Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2018

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2018

ročník 25
13. 11.–26. 11. 2018
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Obsah Divadelních novin 16/2014

    Divadlo prvotního pohledu

    Divadlo prvotního pohledu
    05. října 2014 Žádný komentář

    Téměř týdenní plzeňská divadelní přehlídka pro mě převážně představuje výběr inscenací, které jsou příznačné úsilím o prvotní pohled, tj. buď o ztvárnění známého textu, jako by byl inscenován poprvé, nebo o jevištní tvar nový jak látkou, tak režijním pojetím. Dvaadvacátý Mezinárodní festival DIVADLO ve mně upevnil domněnku, že...

    Velká Plzeň

    Velká Plzeň
    05. října 2014 Žádný komentář

    Mezinárodní festival DIVADLO i letos konfrontoval tuzemské tvůrce se zahraničními kolegy. V domácí linii dominovaly inscenace Jiřího Havelky a Daniela Špinara. Ze zahraniční sekce lze v podstatě za vrcholné počiny programu považovat inscenace, jež dramaturgie zařadila na slavnostní zahájení a ukončení festivalu – Revizora budapešťského...

    Když je dovoleno úplně všechno

    Klatův Hamlet
    05. října 2014 Žádný komentář

    Po „kontroverzní“ inscenaci Aischylovy Oresteie na domovské krakovské scéně přivezl polský režisér Jan Klata loni do Plzně Hru o matce a vlasti a letos Shakespearova Hamleta, kterého nastudoval v Německu s bochumským Schauspielhausem. Loni také stihl uvést v Krakově na scénu Strindbergovu hru Do Damašku – inscenace vyvolala malý skandál. Odpůrci...

    2 + 1 = ! ??!

    2 + 1 = ! ??!
    05. října 2014 Žádný komentář

    Revizor, jímž budapešťský Vígszínház zahájil slavnostně plzeňský divadelní festival, nabídl jako představení – to jest jako jedinečný komunikační akt jeviště a hlediště – dva atributy. Prvním, klíčovým je aktualizující scénický přepis Gogolova textu, který se nekompromisně soustředí na politickou tematiku. Snad je z pojmu aktualizující...

    Proč se na Revizorovi neřehtat?!

    Proč se na Revizorovi neřehtat?!
    05. října 2014 Žádný komentář

    Hrát klasický text tak, jak leží a běží, a interpretovat jej v souladu s dobovým kontextem jeho vzniku je možné leda tak pro základní nebo střední školy. Současné „artové“ divadlo si klade jiné cíle: nacházet v historických textech podněty pro současné divadelní dění, přinášet skrze slavné tituly a jejich ve společnosti zakořeněné...

    Sergova pomalost

    Sergův efekt
    05. října 2014 Žádný komentář

    Zdlouhavý, melancholický, záměrně „nedivadelní“ (myšleno ve významu málo efektní) je projekt Sergův efekt režiséra a výtvarníka Philippa Quesna a herce Gaëtana Vourc’ha. Na Mezinárodním festivalu Divadlo vyvolal mezi diváky bouřlivou debatu, jedna část publika ho stroze odmítla, druhá euforicky přijala. Vysvětlení je jednoduché – inscenace...

    Sergův efekt, divadelně zcela neefektivní

    Sergův efekt, divadelně zcela neefektivní
    05. října 2014 Žádný komentář

    Ta hodinka a čtvrt strávená ve společnosti francouzského performera Gaëtana Vourc’ha byla opravdu hodně zvláštní. Čas se vleče pomalu a líně, nenaplněn – jak jsem napsal již v blogu – žádným divadelně postřehnutelným dějem. Nutí vás to, abyste zrevidovali svůj ustálený způsob vnímání a očekávání.

    Uslyšet hlas fosilního paliva

    Uslyšet hlas fosilního paliva
    05. října 2014 Žádný komentář

    Saddám Husajn, George W. Bush a zbožštělá ropa jako po věky zakonzervovaná noc, která dnes zazáří na tisícerá království, byli protagonisty nejhůře zařaditelné inscenace letošního plzeňského festivalu. Jmenovala se Saddám Husajn – Mysterium. Svým neuchopitelným humorem a podprahovou, rafinovanou ironií někoho otrávila, jiné okouzlila. Formálně...

