Divadelní noviny Aktuální vydání 13/2018

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

13/2018

ročník 25
26. 6.–1. 9. 2018
  • Zprávy
  • Kritika
  • Seriály a blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Vydání: 3/2018

    Zobrazit popisný text a náhledové obrázky ke článkům.

    O poslušné lokajské společnosti (III) František Pavlíček: Čtení z října 1989

    O poslušné lokajské  společnosti (III) František Pavlíček: Čtení z října 1989

    Srdcem divadla je herec Zatímco vaši dramatickou, filmovou i televizní tvorbu je možné dohledat, o pedagogickém působení ví, kromě bývalých studentů, asi jen málokdo. Přednášel jsem na DAMU, ale jenom tři semestry. Profesoři mě vyprovodili, protože jsem podrýval jejich autoritu. Musel jsem sice odevzdat roční plán výuky, ale pak jsem vzal své... Celý článek

    Omluva

    Omluva

    V rubrice Došlo do redakce (DN 2/2018, str. 15) jsme při redigování zkomolili jméno autorky CD Nebyla jsem vždycky dospělá Ajrín Zlámalové a nedopatřením jsme zaměnili jména autorů textů a hudby. Čtenářům, paní Zlámalové a autorovi textu Janu Kolářovi se omlouváme. Mrzí nás to. Celý článek

    Jednou větou

    Jednou větou

    Pražské Studio Alta oslaví v roce 2018 deset let své existence a bude ve svém programu zkoumat věk a čas z různých úhlů: mládí a stáří, minulost a budoucnost, zkušenost i naivita – jakým způsobem se s těmito pojmy vyrovnávají čeští i zahraniční umělci různých generací; jedním z vrcholů sezony by měla být premiéra životopisné […] Celý článek

    Zemřeli

    Zemřeli

    Oldřich Veselý (13. 11. 1948 Brno – 17. 1. 2018 Brno) Zpěvák, klávesista a hudební skladatel známý především z rockových skupin Synkopy a Blue Effect. Vedle toho spolupracoval jako autor scénické hudby s Městským divadlem Brno a s Českou televizí. Zdeněk Braunschläger (30. 1. 1932 Boskovice – 17. 1. 2018 Praha) Herec a scenárista. Jeden […] Celý článek

    Výročí 1.−15. února

    Výročí 1.−15. února

    Haken Petr, herec (1. 2. 1963) △ Koubek Jan, sólista opery (1. 2. 1948) △ Kubálek Josef, sólista baletu (1. 2. 1938) △ Čejka Petr, sólista baletu (2. 2. 1968) △ Chudožilov Petr, spisovatel (2. 2. 1943) △ Sova Milan, herec (2. 2. 1938) △ Čechová Milada, loutkoherečka (3. 2. 1963) △ Kotek Václav, herec […] Celý článek

    Užší nominace Cen Thálie 2017

    Užší nominace Cen Thálie 2017

    Činohra Tereza Dočkalová – Nora, Henrik Ibsen: Nora (Domeček pro panenky), režie Jan Nebeský, Divadlo pod Palmovkou Praha Veronika Khek Kubařová – Katja, Theodor Holman: Interview, režie Martin Myšička, Dejvické divadlo Praha Eva Salzmannová – Ray, Sara Baume: Jasno lepo podstín zhyna, režie Viktorie Čermáková, MeetFactory Praha Daniel Bambas – Edward... Celý článek

    Divadlo 1918–2018

    Divadelní zákon 1948 Za počátek právní regulace profesionálního divadla lze považovat tzv. Bachův divadelní řád – nařízení č. 454 ř. z. z 25. listopadu 1850. Jeho základní myšlenky převzala právní úprava první republiky: určovala způsobilost divadelních budov, vydávala koncesní povolení osobě způsobilé provozovat profesionální soubor a... Celý článek

    Podoby – U Růže

    Podoby – U Růže

    Byl by to skoro nejvhodnější den k odchodu ze světa. Zrovna hrajou cypljonok maleňkij. To zpívala moje přítelkyně, která mě, kdykoli se jí zachtělo, svedla. Tehdy jsem se zabejval studiem bohosloví. Po návštěvě v jejím ateliéru mi chyběl jen revolver. Stejně jsem na špek skočil znovu. Naštěstí jsem se nic nedozvěděl. V tý době jsem […] Celý článek

    Martina Kinská

    Dotazník aneb Vyhlížení divadelního času Celý článek

    V domě plném vlasů a pavučin

    V Semperově opeře v Drážďanech se vrátili k opeře Ericha Wolfganga Korngolda Die tote Stadt (Mrtvé město). V roce 1920 byla poprvé uvedena hned ve dvou německých divadlech zároveň (v Kolíně nad Rýnem a v Hamburku), okamžitě poté v mnoha dalších operních domech včetně MET. A také v Brně (1922), kde se skladatel narodil – svou nejhranější operu, a... Celý článek

    Lázně jako magický prostor směšnosti

    Sdílení zážitku je důležité pro utváření kulturní komunity ve společnosti. Právě v přítmí divadla k němu ještě může docházet. A nemusí vždy a nutně jít o vážné drama, ale také o společný smích nad něčím, co mohlo být, bylo či je součástí našich životů. Takový katarzní, osvobozující zážitek jsem si odnesl z představení... Celý článek

    Skutečnost může být jen zdání

    Jít na festival současných íránských filmů, jehož 7. ročník se letos konal ve dnech 10.–21. ledna postupně v Praze, Brně a Bratislavě, a myslet si, že uvidíte jen samé filmy „z“ a „o“ Íránu, je vlastně svým způsobem předsudek. Celý článek

    Došlo do redakce

    Došlo do redakce

    Ivan Martin Jirous: Ochranný dohled MAŤA 2017, 88 stran Druhé vydání Jirousových samizdatových básní z roku 1985, kdy nad ním byl veden tzv. ochranný dohled, což znamenalo, že každý den musel na policejní stanici v Telči osobně hlásit svůj pobyt. Ve svých textech tematicky i formálně navazuje na předchozí Labutí písně. Reflektuje dění v sobě,... Celý článek

    Nad největším melodramem

    Nad největším melodramem

    Věra Šustíková je velkým znalcem monumentální Fibichovy a Vrchlického melodramatické trilogie Hippodamie z let 1889–1891. Nejenže se jí jako muzikoložka dlouhodobě zabývá, ale režírovala i koncertní průřez na dvou festivalech v roce 2010. Celý článek



    Obsah,