Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Naděje, nebo konec?

Východočeské divadlo Pardubice se pokusilo na Malé scéně dokázat, že Samuel Beckett je něčím víc než jen respektovaným klasikem, který sice obsadil místo v encyklopediích, ale se současným hledištěm rezonuje sporadicky. Zvolilo si k tomu jeho Šťastné dny, které navíc nabízejí mimořádnou příležitost pro zralou hereckou osobnost dámské šatny.

Šťastné dny

Winnie (Zdena Bittlová) uvězněná za stolem FOTO JOSEF VOSTÁREK

Hostující režisér Juraj Augustín ji v osobě Zdeny Bittlové k dispozici měl, ovšem už na začátku jí zvolenou scénografií mnohé zkomplikoval. I když Beckett své texty opatřil podrobnými scénickými poznámkami, inscenátoři se jich samozřejmě nemusí držet. Musí však zvolit takové řešení, které by odpovídalo krajní, osudové a neřešitelné situaci. Augustín vyšel z inte­riéru Malé scény, ale nápad zapasovat herečku za dlouhý robustní stůl, byl nešťastný. Opravdu se nelze divit Winnií zmiňované okolojdoucí dvojici, která nechápe, proč ji z něj nejde vyprostit. Zvláště když herečka na děkovačku klidně vykročí z dvířek, které její partner jednoduše otevře. Snaha podtrhnout absurdnost Winniiny existence je sice zřejmá, ale kupodivu toto „odreálnění“ původně předepsané hromady hlíny nebo písku přináší nebezpečí jakéhosi kuchyňského naturalismu. Žhnoucí poušť je pak značně formální, slunečník jako by se stával zbytečnou rekvizitou, beckettovská pustina duší se nekoná. Slovo kuchyňský není náhodné, vlastně tak často vypadá dialog obou postav (o dialog jde, i když manžel Willie mlčí).

Režisér se zřejmě snažil o podtržení kontrastu zdánlivě běžného výseku manželského života – „normálního“ existování obou postav s nenormální situací. Augustín proto často žene herečku do polohy civilně vypravěčské, méně empatické, komandující manželky, ale bohužel tak zastírá chvíle nejistoty této postavy, kdy musí přesvědčit především sama sebe o šťastně prožitém dni, nepropadnout depresi a s novou energií překonat omezující podmínky.

Herečka kvalit Zdeny Bittlové by si jistě zasloužila plastičtější interpretaci. Měla by především víc vycházet z osobnosti herečky, aby se nestávala jen vybroušenou deklamací. Někdy se to daří, zvláště na začátku, kdy se může opřít o své ženské propriety, nebo ve chvílích, kdy na povrch vybublá trocha humoru. Problematický je však její vztah s Williem, protože postrádá intenzivnější cit. Kromě toho, že je Willie Winnie dirigován, zůstává jejich vzájemný kontakt zaklet jen v pohybových kreacích Martina Mejzlíka. Náznaky emocí se objevují spíše ve vizuální rovině, když se Willie jako neohrabaný brouk marně snaží zdolat hmotu stolu. Režisér nenechá Winnie zapadnout až po krk, kdy už si nedosáhne ani na svou kosmetickou taštičku a zůstávají jí pouze její vzpomínky a fantazie. Bez toho se však její monolog proměňuje jen v poněkud jednotvárné vyprávění, byť provedené dokonalou hereckou technikou.

Po pauze, která se zdá skoro zbytečná, už není kam herecky situaci gradovat. A nevýrazná je i pointa inscenace, jako by otázka, zda tento obraz lidské existence (nejen ženského údělu, jak text bývá často chápán) znamená naději, nebo konec, vůbec nebyla divákovi položena.

Východočeské di­vadlo Pardubice – Samuel Beckett: Šťastné dny. Překlad František Vrba, režie Juraj Augustín, dramaturgie Jan Krupa, scéna Ján Augustín, kostýmy Anna Petříková. Premiéra 10. a 11. října 2015 na Malé scéně ve dvoře.

  • Autor: Jana Paterová
  • Publikováno: 24. listopadu 2015

Komentáře k článku: Naděje, nebo konec?

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 20/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


28. 11.–11. 12. 2017

Číslo 20/2017 (28. 11.–11. 12. 2017)

Obsah čísla 20/2017

Slovo ...

Senioři jsou top!

Napsat úvodník pro Divadelní noviny...

Sukces měsíce

Husa na provázku – Dobru,...

Husa na provázku – Dokumentární...

Dotazník

Bohdana Pavlíková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Katalog uměleckých prací

Nový Katalog prací začne platit od 1....

Fejeton

Když hrají PH pro PP

Když hrají perfektní herci pro...

Názor

Operou obchází strašidlo

Strašidlo režisérismu. Píše Rudolf...

Glosa

Pamětní Rusalka v Národním

Večerní představení Dvořákovy...

Anketa

Video: Ceny Divadelních novin...

Podívejte se na celý záznam z...

Ceny DN 2016/2017: Ve znamení...

Divadelní noviny udělily včera ve...

Kronika

Jednou větou

Tým učitelů Jazykového gymnázia...

Kritika

Slepý výstřel

Divadlo LETÍ představilo v české...

Podnikatelka na dně

Před pár lety Petr Zelenka napsal hru...

Nejde o život, ale o...

Národní divadlo představilo na...

Břit bez ostří

Inscenace Tajný deník Adriana Molea ve...

Ministerstvo máklých kroků

Přední pražská skupina současného...

Tváří v tvář teroru

Terorista unese dopravní letadlo se 164...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 20/2017...

5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je...

Festivaly

Opera 2017 – hudební...

Letošní 13. ročník festivalu...

Rozhovor

Rostislav Novák ml.: Chci v...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Katharina Schmitt: Přízraky...

Rozhovor s libretistkou a režisérkou...

Kontext

Kulturní populismus Hradu

ÚVAHY VÝTVARNÉ

Sněhulák, čtverec a...

Ve filmovém přepisu románové krimi...

Moderní operní režie jako...

Hlavní sdělení této knihy je...

Burza

OPERA 2017 – ceny Libušky

Cena kritiků za nejlepší inscenaci...

Nominace na Ceny Thálie v...

Herecká asociace informuje

Podoby – Návrat

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zahraničí

Londýnské doteky

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vilmos Vajdai: Útlak divadlu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Karin Dor (22. 2. 1938 Wiesbaden,...

Výročí

Výročí 1.−15. prosince

Boudová Nela, herečka (1. 12. 1967)...

Paměti, záznamy, deníky

Divadlo v kostce

Myslíte si, že lze za jeden den a...

Knihovnička

Došlo do redakce

Iva Němcová: Osobnosti české...

Obrazem

Fagi a divadlo

Iva Němcová

V Galerii Českých center v Rytířské...

Pan Papírek… (VI)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 20/2017



Obsah,