Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Naděje, nebo konec?

Východočeské divadlo Pardubice se pokusilo na Malé scéně dokázat, že Samuel Beckett je něčím víc než jen respektovaným klasikem, který sice obsadil místo v encyklopediích, ale se současným hledištěm rezonuje sporadicky. Zvolilo si k tomu jeho Šťastné dny, které navíc nabízejí mimořádnou příležitost pro zralou hereckou osobnost dámské šatny.

Šťastné dny

Winnie (Zdena Bittlová) uvězněná za stolem FOTO JOSEF VOSTÁREK

Hostující režisér Juraj Augustín ji v osobě Zdeny Bittlové k dispozici měl, ovšem už na začátku jí zvolenou scénografií mnohé zkomplikoval. I když Beckett své texty opatřil podrobnými scénickými poznámkami, inscenátoři se jich samozřejmě nemusí držet. Musí však zvolit takové řešení, které by odpovídalo krajní, osudové a neřešitelné situaci. Augustín vyšel z inte­riéru Malé scény, ale nápad zapasovat herečku za dlouhý robustní stůl, byl nešťastný. Opravdu se nelze divit Winnií zmiňované okolojdoucí dvojici, která nechápe, proč ji z něj nejde vyprostit. Zvláště když herečka na děkovačku klidně vykročí z dvířek, které její partner jednoduše otevře. Snaha podtrhnout absurdnost Winniiny existence je sice zřejmá, ale kupodivu toto „odreálnění“ původně předepsané hromady hlíny nebo písku přináší nebezpečí jakéhosi kuchyňského naturalismu. Žhnoucí poušť je pak značně formální, slunečník jako by se stával zbytečnou rekvizitou, beckettovská pustina duší se nekoná. Slovo kuchyňský není náhodné, vlastně tak často vypadá dialog obou postav (o dialog jde, i když manžel Willie mlčí).

Režisér se zřejmě snažil o podtržení kontrastu zdánlivě běžného výseku manželského života – „normálního“ existování obou postav s nenormální situací. Augustín proto často žene herečku do polohy civilně vypravěčské, méně empatické, komandující manželky, ale bohužel tak zastírá chvíle nejistoty této postavy, kdy musí přesvědčit především sama sebe o šťastně prožitém dni, nepropadnout depresi a s novou energií překonat omezující podmínky.

Herečka kvalit Zdeny Bittlové by si jistě zasloužila plastičtější interpretaci. Měla by především víc vycházet z osobnosti herečky, aby se nestávala jen vybroušenou deklamací. Někdy se to daří, zvláště na začátku, kdy se může opřít o své ženské propriety, nebo ve chvílích, kdy na povrch vybublá trocha humoru. Problematický je však její vztah s Williem, protože postrádá intenzivnější cit. Kromě toho, že je Willie Winnie dirigován, zůstává jejich vzájemný kontakt zaklet jen v pohybových kreacích Martina Mejzlíka. Náznaky emocí se objevují spíše ve vizuální rovině, když se Willie jako neohrabaný brouk marně snaží zdolat hmotu stolu. Režisér nenechá Winnie zapadnout až po krk, kdy už si nedosáhne ani na svou kosmetickou taštičku a zůstávají jí pouze její vzpomínky a fantazie. Bez toho se však její monolog proměňuje jen v poněkud jednotvárné vyprávění, byť provedené dokonalou hereckou technikou.

Po pauze, která se zdá skoro zbytečná, už není kam herecky situaci gradovat. A nevýrazná je i pointa inscenace, jako by otázka, zda tento obraz lidské existence (nejen ženského údělu, jak text bývá často chápán) znamená naději, nebo konec, vůbec nebyla divákovi položena.

Východočeské di­vadlo Pardubice – Samuel Beckett: Šťastné dny. Překlad František Vrba, režie Juraj Augustín, dramaturgie Jan Krupa, scéna Ján Augustín, kostýmy Anna Petříková. Premiéra 10. a 11. října 2015 na Malé scéně ve dvoře.

  • Autor: Jana Paterová
  • Publikováno: 24. listopadu 2015

Komentáře k článku: Naděje, nebo konec?

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 17/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


17. 10.–30. 10. 2017

Číslo 17/2017 (17. 10.–30. 10. 2017)

Obsah čísla 17/2017

Slovo ...

Světec a čurák

Bloudíme labyrintem hrozeb a...

Komentář

Z Dialogu monolog

V polské Vratislavi začal 14. října...

Osobnost měsíce

Eva Salzmannová

Herečka Eva Salzmannová oslavila v...

Dotazník

David Doubek alias Ventolin

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Opera a (česká) televize

Hlavní cenu letošního Mezinárodního...

Fejeton

Co je dnes alternativa – ...

Alternativa byla hudební festival, na...

Kronika

Jednou větou

Pěvec Štefan Margita převzal 19....

Kritika

Šneka, či lanýže?

Po projektu Tři gentlemani, který...

Mládeži tentokrát...

Již počtvrté v olomouckém Divadle...

Česká manželka...

Když jsem před deseti lety sledovala...

O černé labuti z karavanu

Hra U Kočičí bažiny Mariny Carrové,...

A tak to jde stále dál

Nové opery určené pro běžný...

Octomilky, kvasinky a lidé

Je to pořád to samý, octomilka,...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 17/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Příští vlna s dost...

Tématem letošního ročníku festivalu...

Nejen v podzemí vlny bijí do...

Pražská část 24. ročníku festivalu...

Rozhovor

Ondřej Koplík: Mě to...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Věra Ptáčková: Teď už...

Rozhovor s kunsthistoričkou

Kontext

Odvaha v dějinných...

Úvahy filmové

Bývá dáno, co je psáno?...

Poprvé před čtyřmi lety hrála...

Burza

Bojuj za mě ze všech sil,...

Herecká asociace informuje

Podoby – Řeči pohřební,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

UFFO Společenské centrum...

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

O všem a o ničem aneb Kam...

Mezinárodní festival Divadelná Nitra...

Jak překročit hranice –...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Moje milá Květo

Promiň mi to oslovení, říkali jsme...

Zemřeli

Zuzana Růžičková (14. 1. 1927 Plzeň...

Výročí

Výročí 15.−30. října

Nováková Jitka, herečka (16. 10....

Paměti, záznamy, deníky

JAMU sedmdesátiletá (VII)...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Vraždu bych spáchal velmi...

Pohled na opulentní, téměř...

Obrazem

Fagi a divadlo

Tanečnice

Muzeum loutkářských kultur v Chrudimi...

Pan Papírek (IV)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 17/2017



Obsah,