Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

VerRich

 

VerRich je tvůrčí duo Veroniky M. Kyrianové a Richarda Němce. Na jaře v pražské MeetFactory vytvořili divadelní adaptaci podle filmu Rainera Wernera Fassbindera a scénáře Michaela Fenglera Proč posedl AMOK pana R.?

Veronika M. Kyrianova (1985) vystudovala dramaturgii na DAMU a studuje germanistiku na FF UK. Dva roky byla stálou dramaturgyní Činoherního studia v Ústí nad Labem, v současnosti spolupracuje s kolektivy Depresivní děti touží po penězích, Passage Zustand a Studio Lajf. Živí se jako překladatelka, tlumočnice a muzejní kurátorka.

Richard Němec (1976) vystudoval Konzervatoř Jaroslava Ježka, poté strávil tři roky v Činoherním studiu v Ústí nad Labem. Deset let se věnoval kariéře stavbyvedoucího monolitických betonových konstrukcí, ale před čtyřmi lety se opět vrátil k divadlu a filmu.

Co vás přivedlo k divadlu/umění

K divadlu jsme se – pod značkou VerRich – přivedli navzájem, protože jsme měli pocit, že chceme dělat divadlo podle svého a že nás jiná divadla moc nebaví. Mimo jiné taky proto, že nás nikde nikdo moc nechtěl.

Největší divadelní/umělecký zážitek

Největší dramatický zážitek je žít život „nezávislých“ divadelníků.

Osobnost minulosti nebo přítomnosti, se kterou byste rádi zašli na kus řeči

V současné chvíli je to jasné: Rainer Werner Fassbinder. Ale protože je zároveň jasné, že se to nesplní, tak bychom mu chtěli jet aspoň na hrob si popovídat. A když nevyjde ani tohle, tak Rich se spokojí s Ivetou Bartošovou a Antoninem Artaudem a Ver s Hannou Schygullou a Yoko Ono. A oba bychom se chtěli setkat s Bertoltem Brechtem.

Hra/námět, který vás přitahuje a který byste chtěli zpracovat

Právě přemýšlíme o velmi komorním projektu ze stavařského prostředí z padesátých let minulého století. Rich by chtěl také pokračovat v našem tématu maloměšťáckých amoků podle jednoho filmu Carlose Saury. A Ver se zabývá intuicí jako tématem.

Umělecké disciplíny, žánry či formy (výtvarné, literatura, film, divadlo, hudba…), které máte rádi a kterým se naopak vyhýbáte

Oba bychom chtěli mít víc času na háčkování, vyšívání, krajkování a štupování fuseklí, popřípadě výrobu gobelínů s industriálními motivy. Na rozdíl od divadla je to velmi uklidňující a smysluplná činnost. Zůstane po vás aspoň něco trochu hezkého.

Historická či současná osobnost, divadelní/filmová/literární či reálná postava, která je vám citově nejblíže a – naopak – která je vám vzdálená

Ver je citově nejblíže Věra Chytilová, protože pro ni hádka byla tvůrčím prostředkem, a Richovi František Drtikol, přestože byl mystik a učitel. A taky měl své neřesti. Nám vzdálených osobností je kromě některých politiků celkem dost lidí z oboru, které samozřejmě nemůžeme jmenovat.

Rostlina/zvíře/kámen/planeta, které máte v oblibě či obdivujete

Rostliny jsou krásné všechny. Ujíždíme si na kopřivě dvoudomé, pampelišce lékařské, řebříčku obecném, jitroceli kopinatém a bezu černém. Zvíře asi kalous ušatý nebo Bubo bubo nebo Dlouhozubka svízelová, tzv. můra kolibřík. Nebo Vulpes vulpes. Z nerostů nás fascinuje sloupcová odlučnost čediče ve všech jeho variantách a zlatá ruda ve všech podobách zpracování. A černé perly. A planety Mars a Venuše. A možná i Matička Země. Proč? Protože nám to všechno pomáhá.

