Divadelní noviny Aktuální vydání 15/2018

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

15/2018

ročník 25
18. 9.–1. 10. 2018
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Obsah Divadelních novin 4/2016

    Martin Glaser: Znovu vyprávíme velký příběh

    14. února 2016 Žádný komentář

    Rozhovor s režisérem a ředitelem Národního divadla Brno

    Burza /

    HERCI PAVEL HANDL A NORBERT LICHÝ SLAVÍ

    HERCI PAVEL HANDL A NORBERT LICHÝ SLAVÍ
    14. února 2016 Žádný komentář

    Sedmdesátiny ostravského Divadla Petra Bezruče se slavily 29. ledna komponovaným večerem, kterého se zúčastnili současní i bývalí herci, režiséři a spolupracovníci. Nad fotografií pořízenou ten večer zavzpomínala i redaktorka DN Marie Reslová, která si na začátku sedmdesátých let od Bezručů odnesla své první divadelní zážitky: Ten vůbec první...

    Přímí dědicové Řehoře Samsy

    14. února 2016 Žádný komentář

    Je to již podruhé, co režisér Viliam Dočolomanský na sebe bere bolesti světa. Poprvé tak učinil v minulých politizujících Informátorech, v nichž se zabýval zločiny nadnárodní potravinové korporace. Tentokrát stojí před soudem celá moderní civilizace s jejím chladem, uniformitou, neosobností, neurvalou soutěživostí.

    Zabetonovaná zahrada

    Švandovo divadlo opět sáhlo po „filmovém“ materiálu, v případě Betonové zahrady sice jde o adaptaci literární předlohy – novely Iana McEwana, inscenaci však nelze vnímat bez ohledu na snímek Andrewa Birkina. Příběh čtveřice nezletilých sourozenců, kteří přicházejí o oba rodiče a rozhodnou se tento fakt zatajit před společností, pochovat...

    Studený Adès

    14. února 2016 Žádný komentář

    Domnívám se, že českému opernímu divadlu dlouhodobě schází kontakt se současnou světovou operní literaturou. Dle repertoáru soudě, může náš divák tak nanejvýš získat falešnou představu, že není než minimalistické hudby, která jediná se občas na jevištích objeví. Proto tleskám šéfovi opery NDB Jiřímu Heřmanovi, že nechal Marka Ivanoviće...

    Mise dobytí Archy zatím nesplněna

    Inscenace Kolonizace skupiny VOSTO5 vzbuzovala veliká očekávání. Jednak se po dvou rozdílných, avšak výborných site-specific projektech Dechovka a Dvojí město soubor definitivně zařadil mezi divadla, která objevují stále nové možnosti (nejen) divadelního jazyka, a navíc byla původně plánovaná premiéra v rámci festivalu 4+4 dny v pohybu odložena o...

    Opereta o dvojím vnímání světa

    14. února 2016 Žádný komentář

    Poincarého domněnka tvrdící, že každý jednoduše souvislý trojrozměrný povrch je ekvivalentní povrchu čtyřrozměrné koule, patřila k sedmi matematickým Problémům tisíciletí (Millennium Prize Problems), které v roce 2000 vyhlásil Clayův matematický institut.

    Čechov hrá rozšafně

    Pokud bylo Divadlo Viola před padesáti lety místo spjaté především s nonkonformním uměleckým vyjádřením, beatniky Ginsbergem, Ferlinghettim a zejména jejich českým pokračovatelem Václavem Hrabětem, pak dnes je přesně na druhém konci tohoto uměleckého spektra. Přesto je stále pozoruhodné.

    Bez úkladů není lásky

    Tribuna stadionu s ochozem a modrými a bílými sedadly známého ostravského fotbalového klubu, vyhrazený VIP sektor za sklem v horní části jeviš­tě… Na první pohled to je celkem příhodný prostor pro současné ztvárnění symbolického zápasu povýšené šlechty a měšťanské rodiny, který Friedrich Schiller rozehrál před více než dvě stě lety ve...

    Potíže opery na oblasti

    14. února 2016 1 komentář

    Provozovat operní scénu mimo Prahu je dnes problém především finanční a politický , ale i dramaturgický a estetický. Tři operní premiéry ze závěru ledna provokují ke srovnání.

    Smích jako náprava, zábava i poznání

    14. února 2016 Žádný komentář

    Grand Festival smíchu se ve dnech 25. ledna až 1. února konal už po šestnácté. A už po šestnácté vyprodal hlediště Východočeského divadla v Pardubicích do posledního místa, v sedmi večerech představil inscenace komedií, uvedených na českých scénách v loňském roce, a uvítal osobnosti naší kulturní scény, které nad jednotlivými představeními...

