Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Byla s ním potíž

Letošní dvojí životní jubileum Jakuba Jana Ryby (1765–1815) přispělo k hlubšímu zájmu o skladatele a pedagoga, který je znám jen skrze své nejznámější dílo, Českou mši vánoční Hej, Mistře!. Východočeské divadlo v Pardubicích uvedlo hru Věry Maškové se stejným názvem, která se zabývá Rybovou osobností.

Hej, Mistře!

Uprostřed Jakub Jan Ryba (Tomáš Lněnička) FOTO JAN FAUKNER

O Rybovi existuje již hra Josefa Boučka, v první verzi z roku 1977 dokonce uváděná pod názvem Vstaň, mistře!, v pozdější z osmdesátých let pak jako Noc pastýřů, jež prošla úspěšně řadou domácích jevišť včetně činohry pražského Národního divadla.

Boučkův text je ovšem poplatný romantizující, skladatelovu osobnost očišťující tendenci, zatímco Mašková se snaží postihnout Rybův osud v jeho složitosti a nejednoznačnosti. A budiž řečeno, že se jí to daří, alespoň v inscenaci Michaela Taranta, která nesleduje Rybovo působení v Rožmitále lineárně vedeným příběhem, ale mozaikou scén skládajících divácky poutavý, nepopisný a historicky poučený obraz společnosti, jež Rybovu osvětovému konání v duchu francouzského osvícenství a josefinských reforem kladla nutný odpor.

Text hry, režie i herecký výkon Tomáše Lněničky zobrazují Rybu jako rozporuplnou osobnost, vedenou nejen hudebním talentem, pedagogickými schopnostmi a dobrými úmysly, ale i prudkostí, zarputilostí a čímsi, co hra nazývá „temnou duší“ a co nakonec Rybu dovedlo až k následování sebevražedného gesta jeho idolu, antického filosofa Seneky.

I četné další postavy nejsou pojaty černobíle, ať už je to farář Zachar (Jan Hyhlík), lesmistr Rak (Zdeněk Rumpík), nádeník Úlovec (Ladislav Špiner), kaplan Česaný (Josef Láska) až po Rybovy syny. V inscenaci zazní pochopitelně i část Rybovy pastorální mše, jakož i další citace jeho skladeb, a to v kvalitním živém pěveckém provedení herců pardubického souboru, Komorního orchestru Bona Nota a dětského souboru Radost.

Dalo by se jistě polemizovat s místy, jež vyznívají příliš proklamativně, případně s hudební dramaturgií inscenace, ale podstatnější je, že v Pardubicích vznikla obrazivá a emotivní inscenace, v níž se v dobrém světle prezentuje prakticky celý herecký soubor. A že to bude divácky oblíbený repertoárový kousek, o tom není pochyb. Za pochvalu stojí i informačně obsažný a dobře zpracovaný program.

Východočeské divadlo Pardubice – Věra Mašková: Hej, Mistře!. Námět a inscenační úprava Michael Tarant a Zdeněk Janál, režie Michael Tarant, scéna a kostýmy Milan David, hudební nastudování Václav Trunec. Premiéra 17. října 2015. (Psáno z reprízy 28. října 2015.)

  • Autor: Radmila Hrdinová
  • Publikováno: 24. listopadu 2015

Komentáře k článku: Byla s ním potíž

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 17/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


17. 10.–30. 10. 2017

Číslo 17/2017 (17. 10.–30. 10. 2017)

Obsah čísla 17/2017

Slovo ...

Světec a čurák

Bloudíme labyrintem hrozeb a...

Komentář

Z Dialogu monolog

V polské Vratislavi začal 14. října...

Osobnost měsíce

Eva Salzmannová

Herečka Eva Salzmannová oslavila v...

Dotazník

David Doubek alias Ventolin

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Opera a (česká) televize

Hlavní cenu letošního Mezinárodního...

Fejeton

Co je dnes alternativa – ...

Alternativa byla hudební festival, na...

Kronika

Jednou větou

Pěvec Štefan Margita převzal 19....

Kritika

Šneka, či lanýže?

Po projektu Tři gentlemani, který...

Mládeži tentokrát...

Již počtvrté v olomouckém Divadle...

Česká manželka...

Když jsem před deseti lety sledovala...

O černé labuti z karavanu

Hra U Kočičí bažiny Mariny Carrové,...

A tak to jde stále dál

Nové opery určené pro běžný...

Octomilky, kvasinky a lidé

Je to pořád to samý, octomilka,...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 17/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Příští vlna s dost...

Tématem letošního ročníku festivalu...

Nejen v podzemí vlny bijí do...

Pražská část 24. ročníku festivalu...

Rozhovor

Ondřej Koplík: Mě to...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Věra Ptáčková: Teď už...

Rozhovor s kunsthistoričkou

Kontext

Odvaha v dějinných...

Úvahy filmové

Bývá dáno, co je psáno?...

Poprvé před čtyřmi lety hrála...

Burza

Bojuj za mě ze všech sil,...

Herecká asociace informuje

Podoby – Řeči pohřební,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

UFFO Společenské centrum...

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

O všem a o ničem aneb Kam...

Mezinárodní festival Divadelná Nitra...

Jak překročit hranice –...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Moje milá Květo

Promiň mi to oslovení, říkali jsme...

Zemřeli

Zuzana Růžičková (14. 1. 1927 Plzeň...

Výročí

Výročí 15.−30. října

Nováková Jitka, herečka (16. 10....

Paměti, záznamy, deníky

JAMU sedmdesátiletá (VII)...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Vraždu bych spáchal velmi...

Pohled na opulentní, téměř...

Obrazem

Fagi a divadlo

Tanečnice

Muzeum loutkářských kultur v Chrudimi...

Pan Papírek (IV)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 17/2017



Obsah,