Divadelní noviny Aktuální vydání 17/2018

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

17/2018

ročník 25
16. 10.–29. 10. 2018
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Obsah Divadelních novin 5/2016

    Šimon Dominik: Chci, aby se o našem divadle více vědělo

    Šimon Dominik: Chci, aby se o našem divadle více vědělo

    Rozhovor s uměleckým šéfem činohry Divadla F. X. Šaldy v Liberci

    Burza /

    SPOLUŽÁCI

    SPOLUŽÁCI
    29. února 2016 1 komentář

    Herečka Jiřina Bohdalová a profesor Jan Císař se potkali 13. února na Setkání absolventů DAMU z let 1949–1985.  Oblíbenou komičku na DAMU přijali prý až na potřetí. Během studia se jí narodila dcera – Simona Stašová a školu dokončila v roce 1954. Jan Císař ve stejné době na DAMU vystudoval divadelní vědu, a stal se […]

    Romantika plná rozporů aneb Čím to, že Manon se nelíbí všem?

    Režisér a umělecký šéf Činohry Národního divadla Daniel Špinar před premiérou Manon Lescaut prozradil, že si Nezvalův text vybral, protože se na první scéně dosud nehrál. A taky chtěl vytvořit divácký hit. Ten pravděpodobně vyrobil, o excelentní inscenaci však hovořit nelze.

    Mefisto a Láďové

    29. února 2016 Žádný komentář

    V činohře Divadla J. K. Tyla se v poslední době hýbou ledy: kontroverzní Vojcek z dílny SKUTRU, velké dramatické plátno Úklady a láska Mariána Amslera, historická reflexe Jána Šimka o ojedinělé vzpouře proti komunismu Plzeň 1953 a nejnověji pokus Natálie Deákové o aktuální jevištní přečtení Mannova Mefista.

    Divadelní loučení s Ivanem Rajmontem

    29. února 2016 Žádný komentář

    Zhruba před rokem jsem se po představení výtečně nastudovaného Fausta s režisérem Ivanem Rajmontem domlouval, že si postupně „rozšířím vzdělání“ o jeho práce v Divadle F. X. Šaldy, kde byl od roku 2013 šéfem činohry. Letos v lednu jsem se ke své lítosti vydal do Liberce, abych zhlédl Rajmontovo poslední režijní dílo, které již nedokončil,...

    Panické divadlo Jana Kačeny

    29. února 2016 Žádný komentář

    Režisér Jan Kačena je specifickou osobností nezávislé české divadelní scény. Vybírá si vesměs temná témata, dramatizuje či sám vytváří obsahově těžce proniknutelné texty, ve svých inscenacích se důsledně snaží o maximální – až přepjatý – ponor do podvědomí. Nejde mu o příběhy a v zásadě ani o činy, které postavy jeho produkcí...

    Svěcení jara s happy endem

    29. února 2016 Žádný komentář

    Alena Pešková je zkušená, ale i hledající choreografka libereckého baletu. Nepřekvapí tedy, že chce po svém reagovat na kultovní událost 20. století, průlomovou taneční inscenaci Václava Nižinského na hudbu Igora Stravinského (1913). Magie Svěcení jara vyzařuje napříč desítkami let a vzrušuje další a další choreografy.

    Boží bojovníci v rockovém hávu

    29. února 2016 Žádný komentář

    V loňském roce se v souvislosti s výročím upálení Jana Husa mluvilo (a také umělecky tvořilo) o něm i o husitské revoluci, pro jejíž vznik bylo kazatelovo upálení v Kostnici spouštěcím momentem. Za konec tohoto významného období české historie je považována bitva u Lipan (1434), která rámuje fabuli zatím poslední inscenace Divadla Minor.

    Jan Sklenář: Role Romea mě pobavila i poděsila

    Jan Sklenář: Role Romea mě pobavila i poděsila
    29. února 2016 Žádný komentář

    S hercem Klicperova divadla Janem Sklenářem jsem si povídal v prostorné kuchyni venkovské chalupy nedaleko Braunova Betléma u Kuksu, kde už několik let žije se svým přítelem a kolegou z divadla Miroslavem Zavičárem. Pěstují ovoce, zeleninu, květiny a chovají také několik slepic.

    Čičvákova pravda o Kukurovi

    29. února 2016 Žádný komentář

    Po hře nazvané Kukura, kterou v pražském Činoherním klubu v roce 2011 režíroval její autor Martin Čičvák s Jurajem Kukurou v roli „sama sebe“, vyšel loni před Vánoci v bratislavském Vydavatelství Dixit stejnojmenný biografický román. Na obálce pod titulem Kukura čteme jméno autora zároveň s nezvyklou – ale poměrně přesnou – charakteristikou...

