Divadelní noviny Aktuální vydání 15/2018

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

15/2018

ročník 25
18. 9.–1. 10. 2018
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    VerRich

     

    VerRich je tvůrčí duo Veroniky M. Kyrianové a Richarda Němce. Na jaře v pražské MeetFactory vytvořili divadelní adaptaci podle filmu Rainera Wernera Fassbindera a scénáře Michaela Fenglera Proč posedl AMOK pana R.?

    Veronika M. Kyrianova (1985) vystudovala dramaturgii na DAMU a studuje germanistiku na FF UK. Dva roky byla stálou dramaturgyní Činoherního studia v Ústí nad Labem, v současnosti spolupracuje s kolektivy Depresivní děti touží po penězích, Passage Zustand a Studio Lajf. Živí se jako překladatelka, tlumočnice a muzejní kurátorka.

    Richard Němec (1976) vystudoval Konzervatoř Jaroslava Ježka, poté strávil tři roky v Činoherním studiu v Ústí nad Labem. Deset let se věnoval kariéře stavbyvedoucího monolitických betonových konstrukcí, ale před čtyřmi lety se opět vrátil k divadlu a filmu.

    Co vás přivedlo k divadlu/umění

    K divadlu jsme se – pod značkou VerRich – přivedli navzájem, protože jsme měli pocit, že chceme dělat divadlo podle svého a že nás jiná divadla moc nebaví. Mimo jiné taky proto, že nás nikde nikdo moc nechtěl.

    Největší divadelní/umělecký zážitek

    Největší dramatický zážitek je žít život „nezávislých“ divadelníků.

    Osobnost minulosti nebo přítomnosti, se kterou byste rádi zašli na kus řeči

    V současné chvíli je to jasné: Rainer Werner Fassbinder. Ale protože je zároveň jasné, že se to nesplní, tak bychom mu chtěli jet aspoň na hrob si popovídat. A když nevyjde ani tohle, tak Rich se spokojí s Ivetou Bartošovou a Antoninem Artaudem a Ver s Hannou Schygullou a Yoko Ono. A oba bychom se chtěli setkat s Bertoltem Brechtem.

    Hra/námět, který vás přitahuje a který byste chtěli zpracovat

    Právě přemýšlíme o velmi komorním projektu ze stavařského prostředí z padesátých let minulého století. Rich by chtěl také pokračovat v našem tématu maloměšťáckých amoků podle jednoho filmu Carlose Saury. A Ver se zabývá intuicí jako tématem.

    Umělecké disciplíny, žánry či formy (výtvarné, literatura, film, divadlo, hudba…), které máte rádi a kterým se naopak vyhýbáte

    Oba bychom chtěli mít víc času na háčkování, vyšívání, krajkování a štupování fuseklí, popřípadě výrobu gobelínů s industriálními motivy. Na rozdíl od divadla je to velmi uklidňující a smysluplná činnost. Zůstane po vás aspoň něco trochu hezkého.

    Historická či současná osobnost, divadelní/filmová/literární či reálná postava, která je vám citově nejblíže a – naopak – která je vám vzdálená

    Ver je citově nejblíže Věra Chytilová, protože pro ni hádka byla tvůrčím prostředkem, a Richovi František Drtikol, přestože byl mystik a učitel. A taky měl své neřesti. Nám vzdálených osobností je kromě některých politiků celkem dost lidí z oboru, které samozřejmě nemůžeme jmenovat.

    Rostlina/zvíře/kámen/planeta, které máte v oblibě či obdivujete

    Rostliny jsou krásné všechny. Ujíždíme si na kopřivě dvoudomé, pampelišce lékařské, řebříčku obecném, jitroceli kopinatém a bezu černém. Zvíře asi kalous ušatý nebo Bubo bubo nebo Dlouhozubka svízelová, tzv. můra kolibřík. Nebo Vulpes vulpes. Z nerostů nás fascinuje sloupcová odlučnost čediče ve všech jeho variantách a zlatá ruda ve všech podobách zpracování. A černé perly. A planety Mars a Venuše. A možná i Matička Země. Proč? Protože nám to všechno pomáhá.

    Etické či jiné hranice, za které byste nešli

    Zavraždit Richarda/Veroniku a jít za to sedět. Umřít na jevišti nebo v divadle přirozenou smrtí nám také nepřijde úplně krásné ani žádoucí. A ukrást někomu povedenou historku z divadelního prostředí a vydávat ji za svou pokládáme za neodpustitelnou ubohost.

    Umělecký/divadelní sen

    Společný sen je vzkřísit divadlo nebo jiný kulturní prostor v severních Čechách, možnost vytvářet tam program a zaujmout tím jak místní publikum, tak lidi z Prahy.

    Kým/čím byste byli, kdybyste se nevěnovali divadlu/umění

    Vzhledem k tomu, že Rich by chtěl být první muž, tak Ver nezbývá nic jiného než být prezidentkou.

    Plus: Zajímá vás umělecká kritika?

    Kritika nás samozřejmě zajímá, ale měla by pro nás větší váhu, kdyby kritici častěji vyráželi za hranice a vřazovali své soudy do širšího kontextu současného umění. Měli by si také všichni přečíst Kritické projevy od F. X. Šaldy. A taky by o nás mohl někdo něco napsat. Ať můžeme mít ke kritice osobnější vztah a třeba se i zasmát.

    • Autor:
    • Publikováno: 5. října 2017

    Komentáře k článku: VerRich

    1. Eva Hoskovcová

      Hodně zdaru.
      Doufám, že vaše hry nebudou moc černé a bezvýchodné. Lidé potřebují dodat dobrou náladu.
      Eva

      14.10.2017 (14.06), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,