Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2018

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2018

ročník 25
13. 11.–26. 11. 2018
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Obsah Divadelních novin 13/2018

    PDF 13/2018

    Kulatý čtverec politického divadla

    Kulatý čtverec  politického divadla
    25. června 2018 Žádný komentář

    Petra Hůlová v programu k inscenaci Strážci občanského dobra 2 uvedla: Ve většině svých textů, a těch politických zvlášť, kopu s největší oblibou do „vlastního hnízda“ (střílet chci do sebe i publika v sále, ne se bavit na účet těch, kteří tam nejsou). Zdá se, že konečně někdo pochopil podstatu politického divadla. A politickým divadlem...

    Chlapci pomalu pečení

    Chlapci pomalu pečení
    25. června 2018 Žádný komentář

    Divák se v Dobrých chlapcích setkává s divadelní obdobou toho, čemu se říká myšlenkový experiment. Mentální laborant si řekne: co by se stalo, kdyby…?

    Ilustrativní týpci

    Ilustrativní týpci
    25. června 2018 Žádný komentář

    Je to tak chytré a zručné, až je to o ničem. Tímto skoro bonmotem by se dala shrnout nová inscenace Divadla Na zábradlí zvaná Dobří chlapci. Nikoli náhodou její hlavní tvůrce, autor textu režie i scénografie David Jařab, shrnuje v programu svůj vklad pod iniciály DJ, což je také označení pro „dýdžeje“. Dýdžej na svém pultu míchá a...

    Tanec útěku

    Tanec útěku
    25. června 2018 Žádný komentář

    Viliam Dočolomanský a performeři Farmy v jeskyni uvedli novou inscenaci v nedávno otevřeném divadelním a multifunkčním prostoru Centra současného umění DOX. Jak naznačuje titul Útočiště, jsou tu hrdiny běženci hledající bezpečné místo k životu.

    Dvojkoncert s výhradami

    Dvojkoncert s výhradami
    25. června 2018 Žádný komentář

    Národní divadlo v Brně uvedlo na své první činoherní scéně poslední premiéru této sezony – Schillerovu Marii Stuartovnu v režii Martina Čičváka.

    Hlazení národa po srsti

    Hlazení národa po srsti
    25. června 2018 Žádný komentář

    Když dvaapadesátiletý italský režisér Ettore Scola natočil v roce 1983 podle choreografické pantomimy Theatre du Campagnol svůj slavný snímek beze slov Le ball / Ballando baliando – česky uváděný jako Tančírna – byla to světová událost.

    Souvislosti jiných světů

    Souvislosti jiných světů

    Kdo zná tvorbu režiséra Daniela Špinara a má povědomí o antické mytologii a jejích postmoderních interpretacích, bude jistě od inscenace Vítejte v Thébách očekávat především ohromné množství symbolů, analogií a významových vrstev. A tomuto očekávání je učiněno zadost. Hra Moiry Buffiniové pracuje s překrýváním doby antické a současné,...

    Virtuální známosti

    Virtuální známosti
    25. června 2018 Žádný komentář

    Pražská muzikálová scéna, Divadlo Broadway, rozšiřuje svůj repertoár o činoherní tituly. Po „alzheimerovském“ Zatmění nasadilo slavnou hru Patricka Marbera Na dotek, která v době svého prvního uvedení vzbuzovala u části publika rozpačité, ba pobouřené reakce kvůli svému „ostrému“a cynickému slovníku i námětu.

    Zichova ibsenovská opera

    Zichova ibsenovská opera
    25. června 2018 Žádný komentář

    Polyhistor Otakar Zich je známější svou vědeckou než uměleckou tvorbou, kterou však za svého života přece jen vstupoval do veřejného povědomí. Všechny tři opery mu uvedlo Národní divadlo a dvě byly oceněny státní cenou – Preciózky a Vina (1915). Její partituru poprvé vydal v roce 2014 kanadský muzikolog Brian Locke a z ní vycházelo jediné...

    Robert Mikluš: Krev, bolest a tma, to je skutečný život

    Robert Mikluš: Krev, bolest a tma,  to je skutečný život
    25. června 2018 Žádný komentář

    Robert Mikluš (nar. 31. 10. 1982 v Ostravě) patří k typům herců, kteří se musejí k slávě a velkým rolím prokousávat. Takový Jaroslav Marvan dneška. Nebo Eman Fiala. Poctivý, pracovitý herec s podezřívavě úskočným pohledem a jakoby přehlíživým úsměvem, jež ho předurčuje k více či méně pitvorným rolím ztřeštěnců či podivínů. Nebo...