    Ptačí manipulace

    Ptačí manipulace
    05. října 2014 Žádný komentář

    Carrièrova adaptace staroperského eposu Ptačí sněm je pozoruhodný text. Díky avignonské inscenaci Petera Brooka z roku 1979 se stal ikonou evropského divadla druhé poloviny minulého století, přesto jeho nová uvedení dokládají, jak radikálně se za necelé čtyři dekády proměnila estetika a vnímání divadla. Jasně to ukázalo nedávné nastudování...

    O beránkovi, který spadl z nebe

    O beránkovi, který spadl z nebe
    05. října 2014 Žádný komentář

    …a s pomocí malé holčičky se na ně zase vrátil. Inscenace libereckého Naivního divadla inspirovaná obrázkovou knížkou Freda Rodriana je určena dětem ve věku od dvou let. Nicméně myslím, že dokáže na chvíli udělat bezelstné, naivní dítě i z leckterého dospělého. Alespoň mně se tak stalo. Žasla jsem nad tím, jak se z hromádky dřevěných...

    Tomáš Petřík: Věřil jsem, že mě divadlo dokáže podržet nad vodou

    Tomáš Petřík: Věřil jsem, že mě divadlo  dokáže podržet nad vodou
    05. října 2014 Žádný komentář

    omáše Petříka si z jeviště pamatuji přes dvacet let, přesto jsem jeho zásadní inscenace neviděl. Namátkou: Úplné zatmění, Těsný město, Sekretářky, Přízraky. Hercům, alespoň některým, bývá ale vlastní velkorysost, zkrátka mi Tomáš mou neznalost prominul. K rozhovoru jsme se sešli ve smíchovské kavárně, co má vtipný název V Sedmém nebi.

    Tip na sobotu: Do Kotců se vrátí divadlo

    02. října 2014 Žádný komentář

    Divadlo V Kotcích patří neodmyslitelně k dějinám českého divadla, přestože dnes již budova, v níž se hrávalo, nestojí. Místo, kudy kráčely dějiny, se rozhodl na chvíli vzkřísit Filip Jan Zvolský sobotním odpoledním minifestivalem pouličního divadla nazvaným Divadlo V Kotcích.

    Spor o projev politických citů

    Spor o projev politických citů
    06. října 2014 Žádný komentář

    Slavný ruský dirigent Valerij Abisalovič Gergijev má za sebou dvacet let v čele orchestru Mariinského divadla v Sankt Petěrburgu, hostování u Rotterdamské filharmonie, výkon funkce jejího hudebního ředitele, hostujícího hlavního dirigenta Metropolitní opery v New Yorku a šéfdirigenta Londýnského symfonického orchestru. Loni k šedesátinám obdržel od...

    Bizarní blázniviny obyčejného života

    Bizarní blázniviny  obyčejného života
    06. října 2014 Žádný komentář

    Dramatik a režisér Petr Zelenka vydává půltucet svých divadelních textů pod názvem Obyčejná šílenství. O Jaroslavu Hilbertovi se říkalo, že píše čím dál horší hry. Zavinil to mimořádný úspěch jeho prvotiny Vina. I Petr Zelenka vděčí za svou popularitu raným Příběhům obyčejného šílenství (od nichž se odvozuje i název celého souboru),...

    Kyselé deště devadesátých let

    Kyselé deště devadesátých let

    Tvůrci jednoho z nejoceňovanějších českých filmů posledních let Pouta (2009) avizovali, že jejich nový snímek Místa bude „něco úplně jiného“. A skutečně je…

    SM(art) Kabaret

    SM(art) Kabaret
    06. října 2014 Žádný komentář

    Avantgardní poslání kanálu ČT art je po roce jeho existence značně diskutabilní. Doslova živou vodou by se tak pro něj mohl stát cyklus SM Kabaret, který vzniká pod křídly kreativního producenta Čestmíra Kopeckého. Ten odstartoval letos 6. září signifikantně na „pražském Montmartru“ v pražských Vršovicích v Krymské ulici a bezprostředním...

