Divadelní noviny Aktuální vydání 17/2018

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

17/2018

ročník 25
16. 10.–29. 10. 2018
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Obsah Divadelních novin 2/2018

    DN 2/2018 PDF

    Dominika Špalková: Divadlo se nesmí zastavit!

    Rozhovor s uměleckou šéfkou Divadla Drak

    Znepokojivý obraz minulosti i současnosti

    23. ledna 2018 Žádný komentář

    Když na počátku padesátých let minulého století napsal Arthur Miller Čarodějky ze Salemu (The Crucible), které byly založeny na skutečných událostech, nikdo nepochyboval o tom, že nejde o historickou hru. Autor měl za sebou zkušenost s vyšetřováním neblahého Výboru pro neamerickou činnost, a pod procesy s údajnými čarodějnicemi zaznívalo tedy velmi...

    Fikce, historie, nebo proroctví?

    23. ledna 2018 Žádný komentář

    Dystopický román Kaspara Collinga Nielsena Dánská občanská válka 2018–2024 vyvolal u veřejnosti dvojí typ reakce: nadšené přijetí, nebo razantní odmítnutí. Kontroverzní kniha totiž kombinuje žánr sci-fi s politicky zabarvenou vizí blížící se občanské války, ale dojde také na bulvární historky plné krve, sexu a násilí. I přesto se Divadlo Na...

    Studený ohňostroj, či očistný požár?

    Na mnoha místech českých zemí byl příchod nového roku přivítán ohňostrojem připomínajícím letošní sté výročí Československé, potažmo České republiky. A leckde tato podívaná – doprovozená třeba tóny Smetanovy Vltavy – vyvolávala v přítomných pocity pohnutí, možná hrdosti a sounáležitosti se zemí, která v republikánském zřízení...

    Dobře vržené kostky

    Dobře vržené kostky
    23. ledna 2018 Žádný komentář

    Inscenací s poněkud dlouhým názvem Kostky jsou vrženy aneb Don Juan a hlavně pocta Jaroslavu Ježkovi uzavřelo Studio Ypsilon svůj triptych, kam patří tituly posledních dvou sezon Swing se vrací neboli o štěstí a Varieté Freda A. aneb Chytání větru. Jsou to všechno hudební revue ve stylu třicátých let, samozřejmě přetvořené v ryze ypsilonském...

    Šest žen znovuzrozených

    Šest žen znovuzrozených
    23. ledna 2018 Žádný komentář

    Šest žen (původně Šest žen Jindřicha VIII.) je legendární semaforská klasika. Odkazuje až k večerům Akord clubu v Redutě, z nichž zdivadelněný koncert v roce 1958 vzešel coby zvláštní případ tehdejších text-appealů.

    Když člověku rupnou nervy…

    Když člověku  rupnou nervy…

    Výraznou linii tvorby Divadla Tramtarie tvoří původní autorské inscenace. Tu zatím poslední – absurdní komedii Divoké historky – režíroval Filip Nuckolls. A jen předznamenejme, že jeho první setkání s olomouckým souborem bylo poměrně šťastné.

    Strašlivý vztek?

    Strašlivý vztek?

    České divadlo vzalo Caryl Churchill na vědomí až v tomto miléniu. S výjimkou Prvotřídních žen (Top Girls, 1983), uvedených v Národním divadle v roce 2004, sledovalo nevyšlapané cesty autorčiných dramatických novinek. V nich se vytrácí marxisticko-feministický apel a politické ostří se odsouvá na periferii individuální zkušenosti, do surreálného...

    Porušení mravního i přírodního řádu

    Porušení mravního i přírodního řádu

    Břetislav Rychlík se jako režisér vesnického dramatu uvedl inscenací Roku na vsi v Jihočeském divadle před šesti lety; tuto románovou kroniku bratří Mrštíků také dramatizoval. Před dvěma lety na pardubickém jevišti úspěšně režíroval Topolův Konec masopustu. A v prosinci loňského roku měl ve Východočeském divadle premiéru Kalibův zločin podle...

    Potkali se v Pardubicích

    Potkali se v Pardubicích
    23. ledna 2018 Žádný komentář

    Režisér Michael Tarant má zálibu v propojení hudby a hereckého divadla. Zvlášť pokud se tak stane v pohnutých pozemských osudech těch, kteří píší nadpozemsky krásnou hudbu.

    Jana Burkiewiczová: Baví mě divadlo, které kašle na to, co je správně

    Jana Burkiewiczová: Baví mě divadlo, které  kašle na to, co je správně

    Na premiéru choreografie Divočina nikdy nezapomenu. Přišla jsem do Ponce a zůstala omráčená. Malé foyer bylo napěchováno českými celebritami – dirigent Libor Pešek, textařka Gabriela Osvaldová, skladatel Ondřej Soukup, módní návrhářky i výtvarníci… Připadala jsem si jako na cizí svatbě. Kde se tam ti lidé vzali? Jak to, že vstoupili na...

