Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Hlavně je to všechno jedno

Jídlo. Téma Kamily Polívkové. Na konci Štréblova monologu v Hrdinové jako my všechny diváky nahnala k rautovému stolu. Aby se najedli, aby se stali spoluúčastníky oficiální události, spoluviníky Klause Uhltzschta. Mileniny recepty se rovnou celé odehrávají v kuchyni. A vaří se tam, i když nepříliš chutně. Ve Vévodkyni a kuchařce jsou diváci opět nejen svědky, ale přímými účastníky – tentokrát vybrané slavnostní hostiny.

Vévodkyně a kuchařka

Vévodkyně (Vladimír Javorský) a Justýna (Eva Novotná) zvou diváky na hostinu FOTO JAKUB JÍRA

Kolem dvou dlouhých stolů v Mozartově sále sedí padesát šest diváků, všichni si vzájemně vidí do talíře (a do tváře). Jako všechny podobné události to působí jemně trapně. Každý přemítá, jestli si bere správnou vidličku, jestli jí ten který pokrm dle pravidel, snaží se nežvýkat, nemlaskat, nekrkat. Nechce na sebe upoutat pozornost ostatních diváků, všudypřítomné hospodyně Justýny (Eva Novotná), natož pak hostitelky, Vévodkyně v podání Vladimíra Javorského.

Kromě toho všeho světla a jídla je tu také minimalistická hudba, nervní melodie Ivana Achera (takové umí jen on), která napětí sále zvyšuje. A obsáhlé monology o estetice, o kráse, o smrti a samozřejmě o jídle, jež s obřadností hodnou Ladislava Fukse, milovníka zrcadel, rakví a mladých mužů pronáší Vladimír Javorský coby androgynní hostitelka. Vévodkyně a kuchařka není úplně snadný román na čtení, natož na dramatizaci. V podstatě postrádá děj a je určen spíš k manifestačnímu přednášení než hraní. Kamila Polívková (s Viktorií Knotkovou) si s ním pohrála po svém. Jde o variaci na Velkou žranici. Zatímco Velká žranice je svobodná, hostina u Vévodkyně nikoli. Ve žranici si všichni uleví, přejedí, opijí a usouloží se k smrti za vedení rozmarných řečí o životě, rozlučková hostina Vévodkyně je vedena dle přísných pravidel. Jako představení. Diváci nejsou, jak už bylo řečeno, pouhými svědky, ale přímo aktéry. Jsou však uvězněni v přísné režii. Nikdo nemá svobodnou vůli. Účastníci hostiny se najedí, ale jsou při tom nuceni poslouchat rozlučkový monolog Vévodkyně a pak bezmocně (zvědavě?) přihlížet její dobrovolné smrti.

Jídlo (a jeho nechutnost) je klíčovým tématem inscenací Kamily Polívkové, o tom jsem přesvědčen. Ve Vévodkyni a kuchařce je však jídlo pouze prostředkem. Řeč je o manipulaci, o divadle, o režii. O posedlosti detaily. Vévodkyně říká – ve shodě s jedním českým profesionálním balzamovačem –, že svatbu si člověk může zopakovat, ale pohřeb je jen jeden a podle toho má vypadat. Premiéra i derniéra v jednom. Vévodkyně jako režisérka vlastního pohřbu je posedlá dokonalostí, i když v protikladu k tomu dojde k názoru, že je všechno jedno, protože vše končí zánikem, smrtí. Taktéž inscenace Kamily Polívkové je vyladěná do všech detailů, navzdory vší opulentnosti velmi přísná, až dandyovská – přestože její sdělení je totožné: hlavně je to všechno jedno, protože zánik všechno vymaže. A ten zánik přijde.

Národní divadlo Brno, Reduta – Ladislav Fuks, Viktorie Knotková: Vévodkyně a kuchařka. Režie Kamila Polívková, dramaturgie Martin Kubran, Viktorie Knotková, scéna Michal Pěchouček, kostýmy Zuzana Formánková, hudba Ivan Acher. Premiéra 5. listopadu 2015 v Mozar­tově sále divadla Reduta.

  • Autor: Vojtěch Varyš
  • Publikováno: 24. listopadu 2015

Komentáře k článku: Hlavně je to všechno jedno

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 19/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


14. 11.–27. 11. 2017

Číslo 19/2017 (14. 11.–27. 11. 2017)

Obsah čísla 19/2017

Slovo ...

Ministerstvo mrtvé kultury

Bonviván a scénograf Daniel Dvořák...

Sukces měsíce

Prokletí v Praze

Teatr Powszechny, Varšava (Polsko) –...

Dotazník

Marwan Alsolaiman

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Co stojí Plácido Domingo

Zhruba dva roky vyjednávali nejprve...

Fejeton

Tragédi

Josífek nikdy nezvedá oči od...

Kronika

Jednou větou

Vítězi letošního ročníku ankety...

Kritika

Vládci ve spodním prádle

Hra Jamese Goldmana Lev v zimě měla...

Rozmohl se nám tu takový...

Je mi to nepříjemné – ale prostě...

Tato hra není v pohodě

Inscenace Jsme v pohodě reprezentuje v...

Pět sester, Antone...

Požehnáním pro každý soubor je...

Postaru, ale působivě

Původní operní novinka v...

Amazonky – podvratný sen...

Amazonky, které měly premiéru v...

Ženy a muži klasicky i...

Dlouho očekávaná premiéra Baletu...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 19/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Abychom neztratili úplně...

Palm Off Fest již druhým rokem...

Hubu mu zacpeme přesvatým...

V českých katolických kruzích koluje...

Vzhůru na barikády!

V Divadle pod Palmovkou se letos...

Rozhovor

Jiří Josek: Překlad je...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Jitka Jílková: Letos...

Rozhovor s ředitelkou Pražského...

Kauza

Kontext

Růžové zahrady na Kavčích...

Ne, nebudu krtincům z Kavčích hor,...

Lekce flamenka

Díky Magdaleně Kožené a jejímu...

Sympozium jako prostor k...

Původní význam řeckého slova z...

Burza

Na místě předmluvy

Národní muzeum informuje

Psáno o letošních...

Herecká asociace informuje

Podoby – Kdyby odpůrci…

Stručný obsah příspěvku zde není...

Severočeské divadlo opery a...

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

Oliver Frljić: Skutečný...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kultura v zajetí...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Otto Šujan (2. 6. 1930 Zvolen,...

Výročí

Výročí 15.–30. listopadu

Rozmus Andrzej, herec (16. 11. 1967) △...

Paměti, záznamy, deníky

Zábradlí ve skle

Jednou z událostí divadelní sezony...

Knihovnička

Došlo do redakce

Helena Albertová: Karel Zmrzlý...

Tradiční divadlo radikálně...

Asi málokdo si ve světové teatrologii...

Obrazem

Fagi a divadlo

Plakát je poselství

Ve středu 25. října začala ve foyer...

Pan Papírek… (V)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 19/2017



Obsah,