Etické či jiné hranice, za které byste nešli

Zavraždit Richarda/Veroniku a jít za to sedět. Umřít na jevišti nebo v divadle přirozenou smrtí nám také nepřijde úplně krásné ani žádoucí. A ukrást někomu povedenou historku z divadelního prostředí a vydávat ji za svou pokládáme za neodpustitelnou ubohost.

Umělecký/divadelní sen

Společný sen je vzkřísit divadlo nebo jiný kulturní prostor v severních Čechách, možnost vytvářet tam program a zaujmout tím jak místní publikum, tak lidi z Prahy.

Kým/čím byste byli, kdybyste se nevěnovali divadlu/umění

Vzhledem k tomu, že Rich by chtěl být první muž, tak Ver nezbývá nic jiného než být prezidentkou.

Plus: Zajímá vás umělecká kritika?

Kritika nás samozřejmě zajímá, ale měla by pro nás větší váhu, kdyby kritici častěji vyráželi za hranice a vřazovali své soudy do širšího kontextu současného umění. Měli by si také všichni přečíst Kritické projevy od F. X. Šaldy. A taky by o nás mohl někdo něco napsat. Ať můžeme mít ke kritice osobnější vztah a třeba se i zasmát.

  • Autor: DN
  • Publikováno: 05. října 2017

Komentáře k článku: VerRich

  1. Eva Hoskovcová

    Hodně zdaru.
    Doufám, že vaše hry nebudou moc černé a bezvýchodné. Lidé potřebují dodat dobrou náladu.
    Eva

    14.10.2017 (14.06), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 17/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


17. 10.–30. 10. 2017

Číslo 17/2017 (17. 10.–30. 10. 2017)

Obsah čísla 17/2017

Slovo ...

Světec a čurák

Bloudíme labyrintem hrozeb a...

Komentář

Z Dialogu monolog

V polské Vratislavi začal 14. října...

Osobnost měsíce

Eva Salzmannová

Herečka Eva Salzmannová oslavila v...

Dotazník

David Doubek alias Ventolin

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Opera a (česká) televize

Hlavní cenu letošního Mezinárodního...

Fejeton

Co je dnes alternativa – ...

Alternativa byla hudební festival, na...

Kronika

Jednou větou

Pěvec Štefan Margita převzal 19....

Kritika

Šneka, či lanýže?

Po projektu Tři gentlemani, který...

Mládeži tentokrát...

Již počtvrté v olomouckém Divadle...

Česká manželka...

Když jsem před deseti lety sledovala...

O černé labuti z karavanu

Hra U Kočičí bažiny Mariny Carrové,...

A tak to jde stále dál

Nové opery určené pro běžný...

Octomilky, kvasinky a lidé

Je to pořád to samý, octomilka,...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 17/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Příští vlna s dost...

Tématem letošního ročníku festivalu...

Nejen v podzemí vlny bijí do...

Pražská část 24. ročníku festivalu...

Rozhovor

Ondřej Koplík: Mě to...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Věra Ptáčková: Teď už...

Rozhovor s kunsthistoričkou

Kontext

Odvaha v dějinných...

Úvahy filmové

Bývá dáno, co je psáno?...

Poprvé před čtyřmi lety hrála...

Burza

Bojuj za mě ze všech sil,...

Herecká asociace informuje

Podoby – Řeči pohřební,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

UFFO Společenské centrum...

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

O všem a o ničem aneb Kam...

Mezinárodní festival Divadelná Nitra...

Jak překročit hranice –...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Moje milá Květo

Promiň mi to oslovení, říkali jsme...

Zemřeli

Zuzana Růžičková (14. 1. 1927 Plzeň...

Výročí

Výročí 15.−30. října

Nováková Jitka, herečka (16. 10....

Paměti, záznamy, deníky

JAMU sedmdesátiletá (VII)...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Vraždu bych spáchal velmi...

Pohled na opulentní, téměř...

Obrazem

Fagi a divadlo

Tanečnice

Muzeum loutkářských kultur v Chrudimi...

Pan Papírek (IV)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 17/2017



Obsah,