Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vše, anebo nic o synech a matkách

Nápad přivézt na plzeňský festival dvě inscenace zabývající se vztahem synů ke svým matkám byl jistě dramaturgicky lákavý. Ale zatímco Klid maďarského souboru rumunského Národního divadla Târgu-Mureş se s tématem vyrovnal emotivně i divadelně působivým způsobem, inscenace polského Teatru Łaźnia Nowa v almodóvarovském titulu Vše o mé matce zanechala většinu diváků chladnými. Postupně narůstající odstup od představení byl v hledišti plzeňského DEPA2015 takřka fyzicky vnímatelný.

Chladně odtažitá inscenace Vše o mé matce FOTO JAROSLAV PROKOP

Režiséra inscenace Michała Borczucha a jeho kmenového herce Krzysztofa Zarzeckého pojí fakt, že oběma zemřely matky na rakovinu, když byli oba ještě velmi mladí. A tak se, spolu s dramaturgem a spoluautorem textu Tomaszem Śpiewakem, rozhodli o svých matkách vytvořit inscenaci založenou na vzpomínkách a útržkovitém těkání mezi fikcí, vysoce stylizovanými připomínkami minulosti a takzvaným skutečným životem. Alespoň tak praví anotace. Polské kritiky zase inscenaci charakterizovaly jako něco mezi psychoanalýzou a spiritismem.

Bohužel, téměř tříhodinový opus hraný bez pauzy má stejně daleko k autenticitě jako k obecnějšímu tematickému přesahu. Vstupní část naznačující souvislosti onemocnění jedné z matek s výbuchem jaderné elektrárny v Černobylu cosi v tomto smyslu naznačí, ale velice brzy se od tohoto motivu uteče, jako ostatně téměř od všeho alespoň trochu konkrétního. A v rozlehlém prostoru haly DEPA2015, kde scénografii dominovaly tři betonové bloky, se jakákoli autenticita i intimita naprosto vytrácely. Pětice hereček, jež se v roli obou matek volně střídají, je více či méně zaměnitelná, z některých míst hlediště se dokonce s nimi navazoval těžce i prostý vizuální kontakt. Výjimku tvořil vymezený prostor divadelní šatny v pravém předním rohu, kde se ale kromě diskuse o tom, zda je herečkám příjemné hrát matku pana režiséra, nic podstatného neodehrálo. A čím dál tím víc dění na jevišti směřovalo k jakési odosobněné publicistice.

Na rozdíl od rumunské inscenace, která měla i specifický humor, působila polská introspekce do tématu vztahu k matce jen chladně odtažitým dojmem. Slibovala vše, ale nenaplnila téměř nic.

Teatr Łaźnia Nowa (Polsko) – Tomasz Śpiewak: Vše o mé matce. Režie Michał Borczuch, výprava Dorota Nawrot, hudba Bartosz Dziadosz „Pleq“, světelný design Jacqueline Sobiszewski. Premiéra 22. dubna 2016.

  • Autor: Radmila Hrdinová
  • Publikováno: 01. října 2017

Komentáře k článku: Vše, anebo nic o synech a matkách

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 20/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


28. 11.–11. 12. 2017

Číslo 20/2017 (28. 11.–11. 12. 2017)

Obsah čísla 20/2017

Slovo ...

Senioři jsou top!

Napsat úvodník pro Divadelní noviny...

Sukces měsíce

Husa na provázku – Dobru,...

Husa na provázku – Dokumentární...

Dotazník

Bohdana Pavlíková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Katalog uměleckých prací

Nový Katalog prací začne platit od 1....

Fejeton

Když hrají PH pro PP

Když hrají perfektní herci pro...

Názor

Operou obchází strašidlo

Strašidlo režisérismu. Píše Rudolf...

Glosa

Pamětní Rusalka v Národním

Večerní představení Dvořákovy...

Anketa

Video: Ceny Divadelních novin...

Podívejte se na celý záznam z...

Ceny DN 2016/2017: Ve znamení...

Divadelní noviny udělily včera ve...

Kronika

Jednou větou

Tým učitelů Jazykového gymnázia...

Kritika

Slepý výstřel

Divadlo LETÍ představilo v české...

Podnikatelka na dně

Před pár lety Petr Zelenka napsal hru...

Nejde o život, ale o...

Národní divadlo představilo na...

Břit bez ostří

Inscenace Tajný deník Adriana Molea ve...

Ministerstvo máklých kroků

Přední pražská skupina současného...

Tváří v tvář teroru

Terorista unese dopravní letadlo se 164...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 20/2017...

5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je...

Festivaly

Opera 2017 – hudební...

Letošní 13. ročník festivalu...

Rozhovor

Rostislav Novák ml.: Chci v...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Katharina Schmitt: Přízraky...

Rozhovor s libretistkou a režisérkou...

Kauza

Kontext

Kulturní populismus Hradu

ÚVAHY VÝTVARNÉ

Sněhulák, čtverec a...

Ve filmovém přepisu románové krimi...

Moderní operní režie jako...

Hlavní sdělení této knihy je...

Burza

OPERA 2017 – ceny Libušky

Cena kritiků za nejlepší inscenaci...

Nominace na Ceny Thálie v...

Herecká asociace informuje

Podoby – Návrat

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zahraničí

Londýnské doteky

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vilmos Vajdai: Útlak divadlu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Karin Dor (22. 2. 1938 Wiesbaden,...

Výročí

Výročí 1.−15. prosince

Boudová Nela, herečka (1. 12. 1967)...

Paměti, záznamy, deníky

Divadlo v kostce

Myslíte si, že lze za jeden den a...

Knihovnička

Došlo do redakce

Iva Němcová: Osobnosti české...

Obrazem

Fagi a divadlo

Iva Němcová

V Galerii Českých center v Rytířské...

Pan Papírek… (VI)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 20/2017



Obsah,