Divadelní noviny Aktuální vydání 17/2018

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

17/2018

ročník 25
16. 10.–29. 10. 2018
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Obsah Divadelních novin 9/2017

    DN 9/2017 PDF

    Jana Návratová: Spojení tance a filmu je osudové

    02. května 2017 Žádný komentář

    Rozhovor s ředitelkou Festivalu tanečních filmů (11.–13. května v Kině Světozor)

    Dvě detonace v opeře Národního divadla

    02. května 2017 Žádný komentář

    Opeře Národního divadla se daří inscenovat podnětná díla převážně z druhé poloviny 20. století. Poprvé se do tohoto portfolia dostala původní kompozice, a sice opera Jiřího Kadeřábka Žádný člověk, napsaná na objednávku opery Národního divadla, těsně ji následovala opera Krakatit k oslavě nedožitých stých narozenin Václava Kašlíka.

    Macbeth pokaždé jinak

    02. května 2017 Žádný komentář

    Z Divadla Komedie, kam se dočasně se svými produkcemi přestěhovalo Divadlo Na zábradlí, do Divadla ABC je to, co by kamenem dohodil. Krátce po sobě měla na obou scénách premiéru inscenace Macbetha, které už tak blízko k sobě nemají. Zatímco v ABC se režisér Pavel Khek odhodlal ke standardnímu nastudování klasické předlohy v překladu Martina […]

    Proměny Verlaina a Rimbauda

    02. května 2017 Žádný komentář

    Duchaplná hra britského autora Christophera Hamptona Úplné zatmění o osudovém vztahu velkých francouzských básníků Paula Verlaina a Jeana-Nicolase Arthura Rimbauda má v tomto roce za sebou už padesát let od chvíle, kdy spatřila světlo světa. Výročí však nejspíš nebylo záminkou k jejímu nastudování dvěma divadelními soubory v téměř totožném...

    Naši depresivní furianti

    02. května 2017 Žádný komentář

    Očekávat, že Depresivní děti nastudují Naše furianty alespoň přibližně pietně, by byla holá bláhovost. Pokud se jí snad někdo chtěl přesto dopustit, dostalo se mu důrazného varování skrze dvě reklamní fotografie: z jedné upřeně zírá černoch v národním kroji, druhá nabízí akt obézní ženy s nákupní taškou přes hlavu na kapotě staré...

    Feste. Jesle.

    02. května 2017 Žádný komentář

    Divadlo Feste i ve své poslední inscenaci Dítě. Člun. naplňuje svůj program divadla společensky „palčivých“ témat. Tentokrát je to problematika rodičovství a nástupu dítěte do jeslí.

    Kde divadlo chutná po jablkách

    Po úspěchu inscenace Hodina Komenského přizvalo ostravské Divadlo loutek ke spolupráci osvědčený tandem libereckého Naivního divadla – režiséra Martina Tichého a scenáristu a dramaturga Víta Peřinu. Ti se tentokrát zdárně utkali s dramatizací osobitého příběhu spisovatelky Ivy Procházkové, která za poněkud tajuplný název Středa nám chutná...

    Výlet na praúzemí psychické improvizace

    02. května 2017 Žádný komentář

    Ivanu Uhlířovou jistě netřeba představovat coby herečku. Nastal ale čas představit ji jako režisérku. Nová inscenace dostala jméno Mimo zápis.

    Tyranie sdílené vagíny

    V MeetFactory podruhé hostuje režisérka Natália Deáková a s dramaturgem Matějem Samcem zde uvedli nejnovější román Irvina Welshe Pohlavní životy siamských dvojčat.

    Plýtvání jevištním časem zakázáno aneb Broadway září

    Plýtvání jevištním časem zakázáno aneb Broadway září
    02. května 2017 Žádný komentář

    Několik let jsem v New Yorku nebyl. I u nás chodím do divadla méně než dříve. Možná jsem tedy správně odpočatý, abych jevištní umění vnímal čerstvýma očima (i ušima). Rozhodně mě několik současných broadwayských produkcí velmi zaujalo. Vybíral jsem si během své nedávné návštěvy, pokud možno, ty nové a latentně kvalitní a jsem potěšen,...

    Burza /

    Ceny 55. ročníku Poděbradských dnů poezie 2017

    Ceny 55. ročníku Poděbradských dnů poezie 2017
    02. května 2017 Žádný komentář

    1. kategorie Laureátka ceny Vladimíra Justla, certifikát od Herecké asociace a Cena publika Barbora Vágnerová, Pražská konzervatoř Cena Českého rozhlasu Pavla Limmlová, Brno Cena SLOVO a HLAS Petr Uhlík, Pražská konzervatoř Prémia Literárneho fondu v Bratislave za mimoriadny umelecký výkon a Cena Vydavateľstva Tatran Samuel Gonda, Konzervatórium Košice...

