Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vše, anebo nic o synech a matkách

Nápad přivézt na plzeňský festival dvě inscenace zabývající se vztahem synů ke svým matkám byl jistě dramaturgicky lákavý. Ale zatímco Klid maďarského souboru rumunského Národního divadla Târgu-Mureş se s tématem vyrovnal emotivně i divadelně působivým způsobem, inscenace polského Teatru Łaźnia Nowa v almodóvarovském titulu Vše o mé matce zanechala většinu diváků chladnými. Postupně narůstající odstup od představení byl v hledišti plzeňského DEPA2015 takřka fyzicky vnímatelný.

Chladně odtažitá inscenace Vše o mé matce FOTO JAROSLAV PROKOP

Režiséra inscenace Michała Borczucha a jeho kmenového herce Krzysztofa Zarzeckého pojí fakt, že oběma zemřely matky na rakovinu, když byli oba ještě velmi mladí. A tak se, spolu s dramaturgem a spoluautorem textu Tomaszem Śpiewakem, rozhodli o svých matkách vytvořit inscenaci založenou na vzpomínkách a útržkovitém těkání mezi fikcí, vysoce stylizovanými připomínkami minulosti a takzvaným skutečným životem. Alespoň tak praví anotace. Polské kritiky zase inscenaci charakterizovaly jako něco mezi psychoanalýzou a spiritismem.

Bohužel, téměř tříhodinový opus hraný bez pauzy má stejně daleko k autenticitě jako k obecnějšímu tematickému přesahu. Vstupní část naznačující souvislosti onemocnění jedné z matek s výbuchem jaderné elektrárny v Černobylu cosi v tomto smyslu naznačí, ale velice brzy se od tohoto motivu uteče, jako ostatně téměř od všeho alespoň trochu konkrétního. A v rozlehlém prostoru haly DEPA2015, kde scénografii dominovaly tři betonové bloky, se jakákoli autenticita i intimita naprosto vytrácely. Pětice hereček, jež se v roli obou matek volně střídají, je více či méně zaměnitelná, z některých míst hlediště se dokonce s nimi navazoval těžce i prostý vizuální kontakt. Výjimku tvořil vymezený prostor divadelní šatny v pravém předním rohu, kde se ale kromě diskuse o tom, zda je herečkám příjemné hrát matku pana režiséra, nic podstatného neodehrálo. A čím dál tím víc dění na jevišti směřovalo k jakési odosobněné publicistice.

Na rozdíl od rumunské inscenace, která měla i specifický humor, působila polská introspekce do tématu vztahu k matce jen chladně odtažitým dojmem. Slibovala vše, ale nenaplnila téměř nic.

Teatr Łaźnia Nowa (Polsko) – Tomasz Śpiewak: Vše o mé matce. Režie Michał Borczuch, výprava Dorota Nawrot, hudba Bartosz Dziadosz „Pleq“, světelný design Jacqueline Sobiszewski. Premiéra 22. dubna 2016.

  • Autor: Radmila Hrdinová
  • Publikováno: 01. října 2017

Komentáře k článku: Vše, anebo nic o synech a matkách

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 4/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


20. 2.–5. 3. 2018

Číslo 4/2018 (20. 2.–5. 3. 2018)

Obsah čísla 4/2018

Slovo ...

V povolební kocovině

Tak se vám svěřím. Ani tři týdny...

Dotazník

Tereza Volánková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Ceny Thálie s Václavem...

Herecká asociace oznámila zásadní...

Fejeton

Divadlo pije!

Divadlo žije! Divadlo pije! Fenomén...

Názor

Jak v Národním divadle...

Myslel jsem, že stoletým výročím...

Kronika

Jednou větou

Na piazzetě Národního divadla (nám....

Kritika

Jeviště plná techniky a...

Plzeňské Divadlo J. K. Tyla nabízí...

Příroda proti kultuře

Divadelní spolek Tygr v tísni se v...

Smutná válečná romance

Novelu Petr a Lucie napsal Romain...

Krejčík by se nezlobil

O’Caseyho Pension pro svobodné pány...

Zrození, život, smrt

DUP39, tedy podzemní sály a zákoutí...

Nenechat se sbalit do Ikea...

Hra Burgtheater (1983) Elfriede Jelinek...

Trochu si zahajlujeme a...

Činohra pražského Národního divadla...

William Shakespeare, Klatův...

Jan Klata je prvoligový evropský...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 4/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Dotkni se komedie a zazpívej

Na pardubickém GRAND Festivalu smíchu...

Rozhovor

Ivana Uhlířová: Vůle,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Felix Koch a Nathalie Frank:...

Rozhovor se zástupci sdružení LAFT...

Kontext

Hmyz na divadle a u voleb

Světoznámý český výtvarník Jan...

Co s tím ministr kultury...

Ministra kultury v demisi Ilji Šmída...

Burza

Ceny Thálie 2017

Herecká asociace informuje

Divadlo 1918–2018

Rudozelený anton pro EFB Aprílové...

Podoby – Brambory

Stručný obsah příspěvku zde není...

Sbírka trofejí

Národní muzeum informuje

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Zahraničí

Divadlo v troskách –...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Jan Klata: Teď a tady budu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřel

Jiří Laštovka (21. 7. 1978 České...

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Payanoia: Pajány CD Galén, 42:07 min....

Postdramatično, kam se...

Někdy se to prostě stane. Nad...

Obrazem

Konkurs Fotografii Teatralnej

V Polsku se již třetím rokem koná...

Fagi a divadlo

Pan Papírek… (XIII)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 4/2018



Obsah,