žádný komentář

    V Praze dnes začíná celoroční hudební festival písničkářů Hudební sklepy. Bude se konat každou středu až do konce května v dejvické kavárně Už jsme doma.

    Zvěsti z Krytu (No. 17/2)

    19. října 2013 Žádný komentář

    Literární ukázky z dávných dob. Pro připomenutí, že existovalo něco jako lid. Pokračování úvahy z minulé soboty o tom, co znamená termín "lid".

    Vzniká ještě nějaká původní tvorba?

    23. října 2013 Žádný komentář

    Coworkingové centrum Creative Gate představuje diskusní pořad Úhel pohledu, který se uskuteční dnes v 19 hodin v prostoru Era svět na Jungmannově náměstí.

    Martin Glaser: Ve zlu a negaci se nedá žít

    Martin Glaser
    17. října 2013 Žádný komentář

    Režiséra Martina Glasera znám dlouho. Už když byl na DAMU, kde byl jeho spolužákem Dušan D. Pařízek a spolu s ním a celým ročníkem založili nezávislý soubor Na prahu. A sledoval jsem pak jeho dráhu dál. České Budějovice, kam nastoupil hned po škole, Liberec, Plzeň, Ostrava, Pardubice, Olomouc, Praha…

    Tip (nejen) na tento víkend: Ostrava v Praze

    19. října 2013 Žádný komentář

    Bohatý a pestrý program divadelní přehlídky Ostrava v Praze odstartuje dnes 19. října v Divadle Komedie inscenace Gogolových Hráčů v režii uměleckého šéfa Komorní scény Aréna Ivana Krejčího. Podrobný program přehlídky a další informace najdete uvnitř.

    Životy v hudbě a tanci zvítězily

    17. října 2013 Žádný komentář

    Padesátý ročník festivalu České televize Zlatá Praha ovládl dokument o dirigentské legendě. Nejvyšší ocenění Grand Prix Golden Prague si odnesl dokument Cesta životem: Sir Georg Solti. U návštěvníků festivalu zvítězil snímek České televize Daria Klimentová – Život v tanci.

    Výzvy, paradoxy, hry: Václav Havel – I.

    24. října 2013 Žádný komentář

    Dnes se v Knihovně Václava Havla uskuteční první ze setkání věnovaných divadelním hrám Václava Havla. Cyklus zahajuje večer věnovaný jeho postvězeňskému dramatu Largo desolato.

    Zvěsti z Krytu (No. 17/3)

    20. října 2013 Žádný komentář

    Proměnlivost termínu "lid" dovolím si v kontrastu k včerejší části zdokumentovat s realitou současného světa: Devět žen „z lidu“ se svléklo a ukázalo, jak vypadá jejich nahé tělo. To je odvaha!



    Obsah,