Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Byla s ním potíž

Letošní dvojí životní jubileum Jakuba Jana Ryby (1765–1815) přispělo k hlubšímu zájmu o skladatele a pedagoga, který je znám jen skrze své nejznámější dílo, Českou mši vánoční Hej, Mistře!. Východočeské divadlo v Pardubicích uvedlo hru Věry Maškové se stejným názvem, která se zabývá Rybovou osobností.

Hej, Mistře!

Uprostřed Jakub Jan Ryba (Tomáš Lněnička) FOTO JAN FAUKNER

O Rybovi existuje již hra Josefa Boučka, v první verzi z roku 1977 dokonce uváděná pod názvem Vstaň, mistře!, v pozdější z osmdesátých let pak jako Noc pastýřů, jež prošla úspěšně řadou domácích jevišť včetně činohry pražského Národního divadla.

Boučkův text je ovšem poplatný romantizující, skladatelovu osobnost očišťující tendenci, zatímco Mašková se snaží postihnout Rybův osud v jeho složitosti a nejednoznačnosti. A budiž řečeno, že se jí to daří, alespoň v inscenaci Michaela Taranta, která nesleduje Rybovo působení v Rožmitále lineárně vedeným příběhem, ale mozaikou scén skládajících divácky poutavý, nepopisný a historicky poučený obraz společnosti, jež Rybovu osvětovému konání v duchu francouzského osvícenství a josefinských reforem kladla nutný odpor.

Text hry, režie i herecký výkon Tomáše Lněničky zobrazují Rybu jako rozporuplnou osobnost, vedenou nejen hudebním talentem, pedagogickými schopnostmi a dobrými úmysly, ale i prudkostí, zarputilostí a čímsi, co hra nazývá „temnou duší“ a co nakonec Rybu dovedlo až k následování sebevražedného gesta jeho idolu, antického filosofa Seneky.

I četné další postavy nejsou pojaty černobíle, ať už je to farář Zachar (Jan Hyhlík), lesmistr Rak (Zdeněk Rumpík), nádeník Úlovec (Ladislav Špiner), kaplan Česaný (Josef Láska) až po Rybovy syny. V inscenaci zazní pochopitelně i část Rybovy pastorální mše, jakož i další citace jeho skladeb, a to v kvalitním živém pěveckém provedení herců pardubického souboru, Komorního orchestru Bona Nota a dětského souboru Radost.

Dalo by se jistě polemizovat s místy, jež vyznívají příliš proklamativně, případně s hudební dramaturgií inscenace, ale podstatnější je, že v Pardubicích vznikla obrazivá a emotivní inscenace, v níž se v dobrém světle prezentuje prakticky celý herecký soubor. A že to bude divácky oblíbený repertoárový kousek, o tom není pochyb. Za pochvalu stojí i informačně obsažný a dobře zpracovaný program.

Východočeské divadlo Pardubice – Věra Mašková: Hej, Mistře!. Námět a inscenační úprava Michael Tarant a Zdeněk Janál, režie Michael Tarant, scéna a kostýmy Milan David, hudební nastudování Václav Trunec. Premiéra 17. října 2015. (Psáno z reprízy 28. října 2015.)

  • Autor: Radmila Hrdinová
  • Publikováno: 24. listopadu 2015

Komentáře k článku: Byla s ním potíž

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 3/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


6. 2.–19. 2. 2018

Číslo 3/2018 (6. 2.–19. 2. 2018)

Obsah čísla 3/2018

Slovo ...

O pitomcích

Prezidentem České republiky se na...

Sukces měsíce

Benjamin Britten: Billy Budd

Státní opera v Národním divadle,...

Dotazník

Martina Kinská

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Trilobit

Vyhynulý mořský živočich jako by...

Fejeton

Povídka z Říma:...

Třetí Řím čeká, až se probudím,...

Glosa

Postarat se o nejmladší!

Kdykoli narazím na aktivity Nadačního...

Kronika

Jednou větou

Pražské Studio Alta oslaví v roce...

Kritika

Jak slunce stvořilo svět

Naivní divadlo uzavřelo svůj volný...

Zachraň strom!

Románová prvotina Timothée de...

Když vdovy hrají tenis

Operu Dvě vdovy napsal Bedřich Smetana...

Sestry na cestě od iluzí k...

Komorní scéna Aréna opět obrátila...

Cirkusový klaun Ernani

Po téměř sto sedmdesáti letech se...

A slova stékají jako med

Činoherní klub se otevírá...

Taškařice ze škamen

Komedie Úča musí pryč! dramatika...

Masky revolučního divadla

Bez roku čtyřicet let stará hra...

Billy Budd jako Špinarův...

I am an old man who has experienced...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 3/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Rozhovor

Vladimír Kratina: Jsem kluk z...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kateřina Bohadlová:...

Rozhovor s ŘEDITELKOU souboru Geisslers...

Kontext

Stopy Zorky Ságlové

Úvahy výtvarné

Od všeho něco

Po dvou pražských a jednom brněnském...

To snad ČT nemyslí...

Úvahy TELEVIZNÍ

Burza

Užší nominace Cen Thálie...

Činohra Tereza Dočkalová – Nora,...

Divadlo 1918–2018

Divadelní zákon 1948 Za počátek...

Podoby – U Růže

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zahraničí

V domě plném vlasů a...

V Semperově opeře v Drážďanech se...

Lázně jako magický prostor...

Sdílení zážitku je důležité pro...

Skutečnost může být jen...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Oldřich Veselý (13. 11. 1948 Brno –...

Výročí

Výročí 1.−15. února

Haken Petr, herec (1. 2. 1963) △...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Ivan Martin Jirous: Ochranný dohled...

Nad největším melodramem

Věra Šustíková je velkým znalcem...

Obrazem

Fagi a divadlo

Tylovo divadlo Kutná Hora

Do divadla zadním vchodem

Vlasta Fialová (1928–1998)

Moravské zemské muzeum v Brně...

Pan Papírek… (XII)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 3/2018



Obsah,