    Moc sladkého škodí! Momenty s Karlem Makonjem

    23. ledna 2018 Žádný komentář

    Na tradičním loutkářském festivalu v Banské Bystrici byl Karel Makonj jedním ze dvou hlavních řečníků na doprovodné konferenci. Tím druhým byl prof. Henrik Jurkowski.

    DAMU potemněla

    Aby ne – je sobotní pozdní večer (či spíše začínající noc) a kromě nás, zoufalců, kteří se na pokraji šílenství připravují na klauzury, už na Katedře alternativního a loutkového divadla nikdo není. Vycházím z ateliéru, abych se do něj za pár vteřin vrátil jako Ivanov. Stojím přede dveřmi, hlavou mi běží všechny Rajmontovy připomínky,...

    Svobodný v nezavedených strukturách aneb Karel Makonj z různých stran

    Svobodný v nezavedených strukturách aneb Karel Makonj z různých stran
    23. ledna 2018 Žádný komentář

    Začátkem roku po těžké nemoci zemřel divadelní teoretik, režisér a pedagog Karel Makonj (9. 12. 1947 Praha – 2. 1. 2018 Praha).

    Burza /

    Divadlo v Dlouhé Praha

    23. ledna 2018 Žádný komentář

    Do divadla zadním vchodem

    O poslušné lokajské společnosti (II) František Pavlíček: Čtení z října 1989

    O poslušné lokajské  společnosti (II) František Pavlíček: Čtení z října 1989

    Po krátkém působení v Československé televize jste zamířil do Filmového studia Barrandov. Dostal jsem se jako dramaturg do vynikající tvůrčí skupiny Feix–Daniel, jenže konference na festivalu v Banské Bystrici v únoru 1959 přinesla tvrdou kritiku některých filmařů a jejich postihy, mezi které patřil i zákaz několika filmů. Ze skupiny Feix–Daniel...

    Bill C. Davis: Každá hra si zaslouží druhou šanci

    23. ledna 2018 Žádný komentář

    Americký dramatik Bill C. Davis (1952) má na kontě přes deset her. Nejvíce jej proslavila Mass Appeal z roku 1980, kterou v české premiéře pod názvem Odvolání na podzim 2016 uvedlo pražské Divadlo v Řeznické v režii (a v jedné ze dvou hlavních rolí) Miroslava Táborského.

    Zákulisí Baletu ND

    Zákulisí Baletu ND
    22. ledna 2018 Žádný komentář

    Balet Národního divadla nabídl při příležitosti nastupujícího roku 2018 nástěnný kalendář černobílých fotografií ze zákulisí souboru. Zachycují zkoušky a přípravu tanečníků v baletních sálech. Autorem výtvarně působivých snímků je dlouholetý spolupracovník baletního souboru Martin Divíšek. Na této práci mě fascinuje být u zrodu...

    Divadlo 1918–2018

    Divadlo 1918–2018
    23. ledna 2018 Žádný komentář

    České divadlo se přirozeně prolíná s českou historií. Ne vždy v dobrém. Ale zaslouží si připomenout inscenace, která spolutvořila dějiny a pomohla českou společnost nasměrovat od normalizace k demokracii. Dnes se o tu orientaci bojuje, i proto je potřebné ohlédnout se na samý počátek.

    Oprava

    Oprava
    23. ledna 2018 Žádný komentář

    V popiscích k Velkému rozhovoru se Stanislavem Zindulkou (DN 22/2017) jsem omylem připsal všechny hercovy brněnské role Státnímu divadlu Brno. Uvádím tedy na pravou míru, že inscenace August, August, august, Král Jan, Komik a Albert Einstein vznikly v Divadle bratří Mrštíků. Stanislavu Zindulkovi i čtenářům se omlouvám. Jan Kolář

    Kultura buranství

    Kultura buranství

    Jelikož přelom roku je celkově na kulturní akce chudý a protože občané žili prezidentskými volbami, zamyslím se nad tím, proč kultura a s ní spojená sebeprezentace této země tak hrubě upadá.

    Kolik stojí Velké divadlo?

    Kolik stojí Velké divadlo?
    22. ledna 2018 Žádný komentář

    Velké divadlo, historická scéna Divadla J. K. Tyla v Plzni, od 1. do 29. ledna nehraje, otevře se divákům až 31. ledna představením baletu Manon. A to proto, že ředitel divadla Martin Otava pronajal budovu produkční společnosti Sirena film, která zastupuje francouzskou produkci filmu Edmond.