    Viktor Bodó: Přehrál jsem herečce Hitchcockovy filmy

    Viktor Bodó: Přehrál jsem herečce  Hitchcockovy filmy
    06. října 2014 Žádný komentář

    Inscenace Revizora maďarského souboru Vígszínház slavnostně zahájila 22. ročník Mezinárodního festivalu Divadlo. Přípravy před uvedením hry se nesly v poněkud napjaté atmosféře, protože režisér Viktor Bodó ještě na poslední chvíli měnil text, čímž přiváděl k šílenství nejen překladatelku, ale i techniky, kteří měli na starosti...

    Yonatan Levy: Slovo je svět sám o sobě

    Yonatan Levy: Slovo je svět  sám o sobě
    06. října 2014 Žádný komentář

    Saddám se ve vašem Mysteriu stává těžce definovatelnou postavou, která promlouvá lyrickým jazykem. Z ničeho nic se promění i ve svého protivníka George Bushe…

    Gaëtan Vourc’h: Necháváme Sergovy přátele mluvit jejich řečí

    Gaëtan Vourc’h: Necháváme Sergovy přátele mluvit jejich řečí
    06. října 2014 Žádný komentář

    Francouzské Studio Vivarium představilo v Plzni Sergův efekt režiséra a výtvarníka Philippa Quesna. Serge je mladík s kamennou tváří připomínající Bustera Keatona, který si každou neděli večer zve k sobě domů přátele, aby jim předvedl krátké, minutové přestavení. Je to tak trochu podivín, kutil-samotář, který si rád hraje.

    Burza /

    Just píše Rejžkovi

    Just píše Rejžkovi
    06. října 2014 Žádný komentář

    Vyjel jsem tedy na premiéru nejnovějšího opusu Hany Burešové a Štěpána Otčenáška, režisérsko-dramaturgické dvojice, která zpravidla zahajuje v září sezonu nikoli v mateřské Dlouhé, ale v Městském divadle v Brně. A díky jim mohu teď pokračovat na ruské struně Tvého dopisu: jeden by nevěřil, jak nejen Tebou vzpomínaní Babel a Oleša, ale i...

    Burza /

    Městské divadlo Kladno

    Městské divadlo Kladno
    06. října 2014 Žádný komentář

    Divadla regionů

    Burza /

    3LO3

    3LO3
    06. října 2014 Žádný komentář

    Mnohá divadla, agentury či profesní obce každoročně vypisují různé soutěže hledající současný dramatický text. Přesto se nedaří objevit „novou klasiku“. V české dramatické literatuře možná vůbec nenalezneme – snad kromě Maryši a Její pastorkyně – klasické drama. Je čeština vůbec vhodný jazyk pro napsání divadelní hry?

    Burza /

    Hostina

    Hostina
    06. října 2014 Žádný komentář

    Dva skladatelé, dva Magoři

    Burza /

    Rozhlasové Ceny Thálie, podruhé…

    Rozhlasové Ceny Thálie, podruhé…
    06. října 2014 Žádný komentář

    Milí přátelé herecké profese ve všech jejích disciplínách, té rozhlasové obzvláště… Mezinárodní festival rozhlasové tvorby Prix Bohemia Radio je tradiční mezinárodní soutěžní přehlídkou rozhlasové tvorby (letos: 24.–27. listopadu 2014), jejímž vyhlašovatelem a pořadatelem je po jedenatřicáté Český rozhlas. Cílem této soutěže je...

    Burza /

    Došlo do redakce

    Došlo do redakce
    06. října 2014 Žádný komentář

    Kulturní magazín UNI 2014/9 Milí čtenáři, vítám vás ve zcela nové podobě magazínu UNI. Jak vidíte, po bezmála čtvrtstoletí existence jsme se rozhodli zmodernizovat grafickou stránku časopisu, zvětšit formát, zvýšit rozsah a v neposlední řadě rozšířit autorský okruh přispěvatelů, píše v úvodníku devátého letošního čísla kulturního...

    Veršovaný thriller

    Veršovaný thriller
    05. října 2014 Žádný komentář

    Nemám rád cool drsňárny na jevišti. Protože, jak už věděli staří Řekové, zobrazené ošklivosti na rozdíl od těch jen představovaných nelze stupňovat, vezmete je s hnusem na vědomí jednou provždy a všechno, co přijde po nich, už bude nuda.