    Burza /

    Došlo do redakce

    Došlo do redakce
    29. února 2016 Žádný komentář

    Marie Zdeňková: Helena Anýžová Institut umění – Divadelní ústav 2015, 160 s. Čtvrtý svazek edice Osobnosti české scénografie je věnován nedávno zesnulé kostýmní výtvarnici, scénografce a příležitostné herečce Heleně Anýžové (21. 8. 1936–23. 8. 2015). Autorka věcně a faktograficky pečlivě mapuje celou její uměleckou dráhu včetně její...

    Nikolaj Koljada: V dramatu musí být bolest

    Kolem osoby ruského dramatika Nikolaje Koljady se motám už pár let. Během té doby jsem poznala několik jeho žáků, vyslechla různé varianty historek a mýtů, kterými je opředen, přečetla několik studií o jeho textech a nakonec jeden spolupřeložila. Zbýval osobní kontakt. Do Jekatěrinburgu, kde žije a přednáší, to je z Prahy skoro 4 000 kilometrů....

    Kafka v Londýně, Londýn v Kafkovi

    Kafka v Londýně, Londýn v Kafkovi

    Loni uplynulo sto let od prvního vydání Kafkovy Proměny. Kafka v Praze, Praha v Kafkovi. Mýtus města a spisovatelova aura se vzájemně napájejí. Jsou nerozložitelným dvojčlenem, píše Juan Insua v knize Město K. – Franz Kafka a Praha. Zahraniční umělci inspirovaní spisovatelovým literárním odkazem si s tím ale hlavu příliš nelámou a daný binom...

    Burza /

    Levínský píše Uhdemu

    Levínský píše Uhdemu

    Milý Milane, děkuji za Tvůj dopis. A děkuji dvojnásob, žes otevřel příběh Poincarého, tedy v tom smyslu, žes o žádném vědci Henrim Poincarém nikdy neslyšel. On o něm totiž, jak jsem si v posledních dvou měsících s naprostou jistotou ověřil, neslyšel nikdo. Což nesvědčí o ničem jiném než o tom, že všechny mé pocity, že […]

    Burza /

    V hlavní roli – DAMU

    V hlavní roli – DAMU

    Herecká asociace informuje

    Burza /

    Oldřich Janota

    Oldřich Janota
    29. února 2016 Žádný komentář

    Dotazník aneb Vyhlížení divadelního času

    Hořký návrat

    29. února 2016 4 komentáře

    Do roku 2016 vstoupilo Národní divadlo moravskoslezské uvedením dramatizace románu slovenského autora Pavla Vilikovského Deník mého otce, kterou nastudoval režisér Lukáš Brutovský.

    Sisyfovská detektivka

    Režisérka vystavěla inscenaci Láska a informace jako detektivku, jejíž linie vyprávění se ztrácí a zase objevuje na nečekaném místě, s rezignací na jednoznačné řešení.

    Zírání na šneka

    Láska a informace Caryl Churchillové v nastudování Petry Tejnorové je odvážný počin. Druhý pohled na inscenaci ND Praha.

    Kdo byla a proč zemřela

    29. února 2016 Žádný komentář

    Na první pohled se zdá, že se režií opery Giacoma Pucciniho Madama Butterfly ve Státní opeře vrací režisér Jiří Heřman tam, kde úspěšně šéfoval.

    Alfred ve dvoře

    Budova divadla Alfred ve dvoře je jedna z mála, jež byla u nás po sametové revoluci postavena. Autory jsou akad. arch. Jindřich Smetana a Ing. arch. Tomáš Kulík... Místa pro „nová“ divadla.

    Do divadla s kuřetem (No. 10)

    Poslední produkce Malé inventury přilákala do festivalové centrály, Studia Alta, dav lidí, který se horko těžko do sálu vměstnal. Důvodem bylo, že se po představení konal závěrečný večírek... Všechny díly festivalových reportáží najdete v sekci Seriály a blogy nebo v rubrice Festivaly.

    Tip: 23. ročník filmové přehlídky Febiofest

    07. března 2016 Žádný komentář

    17. března začíná 23. ročník filmové přehlídky Febiofest. Uvede deset filmů s českou účastí a zve i na výstavu polské filmové legendy Andrzeje Wajdy. Prezident festivalu Fero Fenič obdržel 1. března čestné občanství Prahy.

    Nikolaj Koljada: V dramatu musí být… II.

    06. března 2016 Žádný komentář

    Nečtěte noviny, nedívejte se na televizi a nevěřte nikomu, kdo píše na internet... Aktuální DN 5/2016 přinášejí velký rozhovor s hvězdou současné ruské dramatiky, pedagogickým guru z Jekatěrinburgu Nikolajem Koljadou. Čtenářům i-DN nabízíme části rozhovoru, které se do tištěné verze nedostaly.

    Vážené paní senátorky, vážení páni senátoři…

    08. března 2016 Žádný komentář

    Senát v prvním kole podpořil senátorský návrh zákona o veřejných kulturních institucích, který má usnadnit život zejména regionálním divadlům. Nabízíme úplné znění projevu Jiřího Šestáka, který přednesl v Senátu 3. března t.r.

