Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Hlavně je to všechno jedno

Jídlo. Téma Kamily Polívkové. Na konci Štréblova monologu v Hrdinové jako my všechny diváky nahnala k rautovému stolu. Aby se najedli, aby se stali spoluúčastníky oficiální události, spoluviníky Klause Uhltzschta. Mileniny recepty se rovnou celé odehrávají v kuchyni. A vaří se tam, i když nepříliš chutně. Ve Vévodkyni a kuchařce jsou diváci opět nejen svědky, ale přímými účastníky – tentokrát vybrané slavnostní hostiny.

Vévodkyně a kuchařka

Vévodkyně (Vladimír Javorský) a Justýna (Eva Novotná) zvou diváky na hostinu FOTO JAKUB JÍRA

Kolem dvou dlouhých stolů v Mozartově sále sedí padesát šest diváků, všichni si vzájemně vidí do talíře (a do tváře). Jako všechny podobné události to působí jemně trapně. Každý přemítá, jestli si bere správnou vidličku, jestli jí ten který pokrm dle pravidel, snaží se nežvýkat, nemlaskat, nekrkat. Nechce na sebe upoutat pozornost ostatních diváků, všudypřítomné hospodyně Justýny (Eva Novotná), natož pak hostitelky, Vévodkyně v podání Vladimíra Javorského.

Kromě toho všeho světla a jídla je tu také minimalistická hudba, nervní melodie Ivana Achera (takové umí jen on), která napětí sále zvyšuje. A obsáhlé monology o estetice, o kráse, o smrti a samozřejmě o jídle, jež s obřadností hodnou Ladislava Fukse, milovníka zrcadel, rakví a mladých mužů pronáší Vladimír Javorský coby androgynní hostitelka. Vévodkyně a kuchařka není úplně snadný román na čtení, natož na dramatizaci. V podstatě postrádá děj a je určen spíš k manifestačnímu přednášení než hraní. Kamila Polívková (s Viktorií Knotkovou) si s ním pohrála po svém. Jde o variaci na Velkou žranici. Zatímco Velká žranice je svobodná, hostina u Vévodkyně nikoli. Ve žranici si všichni uleví, přejedí, opijí a usouloží se k smrti za vedení rozmarných řečí o životě, rozlučková hostina Vévodkyně je vedena dle přísných pravidel. Jako představení. Diváci nejsou, jak už bylo řečeno, pouhými svědky, ale přímo aktéry. Jsou však uvězněni v přísné režii. Nikdo nemá svobodnou vůli. Účastníci hostiny se najedí, ale jsou při tom nuceni poslouchat rozlučkový monolog Vévodkyně a pak bezmocně (zvědavě?) přihlížet její dobrovolné smrti.

Jídlo (a jeho nechutnost) je klíčovým tématem inscenací Kamily Polívkové, o tom jsem přesvědčen. Ve Vévodkyni a kuchařce je však jídlo pouze prostředkem. Řeč je o manipulaci, o divadle, o režii. O posedlosti detaily. Vévodkyně říká – ve shodě s jedním českým profesionálním balzamovačem –, že svatbu si člověk může zopakovat, ale pohřeb je jen jeden a podle toho má vypadat. Premiéra i derniéra v jednom. Vévodkyně jako režisérka vlastního pohřbu je posedlá dokonalostí, i když v protikladu k tomu dojde k názoru, že je všechno jedno, protože vše končí zánikem, smrtí. Taktéž inscenace Kamily Polívkové je vyladěná do všech detailů, navzdory vší opulentnosti velmi přísná, až dandyovská – přestože její sdělení je totožné: hlavně je to všechno jedno, protože zánik všechno vymaže. A ten zánik přijde.

Národní divadlo Brno, Reduta – Ladislav Fuks, Viktorie Knotková: Vévodkyně a kuchařka. Režie Kamila Polívková, dramaturgie Martin Kubran, Viktorie Knotková, scéna Michal Pěchouček, kostýmy Zuzana Formánková, hudba Ivan Acher. Premiéra 5. listopadu 2015 v Mozar­tově sále divadla Reduta.

  • Autor: Vojtěch Varyš
  • Publikováno: 24. listopadu 2015

Komentáře k článku: Hlavně je to všechno jedno

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 4/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


20. 2.–5. 3. 2018

Číslo 4/2018 (20. 2.–5. 3. 2018)

Obsah čísla 4/2018

Slovo ...

V povolební kocovině

Tak se vám svěřím. Ani tři týdny...

Dotazník

Tereza Volánková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Ceny Thálie s Václavem...

Herecká asociace oznámila zásadní...

Fejeton

Divadlo pije!

Divadlo žije! Divadlo pije! Fenomén...

Názor

Jak v Národním divadle...

Myslel jsem, že stoletým výročím...

Kronika

Jednou větou

Na piazzetě Národního divadla (nám....

Kritika

Jeviště plná techniky a...

Plzeňské Divadlo J. K. Tyla nabízí...

Příroda proti kultuře

Divadelní spolek Tygr v tísni se v...

Smutná válečná romance

Novelu Petr a Lucie napsal Romain...

Krejčík by se nezlobil

O’Caseyho Pension pro svobodné pány...

Zrození, život, smrt

DUP39, tedy podzemní sály a zákoutí...

Nenechat se sbalit do Ikea...

Hra Burgtheater (1983) Elfriede Jelinek...

Trochu si zahajlujeme a...

Činohra pražského Národního divadla...

William Shakespeare, Klatův...

Jan Klata je prvoligový evropský...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 4/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Dotkni se komedie a zazpívej

Na pardubickém GRAND Festivalu smíchu...

Rozhovor

Ivana Uhlířová: Vůle,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Felix Koch a Nathalie Frank:...

Rozhovor se zástupci sdružení LAFT...

Kontext

Hmyz na divadle a u voleb

Světoznámý český výtvarník Jan...

Co s tím ministr kultury...

Ministra kultury v demisi Ilji Šmída...

Burza

Ceny Thálie 2017

Herecká asociace informuje

Divadlo 1918–2018

Rudozelený anton pro EFB Aprílové...

Podoby – Brambory

Stručný obsah příspěvku zde není...

Sbírka trofejí

Národní muzeum informuje

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Zahraničí

Divadlo v troskách –...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Jan Klata: Teď a tady budu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřel

Jiří Laštovka (21. 7. 1978 České...

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Payanoia: Pajány CD Galén, 42:07 min....

Postdramatično, kam se...

Někdy se to prostě stane. Nad...

Obrazem

Konkurs Fotografii Teatralnej

V Polsku se již třetím rokem koná...

Fagi a divadlo

Pan Papírek… (XIII)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 4/2018



Obsah,