    Burza /

    Prase v divadle (No. 4)

    05. října 2014 Žádný komentář

    Závěrečným představením sobotního programu byla premiéra autorské inscenace Písnička o kudle souboru Masakr Elsinor.

    Prase v divadle (No. 5)

    06. října 2014 Žádný komentář

    Členové souboru Antonín Puchmajer D. S. uvedli v rámci festivalu …příští vlna/next wave… inscenaci Spánek nikdo nevolá.

    Prase v divadle (No. 6)

    Forma kabaretu jako by letošnímu směřování festivalu ...příští vlna/next wave... byla šitá na míru. Vnáší návštěvníka do centra dění, obklopuje ho zábavou a nechává ho užít si přítomný okamžik.

    Prase v divadle (No. 7)

    Vojna v podání BodyVoiceBandu je inscenací pro všestranné herce. Její repríza byla uvedena na závěr nedělního programu v Divadle DISK.

    Prase v divadle (No. 8)

    08. října 2014 Žádný komentář

    V audiovizuální instalaci Haters poslal její tvůrce Jan Mocek jednotlivé účastníky s tabletem a sluchátky do útrob garáží pod Národním divadlem.

    Prase v divadle (No. 9)

    08. října 2014 Žádný komentář

    Tvůrčí tým inscenace Generace FB je složen převážně ze studentů, respektive nedávných absolventů DAMU, a dětí z tanečního Studia Light.

    Masakr v obýváku

    Masakr v obýváku
    05. října 2014 Žádný komentář

    Divadelní text Elfriede Jelinekové Rechnitz – Anděl zkázy (2008) byl inspirován skutečnou událostí z konce druhé světové války, jejíž stopy se v podstatě náhodou odhalily o řadu desetiletí později. V březnu 1945 uspořádala hraběnka Margit von Batthyány na svém zámku v Rechnitzu oslavu. Nacističtí hosté postříleli po půlnoci na hraběnčině...

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 72)

    04. října 2014 Žádný komentář

    Dokud to bylo bílé nic, bylo to slepé, bez očí, a co se nožiček týče, inu, mělo to dva páry čehosi, čemu se při dobré vůli mohlo říkat nožičky aneb Mudrování nad Dášeňkou z Husy aneb Čapek na provázku

    Who is the Director?

    08. října 2014 Žádný komentář

    Mezinárodní festival současného umění 4+4 dny v pohybu zahájí v pátek v Divadle Archa 20 nahých tanečníků a v prázdném Paláci U Stýblů vernisáž výstavy 40 umělců.

    Prase v divadle (No. 10)

    08. října 2014 4 komentáře

    Pustina, hudebně-vizuální pásmo opírající se o básnickou legendu undergroundu Pavla Zajíčka, je přesně tím, co mnozí už po dva roky od Studia Hrdinů čekají – divadlo působivé vizuálně, divadlo, které se ničeho nebojí... Všechny reportáže z festivalu ...příští vlna/next wave... najdete v rubrice Festivaly a sekci Seriály a blogy.

    Prase v divadle (No. 11)

    09. října 2014 1 komentář

    V rámci …příští vlny/next wave… připravily Depresivní děti toužící po penězích premiéru 120 dnů Sodomy, již by Markýz de Sade nepochybně velmi rád navštívil. Všechny díly denních reportáží z festivalu ...příští vlna/next wave... najdete v rubrice Festivaly nebo v sekci Seriály a blogy.

    Prase v divadle (No. 12)

    10. října 2014 1 komentář

    Nenápadný, až plachý muž – herec, mim, kaligraf a pedagog Ondřej Lipovský představil ve Studiu Hrdinů svou vizi dětského světa Černý Karkul. Všechny reportáže z festivalu ...příští vlna/next wave... najdete v rubrice Festivaly a sekci Seriály a blogy.

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 73)

    11. října 2014 Žádný komentář

    Přišel mně mail z Husy: To zaručeně musíte vidět! aneb Mudrování nad Bubilandem české Husy.



    Obsah,