    Kritický žebříček 2/2018 – činohra

    Kritický žebříček 2/2018 – činohra
    23. ledna 2018 Žádný komentář

      5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět/ 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Lenka Dombrovská Radmila Hrdinová Vladimír Hulec Vladimír Just Jan Kerbr Luboš Mareček Valdimír Mikulka Marie Reslová Jana Paterová Jana Soprová Veronika Štefanová Jitka Šotkovská Martin J. Švejda Milan Uhde Vít Závodský Ivan Žáček Národní...

    Služebník slova rekapituluje

    Služebník slova rekapituluje

    Přednáším poezii více než 40 let. Leccos jsem s ní zažil, stál vedle básníků, kteří když slyšeli své texty z cizích úst, střídavě vážněli, ano, někteří dojetím slzeli, jiní se naopak vzdorovitě domáhali vlastního pojetí přednášených veršů a předepisovali přízvuky a pomlky tam, kde bych toho nikdy neučinil. Jméno Miroslava Kováříka...

    Došlo do redakce

    23. ledna 2018 Žádný komentář

    Ajrín Zlámalová: Nebyla jsem vždycky dospělá CD Semafor, 2017 Autorský debut pianistky, textařky a skladatelky Ireny Zlámalové, přezdívané Ajrín, nabízí osmnáct songů vyrůstajících z šansonové, jazzové a folkové inspirace. A zaslechneme v nich i ozvuky semaforského „šantánového popěvku“, což je ostatně v řádu věcí: interpretka už...

    Jednou větou

    Jednou větou
    23. ledna 2018 Žádný komentář

    1 Horácké divadlo Jihlava má od Nového roku novou Zkušebnu, jež se nachází na místě bývalé divadelní kavárny; první inscenace, kterou v jejích prostorách pro diváky připraví, bude komedie Popel a pálenka, jejíž premiéra je naplánována na 27. ledna. 1 Patří politici, homosexuálové, intelektuálové, Brňáci, pražská kavárna, nebo dokonce...

    Podoby – Přebytek

    Podoby – Přebytek

    Otec Josef, pojmenovanej zřejmě na počest Františka Josefa H. – císaře, nám vysvětloval, co to je za malér, mít přebytek. Byl pokladníkem na poště v Horních Počernicích. Všechno se počítalo růčo. Když to sedlo, bylo fotrovi výjimečně veseleji. Ale když přebejvalo, nechutnalo by mu ani tlustý vod šunky, který tehdá nebylo…

    Charles Gounod: Faust a Markéta

    Charles Gounod: Faust a Markéta
    23. ledna 2018 1 komentář

    Janáčkova opera Národního divadla v Brně, režie Jiří Heřman, dirigent Marko Ivanović, premiéra 16. prosince 2017.

    Výročí 15.−31. ledna

    Výročí 15.−31. ledna
    23. ledna 2018 Žádný komentář

    Mikšaník Vratislav, sólista baletu (16. 1. 1943) △ Zwierko-Wiercioch Agnieszka Zofia, sólistka opery (16. 1. 1963) △ Cigánek Ladislav, herec (17. 1. 1963) △ Havel Zdeněk, scénický výtvarník (17. 1. 1948) △ Konečná Iveta, kostýmní výtvarnice (17. 1. 1968) △ Hegerová Olga, herečka (19. 1. 1933) △ Šebestík Igor, scénický výtvarník (19. 1. 1943)...

    Ivan Pinkava

    23. ledna 2018 Žádný komentář

    Dotazník aneb Vyhlížení divadelního času

    Byla to přísná ženská, Eva Šormová

    23. ledna 2018 Žádný komentář

    (30. května 1944 Český Brod – 10. prosince 2017 Praha)

    Zemřeli

    Zemřeli
    23. ledna 2018 Žádný komentář

    Marián Labuda (28. 10. 1944 Hontianske Nemce, Slovenská republika – 5. 1. 2018 Bratislava, Slovenská republika) Herec Slovenského národného divadla, u nás známý především z filmů Jiřího Menzela. Dagmar Rosíková (4. 10. 1925 Ostrava – 8. 1. 2018 Praha) Sopranistka, emeritní sólistka Hudebního divadla Karlín v Praze. Viktor Kudělka (25. 2. 1929 Frýdlant...

    Inspirující outsider

    23. ledna 2018 Žádný komentář

    Na Nový rok zemřel ve Varšavě po zákeřné nemoci Zbigniew Osiński (nar. 11. 5. 1939), polský teatrolog, kulturolog, zakladatel Institutu Jerzy Grotowského ve Vratislavi a profesor Varšavské univerzity a varšavské Divadelní akademie A. Zelwerowicze.



    Obsah,