    Semafor polistopadový

    Semafor polistopadový
    25. června 2018 Žádný komentář

    Z krabice s kompletem nazvaným Jiří Suchý and Comp. Semafor – léta 1989–2015 (Supraphon 2018) na chtivého posluchače nevypadne jen jedenáct kotoučků se záznamem dvě stě osmi semaforských písniček. Ale také osudy už ctihodného kabaretního Jonáše a vlastně tak trochu všechno, co se u nás za šestadvacet let svobody událo. Dobrého i špatného, co...

    Gabriela Vránová své kořeny nezapírala

    Gabriela Vránová  své kořeny nezapírala
    25. června 2018 Žádný komentář

    Gabriela Vránová (27. července 1939 – 16. června 2018) se narodila v Novom meste nad Váhom ve smíšeném manželství tatínka Moraváka a maminky Slovenky.

    Opera mezi Uralem a Alpami

    Opera mezi Uralem a Alpami
    25. června 2018 Žádný komentář

    Když jsem měl jet na premiéru opery Leoše Janáčka Z mrtvého domu do Mnichova a vzápětí letět do Jekatěrinburgu na představení prvního ruského provedení Řeckých pašijí Bohuslava Martinů, vzpomněl jsem si na spořádané bavorské sedláky, co odjížděli bojovat ke Stalingradu a zajaté je Rusové odváželi do lágrů na Sibiř.

    Za Odrou a za Bugem – 24. ročník festivalu Kontakt v Toruni

    Za Odrou a za Bugem – 24. ročník festivalu Kontakt v Toruni
    25. června 2018 Žádný komentář

    Čtyřiadvacátý ročník mezinárodního divadelního festivalu Kontakt pořádaný Teatrem Wilama Horzycy v Toruni se konal 19.–25. května. Uchoval si i nadále soutěžní charakter – deset přihlášených představení hodnotila tříčlenná mezinárodní porota.

    Burza /

    Divadlo 1918–2018

    Divadlo 1918–2018
    25. června 2018 Žádný komentář

    Muzikály Tvrdí se, že první americký muzikál na evropském kontinentu uvedli V + W Divotvorným hrncem v roce 1948. Až na výjimky hrály klasické muzikály operetní soubory, boom muzikálového divadla v soukromých produkcích však umožnila až polistopadová společnost. Všechno začalo uvedením Bídníků (1992) v Divadle na Vinohradech, kde na sklonku...

    Útržky z paměti (IX) Jak se máte, Vondrovi? Divadelky

    Útržky z paměti (IX) Jak se máte, Vondrovi? Divadelky
    26. června 2018 Žádný komentář

    Do redakce rozhlasových seriálů jsem nastoupil na podzim 1982 a zdálo se mi, že lepší pracovní kolektiv snad ani neexistuje. Šéfuje Vladimír Gromov, potomek české matky a vojáka Rudé armády, jehož na sklonku roku 1945 odvlekla z Ostravy SMERŠ a Vladimír ho nikdy nespatřil.

    Proč chodí Rakušané pomalu a Češi rychle

    Proč chodí  Rakušané pomalu  a Češi rychle
    26. června 2018 Žádný komentář

    Velký rozhovor s Pavlem Kohoutem

    Minulost a současnost na Skupovce

    Hravý i zamyšlený, veselý i vážný, česko-slovenský – takový byl třicátý třetí ročník festivalu Skupova Plzeň. Konal se ve dnech 12. až 17. června a kromě tuzemských představení nabídl i inspirativní zahraniční inscenace.

    Koulení v DISKu

    Koulení v DISKu
    25. června 2018 Žádný komentář

    V divadle DISK, které je studentskou scénou Divadelní fakulty Akademie múzických umění v Praze, se v pátek 8. června „koulelo“. Jedná se o každoroční rituál, během něhož absolventské ročníky studentů herectví, režie a dramaturgie z kateder alternativního a činoherního divadla symbolicky předávají školní scénu svým mladším spolužákům....

    Divadelní fotografie (VII)  Glamour styl

    Divadelní fotografie (VII)  Glamour styl
    25. června 2018 Žádný komentář

    Ateliér Schlosser–Wenisch, 1930, V + W: Ostrov Dynamit, Osvobozené divadlo, Voskovec a Werich v kostýmech a líčení z inscenace na dobové módní fotografii Portréty v glamour stylu se objevily především v reklamní fotografii a dnes tyto technicky vytříbené fotografie zdůrazňující krásu přicházejí ke slovu. Mezi válkami je vytvářel i Ateliér...