    Burza /

    Valná hromada Herecké asociace

    Valná hromada Herecké asociace
    02. května 2017 Žádný komentář

    Milé členky, milí členové HA, naši vážení příznivci. Uplynulý rok byl pro Hereckou asociaci velmi náročný (jak jinak), ale také v mnohém radostný. Dořešili jsme některé dlouhodobé projekty (podpis nové smlouvy s Českou televizí – po třech letech, autorský zákon aj.), velmi intenzivně zapracovali na navýšení platů výkonných umělců (v loni...

    Burza /

    Pozvánka do Prachatic

    Pozvánka do Prachatic
    02. května 2017 Žádný komentář

    Národní muzeum informuje

    Jan Skopeček: Má poslední štace (VII)

    02. května 2017 Žádný komentář

    V dubnu 1965 Lohniský opět všechny překvapil, v Libni se totiž konala premiéra Kafkova Zámku. Práce, kterou režisér s herci vynaložili, je úctyhodná, napsala tehdy kritička Alena Urbanová. Náš přínos vidím především v tom, že jsme ostatním ukázali divadelní možnosti tohoto těžce uchopitelného díla a jeho autora. Na podzim téhož roku jsem se ve...

    Když osud postaví si hlavu aneb Peripetie jedné inscenace

    02. května 2017 Žádný komentář

    V letech 1987–1990 jsem působil jako dramaturg v Divadle Vítězného února v Hradci Králové (dnes Klicperovo divadlo). Divadlu v té době řediteloval Zdeněk Rumpík, který se ho pokoušel vyvést z určité tvůrčí krize a pro uskutečnění této své vize podnikl i zcela konkrétní „manažerské“ kroky. Jaroslav Etlík Když znovu otevřel Besedu, pověřil...

    Wanted

    02. května 2017 Žádný komentář

    Album písní Kurta Weilla bezprostředně navazuje na stejnojmenný projekt, který měl premiéru ve velkém sále pražské Lucerny 12. dubna a před evropským turné tu vyprodal sedmnáct představení. aneb Úvahy hudební.

    Jára Cimrman dobývá Ameriku! (No. 4)

    06. května 2017 Žádný komentář

    Na ráno máme naplánováno natáčení s Davidem Smoljakem, který pro svůj dokument připravil vtipný scénář. Sraz je v Battery Parku s výhledem na Sochu svobody.

    Jára Cimrman dobývá Ameriku! (No. 3)

    05. května 2017 Žádný komentář

    První představení dopadlo skvěle. Dnes máme konečně čas si vydechnout a nasát trochu newyorskou atmosféru.

    Jára Cimrman dobývá Ameriku! (No. 2)

    04. května 2017 Žádný komentář

    V New Yorku na letišti nás vítá krásné počasí a také Karel Smékal z Českého konzulátu. Následující den nás čeká představení a jsme unavení po cestě, takže zaléháme, abychom načerpali síly.

    Jára Cimrman dobývá Ameriku! (No. 1)

    03. května 2017 Žádný komentář

    Jsme pražské divadlo, které se věnuje výhradně anglickým verzím her Járy Cimrmana. Mezi herci jsou Američané, Britové a jeden Australan. V dubnu jsme se vydali na turné do USA.

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 244)

    07. května 2017 Žádný komentář

    Převod mnohomluvné, filosofující knihy s mnoha podobenstvími do jevištní podoby inscenace v malém „neziskovém“, ekonomicky živořícím divadle asi nejde aneb Mudrování nad Věží, co stavěli v brněnském Buranteatru.

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 243)

    06. května 2017 Žádný komentář

    Děti seděly jako pěny, ústa a oči dokořán… aneb Mudrování o Malé čarodějnici v brněnské Polárce.

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 245)

    08. května 2017 Žádný komentář

    Uvedení Dynastie je pro Divadlo Husa na provázku úspěchem aneb Mudrování nad inscenací Dynastie Lehman Brothers. (Věnováno Vladimíru Morávkovi, uměleckému šéfovi souboru Divadla Husa na provázku.)

    Nácek mezi námi

    02. května 2017 Žádný komentář

    Znepokojivá satira německého autora Timura Vermese Už je tady zas (2012, česky 2013) patří k literárním bestsellerům, vznikla též jeho filmová verze, nyní dílo prezentuje v původní dramatizaci a režii Michala Balcara Divadlo Na Jezerce.

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 247)

    14. května 2017 Žádný komentář

    Co to bylo?! A o čem…? Aneb Mudrování nad Sílou zvyku v HaDivadle.