    Tip: Přehlídka ke dni divadla pro děti a mládež

    11. března 2016 Žádný komentář

    Od soboty 12. března až do středy 16. března 2016 se v Praze uskuteční šestnáctý ročník Přehlídky ke světovému dni divadla pro děti a mládež. Na přehlídce se představí jak dětské amatérské soubory, tak i velké divadelní domy v čele například s Divadlem DRAK a libereckým Naivním divadlem. Přehlídka se koná v prostorách Divadla v Celetné.

    Noví hudební ředitelé opery ND

    09. března 2016 Žádný komentář

    Novým hudebním ředitelem Opery Národního divadla se od 1. srpna 2016 stane dirigent Jaroslav Kyzlink. Funkce hudebního ředitele Státní opery se od téhož data ujme německý dirigent Andreas Sebastian Weiser.

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 148)

    12. března 2016 1 komentář

    Ach ano, člověk na svou smrt je sám… aneb Mudrování nad inscenací brněnských Petrolejových lamp.

    Tip: Fernando Pessoa dnes

    07. března 2016 Žádný komentář

    Po představení Za noci našeho bytí, které bude uvedeno 21. března v pražské MeetFactory, tvůrci inscenace uspořádají diskusi s odborníky na tvorbu Fernanda Pessoy.

    Hezká podívaná na solitéry za sklem

    Čerstvá mladoboleslavská verze muzikálu Kabaret má jedinečný orchestr, dobrou zpěvačku v titulní roli, herecky svérázného průvodce dějem, docela slušnou dámskou company, uměřené tempo a veskrze funkční a i na pohled příjemnou scénu bez zbytečných pozlátek.

    Rozhlas je mrtev, ať žije rozhlas

    07. března 2016 Žádný komentář

    Vltava Českého rozhlasu v květnu 2014 se změnou vysílacího schématu přivedla do éteru také publicistický pořad Slovo o divadle. Přináší aktuality, rozhovory, reportáže a recenze. Počínaje březnem 2016 má také svůj facebookový profil.

    Umělci z východu nabízejí východiska

    07. března 2016 Žádný komentář

    Ve dnech 18. – 20. března 2016 proběhne v Alfredu ve dvoře, ve Studiu ALTA a divadle PONEC mezinárodní festival nezávislé scénické tvorby BAZAAR.

    Tanec s písmeny

    08. března 2016 Žádný komentář

    Soubor BodyVoiceBand, sestávající převážně z předloňských absolventů činoherní katedry DAMU, se už zabydlel v prostorách Jatka78 i ve vlastním stylu... Nyní uvedl inscenaci Depeše pro Jarku Horákovou.

    Astrolog v roztrhané šále

    29. února 2016 Žádný komentář

    Zpěváka Vladimíra Mertu jsem poprvé viděl někdy v šedesátých letech v beatovém klubu Sluníčko, v tehdejším Dětském domě na Příkopech. Bylo to na koncertě jedné z tehdy populárních beatových skupin, snad Flamengo, který uváděla tehdy začínající dvojice mladých humoristů Šimek–Grossmann, Š+G.

    Duše v Kleci

    Ve spolupráci se scénáristou Vladimírem Fantou uvedl spolek Kašpar v Divadle v Celetné novou autorskou hru. Klec směle konkuruje původním českým sitcomům, odlehčuje repertoár, chce osvědčenými postupy pobavit.

    Management přítomnosti Petra Oda (No. 1)

    13. března 2016 Žádný komentář

    Přemýšlel jsem o krátkém výrazu, kterým bych charakterizovat práci režiséra v Divadle Kámen – jednom konkrétním hledajícím, umělecky vyhraněném divadle. A došel jsem ke spojení dvou slov: management přítomnosti.... Dramatik, režisér, herec, zakladatel a šéf pražského Divadla Kámen si na stránkách i-DN otevírá blog.

    Výpověď ze života baletek nebyla nikdy tak…

    15. března 2016 Žádný komentář

    Deník The Washington post zařadil doku-dance FAiTH, který byl uveden v Atlas Performing Arts Center ve Washingtonu, mezi tři nejvýstižnější introspekce do života primabalerín. Psychologický thriller Černá labuť, kultovní americký muzikál Červené střevíčky a česká taneční inscenace FAiTH...

    Co je to tady za řev?!

    14. března 2016 Žádný komentář

    Inscenace Busking un/limited, kterou připravil Spielraum Kollektiv v pražském Divadle Archa, je zajímavá nejen tím, že v ní vystupují autentičtí buskeři, ale především tím, že autoři nestraní ani jedné straně.

    Milanu Uhdemu k osmdesátinám

    04. března 2016 Žádný komentář

    Spojení Divadla Husa na provázku a jubilujícího dramatika, pedagoga, divadelního kritika, politika a nepominutelné osobnosti nejen brněnského kulturního života Milana Uhdeho (nar. 28. července 1936) má připomenout cyklus scénických črt Kde Shakespeare můj? Už skoro jde...



    Obsah,