    Ad Jan Kolář: Útržky z paměti (VII), DN č.11

    Ad Jan Kolář: Útržky z paměti (VII), DN č.11
    25. června 2018 Žádný komentář

    My si Peggyho pamatujeme jinak K útržkům z hodnotících pamětí Jana Koláře, jež vycházejí v Divadelních novinách, je nutné učinit pár upřesnění. Na přelomu osmdesátých let minulého století se začalo zcela samovolně formovat sdružení divadelníků studiových divadel, jež spojoval společný odpor proti tlakům normalizačního režimu a potřeba...

    Nedá mi to!

    Nedá mi to!
    25. června 2018 Žádný komentář

    slovo emeritní herečky

    Kolaps polemického prostoru

    Kolaps polemického prostoru
    25. června 2018 Žádný komentář

    Když v roce 2011 šéfka časopisu A2 Libuše Bělunková cupovala v článku „Celibátem proti prostituci“ některá literární periodika za přístup jejich autorů ke kritice a psaní o literatuře, potažmo kultuře, přihnojovala polemickým kompostem zdravé kritické prostředí.

    Letní rozjímání

    Letní rozjímání

    Povídka ze života hmyzu

    A konečně vstoupil ďábel

    A konečně vstoupil ďábel
    25. června 2018 Žádný komentář

    Na hlavě mám masku Freddyho Krugera z Noční můry. Maska je gumová, takže necítím štiplavý kouř, který právě zahaluje studio Palmoffka. Hrajeme Mlčení bobříků. Na jevišti zrovna vykládám něco o pitomých komouších, když uslyším rozčílený mužský hlas. Říkám si oukej, není to poprvý, kdy jsme urazili diváka. Přidám na hlasitosti, abych...

    Kritický žebříček 13/2018 – činohra a loutkohra

    Kritický žebříček 13/2018 – činohra a loutkohra
    25. června 2018 Žádný komentář

    5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Lenka Dombrovská Radmila Hrdinová Vladimír Hulec Josef Chuchma Vladimír Just Jan Kerbr Jiří. P. Kříž Vladimír Mikulka Jan Motal Michal Novák Jana Paterová Kateřina Rathouská Jana Soprová Veronika Štefanová Martin J. Švejda Divadlo Na […]

    Chramostová po dvaceti letech

    Chramostová po dvaceti letech
    25. června 2018 Žádný komentář

    Voskovec a Werich, Umberto Eco a desítky dalších o tom věděli své: těžší než mít nečekaný úspěch se zdařilým debutem je podobný úspěch zopakovat. Nota bene po dvaceti letech. Ale právě to se letos – po devatenácti letech – zdařilo Vlastě Chramostové. Pokusme se tomu malému zázraku přijít na kloub.

    Podoby – Chvála Charlieho Soukupa

    Podoby – Chvála Charlieho Soukupa

    Pletí je vážná disciplína. Ze zeleninový zahrádky jsme bez lítosti a omluv vyhnali ženský. Čistej, nezastřenej mačismus. Charlie byl vyučenej nástrojař, kde přesnost je skoro – conditio sine qua non – podmínka, bez níž nelze. O zahradničení měl svý představy, ale ty jsem mu skoro fašisticky vyhnal z hlavy. První úkol byl: vyjednotit mrkev....

    Výročí 1.−31. července

    Výročí 1.−31. července
    25. června 2018 Žádný komentář

    Brychta Zdeněk, herec (1. 7. 1928) △ Poláková Irena, loutkoherečka (1. 7. 1943) △ Nečas Petr, scénický výtvarník (1. 7. 1948) △ Malát Jiří, dirigent (1. 7. 1953) △ Kotěrová Michaela, herečka (1. 7. 1958) △ Popková Blanka, sólistka operety (1. 7. 1963) △ Zbořil Aleš, herec (1. 7. 1968) △ Dopitová-Vaňáková Alena, režisérka (3. […]

    Řezník

    Řezník
    25. června 2018 Žádný komentář

    Dotazník aneb Vyhlížení divadelního času

    Zemřeli

    Zemřeli
    25. června 2018 Žádný komentář

    Karina I. Havlů (17. 12. 1951 Praha – 2. 6. 2018 Praha) Publicistka a překladatelka z italštiny a angličtiny. Gabriela Vránová (27. 7. 1939 Nové Mesto nad Váhom – 16. 6. 2018 Praha) Herečka, dlouholetá členka Divadla na Vinohradech v Praze, známá též z televize, rozhlasu a filmu, jedna z našich předních recitátorek a dabérek. […]

    Kam v létě do divadla

    Kam v létě do divadla
    25. června 2018 Žádný komentář

    Platí ještě sousloví „divadelní prázdniny“? Stále víc divadel otvírá letní scény a nabízí divákům netradiční zážitky často pod širým nebem. Když k tomu připočteme nejrůznější festivaly, divadelní fanoušci aby raději o prázdninách ani neopouštěli republiku.



    Obsah,