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 246)

    13. května 2017 Žádný komentář

    Byla to taková vánoční podívaná. Blikavá a barevná. Pěkná. Ale – jako by jí scházela duše Aneb Mudrování nad návratem Spící krasavice na jeviště Mahenova divadla

    Divadelní Flora 2017: Jsme v tom spolu (No. 3)

    15. května 2017 Žádný komentář

    Čeření vod, hledání a zpochybňování. 21. ročník Divadelní Flory Olomouc se rozhodně nenese v duchu poklidného sledování konejšivých představení.

    Divadelní Flora 2017: Jsme v tom spolu (No. 2)

    Sobotní program Divadelní Flory byl řádně nabitý, a abych stihla vše, co jsem chtěla, musela jsem v jednu chvíli dokonce přepnout jako mezi jednotlivými kanály na sluchátkách v site specific představení Zářící město.

    Divadelní Flora 2017: Jsme v tom spolu (No. 1)

    13. května 2017 Žádný komentář

    Dvacet zemí tří kontinentů a sedmdesát akcí různých žánrů – začal 21. ročník festivalu Divadelní Flora Olomouc, mezinárodního setkání divadelníků. Letošním tématem je Tekutá Evropa.... Zahajujeme denní zpravodajství z festivalu Divadelní Flora 2017.

    Brno žije divadlem (No. 4)

    I letošní Divadelní svět Brno potvrzuje, že nejlépe se festivalový den začíná pohádkou. O bílé lani hradeckého Divadla DRAK zase potvrzuje, že tvorba Jakuba Vašíčka patří k tomu nejlepšímu v oblasti českého divadla pro děti. O poznání temnější vizi královské rodiny přinesl večerní Král Oidipús mnichovského Residenztheater.

    Brno žije divadlem (No. 3)

    13. května 2017 Žádný komentář

    V inscenaci Věčný život divadla Odin Teatret hledá syn otce. Zda se lidé dokážou vyrovnat s podmínkami „tvrdé prkenné“ Evropy, vychází z interpretace každého přítomného diváka.

    Life in China (No. 3)

    Pár postřehů ze života umělců „země středu“.

    Brno žije divadlem (No. 2)

    Velkou rodinnou fresku Ingmara Bergmana Fanny a Alexander přenáší režisér Marián Amsler na jeviště v podstatě v plné délce původního filmového sestřihu. Sága si v textové rovině zachovává bergmanovskou hloubku řezu lidskými emocemi i jistý ironický nadhled a pro naši kotlinu nezvyklý étos rodinného salonu.

    Brno žije divadlem (No. 1)

    11. května 2017 Žádný komentář

    Na jevišti Janáčkova divadla včera otevřelo mezinárodní festival Divadelní svět Brno představení Demence divadla Proton Theatre. Budapešťský soubor, jehož inscenace jsou realizovány zejména jako mezinárodní koprodukce, od svého vzniku v roce 2009 hostoval asi na sedmdesáti festivalech.

    Brno žije divadlem!

    10. května 2017 Žádný komentář

    Festival Divadelní svět Brno odstartuje dnes, ve středu 10. května, v Janáčkově divadle maďarský soubor Proton Theatre, který do Brna přiveze inscenaci Demence světově proslulého filmového režiséra Kornéla Mundruczóa.

    Life in China (No. 2)

    O tradiční čínské opeře kunqu, jejích divácích a pouličním umění.

    Ceny festivalu Nová dráma/New Drama 2017

    15. května 2017 Žádný komentář

    V sobotu 13. mája 2017 sa v Bratislave skončil trinásty ročník festivalu Nová dráma/New Drama 2017. Súčasťou záverečného ceremoniálu festivalu bolo odovzdávanie festivalových ocenení a cien súťaže Dráma.

    Ceny Evalda Schorma za rok 2016 rozděleny

    15. května 2017 Žádný komentář

    V rámci slavnostního večera s názvem Den D převzala ve středu 10. května v Jazz Clubu Reduta hlavní Cenu Evalda Schorma autorka Kateřina Jandáčková, studentka pražské DAMU, za svou hru Ve dne v noci.

    Clown Bilbo bloguje (No. 61)

    14. května 2017 3 komentáře

    Kdo upeče vám koblížky? Kdo nadělá je do dížky? Kdo jiný nežli Berlióz, náš superkoňský virtuóz! Aneb Úprky z úzkostí.

    Jára Cimrman dobývá Ameriku! (No. 5)

    07. května 2017 Žádný komentář

    Výprava se rozděluje, část cestuje minibusem, část veřejnou dopravou. Do DC je to na americké poměry kousíček. Pouhé 4,5 hodinky. (Ostatní díly tohoto zpravodajství najdete v sekci Seriály a blogy nebo v rubrice Blog.)



    Obsah,