Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Byla s ním potíž

Letošní dvojí životní jubileum Jakuba Jana Ryby (1765–1815) přispělo k hlubšímu zájmu o skladatele a pedagoga, který je znám jen skrze své nejznámější dílo, Českou mši vánoční Hej, Mistře!. Východočeské divadlo v Pardubicích uvedlo hru Věry Maškové se stejným názvem, která se zabývá Rybovou osobností.

Hej, Mistře!

Uprostřed Jakub Jan Ryba (Tomáš Lněnička) FOTO JAN FAUKNER

O Rybovi existuje již hra Josefa Boučka, v první verzi z roku 1977 dokonce uváděná pod názvem Vstaň, mistře!, v pozdější z osmdesátých let pak jako Noc pastýřů, jež prošla úspěšně řadou domácích jevišť včetně činohry pražského Národního divadla.

Boučkův text je ovšem poplatný romantizující, skladatelovu osobnost očišťující tendenci, zatímco Mašková se snaží postihnout Rybův osud v jeho složitosti a nejednoznačnosti. A budiž řečeno, že se jí to daří, alespoň v inscenaci Michaela Taranta, která nesleduje Rybovo působení v Rožmitále lineárně vedeným příběhem, ale mozaikou scén skládajících divácky poutavý, nepopisný a historicky poučený obraz společnosti, jež Rybovu osvětovému konání v duchu francouzského osvícenství a josefinských reforem kladla nutný odpor.

Text hry, režie i herecký výkon Tomáše Lněničky zobrazují Rybu jako rozporuplnou osobnost, vedenou nejen hudebním talentem, pedagogickými schopnostmi a dobrými úmysly, ale i prudkostí, zarputilostí a čímsi, co hra nazývá „temnou duší“ a co nakonec Rybu dovedlo až k následování sebevražedného gesta jeho idolu, antického filosofa Seneky.

I četné další postavy nejsou pojaty černobíle, ať už je to farář Zachar (Jan Hyhlík), lesmistr Rak (Zdeněk Rumpík), nádeník Úlovec (Ladislav Špiner), kaplan Česaný (Josef Láska) až po Rybovy syny. V inscenaci zazní pochopitelně i část Rybovy pastorální mše, jakož i další citace jeho skladeb, a to v kvalitním živém pěveckém provedení herců pardubického souboru, Komorního orchestru Bona Nota a dětského souboru Radost.

Dalo by se jistě polemizovat s místy, jež vyznívají příliš proklamativně, případně s hudební dramaturgií inscenace, ale podstatnější je, že v Pardubicích vznikla obrazivá a emotivní inscenace, v níž se v dobrém světle prezentuje prakticky celý herecký soubor. A že to bude divácky oblíbený repertoárový kousek, o tom není pochyb. Za pochvalu stojí i informačně obsažný a dobře zpracovaný program.

Východočeské divadlo Pardubice – Věra Mašková: Hej, Mistře!. Námět a inscenační úprava Michael Tarant a Zdeněk Janál, režie Michael Tarant, scéna a kostýmy Milan David, hudební nastudování Václav Trunec. Premiéra 17. října 2015. (Psáno z reprízy 28. října 2015.)

  • Autor: Radmila Hrdinová
  • Publikováno: 24. listopadu 2015

Komentáře k článku: Byla s ním potíž

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 20/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


28. 11.–11. 12. 2017

Číslo 20/2017 (28. 11.–11. 12. 2017)

Obsah čísla 20/2017

Slovo ...

Senioři jsou top!

Napsat úvodník pro Divadelní noviny...

Sukces měsíce

Husa na provázku – Dobru,...

Husa na provázku – Dokumentární...

Dotazník

Bohdana Pavlíková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Katalog uměleckých prací

Nový Katalog prací začne platit od 1....

Fejeton

Když hrají PH pro PP

Když hrají perfektní herci pro...

Názor

Operou obchází strašidlo

Strašidlo režisérismu. Píše Rudolf...

Glosa

Pamětní Rusalka v Národním

Večerní představení Dvořákovy...

Anketa

Video: Ceny Divadelních novin...

Podívejte se na celý záznam z...

Ceny DN 2016/2017: Ve znamení...

Divadelní noviny udělily včera ve...

Kronika

Jednou větou

Tým učitelů Jazykového gymnázia...

Kritika

Slepý výstřel

Divadlo LETÍ představilo v české...

Podnikatelka na dně

Před pár lety Petr Zelenka napsal hru...

Nejde o život, ale o...

Národní divadlo představilo na...

Břit bez ostří

Inscenace Tajný deník Adriana Molea ve...

Ministerstvo máklých kroků

Přední pražská skupina současného...

Tváří v tvář teroru

Terorista unese dopravní letadlo se 164...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 20/2017...

5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je...

Festivaly

Opera 2017 – hudební...

Letošní 13. ročník festivalu...

Rozhovor

Rostislav Novák ml.: Chci v...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Katharina Schmitt: Přízraky...

Rozhovor s libretistkou a režisérkou...

Kontext

Kulturní populismus Hradu

ÚVAHY VÝTVARNÉ

Sněhulák, čtverec a...

Ve filmovém přepisu románové krimi...

Moderní operní režie jako...

Hlavní sdělení této knihy je...

Burza

OPERA 2017 – ceny Libušky

Cena kritiků za nejlepší inscenaci...

Nominace na Ceny Thálie v...

Herecká asociace informuje

Podoby – Návrat

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zahraničí

Londýnské doteky

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vilmos Vajdai: Útlak divadlu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Karin Dor (22. 2. 1938 Wiesbaden,...

Výročí

Výročí 1.−15. prosince

Boudová Nela, herečka (1. 12. 1967)...

Paměti, záznamy, deníky

Divadlo v kostce

Myslíte si, že lze za jeden den a...

Knihovnička

Došlo do redakce

Iva Němcová: Osobnosti české...

Obrazem

Fagi a divadlo

Iva Němcová

V Galerii Českých center v Rytířské...

Pan Papírek… (VI)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 20/2017



Obsah,