    Martin Finger: Najít balanc, to je má cesta

    14. února 2016 Žádný komentář

    Před devíti lety jsme spolu vedli rozhovor na schodech Divadla Komedie. Možná jsme na nich i seděli a upíjeli pivo, kdo si to má pamatovat. Zato Martinovy role z Komedie a dnes z Činoherního klubu si vybavuji živě. Do jeho tvůrčího životopisu mezitím přibyla zdánlivě nečekaná položka: autorský film Krásno, natočený v tandemu s Ondřejem Sokole

    V Templu sám…

    14. února 2016 Žádný komentář

    Historie českého posrpnového (a předlistopadového) undergroundu je zmapovaná poměrně podrobně a – zdá se – i komplexně. Přesto lze v ní stále ještě objevovat zasutá prostředí a neznámá území. Jedním z takových byl podkrovní byt Ivy a Mirka Vodrážkových v Templové ulici č. 1 na Starém Městě pražském. Od poloviny sedmdesátých let, kdy se...

    Jubileum Letí

    Jubileum Letí
    14. února 2016 Žádný komentář

    Za deset let existence Divadlo LETÍ uskutečnilo více než šedesát projektů a stalo se v České republice průkopníky žánru scénické skici (což je při nejistých finančních podmínkách nezávislého divadla úctyhodné). Na sklonku minulého roku jako vyvrcholení oslav soubor uskutečnil velkorysou jednorázovou akci, maraton scénických skic, v nichž...

    Znovuobjevené písně

    14. února 2016 Žádný komentář

    DvojCD Písně českého kabaretu a Písně české avantgardy ve sličné grafické úpravě prezentuje Přemysl Rut, badatel a interpret v jedné osobě, s vokálními a instrumentálními přáteli (společenství Okolostola ostatně se svým lídrem pořádá pravidelná živá vystoupení, mapující dějiny – především české – písničky). K nahrávkám je...

    Místo zločinu Polná

    Místo zločinu Polná
    14. února 2016 Žádný komentář

    Úvahy televizní

    Pantagruelův almanach nové dramatiky

    Pantagruelův almanach nové dramatiky
    14. února 2016 Žádný komentář

    V jinošských svých letech čítával jsem u babičky své v Novákových Přehledných dějinách literatury české od nejstarších dob až po naše dny (1936) a ve zbožné úctě se kořil sečtělosti a venkoncem majestátním znalostem velkého Arneho i strýce jeho Jana Václava, any pokrývaly skvostný svazek zvící 1800 stran.

    Došlo do redakce

    Došlo do redakce
    14. února 2016 Žádný komentář

    Hromosvod: Divoký ticho Žižkova. CD, Galén 2015, 49:37 min. Mezi prsty Žižkova se světlo skví,/ opatrně nakukuje do oken,/ tvoje rty a vlasy voní od broskví,/ postel zvoní další nekonečnej den… Čtvrté CD pražské folk­rockové skupiny Hromosvod si jako téma vzalo otisky míst jejího vzniku a působení, pražskou čtvrť Žižkov. Čtrnáct zvukově a...

    Jako med kapající na ostří žiletky

    14. února 2016 Žádný komentář

    Když na loňském Febiofestu odpovídal britský herec Alan Rickman s nadhledem a smyslem pro humor na všetečné otázky novinářů (přijel sem jako režisér filmu Králova zahradnice), nikdo netušil, jak málo času mu v životě zbývá. Zemřel ve čtvrtek 14. ledna v londýnské nemocnici po krátkém boji s rakovinou.

    Alan Rickman: Sebekázeň a svoboda jsou dvě strany téže mince

    14. února 2016 Žádný komentář

    Alan Rickman byl znám tím, že nerad dává rozhovory a vůbec se nerad prezentuje. Bylo patrné, že mu příliš nesedí být spojován pouze se zápornými postavami, kterými se ovšem nejvíc proslavil.

    Dobytí Oněgina Australanem Barriem Koskym

    14. února 2016 Žádný komentář

    Pořád se u nás hádáme o prý moderní a prý tradiční operní režii. Pořád se upírá režisérovi autorství inscenace jen proto, že někdo konkrétní nevymyslel nic kloudného. Příklady v recenzi Jana Dehnera na straně 6. Eugen Oněgin podle Čechova Režisér Barrie Kosky, intendant Komické opery v Berlíně původem z Austrálie, sehrál Čajkovského Eugena...

    Póly evropské opery

    Póly evropské opery

    Tentokrát zmíníme dva: Mnichov a Berlín. Dvě inscenace s významnou českou účastí: v Bavorské státní opeře v Mnichově měla světovou premiéru původní opera Miroslava Srnky Jižní pól, v Komické opeře v Berlíně přizval intendant a režisér Barrie Kosky tenoristu Aleše Brisceina k pozoruhodnému pojetí Čajkovského Eugena Oněgina. Návdavkem...

    Burza /

    Uhde píše Levínskému

    Uhde píše Levínskému
    14. února 2016 Žádný komentář

    Ahoj, René, díky za inspirativní dopis. Obdivuju Tvůj nadhled, se kterým pokládáš Fortinbrase s kulometem a teroristu Verchovenského za roztomilé. To neumím. Vybavuju si při té příležitosti, že mě v recenzi mých knižních vzpomínek označil Jiří Peňás za suchara. Vnucuje se mi jedna ze dvou možných odpovědí na jeho hodnocení, totiž že měl...

    Burza /

    Ceny Thálie 2015

    Ceny Thálie 2015

    Herecká asociace informuje

    Burza /

    To byl rok 2015

    To byl rok 2015
    14. února 2016 Žádný komentář

    Národní muzeum informuje

    VILA Štvanice

    Místa pro „nová“ divadla

    Tip: S/He Is Nancy Joe naposled v ČR!

    22. února 2016 Žádný komentář

    Dnes, v pondělí 22. 2. od 20:00, se v pražském Divadle Ponec koná derniéra úspěšné sólové inscenace Miřenky Čechové S/He is Nancy Joe.

    Tip: Magdalena Kožená v Rudolfinu

    24. února 2016 Žádný komentář

    Dnes, ve středu 24. února od 19.30 hodin, vystoupí ve Dvořákově síni Rudolfina mezzosopranistka Magdalena Kožená již ve čtvrtém pokračování své rezidence ve 120. sezoně České filharmonie. Ve spolupráci s režisérem Ondřejem Havelkou promění Rudolfinum v barokní divadlo. Se stejným programem vystoupí v Rudolfinu i v pátek.

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 145)

    20. února 2016 Žádný komentář

    Pohonem chodu divadla je zapálenost a chuť všech zúčastněných aneb Mudrování nad Létajícím dítětem a Perpetuum mobile v Buranteatru.

    Do divadla s kuřetem (No. 1)

    24. února 2016 Žádný komentář

    V pondělí 22. února byly v rámci Slavnostního Galavečera v divadle ARCHA předány ceny Česká divadelní DNA. Zahajujeme seriál zpravodajství z festivalu Malá inventura.

    Tip: Královna majestátního popu v Akropoli

    29. února 2016 Žádný komentář

    Královna majestátního popu Anna von Hausswolff se v pátek 4. března vrací do Prahy. Do Paláce Akropolis přiveze ze Švédska své uhrančivé písničkářství. Představí album The Miraculous, jež je hodinovou procházkou po magické přírodě, kde v temnotě ožívají bytosti z pověstí a každodenní realita dostává úplně jiný rozměr.

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 146)

    27. února 2016 1 komentář

    Hvězdou večera se stala kapelnice, zpěvačka a představitelka Erny, vychytralá manželka France, obrýlená Kristýna Hulcová aneb Mudrování nad Kazimírem a Karolínou v hnízdě na Orlí.

    Do divadla s kuřetem (No. 6)

    Synovial autorského uskupení [PLAY] boyz (Marek Zelinka a Martin Talaga) chytne od okamžiku, kdy se performeři objeví na jevišti. Soubor Wariot Ideal se nechal inspirovat Stevensonovou veršovanou baladou Pirát a lékárník, inscenace se všakt topí jako znepřátelený koráb.

    Do divadla s kuřetem (No. 5)

    Monodrama nazvané Třetí lež, uváděné v MeetFactory, vypráví o událostech z románové trilogie Agoty Kristof velmi odosobněně.

    Do divadla s kuřetem (No. 7)

    Inscenace Práce skupiny Ryba řvoucí nechává publikum zapomenout na konvenční významy slova z titulu. Vše je tak lehké a hravé.

    Do divadla s kuřetem (No. 8)

    Mutus Liber skupiny Handa Gote své publikum přímo zahlcuje množstvím rekvizit-nástrojů, které jsou podle anotace určeny k vytvoření kamene mudrců.

    Do divadla s kuřetem (No. 9)

    Závěr předposledního dne festivalu Malá inventura patřil trapnosti. Dnes o autorské inscenaci Pičus není kretén skupiny Anička a letadýlko a téměř cirkusovém projektu Cow Love francouzského dua Nandy Suc a Frederica Robleda.

    Do divadla s kuřetem (No. 4)

    Dnes ještě jeden pohled na projekt Halky Třešňákové Für die Macht. Herečka a klaunka má smysl pro nadsázku, ale...

    Do divadla s kuřetem (No. 3)

    Třetí den festivalu Malá inventura přinesl první premiéru - byť byla „pouze“ pražská. Give Me 10 Seconds je výsledkem spolupráce španělského režiséra Amadora Artigy a choreografů a interpretů Nikoly Křížkové (CZ) a Damiana Ottavia (IT).

    Do divadla s kuřetem (No. 2)

    Po slavnostním udílení cen DNA v pražské Arše otevřely 14. ročník festivalu Malá inventura dvě produkce „nového divadla“. Vřelým i lstivým objetím přivítaly návštěvníky NODu Lessons of Touch (Lekce doteku) a welcome drinkem pohostila Halka Třešňáková osazenstvo MeetFactory.



    Obsah,